Hop til indhold

Roger Abrantes i dag?


millemus
 Share

Recommended Posts

I slutfirserne/starthalvfemserne faldt jeg over Roger Abrantes´ bog "Hunden, vor ven - psykologi fremfor magt".

 

Jeg har aldrig brudt mig om hårde og korporlige måder at opdrage hunde på, så derfor faldt bogen lige i min smag.

 

Hans bog om hundesprog har jeg også været glad for.

 

Siden har jeg kastet mig over bøger af Anders Hallgren, Lone Greva, Irene Jarnved og mange andre, som er fortalere for de bløde metoder, og jeg har ikke rigtigt fulgt med i, om Roger Abrantes er fulgt med tiden, og udelukkende bruger bløde metoder - eller om han er gået i stå tilbage i 90´erne, og stadig er tilhænger af alt det dér dominans-og hierarkihalløj.

 

Jeg har været inde på hjemmesiden etologi.dk, og synes, at en del af det, der står derinde, strider imod den viden, man har i dag. F. eks. står der på hjemmesiden en del om dominans overfor mennesker, og der står, at man under ingen omstændigheder må lade hunden knurre ad fremmede, at møbler er statussymboler for en højtrangerende hund m.m.

 

Så vidt jeg kan se, er det nu en anden, der har overtaget Etologisk Institut.

Men hvad med Roger selv?

Er lidt nysgerrig efter at vide, hvilke metoder han går ind for i dag :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg har også i sin tid brugt nogle af hans metoder - dengang jeg havde min dalmatiner. Jeg var personlig i kontakt med ham, da han var i Danmark.

Du kan finde ham via facebook - han befinder sig vist i Thailand og har gang i mange projekter som ikke alle handler om hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, han er i østen har jeg set på facebook. er stadig medlem af den der amerikanske hundetræner - et eller andet fint - forening, jeg ikke kan huske hvad hedder.

 

Dengang jeg gik på hans skole og blev færdig for vel 7 år siden var han noget "bagefter" eller hvad man nu kan kalde det, for han var bestemt informeret om alt der foregik - men havde vel en anden holdning end foreksempel turid rugaas, som kom ekstremt meget frem der omrking.

Han brugte en del posititv straf uden at blinke omkring aggressionsproblemer med mere. Klikkerfilosofien var han dog også tilhænger af omrking indlæring. Ud fra hans indlæg på facebook, så har han vist stadig samme træningsfilosofi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som luckyluna siger, han fulgte ikke rigtigt med, men i midten af firserne var han den der inspirerede mig til at bruge andre træningsmetoder end de traditionelle. Jeg vidste godt noget kunne være bedre, men ikke hvad.

Jeg har gennem årene mødt en del hundeejere, som på hans rådgivning kastrerede rutinemæssigt, ikke hilste på hunden når de kom hjem, afviste hundens kontaktforsøg, smed den ned af møblerne og ikke måtte have den på skødet for bare at tage nogle eksempler.

 

I slutningen af 90'erne overværede jeg noget af hans træning flere uger i træk og det var allerede dengang ved at være pænt bagud, men jeg har hørt at han slog sig på katte, så det er måske derfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som luckyluna siger, han fulgte ikke rigtigt med, men i midten af firserne var han den der inspirerede mig til at bruge andre træningsmetoder end de traditionelle. Jeg vidste godt noget kunne være bedre, men ikke hvad.

Jeg har gennem årene mødt en del hundeejere, som på hans rådgivning kastrerede rutinemæssigt, ikke hilste på hunden når de kom hjem, afviste hundens kontaktforsøg, smed den ned af møblerne og ikke måtte have den på skødet for bare at tage nogle eksempler.

 

I slutningen af 90'erne overværede jeg noget af hans træning flere uger i træk og det var allerede dengang ved at være pænt bagud, men jeg har hørt at han slog sig på katte, så det er måske derfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor: Sørgeligt, at han ikke er fulgt med tiden - og virkelig trist, at han har givet himmelråbende dårlige råd til folk, når han nu ellers havde fat i noget af det rigtige tilbage i 80´erne, og sikkert kunne have været rigtig god, hvis han havde videreudviklet sig :(

 

Ja, det er ærgerligt...

 

Dengang han var "min helt" mistede jeg meget respekt for ham, da vi var til rådgivning på hans institut. Han så lige på hunden 30 sekunder, sagde "lederskabsproblemer" og gik. Så var det op til en teenager at forklare hvad vi skulle gøre.

Det drejede sig om en frygtsom hund.

Det er synd, når det går sådan, jeg har flere episoder af den mindre pæne slags, men dem er der ingen grund til at lufte her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Ja, det er ærgerligt...

 

Dengang han var "min helt" mistede jeg meget respekt for ham, da vi var til rådgivning på hans institut. Han så lige på hunden 30 sekunder, sagde "lederskabsproblemer" og gik. Så var det op til en teenager at forklare hvad vi skulle gøre.

Det drejede sig om en frygtsom hund.

Det er synd, når det går sådan, jeg har flere episoder af den mindre pæne slags, men dem er der ingen grund til at lufte her.

 

Det var også sådan jeg oplevede ham - at han kom - sagde noget og gik igen :( Mange af hans bøger var/er jo udmærkede - men at blive vejledt af en uerfaren var ikke lige det jeg ville betale for. Det var i 2001 - så vidt jeg husker.

Det er jo så netop sådanne oplevelser der siden har gjort, at jeg ikke stoler så meget på sådan noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er ærgerligt...

 

Dengang han var "min helt" mistede jeg meget respekt for ham, da vi var til rådgivning på hans institut. Han så lige på hunden 30 sekunder, sagde "lederskabsproblemer" og gik. Så var det op til en teenager at forklare hvad vi skulle gøre.

Det drejede sig om en frygtsom hund.

Det er synd, når det går sådan, jeg har flere episoder af den mindre pæne slags, men dem er der ingen grund til at lufte her.

 

sjovt nok også sådan undervisningen foregik...han kom også holdt en ene tale og retsne af undervisingen klarede andre dygtige mennesker, heldigvis;)

Han har dog styr på sin etologi og det lærte jeg meget af, men det var godt der var undervisere med en anden tilgang til de fleste andre ting:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...