Hop til indhold

Hjælp mig med at hjælpe min hund


Gæst Jazzy
 Share

Recommended Posts

Hej hunde debat.

 

Jeg skriver i håb om at der er nogen der kan hjælpe mig her.

 

Det drejer sig om min hund Jazzy på 6 år. Han bryder sig ikke så meget om andre hanhunde, hvilket jeg godt kan leve med, men især naboens hanhund kan han ikke døje synet af. Og det er på trods af at de aldrig har hilst på hinanden.

 

Min hund har haft nogle dårlige oplevelser med andre hanhunde, der har overrumplet ham og ikke respekteret hans grænser så det sidder helt sikkert i ham.

 

Hvis vi fx er ude at gå tur og vi møder naboen og hans hund, så begynder min at rejse børster, gø, springe frem i snoren og lignende. Jeg har prøvet at aflede ved at få ham til at sætte sig eller en lignende kommando. Jeg har sågar haft lækre godbidder eller gået den anden vej, men lige lidt hjælper det.

 

Min hund er som sagt 6 år og naboens er 2-3 år, begge er intakte. Dog er naboens hund rolig og vil bare gerne hilse på min. Han udviser ingen tegn på stress, aggression eller ubehag ved situationen.

 

Jeg er naturligvis bange for at det skal gå helt galt en dag :( Derfor beder jeg jer om råd!

 

Hvis I har spørgsmål spørger I selvfølgelig bare!

 

På forhånd tak for svar! :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes svaret afhænger af situationen, og uden at kende den til bunds og uden at have set hundene, ville jeg mene at du har 2 gode muligheder.

 

Enten en gå den anden vej HVER gang du ser naboens hund. Hvis du er meget bange for at din hund vil gå i banjo på den, er det nok den beste løsning.

 

Ellers kan i prøve at gå nogle ture sammen. Hold hundene i rigtig god afstand i starten, og ros hundene for at bevare roen. Efter noget tid kan i måske nærme jer og gå side om side. Hvis hundene kan nå frem til bare at ignorere hinanden, er det jo fint.

 

Men hundenes sikkerhed frem for alt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den bedste måde er at kontakte en prof fra start og få det løst en gang for alle - find en tæt på dig her - http://www.sea-hund.dk

 

Ja. Der er alt for mange detaljer som kræver at man har set hvad der foregår. Selv timingen af hvornår du giver ham godbidder er kritisk. Det kan feks betyde forskellen på om han opfatter godbidden som en belønnng for at holde kontakten til dig, og ignorere den anden hund, eller om godbidden er en belønning for at springe frem og gø.

 

Jeg deltager jævnligt i projektundehold med mine hunde som figurant hunde over for hunde der har netop de problemer, men på trods af at mange af sagerne ligner hinanden er de ikke ens, og skal derfor ikke nødvendigvis håndteres på samme måde.

 

Succesraten er høj hvis ejerne acepterer at den nemme løsning der virker på under 5 minutter ikke findes, men at der er tale om et forløb der strækker sig over uger. Hundene kommer næppe til at kunne lege med andre hunde, men man kan gå en tur uden alt det stress.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er ofte nødvendigt at gå ind og adressere problem og årsag direkte, da adfærden ellers udvikler sig dvs forværres. Ofte er det angst eller usikkerhed, der ligger bag - det generaliseres. Adfærden forstærkes fordi den virker set med hundens øjne - det ubehagelige forsvinder jo - man skal ind målrettet og ændre på hundens oplevelse i situationen for at opnå en varig bedring - da hunden skal lære at forholde sig til det der skræmmer eller skaber vrede/ønske om afstand fremfor måske at se på ejer eller indtage sit eller andet træningsmood relateret er det ofte nødvendigt at få redskaberne vist, så ingen skades eller hundens oplevelse ikke forværres

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...