Hop til indhold

genoptræning efter benbrud


Thor isbjørn
 Share

Recommended Posts

Thor brækkede sit ben i septembers, og det er først helet nu! han har været igennem tre operationer før det har kunne hele, så vi har værnet os med tålmodighed og bekymring.

 

nu ser det hele lysere ud, og vi skal begynde at genoptræne ham. min egen dyrlæge har sagt at vi skal begynde at give ham længere og længere lufteture, i kort og kontrolleret snor. vi skal selvfølgelig vurdere om det er nødvendigt med en hviledag ind i mellem. men jeg undrer mig over om det er nok? han halter NÆSTEN ikke mere nu, og vi går ture i op til 20 minutter af gangen, som ikke påvirker hans ømhed betydeligt (af hvad vi kan se på hans gang). er der andre der har stået i samme situation? hvad har i gjort? er fysioterapi nødvendigt? waterwalking?

 

jeg må indrømme at jeg er fuldstændig lost lige på det her område, og hvad der kræves for at han skal undgå at have mén. vi har allerede brugt omkring 25.000 (VI HAR IKKE SYGEFORSIKRET HAM GGGRRR) så om vi skal spendere yderligere for at "få vores normale hund tilbage" gnidningsfrit fremover, er det bare det vi gør. vi kan ikke gøre den økonomiske værdi op med den personlige værdi:):)

 

 

gratis råd og vejledning er heldigvis gratis at søge, og derfor henvender jeg mig herinde;)

 

KNUS Og VUF, han er allerede ved at være godt på vej:)

 

Fotografi den 24-03-14 kl. 22.02.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Søde Thor :lun: og rigtig øv - jeg har desværre ingen gode råd da jeg ikke har prøvet at have en hund med brækket ben. Men derfor vil jeg bare ønske rigtig god genoptræning ;-) hvor ser han sød ud! og fræk :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund blev opereret i knæet i efteråret, og jeg fik lagt et genoptræningsprogram hos en hundefysioterapeut, hvor jeg så gik til tjek og fik opdateret planen (i starten ca. hver 14. dag, senere en gang om måneden). Så kunne hun også tjekke, at det gik fremad som det skulle, og at vi ikke gik for hurtigt frem, så han fik tilbagefald. Og hun kunne målrette øvelserne efter hans behov. Vores program inkluderede ikke waterwalker (det kunne det have gjort, men jeg fravalgte det, da vi kunne få samme resultat med øvelser derhjemme og på turen).

 

Jeg brugte da et par tusinde på det udover det, jeg havde brugt på operationen (hvoraf jeg gudskelov fik det meste igen, da han er sygeforsikret), men det var klart det værd, og jeg ville gøre det samme igen, hvis jeg igen stod i en situation, hvor jeg havde brug for at genoptræne en hund efter en operation. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan et ben, der har været skånet i mange måneder ,vil hurtigt miste brug af muskler, så formoder, det er dem,. der langsomt skal genopbygges. Og ikke må overbelastes, så hunden igen lægger vægten forkert, så andre kropsdele tager vægten. Jeg ville formode at dette genopbygning , når hunden finder sin balance vil tage ca. 3 mdr.

Håber, han bliver sig selv igen hurtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan et ben, der har været skånet i mange måneder ,vil hurtigt miste brug af muskler, så formoder, det er dem,. der langsomt skal genopbygges. Og ikke må overbelastes, så hunden igen lægger vægten forkert, så andre kropsdele tager vægten. Jeg ville formode at dette genopbygning , når hunden finder sin balance vil tage ca. 3 mdr.

Håber, han bliver sig selv igen hurtigt.

 

du har fuldstændig ret. det er muskelmassen der skal genopbygges. jeg er bare i tvivl om det bliver "gjort rigtigt" i form af bare gå ture?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund blev opereret i knæet i efteråret, og jeg fik lagt et genoptræningsprogram hos en hundefysioterapeut, hvor jeg så gik til tjek og fik opdateret planen (i starten ca. hver 14. dag, senere en gang om måneden). Så kunne hun også tjekke, at det gik fremad som det skulle, og at vi ikke gik for hurtigt frem, så han fik tilbagefald. Og hun kunne målrette øvelserne efter hans behov. Vores program inkluderede ikke waterwalker (det kunne det have gjort, men jeg fravalgte det, da vi kunne få samme resultat med øvelser derhjemme og på turen).

 

Jeg brugte da et par tusinde på det udover det, jeg havde brugt på operationen (hvoraf jeg gudskelov fik det meste igen, da han er sygeforsikret), men det var klart det værd, og jeg ville gøre det samme igen, hvis jeg igen stod i en situation, hvor jeg havde brug for at genoptræne en hund efter en operation. :-)

 

så kan næsten forstå at du har haft stor succes med fysioterapi til hunde? spændende:) hvad var der sket med hunden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg tror egentlig ikke løbebånd er sagen for lige hans skade. Der vil han jo stadig belaste poten. Men hvis de har et har de garanteret også en person der har ekstra forstand på genoptræning, så prøv at ringe og spørge dem. Bare sig du er i tvivl om den bedste genoptræning af Thor og om de har nogle forslag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...