Hop til indhold

Der er noget galt med Mingus' forben


Louise_J
 Share

Recommended Posts

Mingus, mit evige smertensbarn, har fået problemer med forbenene :cry:

 

Det har været on/off de sidste par måneder, og aldrig decideret halthed men han har trukket på forbenet og dykket med hovedet i gang.

Vi har tilskrevet det skaben, som gav store sår og gjorde at han ikke ville gå tur i flere måneder. I februar og marts blev han behandlet af Bente Iversen, og fik bl.a. osteopati og akupunktur. Det har gjort en kæmpe forskel, og han er igen blevet glad, aktiv og gøende (hans velvære kan måles på om han gør før fodring, gåtur og under bilkørsel).

 

Onsdag aften gik bilen i stå på vej til træning, og kunne ikke vækkes til live som normalt. Pga. Cajsas anstrengte forhold til køretøjer, valgte vi at gå de cirka 8 kilometer hjem. Han gik frisk til, selvom vi aldrig går så langt normalt.

Men ak, om natten og om morgenen, haltede han på det ene forben. De var begge stive og ømme i håndleddet. Haltheden gik væk i løbet af dagen, og han var meget utålmodig efter at komme ud om eftermiddagen (hvor vi kun gik en kort tur). I dag har der heller ikke været noget, andet end den sædvanlige stivhed i ryggen, som aldrig har generet ham.

 

Næste uge skal han til dyrlæge, nu er jeg altså nødt til at få vished for om der er noget alvorligt galt. Hans eventuelle kompenseringer fra skaben burde være rettet nu, så der må være noget galt. Nu er jeg generelt typen der forventer det værste, så jeg frygter naturligvis gigt og at det er slut med hans elskede agility. Lige som kæresten har meldt ham til deres første konkurrence :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så lige tilføje... Det betyder ikke nødvendigvis farvel til agility selvom det evt skulle være gigt. Selvfølgelig skal man være obs, men som gigtpatient aelv kan jeg fortælle at jeg absolut har fået at vide, at jeg skal holde mig igang og træne musklerne, især omkring det gigtplagede led - som er min rygsøjle og nakke... (at jeg så ikke efterlever det er noget andet :oops:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så lige tilføje... Det betyder ikke nødvendigvis farvel til agility selvom det evt skulle være gigt. Selvfølgelig skal man være obs, men som gigtpatient aelv kan jeg fortælle at jeg absolut har fået at vide, at jeg skal holde mig igang og træne musklerne, især omkring det gigtplagede led - som er min rygsøjle og nakke... (at jeg så ikke efterlever det er noget andet :oops:)

Det har du ret i, da han fik konstateret spondylosen besluttede jeg jo at han ikke skulle pakkes ind og stadig være aktiv med agility. Så hellere kortere tid i den sidste ende :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Det behøver ikke være forbenene den er gal med - det kan også være ryggen.

 

Min Charlie haltede jo slemt på forbenene og det viste sig at være ryggen - spondylose

Hmm, Mingus har netop spondylose. Mon det kan være det? Den mærker vi ellers ikke noget til, andet end hans stivhed. Som ikke forsvandt da han varpå Norodyl for skab, så jeg har bare gået ud fra at det ikke gav smerter. Jeg har selv leddegigt, og kan sagtnes have stive led uden smerter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Hmm, Mingus har netop spondylose. Mon det kan være det? Den mærker vi ellers ikke noget til, andet end hans stivhed. Som ikke forsvandt da han varpå Norodyl for skab, så jeg har bare gået ud fra at det ikke gav smerter. Jeg har selv leddegigt, og kan sagtnes have stive led uden smerter.

 

Jeg nævnte det blot fordi vi selv har ledt efter en nål i høstakken, med hensyn til Charlie. Det er jo slet ikke sikkert at det er grundet spondylose at Mingus har problemer med forbenene.

 

Jeg fik selv at vide af min dyrlæge - at grundet spondylosen måtte Charlie ikke springe alt for højt da det kan forværre hans rygproblem fordi det sidder et bestemt sted. Jeg fik et godt råde herinde på forum vedr. tilskud af Cortaflex og dette er Charlie kommet på. Han har fået det gennem 1 uge (før fik han Carnosan) og allerede nu ses en tydelig bedring - han er blevet som en unghund igen - drøner rundt og han får heller ikke længere smertestillende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...