Hop til indhold

PBC
 Share

Recommended Posts

Jeg har også kigget på Cockere. Og talt med FT Spaniel folk om det. Standard Cockere har ikke så mange problemer med halen som FT Cockere generelt. Går man lidt tættere på, hører jeg at mange Standard Cockere kommer på jagt 6-8 gange på en sæson, mens mange FT Cockere er afsted 2-3 gange oftere.

 

Det er rigtigt at FT Cockernes popularitet er stigende, men niveauet er nu stadig langt fra springerne - og kigger man på filmen fra markprøvemesterskabet tror jeg roligt man kan sige at Springerne gør det godt. Cockerne er mere selvstændige og ganske stærke og seje ifht deres størrelse.

 

De FT folk jeg har tal med som har både Cockere og Springere mener haleproblemerne er ret ens for de 2 racer.

 

Jeg har endnu ikke set springerfilmen fra mesterskabet, jeg har set cockerfilmen, og jeg var ikke super imponeret. Jeres bredde er klart større, ingen tvivl om det, men jeg synes de allerbedste standard vil jeg vove godt kan være med.

 

Jeg ved ikke om ft'erne går mere på jagt en standard cockeren. Men jeg ved dog at det hænder at nogen går ud og træner med deres standardcocker mere end 6-8 gange på en sæson, uden der kommer flere skader af den grund.

 

Hos standardtyperne ser jeg klart flere haleskader hos springerne end hos cockerne, også hos hunde der bare bruges de åbenbart obligatoriske 6-8 gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så på Cockere på markprøven på Nordfyn (Egebjerg gård tror jeg det hed) sidste år - atlså standard modellerne - og så var der lige et par FT'ere fra Sverige med. Jeg så markant forskel, men skal så også indrømme at der er meget stor forskel på førenes niveau. Der var et par hundeførere med, som nærmest prøvede at holde sig nær hunden ikke omvendt, hvilket betød at den ene nærmest løb efter hunden og den anden næsten lige så godt selv kunne have været hund.

 

Jeg er enig i at de bedste Standard Cockere har en rimelig standard, men tempoet er nu langt fra FT Spaniels så vidt jeg kan se.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er meget stor forskel på førerniveauet, og dine observationer er de samme som jeg har fået refereret af andre der var på prøven. Jeg var der ikke selv, jeg må vist nok med skam indrømme at jeg tror jeg havde prioriteret familieliv den week-end. Jeg kan dog ikke huske hvem der var på prøven, men kan rimeligvis gætte mig til hvem du har set (større er klubben ikke).

 

Jeg ved en af de standardhunde jeg synes bedst om pt, har en fører der gør sig overvejelser om at komme på ft prøve, bare for at se hvor langt det strækker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...