Hop til indhold

Trosalderen


Chellemus
 Share

Recommended Posts

Jeg tror ikke helt på lømmelalderen/trods alderen.

 

Jeg tror helt klart at der er nogen hunde der er mere påvirket af hormoner i deres modningsfase, men jeg tror ikke på at de bliver trodsige eller bevidst er ulydige.

 

Til gengæld virker det som om rigtig mange vælger at tro at lømmelalderen er en fase, som går over af sigselv, hvorimod jeg mener at man skal tilpasse sin træning og omgang med hunden, for at undgå at man mærker denne såkaldte lømmelalder.

 

Lømmelalderen er den alder hvor de virkelig kan samle sig nogle forfærdelig dårlige vaner, så derfor er det virkelig, i mine øjne, vigtigt at man ikke bare krydse fingre og siger det går over af sigselv.... Det gør det altså ikke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hver alder - eller fase om man vil, i hundelivet har sine muligheder og udfordringer. Man kan med fordel forstå dette, når man planlægger sim omgang/træning med hunden. Der er ikke nogen fase der heller lømmelalderen - eller trodsalderen - og begge udtryk er dårlige fordi de indikerer modvilje i hunden, hvilket der egentlig ikke er.

 

Jeg har erfaret at mine tæver bliver lidt mere selvstændige lige før og efter første løbetid - og hvis perioden ellers går godt = masser af succes med at hunden indenfor rammerne, udvikles initiativ og selvstændighed. Hunden bliver betydelig mere modne efter dette og dermed klar til videre uddannelse i visse discipliner, jeg med vilje har udskudt til dette tidspunkt. Fx selvstændig udredning af slæb, mere skudfasthed, dirigering i vand. Øvelser der kræver lidt mere selvtillid af hunden - og det får den hvis kønsmodningsperioden forløber som en succes.

 

Hvis perioden er problematisk fordi ejeren ikke håndterer hundens forsøg på at blive voksen på rette vis trækker perioden ud - og visse hunde kommer aldrig eller meget sent ud af fasen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...