Hop til indhold

Resistente bakterier igen igen.


Tullemus
 Share

Recommended Posts

Ja, så har Rex lige fået konstateret blærebetændelse med resistente bakterier igen igen, denne gang var der dog ikke struvitsten i :???:...Har lige fået svar på den udvidede dyrkning...ud af 7 behandlingsmuligheder var der kun respons på 2, så den var meget resistent.

Første gang han fik konstateret det var for 2 år siden...en måned efter, at vi havde fået ham hjem, fra Polen, hvor han også havde struvitsten, men han har uden tvivl haft det med fra Polen, ihvertfald første gang, men fatter ikke at det bliver ved med, at komme igen :hmm:...og hvor kommer det fra ?.. er det nogen han bliver ved med, at slæber rundt på ?

Er godt klar over, at hunde kan få gentagne blærebetændelser, men undre mig meget over, at det er resistente bakterier, der har været på spil, 2 gange nu...har nogen af jer prøvet det samme ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Super at i får foretaget dyrkning og sensitivitets undersøgelse!!!

Der er formodentligt tale om E.coli. Jeg er ikke så meget inde i tarmbakterier som hud (staph.). Man kan godt være bærer af resistente E. Coli bakterier i tamkanalen uden at det giver problemer. Når de spreder sig til andre dele af kroppen som blæren kan de give problemer. Bekymringen er at modsat hud hvor mennesker normalt har staph. aureus og hund pseudointermedius og at der kun er få tilfælde med alvorlig "krydsinfektion" så deler vi E. coli med dyrene. Resistens overfor cephalosporiner (en gruppe af antibiotika) bruges som markør for ESBL (extended-spektrum beta lactamase) altså resistens. ESBL er ofte også resistente overfor fluoroquinoloner (baytril hører også til den gruppe), det er heldigt at din hunds infektion ikke er det! Sulfonamider er en anden gruppe af antibiotika.

For at prøve at svare på dit spørgsmål: det er muligt at din hund (og andre i familien) bærer på denne bakterie. Jeg ville sørge for god hygiejne og være ekstra påpasselig når det kommer til omgang med mennesker med immunosuppression. Samtidig gøre alt hvad i kan med foder for at støtte urinvejene.

 

Det hele bringer os til den situation at vi skal passe på med brug af antibiotika! Jeg ønsker ikke verdenen tilbage til dengang vi ikke havde det! Problemet er at når vi behandler med antibiotika systemisk er det jo alle bakterier i kroppen som bliver behandlet og dermed kan man udvælge/udvikle resistente bakterier i f.eks. tarmkanalen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for dit fyldest gørende svar og forklaring :-)...jeg var lidt rundt på gulvet i morges, da jeg snakkede med dyrlægen og han havde lidt travlt, så fik slet ikke spurgt rigtig ind til hvordan og hvorledes, men han sagde da, at det er noget der kommer "udefra" og jeg spurgte om, det kan være fordi, at Rex æder lort, både sit egen og andre hundes, hvis jeg ikke er opmærksom på det, men det mente dyrlægen ikke kunne være årsagen.

Jeg er meget opmærksom på hygiejnen ;-)

 

Ja, det er sørgeligt, at det er kommet så langt ud, at der er sygdomme der ikke kan bekæmpes p.g.a resistente bakterier. Hørte lige i går, at 3 mennesker herhjemme var døde af MRSA bakterien,der stammer fra svin... de var godt nok alle kronikere eller svækkede i forvejen, men det er et ret uhyggeligt fremtids perspektiv og vi har allesammen et ansvar for, at begrænse brugen af antibiotika.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

...nå, man skal åbenbart ikke tage alt for pålydende, når det er sekretæren og en vet. sygeplejeske man snakker med...der var IKKE mere blærebetændelse...snakkede med dyrlægen og han sagde, at der var ikke mere tegn på blærebetændelse og mente, at det vækst, der var på pladen, derimod stammer fra hundens forhud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...