Hop til indhold

Udsætte løbetid?


ColLabs
 Share

Recommended Posts

Under oprydning i dag fandt jeg min gamle hunkats p-piller, Perlutex.

I indlægssedlen står jo så at produktet også kan bruges til kortvarig udskydelse af løbetid hos hund -har nogen her erfaring med det, for har aldrig læst/hørt om det?

Tænker at i nogle tilfælde kunne dette måske være smart?

Ved dog ikke helt hvad jeg skal mene om det, katten fik det jo godt nok fast, men hunden? (det ville jo selvfølgelig ikke være fast)

Nogen erfaringer eller tanker?:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det tænker jeg jo også, men som kortvarig behandling for måske at kunne skubbe løbetiden 14 dage er det vel ikke så skadeligt som den hunkat der får præparatet uge ud og ind hele sit liv..

Jeg læste at en havde brugt pillerne ifm. en tæve der skulle parres, men hvor tiden slet ikke var til at komme af sted til hanhund før 14 dage senere, men fik ikke nogen slutning på den historie, så om det var brugbart ved jeg ikke..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det skal ske er det pga. det forestående DM hvor vi skal deltage, der er det altså ikke let at stille med løbsk tæve i konkurrence, men vil hellere stille løbsk end gøre noget som ingen kender noget til - derfor bla. spørgsmålet her i dette forum hvor jeg gætter at der findes mange ressourcer og erfaringer i hundehold..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det skal ske er det pga. det forestående DM hvor vi skal deltage, der er det altså ikke let at stille med løbsk tæve i konkurrence, men vil hellere stille løbsk end gøre noget som ingen kender noget til - derfor bla. spørgsmålet her i dette forum hvor jeg gætter at der findes mange ressourcer og erfaringer i hundehold..

 

Ok ;-)

 

Håber, at nogen kan give dig et lidt mere fyldestgørende svar, end jeg kan. Mit er jo kun ud fra, hvad jeg selv ville gøre :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det har været brugt til hunde også. Men Og tror ingen fertilitetsdyrlæger vil anbefale at pille ved en tæves cyklus. Hunde og kattes hormoncyklus er jo vidt forskellige.

Men du kunne jo maile klinik Canicold ved dyrlæge Birgitte Schjøt?? Hun vil sikkert svare.

Eller Nina Diers?? Ølby dyreklinik.

Det er nu ret almindeligt Ulla ;) der er rigtig mange tæver der får udsat løbetid i forbindelse med stører konkurrencer og endda også en del i forbindelse med pensionsophold;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der ikke bivirkninger og risici som er uacceptable bare for at løbetiden falder ubekvemt?

 

Visse jægere gør det for at undgå løbetid midt i jagttiden, men det har jeg nu altid været modstander af uden jeg helt ved hvorfor :-)

 

Jeg er også modstander af sterilisation og kastrering af bekvemmeligheds hensyn, men der ved jeg da i det mindste hvorfor.

 

Mht udskydelse af løbetid - eller for den sags fremskyndelse, synes jeg bare det er "forkert" men ved faktisk ikke rigtig noget om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der ikke bivirkninger og risici som er uacceptable bare for at løbetiden falder ubekvemt?

 

Visse jægere gør det for at undgå løbetid midt i jagttiden, men det har jeg nu altid været modstander af uden jeg helt ved hvorfor :-)

 

Jeg er også modstander af sterilisation og kastrering af bekvemmeligheds hensyn, men der ved jeg da i det mindste hvorfor.

 

Mht udskydelse af løbetid - eller for den sags fremskyndelse, synes jeg bare det er "forkert" men ved faktisk ikke rigtig noget om det.

Jeg bruger det heller ikke, jeg gør bare opmærksom på at rigtig mange altså gør;)

jeg tror ikke det er mere farlig end p-piller til kvinder;) så deee ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan jo godt se, at hvis det ikke betyder noget, er det en nem måde at undgå løbetid på ubekvemme tidspunkter på. Faktisk er løbetid på ubekvemme tidspunkter, det eneste jeg har at udsætte på tævehunde. Men nu har jeg så været heldig at have 2-3 tæve hunde, som ikke synkroniserede løbetid og alle kom i løbetid i jagttiden, men ser jeg 2-3 år frem kunne jeg meget vel have en periode med kun en hund, der kan gå på jagt, for jeg vil ikke have mindre end 3-4 års mellemrum denne gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øj et par dages computer fri og så er der gang i det herinde..

Dyrlæge og andre kyndige er også adspurgt og selvfølgelig roder jeg ikke med naturen, meen som andre også nævner, så kunne det da til visse ting være smart.. Men naturen får lov at gå sin gang :)

Pillerne er nu heller ikke for gamle (ej over udløbsdato), og egentlig var spørgsmålet også mest myntet på at der jo står de kan bruges til tæver, men det havde jeg ikke hørt om, eller kunne finde noget skrevet om..

Men helt ualmindeligt kan jeg så se det måske ikke er blandt nogle ;)

Valgte dog fra pga. bl.a. risikoen for bivirkninger som ifølge dyrlæge var meget lang - det skal hun ikke udsættes for, hunden kan trods alt ikke fortælle hvordan den har det hvis jeg propper medicin/hormoner i hovedet på den!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...