Hop til indhold

destruktiv når alene hjemme.


mhald
 Share

Recommended Posts

jeg er den stolte ejer af den skønneste blandingshund på et år, schæfer/alaskan malamute. hun er så glad og så kærlig når jeg og min kæreste er hjemme. men være alene hjemme kan hun bestemt ikke. hver dag jeg kommer hjem fra arbejde, er hele boligen som bombet, planter samt potter og muld er spredt over det hele, tøj fra vaske kurven er rykket ud, tæpper/plæter bidt i, linoleums gulv i køkkenet samt lister revet op og splittet ad. på trods af vi er klar over at begge racer har særligt behov for aktivitet som vi forsøger at imødekomme så ofte som muligt med lange ture hver eneste dag, ture i hundeskov, og træning i haven hver anden dag, så er det det samme næsten hver dag. hun har masser af legetøj, som heller ikke holder ret længe.

hun ved hun har været slem, når det er, for hun sidder altid med bøjet hoved og nedslåede ører når jeg kommer hjem. jeg er ret sikker på at disse ting sker kort efter vi har forladt boligen, da det også kan hænde ved en hurtig indkøbs tur på 15 minutter.

jeg aner ikke om hun bare er i ballade alderen, eller om hun virkelig bliver så frustreret over at vi går at det er det der gør det.

har prøvet at aflede hende med godbidder rundt omkring så hun ikke lægger mærke til vi smutter, men ligegodt hjælper det.

så hjælp, er ved at løbe tør for gode ideer og tålmodighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Allerførst skal hunden være fornuftig aktiveret, det vil sige, den skal have brugt sin energi på en god måde, fx ville morgenmad på plænen hvor hunden bruger en halv time på at finde maden, ved hjælp af næsen, ikke øjnene, være fint, det vil sige, spred maden ud og hent hunden bagefter, den skal ikke se du spreder det;)

gå derefter en rolig tissetur, hjem og lad hunden falde til ro en halv time, giv den så et godt slagterben gerne direkte fra fryseren, før du går.

om eftermiddagen motionerer du den, det bør du nemlig ikke gøre lige før den skal være alene;)

lad gerne hunden være i et rum, fx køkken, med et gitter for til stuen, når den skal være alene, en radio hjælper mange hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Foruden det Alfen skriver, skal du også bare lige vide at din hund ikke ødelægger hjemmet for at lave "ballade", eller fordi hun keder sig. Det mest sandsynlige er at din hund har separationsangst, dvs. hun er altså virkelig bange når hun er alene, og skæld-ud hjælper ikke på det.

 

Foruden at hunden, som Alfen skriver, skal være godt træt inden hun skal være alene, bør du også tænke på de ritualer, I har når du henholdsvis går og kommer. Det er en god idé at give hunden noget aktivering, f.eks. et ben, et stykke aktiveringslegetøj eller lignende, når du går. Det skal helst være noget særligt spændende, som hun kun får når hun skal være alene.

Giv hurtigt tingen og gå - ikke noget med lange afskedsscener. Når du kommer tilbage skal det heller ikke være noget særligt - ikke noget med knus og kram, heller ikke selv om hunden er vildt glad. Faktisk må du gerne ignorere hende indtil hun er rolig. Lad der gå en halv time hvor I slapper lidt af inden en evt. luftetur, så hun ikke når at forbinde det, at du kommer hjem, med noget dejligt, nemlig lufteturen. At du går og kommer skal bare være "business as usual".

 

Du kan også overveje om din hund evt. bliver stresset af at have adgang til hele hjemmet. Nogle hunde trives med det, andre er "huleboere", som godt kan lide at være ét rum, evt. et bur. Vil lige understrege at jeg ikke anbefaler bur! Men nogle gange kan det være en midlertidig løsning medens man arbejder på andre planer med problemet.

 

Held og lykke med det! Det er rigtig synd for en hund at have separationsangst, og selvfølgelig også for ejeren. Det kræver lidt arbejde inden det bliver godt igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for svarene. Der er bestemt nogle brugbare værktøjer. Og ja det er synd, man føler sig helt hjælpeløs. Men så vil i sige at selvom hun har lavet ballade skal jeg stadig ignorere det også? Har været meget i tvivl om hvor vidt jeg bør skælde ud når det er noget som er sket, i forhold til hvis hun er i færd med det

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-D

 

Tusind tak for svarene. Der er bestemt nogle brugbare værktøjer. Og ja det er synd, man føler sig helt hjælpeløs. Men så vil i sige at selvom hun har lavet ballade skal jeg stadig ignorere det også? Har været meget i tvivl om hvor vidt jeg bør skælde ud når det er noget som er sket, i forhold til hvis hun er i færd med det

 

Hun har ikke lavet ballade, hun har givet sin frustration - evt. utryghed - afløb, det er vigtigt du ser forskellen. Hun viser heller ikke skyld over at have været "slem", når du kommer hjem, hun viser bare hvordan hun har det i situationen.

 

Hvor længe har hun været destruktiv?

Har hun været i sin første løbetid?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun har været ekstra destruktiv efter vi skiftede Fodder da vi fandt ud af at hun muligvis døjer med allergi, og det har virkelig livet hende op da hun i den forbindelse havde infektion i tyktarmen. Ja hun havde sin første løbetid for ca 4-5 mdr siden.

Men det giver god mening hvad du skriver mht hvad hun føler i situationen

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...