Hop til indhold

Vores hund hiver tapetet ned


Chinomor
 Share

Recommended Posts

Hejsa

 

Er der nogle der har et godt råd.

 

Vores 7 måneder Berner Senner Chino, hiver vores tapet ned forskellige steder i huset, dog værst på badeværelset, hvor hun sover om natten, og hun æder vores dørkarme.

 

Jeg har fået af vide at det kan være kedsomhed eller fordi hun er for meget alene, men vi syntes ikke det kan passe.

Det sker om natten og ellers altid mens vi er hjemme.

jeg arbejder kun 2 dage om ugen i 3 timer, så hun er meget lidt alene.

Jeg har dage hvor jeg ikke kan aktivere hende så meget, da jeg har rygsøjle gigt, og derfor har dage hvor jeg ligger meget i sengen, men de dage våger hun over mig indtil familien kommer hjem, og når de kommer hjem leger de med hende, går tur mm.

Hun er næsten dagligt i skoven, hun bliver gået tur med flere gange om dagen og hun bliver leget med hver dag, bl.a. spillet bold mm. men hvis hun lige ligger uden opsyn i 5-10 min så ryger tapetet, og hvis hun ligge med hovedet ved en dør, så bidder hun i karmene, hun mangler ikke noget at bide i, hun har flere kødben, kalksten osv.

Nogen der har et godt råd til hvordan vi får stoppet det. Vi har prøvet at spray deodorant på, og så lader hun hver en dag eller to, eller finder et nyt sted, og det er lidt svært at spray alle vægge og døre til hver 2 dag i alle 170 kvm.

 

Hilsen Chinomor Rikke;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor sover hun på badeværelset? Er det hendes valg, eller bliver hun lukket derud om natten? Hvis det sidste er tilfældet har hun nok dannet den vane at hive i tapetet i frustration over at blive lukket væk fra sin familie, og så overfører hun den adfærd til andre situationer i løbet af dagen, hvis hun ikke bliver stimuleret nok.

 

Gåture, skovture og boldleg aktiverer hende fysisk (boldleg kan køre hende op og stresse), det lyder som om hun har mere brug for mental stimulering. Hvis hun udelukkende får fysisk stimulering opnår man ikke andet end at hunden kommer i bedre og bedre form, og hvis den ikke bliver træt i hovedet er det en ond cirkel.

 

Mental stimulering kan bestå i et hav af ting - lydighedstræning, tricktræning, næsearbejde (fodersøg, spor, duftdiskriminering), løse opgaver, eller bare det at blive udsat for nye ting i en tryg situation. Kun fantasien sætter grænser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Enig med Doberfan, dog vil jeg spørge er det slet ikke muligt at hun evt. kan sove i soveværelset ved jer, altså ikke nødvendigvis i sengen, men på en pude eller lignende på gulvet i soveværelset?

 

Eller måske på gangen med en børnelåge imellem gang og soveværelse så hun kan se Jer?

 

Vores er alene hjemme 8 timer ca. hver dag, og de er imens de er alene, i et bryggers men de sover hos os om natten da de ellers mangler den menneskelige kontakt. De er dog lidt i sengen men mest på to store puder der ligger på hver side af vores seng. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undrer mig også over hvorfor hun skal sove på badeværelset? :hmm:En hvalp skal ikke lukkes væk fra sin flok, den blir ked af det og frustreret og lægger sig derfor heller ikke til at sove. I øvrigt forstår jeg ikke problemet, for når hun laver ulykkerne mens du/I er hjemme, hvorfor stopper I hende så ikke? Det gælder jo bare om at holde øje med hende og få det stoppet....og så tilbyde hende nogle bedre aktivitetstilbud :-D

 

Er enig med de andre i at hun skal ha' mere hjernearbejde og måske mindre fysisk aktivitet. En berner er jo ikke lavet til kun at være hyggehund, det er en arbejdshund. Hvis du mangler idéer til hvad I kan lave kan du måske finde inspiration på Berner klubbens hjemmeside:

http://www.berner-sennen.dk/

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke rigtig forstå at det kan ske mens i er hjemme. Er det så ikke bare at holde øje med hende og sige "Nej" og aflede når det sker?

 

Jeg mener, vores hvalp på 5 mdr. fik også den ide at potteplanterne, som står i store potter på gulvet skulle tømmes i går, men efter 2-3 gange med afledning og mild irettesættelse råbte jeg lidt højere - og så var det slut - for den dag. Måske prøver hun igen, men så må jeg jo gentage at det er forbudt. Hvalpe og unghunde, der kan finde på unoder, skal være under opsyn, når de befinder sig steder, hvor der er ting de helst ikke må!

 

Om natten ville jeg nok i Jeres situation prøve at købe det størst mulige bur (mindst 100x80 cm og med fastgjort vandskål) og se om i kan lære hende at nyde at være i det. Altså at I sætter det så tæt på soveværelset - eller inde i det som muligt og træner hende i at være i det - og at nyde at være i det.

 

Det vil sige at når hun er træt - efter motion/aktivering og alligevel er klar til at tage en lur prøver I at få hende i burdet (uden lukket låge) og prøver at lære hende at blive der en tid. Start med at smide godbidder derind som hun går ind efter, så prøv at få hende til at blive lidt. Først 1 minut, så 2, så 3 så 5, så 10 - målet er at hun lægger sig til at gnave i noget eller sove, når i beder hende "Gå i burdet". I så stort et bur har I måske også et barn som kunne være derinde sammen med hunden til at begynde med - eller en lille person?

 

Det kan være en god ide at lægge tæpper over burdet så det bliver huleagtigt, hvis Jeres hund foretrækker det - især ovenpå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Hvis hun ufrivilligt sover alene på badeværelset, så er det faktisk at betegne som alene-hjemme tid. Så sover du/I 7-8 timer hver nat, så er hun jo pludselig ret meget alene.

Nemlig, og det er derfor mine sover hos os om natten da deres alene tid er 8 timer om dagen og skulle de så i bryggers om natten blev alene hjemmetiden lige pludselig 16 timer I døgnet :shock::cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er frivilligt at hun sover på badeværelset, i starten var det for at hun blev renlig, og da sov en af os med hende på en madras der ude, nu bruger hun det til at trække sig væk hvis vi f.eks har gæster, og hun ikke gider kæles med mere når hun er træt om aften går hun selv der ud og ligger sig, tror det startet i sommers fordi klinkerne er dejlig kolde, nu er det bare blevet hendes sted, hun må gerne komme op i senge hvis hendes tæppe ligger der, hvilket det altid gør, om dagen og aften men ikke om natten og hun må også gerne ligge inde ved os, men hun trækker sig selv ud i det kølige badeværelse.

Hun bliver også aktiveret mentalt, hun har den her bold til godbidder som hun så skal trille for at de kommer ud, vi smider godbidder ud i græsset som hun så skal finde mm.

Når det sker mens vi er hjemme, så er det jo når hun ikke lige er i samme rum som os, f.eks. hvis jeg sidder i stuen og hun er gået ud i gangen, eller hvis jeg går i bad osv. vi har 170 kvm så jeg kan jo ikke have et øje på hende hele tiden. Vi irettesætter hende selvfølgelig når vi ser det, men hun gør det faktisk aldrig mens vi kikker på.

Det er ikke vores første hund, men det er den eneste vi har haft dette problem med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...