Hop til indhold

fiskeolier kan være skidt


Gæst milder batmusen
 Share

Recommended Posts

Gæst Daisie L
Sørg for at de får olier der er lavet til mennesker, så er du jo ude over den fare :-)

Ikke ved alle:

Citat fra linket

Den Norske Polarol er en olie produceret til mennesker, og den kan ikke anbefales til dyr da, den indeholder en stor mængde vitaminer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sørg for at de får olier der er lavet til mennesker, så er du jo ude over den fare :-)

 

Men der står jo netop i artiklen: Den Norske Polarol er en olie produceret til mennesker, og den kan ikke anbefales til dyr da, den indeholder en stor mængde vitaminer.

 

Men vil da lige indskyde at jeg ikke aner en disse om emnet...

 

 

Edit: for langsom:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Det gælder alle olier. I forskellig grad er de følsomme over for lys, temperaturer, og ilt.

 

Ikke kun i hjemmet - men hele vejen igennem produktion-salgssted-køber kæden.

 

Et firma kan lave den bedste olie i verden, men hvis de ikke opbevarer den korrekt, eller den står i lys/gennemsigtig flaske/varm temperatur på hylderne ved købsstedet, eller hjemme over komfuret ved køber, kan det være lige meget.

 

Sjovt - man kan gå forbi en helse butik om sommeren og se deres olie stå bagende i vinduet. Forhåbentligt er det kun demos og ikke dem som de sælger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
:oops:

 

Vinters olie er i en mørk flaske, fra en god producent, og står i køleskabet. Det er desuden en fiskeolie baseret på sardiner/ansjoser, hvilket er godt. Det er en lille flaske.

 

Min oliven olie står i skabet :oops: Ok, oliven olie kan holde til mere i temperaturer - men den er også i en lys flaske og en stor flaske = den åbnes mange gange = meget ilt.

 

Men....når olien kommer på panden kan den også kun holde til en vis temperatur. Nogle mere end andre. Ellers forharsker den jo her. Kokusolie skulle vist være rigtig god at bruge til madlavning, da den kan klare højere temperaturer.

 

Bare tænk på alle de forharskede fedstoffer vi propper i kroppen pga madlavningstemperaturen, det er så usundt....men det er jo så nemt liiiige at .... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg køber aldrig olier i butikker som f.eks. den lokale Super Best hvor olierne står på øverste hylde lige under neonrørene, det er altså stærkt lys og der er også varmt deroppe.

 

Udos Choice (Matas) opbevares i en æske og i køleskab i butikken.

 

Til jer selv: Tænk også på nødder ang. harskning og opbevaring samt produkter f.eks. chips som er tilberedt i fedtstof.

 

Alle mine olier opbevares i køleskab - også olivenolien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Artiklen, som der bliver henvist til er fra en lille spansk månedsblad for derboende danskere. I et oplag på ca. 10.000...

Egentlig står der ikke så voldsomt meget nyt i den. Der er ikke noget nyt i, at olier, -især olier med et højt indhold af flerumættede fedtsyrer- harskner hvis de bliver udsat for lys, luft og opvarmning.

 

Jeg kan ikke finde noget andre steder på nettet om den undersøgelse, der skulle ligge til grund for artiklen.

Og jeg tror altså ikke på, at det er en undersøgelse, som er iværksat af det lille uspecifikke tidsskrift.

 

Så jeg tror, at tidsskriftet har taget artiklen ind på opfordring fra f.eks. Salmopet, som sjovt nok ligger højest på den kvalitetsrangliste, de omtaler.

---Oplysningerne behøver ikke at være usande, men ret typisk er det, at der kun oplyses om "TOTOX-indholdet" i de tre bedste olier..:

Salmopet, 6,3 meq/kg, -Norsk Polarol, 10,5 meq/kg og Omega Balance, 18,1 meq/kg.

--De "dårlige olier" er muligvis noget man gætter sig til i undersøgelsen. Der er ingen navne på dem.

 

Hvis man googler på ordet TOTOX, så er det ikke et almindeligt brugt ord. Men det figurerer i omtalen af et produkt til mennesker, nemlig "livets olie", som har en TOTOX-værdi på 0,6. :shock: Og her er nævnt en undersøgelse, der viser at "andre produkter" havde en højere værdi, nemlig 3,1 og op til 21meq/kg.

 

http://www.med24.dk/kosttilskud/omega-3-fiskeolie/livets-olie-oil-of-life-500ml/product_info.php/cPath/91_171/products_id/2334

 

--Efter DEN standard er Salmopet ikke noget ligefrem at råbe hurra for. :lol:

 

---Så længe man ikke kan henvise til seriøse videnskabelige undersøgelser, så kan jeg være tilbøjelig til at tro, at der er tale om endnu et forsøg på et reklamefremstød. Ligesom vi ser det med BARF, specielle tørfoderprodukter, kosttilskud til både mennesker og dyr, slankepiller, hundeseler og snore, --og meget meget mere..... :roll:

 

Vi er altså nødt til at vænne os til, at noget bliver ikke en sandhed bare fordi det står på skrift. Heller ikke selv om det står på skrift flere gange. Vi er piskenødt til at forholde os til HVEM der skriver. Og HVAD der bliver skrevet.

Det er en jungle, ja. Men med "google" har vi bedre muligheder end nogensinde for at følge op på artikler og begreber og enkelte ord. Og ikke bare æde alting råt. --For gør vi det, -altså æder alting råt, så ender vi med ikke at kunne æde nogetsomhelst for bar usikkerhed og mistro.

 

 

Silke fortsætter med at få Olivers Omega 3 Boost, som er lavet på lakseolie. Men selvfølgelig står flasken i køleskab fra det øjeblik den er åbnet. Det har den altid gjort.

Og hvis det viser sig, at der rent faktisk ligger videnskabelige undersøgelser til grund for spekulationerne, så vil jeg da spørge producenten om indholdet af TOTOX i olien. Som det er lige nu, så er det ikke et tal jeg kan se, kan bruges til ret meget..:neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Daisie L

Det er almindelig kendt at olie kan blive harsk hvis det ikke opbevares korrekt, Bla Livets olie (som også fåes til hunde)http://www.naturoghelse.dk/shop/search-1.html?keyword=livets%20olie, kan kun holde sig i køleskabet i 6-8 uger.

 

Jeg har prøvet både lakseolie, rød tobis olie, livets olie til mine hunde, uden det resultat jeg har opnået ved at give ren lammefedt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...