Hop til indhold

Sart mave/tarme


Aslan
 Share

Recommended Posts

Lucki havde som følge af en maveoperation et sart fordøjelsessystem (indsnævring på mavesækken grundet arvæv) så han fik RC's Vet Diet Intestinal - og det fungerende han perfekt på :5up:

 

Bondo havde i en kort periode også brug for special kost (i forbindelse med en maveinfektion) han fik noget Hill's noget (også Vet Diet) med et højt fiber indhold - og det gjorde hvad det skulle for ham.

 

Eneste ulempe ved ovennævnte foder er prisen :shock: :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en hund med sart mave, forstået på den måde, at der ikke skal så meget til før hun får tynd mave.

 

Hun får barf, og så længe jeg passer på med ikke at give for store mængder lever på en gang, så er der ingen problemer, tværtimod :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna led af maveproblemer fra jeg fik hende og til jeg skiftede over på råfodring for nogle år siden.

 

Det sidste tørfoder vi har prøvet (også prøvet i en periode mellem råfodringen) er Royal Canins Hypoallergenic, det var det eneste hendes mave kunne tåle. Desværre satte det sig på sidebenene, så hun blev en tyksak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dr. dyr snakkede også om at Hills og RC har noget til sarte maver, desværre kun til voksne hunde, og Aslan er for ung til voksen mad, HVIS det blev aktuelt (hvilket jeg da ikke håber)

 

Nu bliver jeg nysgerrig :oops:

 

Taler vi om skånefoder til behandling af akut sart mave, eller taler vi om et længere forløb på skånekost??

 

I forbindelse med akut behandling kan man fint give voksen foder i en kort periode (Bondo var ca. 6½ mdr., da han fik Hill's H/D?) Ellers er udkogte ris med lidt kogt kylligefars/dåse tun/torskerogn også fint at anvende, også til hvalp. Også skånsomt for maven er udblødt tørfoder.

 

Hill's mærke, der svarer til RC Intestinal, hedder forresten I/D :neutral: men det kunne Lucki ikke tåle :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bliver jeg nysgerrig :oops:

 

Taler vi om skånefoder til behandling af akut sart mave, eller taler vi om et længere forløb på skånekost??

 

I forbindelse med akut behandling kan man fint give voksen foder i en kort periode (Bondo var ca. 6½ mdr., da han fik Hill's H/D?) Ellers er udkogte ris med lidt kogt kylligefars/dåse tun/torskerogn også fint at anvende, også til hvalp. Også skånsomt for maven er udblødt tørfoder.

 

Hill's mærke, der svarer til RC Intestinal, hedder forresten I/D :neutral: men det kunne Lucki ikke tåle :???:

 

 

Dyrelægen sagde at en evt årsag til at Aslan ikke spiste KUNNE være at han havde sart mave/tarme og når maden var for hård...blah blah.....derfor måske mad til sarte maver/tarme.

 

Så nu ville jeg lige hører og undersøge........min fornemmelse er at når man virkelig begydner at undersøge, så går det modsat :mrgreen: (måske det er en dum teori, men den er altså værd at holde på)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Min ene tæve led for nogle år tilbage af sart mave: hun fik let tyndmave og flere gange årligt måtte vi til dyrlæge for en 14 dages pencillin kur pga. blodig afføring (mave/tarm infektion).

 

Jeg var derfor lidt skeptisk over at give hende råt i starten - jeg frygtede at hendes mave ville går fuldstændig amok.

 

Første gang jeg gave hende fjerkræsknogler var resultatet da også blodig afføring som krævede pencillin (skal lige siges at hun havde fået knogler af anden art inden da).

 

Efter nogle måneder forsøgte jeg dog at give hende fjerkræsknogler igen - og ingen problemer what so ever. Tror måske hun har haft lidt sværere ved at tackle knoglerne i starten pga. dels hendes lange liv på blødt tørkost og dels at hun mangler en del tænder.

 

Faktisk er hendes mave super fin og afføringen fast, vi har slet ikke været til dyrlægen siden ovennævnte gang. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Giver du Aslan hygge tygge ting? Hvis. Så kan det være at det faktisk har større gene for ham end foderet, og derfor generelt skaber en sart mave.

 

Jeg køber ikke tyggeting (som f.eks. griseører), men gjorde engang. Jeg ved faktisk ikke rigtigt hvordan de bliver forarbejdet i Danmark, om det er hårdt for maven osv.

 

Grunden til at jeg skriver det, er at fordi jeg engang overhørte en samtale (det var i udlandet) på Vinters internat. Et par havde brugt det at give deres hvalp et eller andet lignende tyggeting, jeg kan ikke huske hvad det var, og den endte med at bløde, mener jeg, i spiserøret - fordi de tyggeting simpelthen var stoppet med unaturlige ting. Voksne hunde kunne klare dem mere, men for hvalpen var det for meget at få en hver dag.

 

Synes at have hørt engang at nogle producenter simpelthen 'ætser' tyggeting i produktionen. Men det er helt på hukommelsen og jeg er ikke sikker.

 

Jeg ved som sagt ikke hvad der er i disse ting i Danmark. Det står jo naturligt produkt på nogle, men det kan jeg ikke forstå - for de har nogle gange en utroligt stært lugt af noget unaturligt.

 

...og se, nu fik jeg skrevet en masse om noget jeg ikke ved noget om og noget som jeg ikke ved om har relevans overhovedet for dit tilfælde :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tacco døjer meget med dårlig mave hvis han bare bare spiser en lille smule anderledes i forhold til hvad han plejer.

 

Han har indtil nu fået Royal Canins Hypoallergenic og det virker helt klart på ham, eneste ulempe er at han bliver TYK hvis han skal spise så han bliver mæt og hvis vi sætter ham ned i fodder så æder han alt muligt skrammel på gå turene ( kattelort, tørt brød, fugle og hvad man nu ellers lige støder på )

 

vi er så ved at afprøve Hills allergifodder men indtil videre er jeg ikke imponeret. Han virker godt nok mindre sulten og tager tilsyneladende heller ikke på så det mætter måske mere men til gengæld er han rigtig grim i pelsen og har kastet op et par nætter. Vi har ikke prøvet det så længe endnu så det skal have en chance men det er noget dyrere end Rc så det skal også være rigtig godt for at jeg vil ofre pengene på det.

 

Fodder er en jungle syntes jeg og det kan være svært at ramme det der virker helt perfekt til ens hund. Vi giver ikke ret tit Tacco købe godbidder for det slår hurtigt mave ud. Vi køber nogen kallun pølser, de kan gå og hvis han skal have ben så koger vi selv nogle okseben og tørrerdem i ovnen og så får han det ;-)

 

Jeg har ikke en hujende fis forstandpå fodder men du spurgte om erfaringer så dem fik du lige :-D:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Du kan også finde et højt kvalitetsfoder og så bare se hvordan det går med ham. Jeg ved ikke hvad du fodrer nu? :)

 

Eller du kan gå en lidt anden vej. Få maven i bedre stand - hvis man kan sige det sådan. For eksempel med probiotika (føler jeg er ved at blive fortaler for produktet :cool:), som hjælper med at skabe en bedre mave/tarm flora - hvilket hjælper maven, samt hjælper hunden med at udnytte mere af foderet.

Redigeret af snevinter
Link til indlæg
Del på andre sites

Tacco døjer meget med dårlig mave hvis han bare bare spiser en lille smule anderledes i forhold til hvad han plejer.

 

Han har indtil nu fået Royal Canins Hypoallergenic og det virker helt klart på ham, eneste ulempe er at han bliver TYK hvis han skal spise så han bliver mæt og hvis vi sætter ham ned i fodder så æder han alt muligt skrammel på gå turene ( kattelort, tørt brød, fugle og hvad man nu ellers lige støder på )

 

vi er så ved at afprøve Hills allergifodder men indtil videre er jeg ikke imponeret. Han virker godt nok mindre sulten og tager tilsyneladende heller ikke på så det mætter måske mere men til gengæld er han rigtig grim i pelsen og har kastet op et par nætter. Vi har ikke prøvet det så længe endnu så det skal have en chance men det er noget dyrere end Rc så det skal også være rigtig godt for at jeg vil ofre pengene på det.

 

Fodder er en jungle syntes jeg og det kan være svært at ramme det der virker helt perfekt til ens hund. Vi giver ikke ret tit Tacco købe godbidder for det slår hurtigt mave ud. Vi køber nogen kallun pølser, de kan gå og hvis han skal have ben så koger vi selv nogle okseben og tørrerdem i ovnen og så får han det ;-)

 

Jeg har ikke en hujende fis forstandpå fodder men du spurgte om erfaringer så dem fik du lige :-D:mrgreen:

 

nu ved jeg ikke om du kan bruge det, men vi har en dalmatiner i butikken, der fungerer rigtig godt på racefoderet til schæfer. Og royal canin siger, at det ofte er tilfældet. Det har noget at gøre med at schæferfoderet er lavet til sarte hunde, da de ofte har problemer med maven:-)

Måske i kunne prøve det, hvis det var.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrelægen sagde at en evt årsag til at Aslan ikke spiste KUNNE være at han havde sart mave/tarme og når maden var for hård...blah blah.....derfor måske mad til sarte maver/tarme.

 

Så nu ville jeg lige hører og undersøge........min fornemmelse er at når man virkelig begydner at undersøge, så går det modsat :mrgreen: (måske det er en dum teori, men den er altså værd at holde på)

 

Den tror jegså ikke på:-) På alle billeder jeg har set af aslan, er han fin slank. Og unghunde i hans alder må hellere være til den tynde side, end omvendt.Hvis han ikke har blød afføring ellermeget skiftende, så tvivler jeg på problemer der:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Giver du Aslan hygge tygge ting? Hvis. Så kan det være at det faktisk har større gene for ham end foderet, og derfor generelt skaber en sart mave.

 

Jeg køber ikke tyggeting (som f.eks. griseører), men gjorde engang. Jeg ved faktisk ikke rigtigt hvordan de bliver forarbejdet i Danmark, om det er hårdt for maven osv.

 

Grunden til at jeg skriver det, er at fordi jeg engang overhørte en samtale (det var i udlandet) på Vinters internat. Et par havde brugt det at give deres hvalp et eller andet lignende tyggeting, jeg kan ikke huske hvad det var, og den endte med at bløde, mener jeg, i spiserøret - fordi de tyggeting simpelthen var stoppet med unaturlige ting. Voksne hunde kunne klare dem mere, men for hvalpen var det for meget at få en hver dag.

 

Synes at have hørt engang at nogle producenter simpelthen 'ætser' tyggeting i produktionen. Men det er helt på hukommelsen og jeg er ikke sikker.

 

Jeg ved som sagt ikke hvad der er i disse ting i Danmark. Det står jo naturligt produkt på nogle, men det kan jeg ikke forstå - for de har nogle gange en utroligt stært lugt af noget unaturligt.

 

...og se, nu fik jeg skrevet en masse om noget jeg ikke ved noget om og noget som jeg ikke ved om har relevans overhovedet for dit tilfælde :mrgreen:

 

 

Jeg har hørt fra en dyrhandler at de tygge ting som er hvide er blevet ætset. Her mener jeg de der oksehuds tyggeting og ikke dem som er de gulige( staveplade).

Link til indlæg
Del på andre sites

Der skal ikke ret meget til at slå Oscar's mave i stykker, og vi har derfor været igennem flere forskellige slags foder. Vi er endt ved RC sensible, og har nu fodret med det i et lille års tid. Hans mave fungerer rigtig fint på foderet. Hvis han får nogle nye godbider eller noget usædvanligt får han dårlig mave. Men kører vi udelukkende på hans foder og bestemte godbider i små mængder, så er det lige som det skal være.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hej... jeg har en lille gravhund paa snart 5 mdr, og jeg tror hun har sart mave... hun kaster tit sit mad op igen og har ogsaa lidt tynd mave,, hun faar fodder fra royal canin jounior og det lugter meget. tror at jeg skal skifte til noget andet, men hvilket er godt til gravhunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

min hanhund led også meget af sart mave der skulle ikke meget til før han fik diarre men efter vi startede på råt tåler han stort set alt mad uden af få diarre :mrgreen:

 

det tog dog flere mdr om vænne hans mave til råt foder men så lykkedes det også :mrgreen:

 

jeg tror nu også at hvis man vænner hundenes mave til få forskellige slags madtyper bliver maven sartere da den ikke er vant til andet

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Groa har meget sart mave.

Hun får RC's Vet Diet Intestinal og hjemmelavet som består af ris, hakket kød og grøntsager som er kogt sammen.

 

 

hvordan kombinere du tørfoder og hjemmelavet kost:?::?::?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej... jeg har en lille gravhund paa snart 5 mdr, og jeg tror hun har sart mave... hun kaster tit sit mad op igen og har ogsaa lidt tynd mave,, hun faar fodder fra royal canin jounior og det lugter meget. tror at jeg skal skifte til noget andet, men hvilket er godt til gravhunde?

 

Har du fået tjekket om hun har orm?

Link til indlæg
Del på andre sites

hvordan kombinere du tørfoder og hjemmelavet kost:?::?::?:

 

Hun får hjemmelavet delt op i tre små portioner, og så får hun tørfoder som godbider i løbet af dagen.

Hun får halvdelen af det hun ellers skal have af hjemmelavet, og halvdelen af det hun skal have af tørfoder. hun holder vægten fint på den måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Hun får hjemmelavet delt op i tre små portioner, og så får hun tørfoder som godbider i løbet af dagen.

Hun får halvdelen af det hun ellers skal have af hjemmelavet, og halvdelen af det hun skal have af tørfoder. hun holder vægten fint på den måde.

 

 

tak for det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

nu ved jeg ikke om du kan bruge det, men vi har en dalmatiner i butikken, der fungerer rigtig godt på racefoderet til schæfer. Og royal canin siger, at det ofte er tilfældet. Det har noget at gøre med at schæferfoderet er lavet til sarte hunde, da de ofte har problemer med maven:-)

Måske i kunne prøve det, hvis det var.

 

 

Ups havde ikke lige set at du havde skrevet til mig :-D

 

Siden sidst jeg skrev er han pels blevet meget værre og det har udviklet sig til hårsækbetændelse (som ifølge dyrlæge IKKE er det samme som hårsækmider, heldigvis :-) )

Så lige nu venter vi på svar på blodprøve, der forhåbentlig kan spore os i retning af hvad det er han helt præcist ikke kan tåle.

Men ellers er det en god ide måske at prøve schæfer fodderet, alt efter hvad han ikke kan tåle.

Lige nu er jeg mest spændt på om vi overhovedet kan finde et fodder til ham :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...