Hop til indhold

Fra legekammerater til slagsbrødre


mhel78
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er ny i dette forum, men håber meget at kunne få input til et problem, jeg har med min ellers meget velfungerende corgi-han ved navn Max på 1½ år.

Mine forældre har ligeledes en corgi-han, som er et par måneder ældre end Max, og de to har fra de var helt små været rigtig meget sammen, og var indtil for ca. ½ år siden bedste venner.

Nu er det imidlertid blevet sådan, at de, når de er sammen, lusker rundt om hinanden med rejste børster, skuler til hinanden, og ganske ofte kommer op at toppes. Derudover markerer de indenfor (de er ellers begge 100 % renlige) uanset om vi er hos os, hos mine forældre eller i vores fælles sommerhus.

Det er som oftest Max, der starter slagsmålet, og det er også ham, man fysisk skal have fat i for at stoppe det igen.

De er ikke på noget tidspunkt kommet til skade - der ryger højst lidt pels - men det er selvfølgelig alligevel rigtig irriterende, da vi jo gerne ofte vil være sammen, og også gerne vil kunne passe hinandens hunde.

Min dyrlæge foreslår kastration af Max, men jeg synes måske, det er en anelse drastisk, da han som nævnt ellers er meget velfungerende - han er ikke aggressiv overfor andre hunde end mine forældres, og vi har endnu ikke oplevet problemer i forbindelse med løbske tæver (det skal måske lige her bemærkes, at vores nabo har fået en tævehvalp, som jo måske på sigt kan give problemer på den front).

Jeg har gået til træning med Max siden han var hvalp, og har naturligvis også vendt problemet her med min træner, som er tilbøjelig til at give min dyrlæge ret.

Men hvad siger I? Er det mon noget, som bliver værre/bedre med alderen? Kan man gøre noget for at træne det væk? Eller??

Gode råd og erfaringer modtages med kyshånd :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan ikke bestemme om hunde skal være gode venner, men man kan bestemme at de skal ignorere hinanden.

jeg ville tage begge hunde i snor, stoppe alt op træk til skulen, stirren, rejste børster og lign. meget bestemt, jeg tolererer ikke den slags inde, hos mig må hundene gerne være sure på hinanden men det skal de være i ro, det vil sige de må bare undgå hinanden.

sørg for ikke at lade hundene alene sammen, brug gerne et børnegitter i mellem dem og stop alt optræk til ballade.

de kan sagtens lære at omgås hinanden uden bøvl, men bedste venner bliver de nok ikke;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er samme køn og tæt i alder.

 

I kan jo prøve at kemisk kastrere dem begge og så undgå at se hinanden de første 3 uger efter den er sat ind. Så begynder i at ses igen men mødes nu på neutral grund og går feks en lang tur med hundene i skoven. Lad være at lade dem hilse på hinanden før de er afslappede. Bare begynd at gå efter hinanden ig lad dem finde ud af at modparten nu lugter anderledes.

 

Gå en sådan tur mindst en gang om ugen indtil de viser gensynsglæde og måske endda begynder at ville lege. I skal undgå optræk til konflikter men afbryde dem med afledning og ikke skæld ud da det bare gør stemningen værre.

 

Lad være at mødes hjemme hos en af dem før deres forhold er forbedret og læg så ud med en tur før i går indenfor.

Bliver deres forhold ikke bedre af kemisk kastration og sådanne ture, så er der nok ikke meget at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...