Lupus Skrevet November 6, 2014 Rapporter Share Skrevet November 6, 2014 :damn: Vores cavalier på 4 år tisser overalt indenfor! Tydeligvis ikke fordi han skal tisse, men bare et par dråber opad alt! Han er tjekket for blærebetændelse - det var det ikke. Vi har en hvalp på 6 mdr, en shih tzu hanhund, som jeg tænker er en del af problemet. Delvist fordi han først lige er blevet renlig og delvist fordi han er begyndt at lugte "interessant", tænker jeg De får tre gå-ture dagligt og derudover en masse tid i haven- sidstnævnte gider cavalieren dog ikke og skal bæres ud. Hvad gør vi? Jeg er sååååå tæt på at overveje en (kemisk)kasteration. Men... Ville det overhovedet hjælpe? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Alfen Besvaret November 6, 2014 Rapporter Share Besvaret November 6, 2014 Lærer hunden at det er forbudt;) snor på og under konstant opsyn, stop den bestemt hver gang den prøver at markere;) det er ikke urenlighed;) det er markering;) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lupus Besvaret November 6, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 6, 2014 Han pøller nu også indenfor engang imellem. Men nej, jeg ved godt at det er for at markere. Han har aldrig gjort det før og han gør det kun når vi ikke ser der. Jeg har aldrig taget han i det. Hvis han havde snor på i en uge, er jeg sikker på at han ikke ville gøre det. I øjeblikket jeg slap snoren, ville han finde et sted at gøre det. Det er desværre ikke praktisk muligt at have ham i snor resten af sit liv - vi har også arbejde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Alfen Besvaret November 6, 2014 Rapporter Share Besvaret November 6, 2014 Hunden skal lære det ved at du sørger for at stoppe det hvergang den forsøger i en periode;) den skal ikke holdes væk fra det den vil markere på, men stoppes når den gør det;) det kan fint gøres uden snor hvis bare man er over hunden konstant;) luk den ud når du ikke kan holde øje med den i en periode;) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lupus Besvaret November 6, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 6, 2014 Men... Han gør det ikke, når vi er det. Hvordan skal vi så stoppe ham?! Så kan han være sammen med os 24/7 i 365 dage, men i øjeblikket han fik "fri" ville han løbe væk og gøre det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Alfen Besvaret November 6, 2014 Rapporter Share Besvaret November 6, 2014 Hvis ikke hunden gør det når du er der, hvordan ved du så at det er den? Kunne det ikke lige så godt være hvalpen?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lupus Besvaret November 6, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 6, 2014 Nej Det er den gamle. Hvalpen letter ikke ben endnu - han hvalpetisser kun. Derudover er de ikke sammen altid. Det hænder ret ofte at vi har den lille med i byen, uden den gamle. Og omvendt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Alfen Besvaret November 6, 2014 Rapporter Share Besvaret November 6, 2014 Jeg tænker lidt, hvad tænker du selv? Hvad troede du svarene ville blive ? Jeg kan godt skrive kasteration hvis du syntes, men ærlig talt, det er et spørgsmål om opdragelse og for at opdrage en hund må man være sammen med den:) du kan ikke trylle en mangelfuld opdragelse væk med kasteration;) løsningen er at forhindre hunden i at lave det du ikke ønsker;) den skal nødvendigvis lære at du ikke ønsker at den skal afmærke;) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lupus Besvaret November 6, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 6, 2014 Jamen, vil du have jeg skal lyve og sige "ja, jeg fanger den tit, når den gør det!"? Det er jo derfor at det er et PROBLEM Han har da lært, at han ikke må tisse indenfor. Det er vel også derfor at han ikke har gjort det i 4 år? Jeg er sammen med dem ca. 21 timer i døgnet. Men jeg sover altså også... Og der gør han det også. Jeg kan ikke rigtogt se hvordan han realistisk skal være mere sammen med mig? Skal han så i snor/bur/udenfor om natten? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Alfen Besvaret November 6, 2014 Rapporter Share Besvaret November 6, 2014 Vil du løse problemet? Eller vil du bare være utilfreds? det kan godt være du syntes det lyder dumt;) men ja, hvis hunden skal lære det så skal du forhindre at den kan komme til at markere;) det vil sige vær over den i en periode og kan du ikke holde øje med den fx om natten så vil er bur ved siden af sengen være en mulighed;) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DorteDK Besvaret November 6, 2014 Rapporter Share Besvaret November 6, 2014 Der er simpelthen ikke andet at gøre end at holde øje, og det er konstant og hele tiden, når han så gør an til at markere så er det med at være hurtig måske endda være "på vagt" før han gør tiltag til at markere og så få afledet. Det er hårdt arbejdet - men den lille har gjort det en eneste gang op af et stoleben og heldigvis så jeg hvordan han lagde an til det - jeg fik ham afledt og han har ikke forsøgt siden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lupus Besvaret November 6, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 6, 2014 Men altså... Han gør det IKKE når vi er der. Er løsningen så, at vi er sammen med han hele tiden (så må vi vel holde orlov) og glemmer han det så? Det er ikke fordi jeg ikke vil opdrage ham, men det nytter ligesom ikke at skælde ud, når han ikke gør noget forkert. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lupus Besvaret November 6, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 6, 2014 Hvordan lærer man en hund der normlt sover i ske med en, at den skal sove i bur om natten? Han er normalt kun i bur når vi kører bil. Er der noget der hedder "burtræning"? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret November 6, 2014 Rapporter Share Besvaret November 6, 2014 Det er et frustrerende problem at have og hvis han kun gør det, når han er alene, må der ses på hvad der trigger ham til at tisse. Det kan være vældigt provokerende for en tidligere enehund pludselig at skulle dele med en anden og at blive efterladt, mens den anden kommer med, kan også være en udløser. Nøjagtigt hvor lang tid har det stået på og eskalerer det? Hvordan er de to hundes relation? Hvad får den ældste brugt sin energi på i hverdagen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lupus Besvaret November 6, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 6, 2014 Vi har før haft en hund udover cavalieren, men han blev omplaceret (han døjer meget med stress og vores hjem (overfor en befærdet station) og en anden hund var desværre ikke en god kombi). Der gik ca. 2 år før vi fik den nye hvalp, hvor han så var alenehund i mellemtiden. Hvalpen er en shih tzu, så temprementmæssigt passer de perfekt sammen. De putter, leger og fungerer meget godt sammen! Faktisk siden vi fik hvalpen, har der været problemer. Normalt er han gået ud i gangen og har markeret, mens vi andre var i stuen. Nu er døren altid lukket. Han kan også finde på at gøre det hvis jeg er i køkkenet og han er blevet i stuen. Især "nye" ting på gulvet står for skud - poser, kasser, sko osv. Han laver fodersøg i haven (når han gider - normalt kigger han bare på at hvalpen gør det) og går lange ture. Vi træner også lidt - nok ikke så meget som vi burde, dog. Han nægter dessuden at lave pøller i haven - det gør han udelukkende når vi går tur. Hvis vi er kommet for sent op og (meget sjældent) må nøjes med haven om morgenen, så vil han hellere skide indenfor, end i haven. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lupus Besvaret November 6, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 6, 2014 Hov - han humper faktisk hvalpen en del, også. Jeg tror at det hænger sammen med hvornår naboens tæve er i løbetid. Han havde en periode i sidste måned, hvor hvalpen ikke kunne være i fred for ham. Det varede ca. en uge. Generelt humper han faktisk mange hunde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lupus Besvaret November 6, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 6, 2014 Jeg har gået lidt og tænkt på at købe en stor hvalpegård, de måske kan være i, når de er alene hjemme? Jeg tror ikke at han ville markere et sted hvor han sover/spiser. Men det er måske bare symptombehandling? (Selvom jeg ville elske ikke at komme hjem til et over-tisset hus) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret November 6, 2014 Rapporter Share Besvaret November 6, 2014 Ja, det vil være symptombehandling, men det kan være ok et stykke tid samtidig med andre tiltag f.eks. øget aktivitet. Det er er vigtigt er at få ham rykket ud af vanen og det kan ændringer i de forskellige situationer hjælpe med. Hvis du sætter dem i hvalpegård vil jeg anbefale at de får hver sin efter tilvænning. Han lyder som en lidt usikker hund. Hvordan giver stressen sig udslag? Som cavalier bør han være interesseret i næsearbejde og et i aktivt liv, er han nogensinde blevet tjekket af en kiropraktor? Det er almindeligt at hunde ikke vil skide/tisse, der hvor de spiser og omvendt, så muligvis kan det være derfor han ikke vil søge foder i haven, især hvis haven ikke er stor? Hvor mange steder indenfor markerer han? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lupus Besvaret November 7, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret November 7, 2014 Jeg fangede ham sgu i det i dag! Han var lige kommet ind i i soveværelset og havde åbentbart ikke set/hørt mig. Han fik et MEGET tydeligt nej - åbentbart FOR tydeligt, han følte i hvert fald behov for at dæmpe mig, ved at "kysse" mig i ansigtet straks bagefter. Jeg tror ikke at Lupus har stress. Det var vores gamle hund (der bor ved min mor nu). Men usikker - det kunne han godt være. Nej, han er ikke blevet tjekket af en kiopraktor. Men det kan være at det var en god ide. Sidste vinter blev han bidt af en schæfter og fik en blødning i rygraden. Der var han sørme ikke på toppen Haven burde være stor nok. Men det kan godt være at vi skal indhegne et større område (han er noget af en udbryderkonge). Han markerer MANGE steder. Op ad stolene, sofaen, poser, kasser, kisten i gangen, væggen alle steder, knagerækken, jakker, tøj, sko. Alt mere eller mindre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Museklik Besvaret November 7, 2014 Rapporter Share Besvaret November 7, 2014 Hold nu op, hvor jeg synes hunde-forum-juntaen viser sig fra værste side, TS skriver jo for pokker, at hunden ikke gør det, når de ser det... Hvordan skal hun så opdrage den? Tage orlov? Sige sit job op? Jeg har ikke nogle gyldne råd, men nogle gange brækker jeg mig over det her forum. Dette er en af de gange. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret November 7, 2014 Rapporter Share Besvaret November 7, 2014 Hvis det var mig, så ville jeg sørge for at hunden altid var i samme rum som mig i en lang periode, så han ikke kunne gøre det. Hos ham det om natten, så må han have ble på ( et tørklæde rundt om maven) i bur ved siden af sengen eller være bundet i en snor, så kan kan være i sengen men ikke nå væk for at tisse Vanen skal først brydes og når han ikke har udført adfærden nogle måneder har i et meget bedre udgangspunkt. Sideløbende ville jeg så sørger for at han fik mindst 3 gå ture dagligt så han har god mulighed for at høre sig ren på tur. Og lave træning der styrker hans selvtillid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PBC Besvaret November 8, 2014 Rapporter Share Besvaret November 8, 2014 Hvis ellers hunden kan lide (trænes til at kunne lide) at være i bur kunne det godt være en del af løsningen. Der findes faktisk hunde som hellere vi sove i bur end i ske og man kan jo sagtens have et rummeligt bur til så lille en hund. Og kan den lide burdet kunne det også være en alene hjemme løsning - et bur til en GD er næsten en løbegård for en lille hund Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret November 8, 2014 Rapporter Share Besvaret November 8, 2014 Jeg fangede ham sgu i det i dag! Han var lige kommet ind i i soveværelset og havde åbentbart ikke set/hørt mig. Han fik et MEGET tydeligt nej - åbentbart FOR tydeligt, han følte i hvert fald behov for at dæmpe mig, ved at "kysse" mig i ansigtet straks bagefter. Det gør ikke spor, at din udmelding gik rent ind! Jeg tror ikke at Lupus har stress. Det var vores gamle hund (der bor ved min mor nu). Det misforstod jeg så Men usikker - det kunne han godt være. Jaeee, muligvis Nej, han er ikke blevet tjekket af en kiopraktor. Men det kan være at det var en god ide. Sidste vinter blev han bidt af en schæfter og fik en blødning i rygraden. Der var han sørme ikke på toppen Øj øj øj, jeg ville få ham tjekket så hurtigt som muligt, der kan sagtens sidde spændinger fra da og han kan være blevet trukket skæv enten direkte eller pga. spændinger og aflastning efterfølgende. Det er vigtigt at få elimineret eventuelle smerter/spændinger, når hunde viser ændret adfærd eller viser de har problemer. Haven burde være stor nok. Men det kan godt være at vi skal indhegne et større område (han er noget af en udbryderkonge). Hvad vil han ud efter? Søger han oplevelser, damer, mad eller hvad? Han markerer MANGE steder. Op ad stolene, sofaen, poser, kasser, kisten i gangen, væggen alle steder, knagerækken, jakker, tøj, sko. Alt mere eller mindre. Hvor belastende! Hvis det kun var enkelte steder havde du via enkle tiltag kunne ændre hans vane, men når det er overalt, virker det jeg havde i tankerne ikke Jeg ville umiddelbart foreslå. at du i en periode giver han nye oplevelser og aktiviteter så han bliver rigtig, rigtig træt (efter aftale med kiropraktoren) så han ikke har overskudsenergi til at rende og markere. Han skal ud af vanen og derfor er det godt at ændre dagsrutiner Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts