Hop til indhold

bidt og bange


nann4527
 Share

Recommended Posts

Hej

har simpelthen brug for hjælp

I søndags købte jeg en chihuahua på 2 år, da jeg elsker hunde og gerne selv vil have en, men ikke har tid til at have hvalp.

Tidligere ejer fortalte mig at hun engang for længe side er blevet bidt og derfor halter lidt, men ikke noget der gør ondt på hende. Hun sagde også at hun var forbeholden overfor andre hunde, men sagtens ville kunne bo med dem (Hvilket er vigtigt da der allerede er en bernersenne i hjemmet)

Da hun kom hjem blev hun med det samme bange for vores bernersenne(Sofus). Hun er stadig bange for ham og alle andre hunde hun møder på stierne.

Hun sover i et rum for sig selv, som jeg tænkte kunne være hendes rum hun kan trække sig tilbage til hvor hun ikke skal være bange, men hver gang hun kan høre ham bevæge sig begynder hun at gø. Der er svært fordi jeg prøver at få hende til at glemme ham ved at leje osv. men intet hjælper.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg kan stille op.

Jeg er sikker på at hun er bange fordi hun er blevet bidt, fordi ellers har hun et meget meget sødt væsen.

Er der nogen der kan hjælpe mig? Eller mener i jeg bliver nødt til at give hende til et andet hjem hvor der ikke er hund, eller kan jeg hjælpe hende til at blive afslappet med andre hunde som hun sansynligvis var før hun blev bidt ?

 

I skal lige vide at det kun er hunde der er problematiske, hun elsker andre mennesker og er så imødekommende

når hun gør logrer hun sammentidig skal det lige siges, men hun er tydeligvis bange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aller først, en hund der halter har ondt! Ellers halter den jo ikke;) så den del skal undersøges grundigt hos dyrlægen, dernæst, hunden skal vende sig til den anden hund, det skal den sammen med dig, ikke lukket væk i et andet rum, du skal have hunden hos dig, tag den med i soveværelset der vil den være tryg ikke i et rum for sig selv, fra søndag til nu er godt nok ikke mange dage, en voksen hund der skifter hjem far næsten lige så meget brug for træning, tryghed og nærvær som en hvalp, så der skal trænes alenehjemme, og hygges med hunden, den skal lære at føle sig tryg hos dig så skal det nok komme, tid og tålmodighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også starte med at kontakte dyrlægen og få en tid til den lille hund. Jeg mener hun skal undersøges grundig - for hvis hun halter så er der noget galt som ikke bør være der. Også synes jeg generelt man bør tage en tur til dyrlægen når man overtager en hund. Altså for hundens skyld ;-)

 

Dernæst skal hun stille og rolig først vænnes til hendes nye omgivelser, også Sofus. Hun skal kunne mærke dit nærvær ikke lukkes i et andet rum alene. Hun skal mærke tryghed og varme og føle at hun ikke behøver være bange.

 

Der skal også en del portion tålmodighed til, 2 dage i et nyt hjem er ikke meget - det tager tid og nogle gange lang tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for svar :) Ja skal også have det tjekket, men fx har vores berner hoftedisplaci (staves?) som gør at han går underligt, men ikke har ondt, tænker det er noget i den dur, men har tid til dyrelægen. Havde hende i mit soveværelse til at starte med, men det tør jeg ikke mere da hun så begyndte at beskytte mig imod andre... btw hun er ikke lukket inde, men hun har et rum som hun kan gå ind i hvor hun kan være tryk (er det dog ikke, da hun stadig kan høre sofus bevæge sig).

Link til indlæg
Del på andre sites

Nann velkommen til..

 

En hund som halter pga. det ene eller det andet har ondt!

 

Forestil dig, at dit ene ben er en smule kortere end det andet, dette gør ikke ondt i sig selv, men du vil med tiden få belastningsskader i ryg, hofte og hvad ved jeg. Så selvom der ikke skulle være en smerte årsag til halten hos din chi, vil der med tiden komme det.

Når en hund halter efter en skade, er der smerter til stede, så afsted til kiropraktor/dyrlæge :-)

 

En hund med dysplasi som halter gør det pga. smerter. Hvis du er i tvivl, kan du prøve at give ham en smertekur og se forskellen.

 

Mht. at blive tryk, er adgang til et andet rum som regel ikke sagen. da mange rædde hunde så slet ikke bliver stillet overfor at forholde sig til det de er bange for og dermed kan man ikke arbejde dem ud af frygten.

Du kan evt. sammen med noget smertestillende give hende noget mildt afslappende, så hun ikke kører op.

Chihuahua er en vagthund og også en ressourcevogtende hund, så det kan blive lidt besværligt at lære hende at slappe af omkring dig og din berner. Jeg vil foreslå, at du får besøg af en dygtig adfærdsbehandler, som vil kunne vurdere situationen og give dig noget du kan arbejde med, hvis du altså er stemt for at beholde den lille hund.

 

Er hun steriliseret eller din hanhund kastreret? Ellers kan det godt blive rigtig "sjovt", når hun kommer i løbetid.

 

Hvordan klarer du gåturene, når hun ikke tør være i nærheden af den store?

 

Hvad er årsagen til, at tidligere ejer solgte hunden? Der kan ligge noget der omkring adfærden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stemmer med i koret om at få den undersøgt og behandlet for eventuelle smerter.

 

Desuden vil jeg anbefale Adaptil Diffusor. Har flere eksempler på at den kan mildne stress. Vi har selv brugt det i en periode ved vores sidst tilkomne, som har haft en hård opvækst med for lidt mad og ingen stimuli, og deraf mere eller mindre kronisk stress. Han har haft meget gavn af den, og vi kan se det på ham hvis ham hvis han har været på weekend uden adaptilen.

 

Jeg er fortaler for "genbrugshunde", så jeg synes det er herligt at du har mod på en 2-årig hund. Jeg håber at du hurtigt får ro på hjemmet igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan ved du at din bernersennen ikke har ondt?? Hvis den "går underligt" og har Had så har den ondt det er jeg sikker på;( , og hunden "beskytter dig ikke mod andre" den viser tydeligt den er endda rigtig utryg når den knurrer eller gøer når der kommer hunde eller mennesker mod den;(

 

Det kan du nu ikke være sikker på. Måske er dens underlige gang en bevægelsesstrategi, der gør at den kan undgå smerte. Man ser fx patienter indenfor fysioterapien beholder disse ændrede bevægelsesmønstre, også når kroniske smerter ophører.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan du nu ikke være sikker på. Måske er dens underlige gang en bevægelsesstrategi, der gør at den kan undgå smerte. Man ser fx patienter indenfor fysioterapien beholder disse ændrede bevægelsesmønstre, også når kroniske smerter ophører.

 

Ja og "underlig gang" overbelaster andre dele af kroppen, langvarig overbelastning = smerter

Link til indlæg
Del på andre sites

Ofte gør det, ja. Men smertefølelsen er en mega kompleks mekanisme og man kan have strukturelle forandringer eller vævsskade uden smerter, såvel som man kan have smerter uden nogen skade på vævet.

Men nu skal vi heller ikke køre tråden ud på et sidespor. Jeg synes bare det var en vigtig nuance at få med ;)

 

Det er også fint Nikolaj og en simpel smertekur vil jo kunne give svaret, så det er nemt nok at få fastslået om der er smerter eller ej :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...