Hop til indhold

Tror I det kan være blærebetændelse?


Sunburst
 Share

Recommended Posts

Min kæreste og jeg har en dejlig Pomeranian hanhund på 3 år, Gizmo. Han er normalt renlig, men de sidste 2-3 uger er han begyndt at småtisse op ad dørkarmen mellem køkken og bryggers. Det er ikke hver dag, men nogle dage op til flere gange. Jeg tror, det er fordi han vil ud, da det er lige ud til bagdøren, hvor han plejer at komme ud i haven at tisse. Generelt synes jeg, at han oftere stiller sig an ved døren og vil ud at tisse. Jeg er pt. arbejdsløs, og går hjemme hos ham det meste af dagen og nogle gange hele dagen. Han tisser ikke, når han er alene hjemme. Jeg er begyndt at rose ham ekstra og give godbid, når han tisser ude, for at han "genlærer" at han skal tisse ude.

 

Så her den sidste uge har Gizmo tisset i vores seng to gange. Jeg har opdaget det, når vi skulle i seng. Det er ikke kun et par dråber, men nærmere en lille pyt. Jeg har forsøgt at fjerne lugten med rodalon, men måske har han kunnet lugte noget, vi ikke kunne, og er måske blevet "fristet" til at tisse igen. Han sover i sengen sammen med os hver nat, og det har indtil nu været problemfrit. Han har ikke adgang til soveværelset i løbet af dagen, så jeg tror, at han gør det, lige når vi skal i seng og min kæreste og jeg gør os natteklar på badeværelset. Jeg kan selvfølgelig sikre, at han absolut kun har adgang når vi er der. Medmindre han så bare gør det i løbet af natten.

 

Jeg er meget i tvivl om det kunne være blærebetændelse? Jeg havde ham for et års tid til tjek hos dyrlægen for det samme, da han begyndte at tisse indenfor, når han var alene hjemme, men der var ikke noget at se. Dyrlægen sagde, at hanhunde sjældent får blærebetændelse, men den påstand kan jeg måske ikke tage for gode varer? Vi kom frem til, at problemet dengang var, at min kæreste var meget væk om aftenen, og det holdt op efter jeg aktiverede Gizmo ekstra, mens min kæreste var væk. Nu er min kæreste stort set hjemme hver aften, så det kan næppe være problemet nu.

 

Selvfølgelig vil jeg få Gizmo tjekket, hvis det kunne være blærebetændelse, men efter dyrlægens udmelding om, at hanhunde sjældent får blærebetændelse, har jeg jo heller ikke lyst at kaste penge ud ad vinduet, hvis det er så usandsynligt. Men igen, better safe than sorry. Jeg har selv et snert af blærebetændelse pt., og det er ikke ligefrem rart at have.

 

Jeg forsøger at aktivere Gizmo i løbet af dagen. Vi går tur om formiddagen og igen om eftermiddagen. Om aftenen tager vi bare en hurtig tissetur. Vi leger og hygger i løbet af dagen, og han får også slappet af og sovet. Så jeg er lidt i tvivl om, hvad der kan have ændret hans adfærd nu. Jeg synes ikke, at der er sket ændringer i hans hverdag. Vi flyttede for 3 måneder siden i ny lejlighed, men det er jo gået fint de første 2 måneder.

 

Det blev lidt langt, men jeg håber, at I kan komme med råd til, om det lyder som blærebetændelse, eller om jeg skal til at kigge på noget dybere bagvedliggende.

 

- Sunburst

Link til indlæg
Del på andre sites

En urinvejsinfektion kan føre til at hunde mister kontrollen lidt med urinering. Ifølge min dyrlæge forekommer urinvejsinfektioner oftere hos hanhunde på grund af den længere urinvej.

Men det kan også være fordi hunden er blevet kold, en slags maveforkølelse.

Og endelig kan det være lugte i luften som i ikke kan lugte.

Det kan også være usikkerhed, så der er mange faktorer ind over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...