Hop til indhold

Trænings journal


James Bond
 Share

Recommended Posts

Hej HF

 

Jeg har længe trænet lidt tilfældigt. Dvs. Trænet det jeg/vi lige havde lyst til på tidspunktet. Nu er vi efterhånden ved at have en del øvelser/grundelementer på programmet og det begynder at knibe med at holde styr på det hele. Jeg kan have svært ved at huske hvor langt vi er med det forskellige og starter derfor nogle gange op hvor det bliver for svært eller for let og deraf med fare for at hænge fast i kriteriet.

 

 

Så jeg går og sysler lidt med hvordan jeg skal holde styr på det og lave træningslog osv.

 

Så hvordan og hvad gør i forskellige?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fører log over min sportræning :engel:

Har simpelthen lavet en prædefineret side, hvor jeg på den ene side tegner sporet med angivelse af pejlepunkter, genstande, knæk og andre væsentlige beskrivelser.

Bagsiden er så inddelt i felter med plads til beskrivelse af hvad jeg vil, og hvor fokus er på det eksakte spor, hvilke udfordringer der er indlagt og hvor langt det er o.a.

Herefter en evaluering af hvordan det gik, med en grundig beskrivelse af hvordan han klarede hhv. knæk og genstande, og hvordan udfordringerne blev taklet.

Allersidst en slags konklusion - hvad lærte jeg (og Sinus) af dette, hvor skal fokus være næste gang - hvad kan gøres anderledes/bedre osv. - hvad kunne være sjovt at prøve osv.-osv.

 

Det lyder umiddelbart besværligt, men det er arbejdet værd, for det hjælper mig til at have fokus på hvad jeg laver fra gang til gang og hvorfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger en video om Spaniel træning som referenceramme. Dvs jeg følger udviklingen og metoden og kan så se et relevant afsnit lige før jeg går igang. Jeg ved så også hvilke eventuelle afvigelser jeg har lavet. Jeg lavede fx første dirigering et par uger før videoen angav osv.

 

Men det betyder at jeg ved hvor jeg er og hvor jeg skal hen :-).... med afvigelser og personlige tilsnit

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger lidt forskellige modeller, afhængig af hvad jeg træner. Er det f.eks. nyindlæring er min træningslog som regel mere detaljeret, er det over i vedligeholdelsesafdelingen laver jeg måske bare et par korte notater om hvad jeg har trænet.

 

Hund & Træning har nogle skabeloner liggende her: http://dogtraining.dk/magasin/artikler/Systematiser/Systematiser.html (i højre side). De kan gi' idéer til hvad man selv har brug for at ha' med i sin egen træningslog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er rigtig glad for hund & trænings skemaer, som Korvis har linket til.

 

Jeg har en mappe liggende herhjemme, som jeg skriver op i.

 

Allerførst i min mappe ligger måneds skemaerne, som jeg har udfyldt sådan løseligt, for at være sikker på jeg får trænet det hele (har en vane med at træne det der er mest forstærkende for mig :engel:)

Der kan blive lavet lidt om i dem undervejs, men de er sådan en lille guideline, så jeg ikke springer noget over.

 

Derudover har jeg for hver øvelse, så har jeg skrevet alt op i skemaet til øvelsesplanlægning.

Og bagved hver øvelse, så har jeg en stak med træningslogs jeg udfylder når jeg er dygtig og husker det. Men især under indlæring af nye adfærd, eller fejlretning i eksisterende er de en KÆMPE hjælp for at holde styr på processen og der bruger jeg dem stort set uden undtagelse.

 

Det svinger meget, hvor meget jeg bruger det, men har igennem klikkertræner uddannelsen brugt Canis grundfærdighedsskema til at holde styr på hvad jeg mangler og hvad der er ok, for at blive klar til eksamen.

Så det har fyldt mest med logning af de ting i år og resten har været mere "på slump" = meget mere ustruktureret = meget mindre fremgang.

 

Det er jo meget forskelligt hvad man trives med, men min erfaring er, at det man logfører og skriver ned, giver et meget bedre resultat i sidste ende.

Man tvinger sig selv til at tænke lidt i delmomenter og kriterier og kan ret hurtigt spotte hvor man er gået for hurtigt/langsomt frem (eller helt har sprunget over), hvis noget ikke fungere.

Hullerne i træningen bliver meget hurtigere synlige og man behøver ikke gætte på hvad der mon går galt, for loggen afsløre det ofte ret hurtigt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uddyber lige lidt, for det blev vist lige lovlig kort... :lol:

 

Jeg kombinerer træningslogs med video - en uvurderlig hjælp! Og fører også konkurrencelogs, som jeg også synes er en stor hjælp.

 

Jeg har udformet mine egne logs, som er inspirerede af H&T's, og nogle agility-logs jeg har fundet ét eller andet sted på nettet. Jeg har dem liggende på computeren, og konkurrencelogen har jeg også på iPhonen (som jeg jo altid har med til stævnerne) og iPaden.

 

De logs jeg mest bruger er en årslog, en månedslog og en øvelseslog, og så stævnelogen. Det lyder jo vældig, men der er faktisk ikke ret avanceret.

 

Min årslog er bare et stykke papir hvor jeg skriver en overgribende plan for året. Det fylder ikke mange linjer, så der er vist for flere år på det samme stykke papir! :lol:

 

Månedslogen bruger jeg kun når jeg har en del nyindlæring, og flere øvelser at holde styr på. Dvs. at sidst jeg brugte den var faktisk til klikkeruddannelsen. Men den gang Iso var ung og ny brugte jeg den meget.

 

Øvelseslogen bruger jeg til "pillearbejdet", og består for min del mest af "problem-kombinationer", dvs. hvis der er en bestemt forhindringskombination vi har problemer med, eller en bestemt type handling - eller når hun rev så mange pinde.

 

Stævnelogen har jeg knoklet meget med, for at få den sådan som jeg vil ha' den. Her kan jeg notere hvilke stævner og klasser vi har løbet, resultater og tider, og hvilken type fejl vi har haft. Og det er vel især her jeg har virkelig stor hjælp af videos, sammen med øvelseslogen.

 

Jeg har ikke haft andet end stævnelogen på iPhonen, men når jeg på et tidspunkt får brug for de andre logs igen, lægger jeg nok også dem på iPhonen. Den har jeg jo altid med, og det er nemt at lige lave et kort notat, som jeg så kan uddybe når jeg kommer til computeren igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger lidt forskellige modeller, afhængig af hvad jeg træner. Er det f.eks. nyindlæring er min træningslog som regel mere detaljeret, er det over i vedligeholdelsesafdelingen laver jeg måske bare et par korte notater om hvad jeg har trænet.

 

Hund & Træning har nogle skabeloner liggende her: http://dogtraining.dk/magasin/artikler/Systematiser/Systematiser.html (i højre side). De kan gi' idéer til hvad man selv har brug for at ha' med i sin egen træningslog.

 

Aj, de er fine - dem tror jeg sagtens jeg kan bruge :5up:

Har printet dem, så er det om at få lagt planer for 2015....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...