Hop til indhold

Den fælles HTM (dogdancing) tråd 2015/2016


sonja77
 Share

Recommended Posts

Hmm..... Hvor hurtigt kan man sammensætte et FS program til en hund der er meget træningsvant og hurtigt opfattende?! :engel:

 

Hvis du er ok med at gå op med en hund der ikke er 100% sikker (det er jeg eksempelvis, men ikke alle synes det er rart), så vil jeg sige en måned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg ikke umiddelbart man kan give et enkelt svar på, for det afhænger af mange ting. Hvad kan hunden?

 

Den kan de basis ting jeg har tænkt mig at putte i programmet, kun en enkelt ting skal indlæres helt fra bunden og det er forholdsvis simpelt.

 

Hvor stærk er den til længere kæder?

 

Meget stærk :mrgreen:

 

Og nok allermest vigtigt, hvor god er man selv til at se hvad der giver mening og sammensætte en række tricks som fortæller en god historie.

 

Der halter den, men det skal jo afprøves på et eller andet tidspunkt.

 

Og så afhænger det vel også af ambitioner og niveauet man arbejder på.

 

Sjov og ballade niveau - Det er jo bare en kl. 1 vi snakker om, bare for afvekslingens skyld.

Ikke tanken at det skal bruges til andet, end at være stand-in for rally som jeg synes er blevet temmelig kedeligt.

 

Jeg brugte en del tid på at få mit første program på plads. Fra Cassi rykkede op i FS2 og til vi startede første gang i FS2 gik der under to måneder og programmet var rigtig fint. Nu hvor vi knokler med vores første rigtige kl. 3(det vi havde med i Finland var blot vores FS2 i forlænget version) og damm det tager lang tid at få det på plads.

Er så glad for at jeg har fundet en at træne med en gang imellem. Det giver så meget at have en at sparre med.

 

Har heldigvis rigtig mange at sparre med og vi har jævnligt fællestræninger.

Så der er jeg ret priviligeret.

Men kl. 3 kommer vi sandsynligvis aldrig ud i, for det er der slet, slet ikke tid til at nørde så meget med ifht. den tid vi bruger på alt muligt andet.

 

 

Cassi og jeg er gået i gang med nyindlæring af nogle tricks. Det er omkring et år siden vi arbejdede med indlæring af helt nye ting, så det synes vi begge er rigtig sjovt. Ikke nok med det, så fik vi trænet det med lidt forstyrrelse i dag, da hun var hjælpetræner på mit familiehundehold(jeg bruger hende tit til at vise hvordan ting kan komme til at se ud og til at demonstrere indlæring, og hun er super god til at være ikke alt for dygtig). Nu skal vi lige have de nye ting ind i vores program, og så har jeg en lille drøm om at hun skal lære at holde en skurre børste i munden og skurre gulv med den. Mon ikke hun kunne lære det?

 

Hvis du er ok med at gå op med en hund der ikke er 100% sikker (det er jeg eksempelvis, men ikke alle synes det er rart), så vil jeg sige en måned.

 

Det tænker jeg ikke er noget problem i det her tilfælde, at han ikke er 100% sikker i programmet, for han synes jo de elementer jeg har tænkt mig at putte i programmet er så sjove, at det nærmest er belønning i sig selv. Og så betyder små kiks ikke det store, det det som sagt bare er et alternativ til rally, fordi jeg er gået virkelig død i det.

Men tænker også selv en måned er rimelig ok, når det ikke er noget kompliceret program og det jo ikke behøver vare 2½ minut, men kan jo bare lave et på 1½.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg selv synes tager lang tid er at få selve timingen til at passe. Man skal være igennem nogle konkurrencer for at det sidder i skabet. Det skal jeg i hvert fald. Men lige gyldigt hvad ambitionerne er og hvor meget tid man vælger at lægge i det så er det super sjovt.

 

Ja, det er jo det med timingen der er det sværeste og der går noget tid før jeg kan overskue både at lytte til musikken, koncentrere mig om hunden, mig selv og huske programmet :mrgreen:

Men det er jo ikke ligefrem placeringer vi går efter, konkurrencerne er bare en motivation til at få trænet lidt mere struktureret med de her sjove ting.

 

Det ER nemlig super sjovt og for både hundene og mig er det en velkommen afveksling til et ellers meget stift LP program.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er vi igang med et nyt trick, nemlig at grave/skrabe i jorden på kommando. Ved ikke helt hvad vi skal bruge det til, blev foreslået at Cassi kunne bruge det til at vaske gulv med gulvklud sammen med mig af Lina da jeg var på kursus. Men tror jeg skal have gang i en større gulvklud. Så har vi genopfrisket rulle rundt og den var lige ved at være der med kommando. Men det er godt nok svært for en hund der helt naturligt ligger snorlige.

 

Og så er Cassi nået til det punkt midt mellem løbetiderne, hvilket betyder at hun går i fæld. Hun var fin og pæn at se på igår. I dag havde jeg en mølædt hund med ude at træne. Og det er altså ikke fedt at lave slalom mellem armene med en stor fældende hund :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

I dag havde Lemon officiel debut i klasse 3... eller dvs. det blev ikke helt en rigtig debut, for jeg diskede os, så jeg kunne få smidt legetøj ind. Det var i Store Ring i Roskilde, som imo er en af de sværeste ringe, og ekstra svær for Lemon, fordi vi så godt som aldrig træner udendørs (fy, det skal vi blive bedre til ;-)). Og første gang med det nye program, som jo også har noget højere sværhedsgrad og er en del længere end klasse 2-programmet, så jeg havde på forhånd aftalt med Anja, at hun skulle stå klar med legetøj, hvis jeg kunne se på Lemon, at det blev for svært for hende.

 

Hun startede faktisk super super fint, men så fik hun øje på et eller andet uden for ringen, der distraherede hende, og derefter blev hun opmærksom på alle forstyrrelserne, og så blev det svært for hende. Hun arbejdede videre og lavede rigtig mange fine fine ting, men hun fortalte mig, at hun syntes, at det var svært (så kommer hun med nogle "frustrations-vuf"), og hun var ikke helt så præcis, som hun plejer at være. Jeg fortsatte for at prøve at se, om vi kunne arbejde os ud af det, men det kunne vi ikke, så til sidste fik jeg legetøjet ind, så vi kunne have en lille fest i ringen og få en god afslutning. :-)

 

Jeg er rigtig fint tilfreds med hende, hun gjorde sit bedste og lavede nogle flotte ting i en svær ring, og hun er jo stadig meget ung og har ikke super meget konkurrenceerfaring - det er under et år siden, at hun debuterede i klasse 1. Og så var hun så sød at have med og fik tigget nus hos Gud og hver mand. :lun::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

@sonja77, jeg synes hun arbejdede rigtig fint. Hun er så sej en hund, især når man tænker på at hun jo stadig bare er lidt en prinsessepige endnu. Det bliver så spændende at følge jer i fremtiden(og skræmmende for os andre i samme klasse :blink:)...

 

**********************

 

Cassi var også i Roskilde i går. I torsdags fik jeg nogenlunde sat den første del af vores program sammen som jeg gerne ville have det, så vi havde absolut ingen sikkerhed(og når Cassi skal arbejde i de rammer som der er i Roskilde er det ret vigtigt). Vi havde tre nye tricks med i den første del. Det ene fik hun lavet sådan nogenlunde, de to andre sad fuldstændig som de skulle. Noget andet der var fedt er at hun er blevet så god til at løbe store cirkler og at jeg ikke længere behøver at hjælpe hende ved at dreje rundt om mig selv. Det er en af hendes yndlingsting ved programmet.

Så kom vi til sidste del og det har vi ikke fået helt styr på og arbejder stadig på det, så det blev noget rod og hun blev lidt ked af det. Så i stedet for at forsætte nussede jeg lidt med hende og lavede så et simpelt trick med hende og gik ud. Nu skal vi bruge de næste to dage til at tilpasse programmet til scenen på Bakken, og så skal vi have det på plads inden næste konkurrence. Vi holder så pause ind til konkurrencen på Garbogaard i slutningen af juni. Jeg ved at der kommer en masse pres på fra arbejdet, så vi skal ikke ud og stresse med en masse konkurrencer og forberedelse.

 

Og så havde jeg meldt os til i Retroklassen. Mit problem var så at vi ikke havde fået trænet noget som helst, så valgte at bruge det som en mulighed for at få trænet i ringen og så lave nogle af de ting hun var super sikker i. Og så var det heldigt at jeg havde valgt et langsomt nummer, så jeg kunne nå at improvisere. Cassi var rigtig fin og fik også mulighed for at lave et af de nyere yndlingstricks, nemlig at rulle rundt.

 

Alt i alt var det som altid en rigtig hyggelig dag i selskab med alle dogdancingvennerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Så har jeg lavet mit og Pais program færdigt! Har skiftet musik og gemt det oprindelige nummer til et klasse 2 eller 3 program (hvis vi kommer så langt). Har valgt Florence and the Machine med "Shake it Out". Mit nummer er 2.33 langt og jeg tror det bliver fint. Nu går træningen i gang og jeg skal virkelig arbejde på at sænke hendes motivation lidt, så hun kommer i et mere fornuftigt leje :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh, er så glad for tiden... Cassi og jeg har været heldig at få en plads på landsholdet når det skal til OEC i september. Vi skal til Østrig denne gang. Jeg er klar over at vi er med på afbud fra andre, men jeg glæder mig så meget til at skulle have endnu en fantastisk oplevelse med min skønne prinsesse.

 

Vi har holdt lidt træningsfri, faktisk har hun ikke lavet noget siden vi var på Bakken. I dag er vi så gået igang igen og den første del af vores program føles rigtigt nu. Så mangler jeg bare den langsomme del. I weekenden skal vi på kursus og hvem ved, måske får vi styr på det der. Lige om lidt har jeg godt en måneds ferie, så er der jo godt tid til at træne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh, er så glad for tiden... Cassi og jeg har været heldig at få en plads på landsholdet når det skal til OEC i september. Vi skal til Østrig denne gang. Jeg er klar over at vi er med på afbud fra andre, men jeg glæder mig så meget til at skulle have endnu en fantastisk oplevelse med min skønne prinsesse.

 

Vi har holdt lidt træningsfri, faktisk har hun ikke lavet noget siden vi var på Bakken. I dag er vi så gået igang igen og den første del af vores program føles rigtigt nu. Så mangler jeg bare den langsomme del. I weekenden skal vi på kursus og hvem ved, måske får vi styr på det der. Lige om lidt har jeg godt en måneds ferie, så er der jo godt tid til at træne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ser de strengt på det, hvis den overskrider med 2-3 sekunder?

 

Som udgangspunkt ved man jo som dommer ikke, om max-tiden er overskrevet, da man ikke ved, hvor lang musikken er (til almindelige konkurrencer - til internationale mesterskaber, kan der tages tid, ellers musiklængden kan blive tjekket på cd'erne, men det er så en anden sag). Hvis man som dommer synes, at musikken føles lang for klassen, kan man dog bede dj'en om at fortælle, hvor lang musikken er. Det sker meget sjældent, men som regel holder folk sig jo også inden for max-grænsen.

 

Jeg vil anbefale, at man holder sig inden for max-tiden, så der ikke er noget at komme efter, HVIS en dommer skulle finde på at bede om at få musiklængden at vide. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde for øvrigt et par super træningsrunder med Lemon i Årslev i søndags. :5up: Jeg havde på forhånd bestemt, at jeg også ville bruge officiel klasse som træning og få kastet legetøj ind undervejs.

 

Lemon var træt efter 2-års fødselsdagsfesten om lørdagen, og der var mange forstyrrelser med telte, hunde og mennesker tæt rundt om ringen på alle sider, men hun gjorde det super super fint og holdt sit fokus hele vejen igennem. :-) Hun mistede lidt præcision hist og her, men det var småting, og udover trætheden var hun mentalt lige der, hvor jeg gerne vil have hende, når vi går i ringen. :hjerte:

 

I træningsklassen gik vi bare ind for at have en fest, intet program, vi lavede bare simple øvelser og havde det sjovt sammen. Hun imponerede mig virkelig, netop fordi jeg vidste, at hun var træt, men hun havde super drive og fokus hele vejen igennem - min dejlige tulle. :lun:

 

Bente Gormsen tog nogle fede billeder :-)

13260278_10209719131235601_4306135848373443114_n.jpg

 

13239324_10209719130475582_5375589424725233896_n.jpg

 

13221072_10209719128995545_5815581189066675125_n.jpg

13230235_10209719129835566_4576530503239442333_n.jpg

13241271_10209719132035621_2869710966870259172_n.jpg

13267758_10209719131115598_1362163427350487829_n.jpg

13267940_10209719129915568_71965869422044867_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh, er så glad for tiden... Cassi og jeg har været heldig at få en plads på landsholdet når det skal til OEC i september. Vi skal til Østrig denne gang. Jeg er klar over at vi er med på afbud fra andre, men jeg glæder mig så meget til at skulle have endnu en fantastisk oplevelse med min skønne prinsesse.

 

Vi har holdt lidt træningsfri, faktisk har hun ikke lavet noget siden vi var på Bakken. I dag er vi så gået igang igen og den første del af vores program føles rigtigt nu. Så mangler jeg bare den langsomme del. I weekenden skal vi på kursus og hvem ved, måske får vi styr på det der. Lige om lidt har jeg godt en måneds ferie, så er der jo godt tid til at træne.

 

Stort tillykke med udtagelsen - jeg er sikker på, at I får en fed tur. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Stort tillykke med udtagelsen - jeg er sikker på, at I får en fed tur. :-D

 

Mange tak... Med de mennesker der også skal afsted så kan det vist ikke helt undgås. Og det fede ved den her sport er jo at alle er super gode til at støtte hinanden, det oplever man jo konstant til konkurrencerne.

 

********************************************************

 

Sad i går og kiggede lidt på youtube og fandt så nogle videoer med Tomorrow som jo er den sidste del af mit nummer. Og så klikkede det bare for mig. Så nu er der kommet en ny del på og så skal vi højere grad formidle historie... Det kommer til at blive så sjovt og giver mulighed for at bruge nogle af de ting der blev lært på det kursus med Dina tidligere på året. Mange af vores tricks er de samme, men historien og fortolkningen tror jeg kan blive stærkere så snart det hele sidder.

 

Og så har jeg en aftale med rallyholdet jeg går på at vi skal ud og træne en masse med forstyrrelser. Bl.a. skal vi ind til Vordingborg når der er Vilde Vulkaner og Festuge for at træne i andre miljøer, og tror at jeg vil køre hende ind på gågaden når muligheden byder sig, så hun kan få styrket selvtilliden. Det gav jo bonus i forbindelse med NM.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Cassi bliver snart en berejst lille dame... Har lige meldt hende til konkurrencen i Sverige d. 23/7...

 

Jeg tror vi bliver en del danskere, jeg skal dømme begge dage og stiller selv op søndag. Johanna dømmer lørdag og stiller op søndag. Lizza dømmer vist også begge dage (eller måske kun søndag, det kan jeg ikke huske). Anja stiller op søndag. Og jeg kan se på Facebook, at flere har vist interesse for at deltage. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Har haft en god træningsrunde til konkurrencen i dag. :) Lemon har været holdt i ro i tre uger pga. forstuvet tå, og jeg tør stadig ikke lade hende springe, så derfor blev det ikke til officiel klasse, som det ellers var meningen.

 

Jeg havde regnet med, at Lemon ville være lidt ude af træningsform i programmet pga. pausen - men det viste sig så, at hun skam var fint med, men at det haltede så gevaldigt bagefter med mig. :lol: Jeg kan åbenbart ikke tåle træningspause, i halvdelen af programmet glemte jeg at give hende kommandoerne, og halvdelen af de kommandoer, jeg så rent faktisk gav, var forkerte. :stupid: Heldigvis knoklede min super pige bare på og gjorde det så fint. :hjerte: Nogle minutter inde i programmet blev hun dog lidt træt af mig og sagde "VOV - nu må du lige tage dig sammen!" Så det gjorde jeg så. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Hej jeg er så absolut fuldstændig grøn og total nybegynder inden for dogdancing.

Men kunne enormt godt tænke mig at komme i gang. Har en hund der elsker og lave tricks.

Hvad er vigtigt i starten ? Hvad skal jeg ligge vægt på? alt viden info of ideer modtages med kyshånd :cool: Er der nogle steder i Jylland Ribe Esbjerg man kan træne dogdancing i klub ? Køre også gerne for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej jeg er så absolut fuldstændig grøn og total nybegynder inden for dogdancing.

Men kunne enormt godt tænke mig at komme i gang. Har en hund der elsker og lave tricks.

Hvad er vigtigt i starten ? Hvad skal jeg ligge vægt på? alt viden info of ideer modtages med kyshånd :cool: Er der nogle steder i Jylland Ribe Esbjerg man kan træne dogdancing i klub ? Køre også gerne for det.

 

I starten vil jeg sige keep it simpel - lav et enkelt program med god tid til at vise de enkelte tricks. Brug kun tricks i programmet, som din hund er 100 % sikker i. :) Programmet behøver ikke a være langt, 1 1/2 minut er fint i klasse 1.

 

Der er vist desværre ikke de store træningsmuligheder i Jylland. Viv Raundorf / Happydogs.dk holder nogle gange kurser i færdighedsprøver, det kan være en fin måde at komme i gang på. Ellers er der måske mulighed for at hoppe på hos nogle af dem, der træner sammen i Hangar 17 eller Hotdog-hallen... men der må jyderne nok byde ind. :)@Miss_M , @Louise_J ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej jeg er så absolut fuldstændig grøn og total nybegynder inden for dogdancing.

Men kunne enormt godt tænke mig at komme i gang. Har en hund der elsker og lave tricks.

Hvad er vigtigt i starten ? Hvad skal jeg ligge vægt på? alt viden info of ideer modtages med kyshånd :cool: Er der nogle steder i Jylland Ribe Esbjerg man kan træne dogdancing i klub ? Køre også gerne for det.

 

Som en af dem der startede for en tre år siden, så vil jeg sige at færdighedsprøverne er et rigtig godt sted at starte. Ved ikke om der er flere pladser hos Miriam(indoog elite center, tror jeg det hedder) på de kurser de holder nu her i starten af august. Der er det ene om færdighedsprøverne og du kunne evt. Være med hos Jules som observatør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...