Hop til indhold

Hvilket foder hvornår?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Ok, jeg bliver lige nødt til at tilføje faktisk... For andet år jeg løb World Agility Open havde vi RC som sponsorer på lidt forskelligt. Og en af de ting vi havde fået var portionsposer med high protein max performance et eller andet.... dem fik Karla som morgenmad de dage konkurrencerne varede, da hun jo skulle yde max de dage... men til daglig tænker jeg ikke over det - heller ikke på normale stævnedage...

 

Men det er jo som med en maratonløber:-) Bortset fra at et ordentlig skud protein på selve dagen ikke gør noget godt, med mindre man har bygget op på protein i perioden op til.

 

Jeg kender mange elitehundeførere som bruger det med at bygge op i en måned eller to, og så giver hunden ren protein og fedt på dagen. Og det virker!

Link til indlæg
Del på andre sites

Herhjemme går jeg ikke op i hvad der er mest proteinholdigt - herhjemme fodres der efter hvad der kan holde Livas mave kørende ifht at hendes mave meget nemt går tom, og derved kaster hun galde op.

 

Om morgenen får de 3/4 dele af deres ration af tørfoder. Der skifter vi lidt mellem tørfoder - pt kører vi essentials med fisk.

 

Om aftenen får de råt - enten hakket kød m/ben og grønt, eller kødfulde ben med indmad til. Af kødtyper veksler vi mellem krondyr, hest, struds og lam.

 

Og så lige inden vi går i seng får de den sidste 1/4 af deres tørfoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her går jeg lidt op i hvad der fodres med hvornår men ikke meget

.

Hun har herhjemme tørfoder tilgængeligt hele døgnet hvor hun går og småspiser, har hun ikke mulighed for at have det stående hele dagen, får hun 4x dagligt da hun ellers kaster galde op.

Skært kød og kødrige ben får hun som regl i løbet af formiddagen, om formiddagen fordi det passer bedst efter vi har gået vores lange morgentur,og har hun ikke spist op tager jeg det fra hende når klokken er omkring 19, da hun ellers ikke holder sig fra aftenturen ( omkring kl23.30-24) til morgen turen omkring kl 7

 

På træningsdage (holdtræning i klub) tager jeg fodret fra hende ca 3 timer før så er små sulten, men ikke sulten sulten, ellers kan hun ikke holde fokus længe nok. Når det er herhjemme vi træner er det typisk 5-10 minutter af gangen og her er det intet problem at hun har spist lige op til

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg jo en hund med en underlig mave, så jeg er altid nysgerrig på at lære noget nyt på den front :blink: Er det for at hundens mave hele tiden skal have noget at arbejde med, eller fordi han ikke tåler for store portioner eller...?

 

Der er flere ting i det. Det seneste 1½ år er jeg blevet en hel del klogere - da det hele nu hører i en bestemt rille. IBS kan jo sammenlignes med den menneskelige form og det bør man fodre efter.

Men jo det handler om at maven ikke får for meget at arbejde med - altså at hunden hele tiden har lidt foder i maven. Desuden indgår våd foder i fodringen da tør foder alene ikke er godt. For Oscars vedkommende kastede han ofte galde op om natten hvilket jo irriterer tarmene - det gør han ikke mere når han får foderet fordelt på 4 gange. Det samme gælder for Darwin som også har en snert af det samme. Så kornfri foder er det rene gift at give dem - hvilket jeg jo langsomt er blevet klar over - så alt det beskæftiger vi os ikke med mere :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er flere ting i det. Det seneste 1½ år er jeg blevet en hel del klogere - da det hele nu hører i en bestemt rille. IBS kan jo sammenlignes med den menneskelige form og det bør man fodre efter.

Men jo det handler om at maven ikke får for meget at arbejde med - altså at hunden hele tiden har lidt foder i maven. Desuden indgår våd foder i fodringen da tør foder alene ikke er godt. For Oscars vedkommende kastede han ofte galde op om natten hvilket jo irriterer tarmene - det gør han ikke mere når han får foderet fordelt på 4 gange. Det samme gælder for Darwin som også har en snert af det samme. Så kornfri foder er det rene gift at give dem - hvilket jeg jo langsomt er blevet klar over - så alt det beskæftiger vi os ikke med mere :mrgreen:

 

Og med i betragtning har du selvfølgelig at gluten provokerer IBD hos mennesker, ikke? Hvilket betyder at havre er no go. Og at majs og ris er no go for mange, fordi proteinet ligner gluten så meget, at kroppen ofte tager fejl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og med i betragtning har du selvfølgelig at gluten provokerer IBD hos mennesker, ikke? Hvilket betyder at havre er no go. Og at majs og ris er no go for mange, fordi proteinet ligner gluten så meget, at kroppen ofte tager fejl.

 

Ved du hvad Anne - det gider jeg IKKE diskutere - jeg HAR en løsning og den følges - - IBD er ikke det samme som IBS - og følger de anbefalinger jeg har fået og som virker

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...