Hop til indhold

Gør og rejser børster, men er ikke aggressiv


Jakobvj
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Vi har en 2 år gammel dansk svensk gårdhund.

Hun gør af ALLE katte og hunde hun støder på.

Og så rejser hun børster.. Men hun er alt andet end aggressiv. Er vi ude og gå tur og ser en hund lidt væk begynder hun at gø og rejse børster.. Men kommer hunden forbi og man lader dem snakke er hun den sødeste mest legesyge hund.

Hun har og er ikke meget sammen med andre hunde. Vi har 2 katte. Og 2 mindre drenge.

 

Er det muligt at få hende til at stoppe med det? Ved godt de gør meget, men det er vist lidt mere end meget :-)

Og kan ikke li at andre måske tror hun er aggressiv. For det er hun på ingen måde.

 

Har læst mig til at en smart måde er at lære hende at gø på kommando og stoppe på kommando, da det så kan være nemmere at ændre adfærden.

 

Vh

Jakob

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet at forstyrre hende i at hidse sig op?. Det kan være en god idé at lave nogle små øvelser med hende mens der er hunde på afstand (hvor hun ikke føler behovet for at reagere) og langsomt vænne hende til at holde fokus på dig når afstanden bliver mindre. Prøv ellers evt. at se om det kan aflede hende ved at smide lidt frikadelle eller lign. i græsset foran hende INDEN hun begynder at køre sig selv op og begynder at gø.

 

Hov, glemte lige at hvis hun begynder at gø, så vender du omkring og går den anden vej,.. også selvom din hund sætter hælene i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg bruger samme fremgangsmåde som Ascha beskriver, det går fremad men vær tålmodig det kan tage tid ;-)

 

Jeg laver også lige et hurtigt søg hvis jeg kan se en anden af de få hunde min Zeus ikke kan lide, hvis han ser den anden hund først og gør udfald vender jeg om, og ja han strider imod, men så er min kommando lidt mere hård at nu går vi altså ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for de gode råd :-)

Plejer som regel også strække afsted med hende hvis hun begynder.

Det er ligesom at hvis hun først har kørt sig op, så kan man ikke få hende til at stoppe.

 

Det med at få hende til at "tænke" på noget andet som f.eks at smide noget i græsset. Har det en effekt på længere sigt eller er det bare at hun ikke gør nu og her? For kan ikke rigtig se hvordan det skulle få hende til at holde op på længere sigt.

 

Vh

Jakob

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for de gode råd :-)

Plejer som regel også strække afsted med hende hvis hun begynder.

Det er ligesom at hvis hun først har kørt sig op, så kan man ikke få hende til at stoppe.

 

Det med at få hende til at "tænke" på noget andet som f.eks at smide noget i græsset. Har det en effekt på længere sigt eller er det bare at hun ikke gør nu og her? For kan ikke rigtig se hvordan det skulle få hende til at holde op på længere sigt.

 

Vh

Jakob

Som du selv siger bliver det svært hvis hun (hvad hedder hun i øvrigt?) når at køre sig selv op, og så virker det beroligende på en hund at spise. Du skal se det lidt som en måde at holde stressniveauet nede på, så hun bliver modtagelig for signaler fra dig, men det virker kun hvis hun ikke er nået helt op i det røde felt. Når hun derop er der ikke andet at gøre end at fjerne hende fra situationen.

 

Det bliver din ros, når hun opfører sig roligt og stille, som vil ændre hendes adfærd i det lange løb og så er det op til dig at skabe de situationer hvor du kan komme til at rose hende. Det er derfor vigtigt at du starter med at arbejde på god afstand af fremmede hunde for da er det lettere for din hund at abstrahere fra dem. Når I når længere frem i træningen kan en positiv forstærkning også være at få lov til at hilse på hunden hun er så interesseret i (og så skal det jo selvfølgelig gerne være en venlig hund).

 

Samtidig kunne det være smart at lede efter en legekammerat til din hund, for en del af problemet er vist også at hun lyder til at være i underskud af socialt samvær med artsfæller, noget vi mennesker altså ikke kan erstatte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Det er vigtigt du er "foran" altså du kan smide de der godbidder, eller rose inden hun gør udfald, det kan være svært, men jeg har lært at læse Zeus og kan se hvis der er optakt til noget, så går vi igang med plads, roser og giver godbidder men det hele skal ske INDEN hun kører op ;-) det er svært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gav lidt mere mening så :-)

Hun hedder Flora.

 

Plejer også at gå bestemt væk med hende når hun har kørt sig op.

Men vil bestemt prøve det med noget ekstra lækkert hun kan få inden hun bliver kørt helt op.

 

Har jeg forstået det korrekt hvis det er således at når vi ser en hund komme mod os, og inden hun er i det røde felt. Så ligger jeg noget lækkert ned til hende, og roser hende?

Og hvis så den anden hund kommer tæt på og hun begynder at gø, at jeg så stopper med at rose hende og går med hende?

 

Kunne det også være at man simpelthen stoppede op og roser hende og giver hende godbidder og så venter på den "modgående" hund er gået forbi?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gav lidt mere mening så :-)

Hun hedder Flora.

 

Plejer også at gå bestemt væk med hende når hun har kørt sig op.

Men vil bestemt prøve det med noget ekstra lækkert hun kan få inden hun bliver kørt helt op.

 

Har jeg forstået det korrekt hvis det er således at når vi ser en hund komme mod os, og inden hun er i det røde felt. Så ligger jeg noget lækkert ned til hende, og roser hende?

Og hvis så den anden hund kommer tæt på og hun begynder at gø, at jeg så stopper med at rose hende og går med hende?

 

Kunne det også være at man simpelthen stoppede op og roser hende og giver hende godbidder og så venter på den "modgående" hund er gået forbi?

Det sidste du foreslår synes jeg lyder meget bedre I jeres tilfælde.

 

Især hvis du sørge for at I har til pas med afstand til den anden hund mens denne passerer, så hun kan magte at være stille. Feks sørge for altid at have en vej bredde I mellmem hundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at din hund gør, fordi hun er virkelig nervøs for andre hunde. Og da hun er i snor, så er hun fastspændt, og kan ikke løbe fra den anden hund.

Min hund har nogenlunde den samme adfærd som din - hvis han er i snor, men er vi ude og gå i hundeskoven hvor han frit kan løbe hen til andre hunde, så løfter han kun børster - altså viser en vis form for nervøsitet.

Min søster som er hundetræner har fortalt mig dette, da hun mener min hund er nervøs. Hendes "kur" for dette er simpelthen bare at komme ud og gå i hundeskoven og møde alle hunde som man overhovedet kan, for at fjerne nervøsiteten.

Og som de andre skriver, så sørg for at have en god håndfuld godbidder foran næsen på hende i en lineføring når I går forbi mennesker og andre hunde og husk at rose hende så du beholder hendes opmærksomhed på dig! :-)

Ikke nok med at du langsomt vænner hende til at andre ikke gør hende noget, så træner du også "plads" med hende :-P

Lidt råd fra mig!

Mvh Kamilla

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...