Hop til indhold

Nedsat hørelse


Doberfan
 Share

Recommended Posts

Vi har bemærket at Greta's hørelse ikke helt er hvad den har været.

 

Hun er minimum 10 og kunne være 11 eller 12 år gammel.

 

Er der noget som helst man kan gøre for at forbedre hørelsen og forhindre at hun ikke bliver helt døv? Umiddelbart tænker jeg at der ikke er noget at gøre og det bare er den vej det går med en ældre hund, men det er da værd at høre om nogen har nogle råd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nårh... Det er nok aldersbetinget...

 

Min Silke på 13 år hører efterhånden også dårligt. Til at begynde med troede jeg at det var en "selektiv hørelse" som man også finder hos ældre hunde, der ved alt hvad de må og ikke må...

Men efterhånden er det tydeligt, at kalder jeg normalt, så hører hun det ikke. Men laver jeg en høj lyd, så vender hun sig øjeblikkeligt.. Og så klarer vi os med et mix af tegn og lydsprog.. Synet er heller ikke knivskarpt mere..... --Lidt grå stær.. Heldigvis er hun god til at gætte. For hun ved jo alt.

 

Men Silke har haft en masse øreinfektioner i sit lange allergi-liv.. Det har nok været med til at slide på hørelsen...

 

Jeg synes da, at du skal få undersøgt Gretas ører. Det kan jo være, at der bare er for meget ørevoks, eller at der er væske nede ved trommehinden eller en infektion i mellemøret eller hvad ved jeg? Der er ting nok, der kan hæmme hørelsen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja det går nok den vej for de fleste hunde der bliver gamle nok

 

Men min erfaring med nu to ældre hunde der langsomt mistede hørelse, så går det meget langsomt.

 

For to år siden lagde jeg mærke til at Sheila ikke længere kunne høre de helt høje toner. Nu skal man tale højt og tydeligt hvis man skal trænge igennem, men hun er langt fra døv.

 

Jeg lærte hende at hvis jeg klapper i hænderne så skal hun komme og klap på låret skal hun følge med eller se på mig. Det kan hun fint høre, også på afstand.

 

Jeg kan fornemme at hendes hørelse straks bliver dårligere hvis der er det mindste med hendes ører. Så en let irritation og hævelse, gør meget,

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker ikke at man kan gøre ret meget ved det, men jeg skal da ikke kunne sige det.. :vedikke:

 

Tilgengæld må jeg sige at ud fra min erfaring med Cody, så var hans nedsatte hørelse (stortset total døvhed til sidst, tror jeg), et væsentligt større problem for mig end for ham.. ;-) Cody virkede faktisk ikke til at være generet af at han ikke kunne høre, hvor i mod jeg godt ind i mellem kunne være lidt træt af at skulle ud og lede efter ham i en blægmørk have, fordi han ikke kunne høre at jeg kaldte.. Men seriøst, så virkede han på ingen måde generet af det :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker ikke at man kan gøre ret meget ved det, men jeg skal da ikke kunne sige det.. :vedikke:

 

Tilgengæld må jeg sige at ud fra min erfaring med Cody, så var hans nedsatte hørelse (stortset total døvhed til sidst, tror jeg), et væsentligt større problem for mig end for ham.. ;-) Cody virkede faktisk ikke til at være generet af at han ikke kunne høre, hvor i mod jeg godt ind i mellem kunne være lidt træt af at skulle ud og lede efter ham i en blægmørk have, fordi han ikke kunne høre at jeg kaldte.. Men seriøst, så virkede han på ingen måde generet af det :vedikke:

 

Det er også min oplevelse med Silke. Det generer hende ikke. Og hvis jeg laver en høj nok lys lyd, så reagerer hun straks ved at vende sig mod mig. Og så forstår hun kombinationen af nedsat lyd og tegn.

 

Heller ikke hendes svækkede syn ser ud til at bekymre hende. Hun er lidt mat i øjnene nu, og dyrlægen sagde for snart 2 år siden at hun havde begyndende grå stær.. Jeg har først selv kunnet se det, det sidste halve år.

Men jeg ved, at når jeg kaster bold til hende, så skal hun stå med front direkte mod mig. Og jeg skal stå ud for hendes venstre side. Så kan jeg kaste bolden roligt hen mod hende, og så griber hun den næsten altid.. Og er Megastolt!

Hun kan sagtens finde bolden, hvis den ryger ud i højt græs eller i et hul..

 

Vi skal altså lige huske på, at hverken synet eller hørelsen -eller følesansen- er den vigtigste sans for en hund. Det er lugtesansen..

Den er både ekstremt nyttig, og kilde til alverdens fryd og fornøjelser for hunden. DEN vil være svær at undvære.

Jeg har heller aldrig hørt om hunde, der har mistet den på grund af alder.

 

Jeg tror at det bedste vi kan gøre for vores gamle hunde med svækket syn og/eller hørelse, det er at forstærke brugen af lugtesansen... :snusendehund:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...