Hop til indhold

Præventiv operation af knuder i mælkekirtler?


PBC
 Share

Recommended Posts

  • Svar 99
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det var dejligt! Ja, så har du gjort det rigtige.. Og forhåbentlig kommer der aldrig mere.

 

Men dyrlægen har sikkert sagt, at der er en risiko for at det dukker op igen, fordi hun ikke er blevet steriliseret..

 

Jeg forstår godt, at du ikke vil sterilisere hende nu..

 

Men det gør risikoen for at der dannes helt nye knuder større...

 

Hvor gammel er det, at Bonnie er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var dejligt! Ja, så har du gjort det rigtige.. Og forhåbentlig kommer der aldrig mere.

 

Men dyrlægen har sikkert sagt, at der er en risiko for at det dukker op igen, fordi hun ikke er blevet steriliseret..

 

Jeg forstår godt, at du ikke vil sterilisere hende nu..

 

Men det gør risikoen for at der dannes helt nye knuder større...

 

Hvor gammel er det, at Bonnie er?

 

Nej det har min dyrlæge faktisk aldrig sagt. Bonnie blev 10 år 20 april i år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg har forstået det, så skal man sterilisere ret tidligt for at det skal virke forebyggende på knuder i mælkekirtelvævet.

 

Det mener jeg også, men det er under alle omstændigheder, som tidligere nævnt, ude af billedet at få en FT Springer Spaniel steriliseret med mindre den har livmmodertetændelse eller lignende, efter min mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Både og. Det er korrekt at det er det den meget populære undersøgelse viser, men den undersøgte faktisk ikke videre om der var effekt af senere sterilisation på hunde der allerede havde fået knuder. Og specielt dem der får dem i forbindelse med en løbetid.Der mener de dyrlæger herhjemme som har efter uddannelse i kræft at man med fordel kan sterilisere tæven, da hver eneste løbetid hun får, vil give en hormon påvirkning hun ikke har gavn af i forhold til at danne nye knuderMon ikke der arbejdes på forskning omkring det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Knuderne er som regel hormonafhængige. De vokser i forbindelse med løbetiderne..

 

Der vil ikke være garanti for, at der ikke kommer flere knuder, for hvis en kræftknude først ER dannet, så bliver den ved med at vokse. Hurtigt eller langsomt efter hvilken type, det er.. Og nogle af dem kan så brede sig til andre organer..

 

Men uden hormonpåvirkning er risikoen for at der dannes nye knuder væsentligt mindre.

 

Ellers må vi jo bare "håbe på" en livmoderbetændelse en dag... :hmm:

 

Silkes pels har ikke taget ret meget skade af sterilisationen. Hun har lidt tætte faner på bagbenene, men dem klipper jeg bare..

Men hendes kuldsøster har en typisk sterilisations-pels, tæt og filtet..

 

det kan være forskelligt fra hund til hund... Også indenfor samme race..

Link til indlæg
Del på andre sites

Knuderne er som regel hormonafhængige. De vokser i forbindelse med løbetiderne..

 

Der vil ikke være garanti for, at der ikke kommer flere knuder, for hvis en kræftknude først ER dannet, så bliver den ved med at vokse. Hurtigt eller langsomt efter hvilken type, det er.. Og nogle af dem kan så brede sig til andre organer..

 

Men uden hormonpåvirkning er risikoen for at der dannes nye knuder væsentligt mindre.

 

Ellers må vi jo bare "håbe på" en livmoderbetændelse en dag... :hmm:

 

Silkes pels har ikke taget ret meget skade af sterilisationen. Hun har lidt tætte faner på bagbenene, men dem klipper jeg bare..

Men hendes kuldsøster har en typisk sterilisations-pels, tæt og filtet..

 

det kan være forskelligt fra hund til hund... Også indenfor samme race..

 

Gud, hvor er du dramatisk!!

 

Jeg går ud fra at hunden er fri for knuder nu. Og der kunne også komme nye, selvom hun er steriliseret. "Håbe på en livmoderbetændelse"? Føj altså, hvor er det grimt skrevet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg jo ikke, AnneMangetal... Det er stadigvæk i gåseøjne, selv om du IGEN har slettet dem.. Om du så sletter gåseøjnene tyve gange, så bliver dit indlæg alligevel ikke mere sandt. Det bliver kun et forvansket indlæg som fortæller mere om dig end om mig.

 

Jeg skriver sandheden som jeg opfatter den. Jeg synes at det er fint, at du kommenterer på, hvis der er fakta, jeg har fået galt i halsen, men dine kommentarer til mine indlæg er altid overdrevent negative.. Og helt unødvendige.. De tilfører intet nyt. Og personlige. De er rettet mod mig og min personlige holdning. Ikke mod fakta i det jeg skriver. Gadvide, om vi har mødt hinanden i et andet liv? Dine angreb virker altid meget personlige?

 

Har du generelt noget imod mig?

 

Så synes jeg at du skulle fortælle mig det i en PB.

Det forstyrrer kun debatten at komme med de udladninger her..

jeg vil ikke svare dig yderligere her i debatten. Har du mere du vil debattere ang. min "skriveform", så send en pb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktum er jo at tæver kan få knuder selvom de er steriliserede. Det er altså ikke en sikkerhed at hunden er steriliseret. Nu har PBC jo skrevet at spaniels får rigtig dårlig pels, og at han derfor ikke vil sterilisere med mindre det er strengt nødvendigt. At Sille ikke er særlig ramt af at være steriliseret, er jo underordnet.

 

Uanset hvor mange gåseøjne du bruger, så er det grimt at skrive at du "håber på" at hunden får en livstruende sygdom. I øvrigt kan jeg ikke se hvilket formål gåseøjnene har. Normalt bruges de for at indikere at man ikke mener det man skriver, men så vidt jeg kan læse, mener du helt alvorligt at det er det bedste for hunden at få en sygdom, så den kan blive steriliseret.

 

Og det er simpelthen ikke ok. Nu slår PBC mig ikke som en inkompetent hundeejer, tværtimod. Mon ikke han nok skal opdage hvis hun får nye knuder?

 

Og hvis du skrev til mig at du "håber" min hund får en livstruende sygdom, så ville jeg nok blive ret ked af det. For hvem vil dog være så grov?

Link til indlæg
Del på andre sites

Med fare for at rode videre i en lidt ubehagelig debat tænker jeg at vi (altså også undertegnede) somme tider herinde skal være bedre til at nøges med at give oplysning og råd. Så må det være op til spørger/TS om vedkommende vil følge disse råd.

 

I netop denne tråd, tror jeg jeg udviklede mit synspunkt gennem debatten og kom til den konklution at der var mere at vinde end tabe ved at få Bonnie opereret. Når så jeg meddeler at det er besluttet, mener jeg egentlig ikke, man behøver debatter det længere - og da slet ikke efter den også er ført ud i livet.

 

Det er som om vi nogen gange insisterer på at vore råd også følges i stedet for at erkende at det jo nærmest så bliver et overgreb. Ikke engang dyrlægerne insisterer på at træffe beslutninger for kunderne og de har jo dog både mere erfaring og hunden mellem hænderne.

 

Jeg tror jeg fornemmede det lidt som om du ikke kunne "lade den ligge" @Birgitta, men da jeg jo forstår at det er fordi det nok er en dybfølt mening om at det ville have været bedst for Bonnie, hvis hun også var blevet steriliseret, lod jeg det passere, selvom der jo faktisk ligger en insisteren på at blande sig i vores beslutning, hvilket ikke er hverken ok eller rimeligt. Jeg skylder jo ingen nogen begrundelse for de valg jeg og ikke mindst min kone træffer omkring vores hund.

 

Nu håber jeg så at Bonnie kommer helt ovenpå igen, når nu trådene bliver taget på mandag og at der ikke kommer mere af det skidt.

 

Men igen, tak til alle for godt og kompetent input.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at høre

Min mysla blev jo opereret i fredags og heldigvis er hun helt ligeglad med såret, så vi kan nøjes med en body stocking.

 

Hun er også allerede imponerende frisk hendes alder og operationer størrelse taget i betragtning

 

Det bliver dejligt for Bonnie at må løbe og svømme igen:-D

 

Jeg holder hende af vand frem til week-enden, så vil jeg mene vi er på den sikre side. Hun har sprunget rundt som en vårhare de seneste dage uden line, så det punkt er vi ovre.

 

Men, det er dejligt at have raske hunde, helt sikkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, den ville jeg ikke bruge mere for såret er jo helet.

 

Ja, men jeg tror det kan give lidt kløe indtil de små huller fra trådene er lukkede og jeg vil ikke tage chancer. Bonnie har sovet inde med krave på siden operationen. når først hun kommer ud i hunderummet, kan jeg jo ikke følge med i hvad der foregår, så da skal jeg være meget sikker på at hun ikke slikker meget på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men jeg tror det kan give lidt kløe indtil de små huller fra trådene er lukkede og jeg vil ikke tage chancer. Bonnie har sovet inde med krave på siden operationen. når først hun kommer ud i hunderummet, kan jeg jo ikke følge med i hvad der foregår, så da skal jeg være meget sikker på at hun ikke slikker meget på det.

Men det er jo kun sårskorper, så selvom hun slikker på det gør det ikke noget. Jeg har aldrig erfaret at en hund slikker overdrevent efter at trådene er taget, men du kan jo hurtigt se hvor interesseret Bonnie er, når hun ikke har krave på indendørs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at høre

Min mysla blev jo opereret i fredags og heldigvis er hun helt ligeglad med såret, så vi kan nøjes med en body stocking.

 

Hun er også allerede imponerende frisk hendes alder og operationer størrelse taget i betragtning

 

Det bliver dejligt for Bonnie at må løbe og svømme igen:-D

 

Hvad var det Mysla blev opereret for - de der body stocking - er det godt og hvor køber du dem? Jeg har aldrig set dem i praksis

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad var det Mysla blev opereret for - de der body stocking - er det godt og hvor køber du dem? Jeg har aldrig set dem i praksis

 

Hun blev steriliseret. Og det blev hun endelig fordi hun for tredje gang har haft betændelse i mælke kirtlerne i forbindelse med falsk drægtighed. Og så synes jeg hendes sidste løbetid ikke helt var som den skulle være, så nu behøver jeg ikke bekymre mig om livmoder betændelse mere. Og mysla slipper for ubehag med falsk drægtighed

G samme hug fik vi så undersøgt nogle fedt knuder, om de bare var fedt knuder. Og det var de, så de blev siddende.

 

Dragten har jeg købt til Sheila hos dyrlægen i sin tid. Jeg ser lige om jeg kan finde et billede

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...