Hop til indhold

Racevalg - Når omstændighederne har ændret sig


Claudia2500
 Share

Recommended Posts

Det gik fint :-) Jeg mødtes som sagt med 2 damer, den ene havde en västgöta (tæve) og en schæfer (+ hun var åbenbart prof. hundelufter så der kom også lige to ekstra hunde med, en border og en stor gadehund), og den anden havde bare en västgöta hanhund.. Vi mødte så også en anden hundeejer med en chihuahua og en dværgpincher, og det gik rigtig fint :-) sød race, de var super gode til bare at tulle rundt, kom når ejerne kaldte, ret føjelige, men meget(!!) reserverede over for fremmede. Det var ikke fordi man ikke kunne ae dem, men de tog ingen kontakt selv og var en del mere selvstændige end jeg havde troet.. Tror det bliver et nej tak xD

 

På tur er det bare svært at vurdere om en hund er reserveret eller ej

For mange voksne hunde er det ikke interessant at snakke med et fremmed menneske på tur, når der er meget mere interessante ting der skal undersøges

Tog de kontakt til ejer under turen?

 

Det er muligt at hunde generelt ikke interesserer sig så meget for mennesker på en tur, men som corgier er flest, så er den største udfordring ifht at gå uden snor, at de ikke opsøger ALLE mennesker de møder:lol: Corgien er en meget social hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 88
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Er det ikke også i høj grad individuelt og vane.

 

Mine 5 FT Spaniels har været ret forskellige på dette punkt. Så forskellige at det ikke ville give mening at sige noget om racen udfra disse 5 hundes tilbøjelighed til at interessere sig for andre mennesker.

 

Også situationen er afgørende. Inde er de langt mere interesserede end ude.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Mine to labber er også meget forskellige - Walther vil hilse på alt og alle helst mennesker- han er rigtig labbedelle, Zeus derimod gider faktisk ikke - han vil hellere snuse og så komme videre i en fart ;-)

Men kommer der nogen hen for at snakke vil han gerne snakke, han sidder stille og bliver nusset mens Walther hopper og springer og danser - der er de godt nok meget forskellige ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke også i høj grad individuelt og vane.

 

Mine 5 FT Spaniels har været ret forskellige på dette punkt. Så forskellige at det ikke ville give mening at sige noget om racen udfra disse 5 hundes tilbøjelighed til at interessere sig for andre mennesker.

 

Også situationen er afgørende. Inde er de langt mere interesserede end ude.

 

Selvfølgelig er det individuelt, men 97% af alle corgier vil hilse på ALLE mennesker, uanset situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved godt at man ikke kan vurdere det 100% udfra en gåtur, men deres indtryk af racen generelt er også at den er meget knyttet til ejeren, og ret reserverede over for andre, ikke engang folk der tit kommer på besøg/har passet dem. Og selv ejeren må "selv tage sit kæl", de sagde at de ikke ligefrem selv kommer for at blive aet/for at putte. Så ret selvstændig, men også lydig og nem at træne.

Vi har jo meget tit venner på besøg, og Inca eeeelsker det. Hun bliver klappet og nusset og leget med til den helt store guldmedalje, og jeg vil gerne have at den nye hund også vil nyde vores venners/families selskab på samme måde. Ved godt at det også handler om hundens miljø og opvækst, men jeg oplevede corgi'en som værende meget mere glad for social kontakt til mennesker, og meget "åben" over for nyt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

De corgier jeg har mødt har i hvert fald været meget glade for at sige hej, nærmest euforisk glade i låget med logrende hale og glade øjne. Hvorimod västgötaspidserne i går ikke logrede en eneste gang. De tog heller ikke kontakt til ejer af sig selv (medmindre der blev kaldt på dem). Den corgi tæve jeg mødte hos opdrætter, som endda var ret træt efter at have haft 12 hvalpe ved sig i 7 uger, kom hen for at blive nusset bare man nærmest kiggede på hende ^^

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved godt at man ikke kan vurdere det 100% udfra en gåtur, men deres indtryk af racen generelt er også at den er meget knyttet til ejeren, og ret reserverede over for andre, ikke engang folk der tit kommer på besøg/har passet dem. Og selv ejeren må "selv tage sit kæl", de sagde at de ikke ligefrem selv kommer for at blive aet/for at putte. Så ret selvstændig, men også lydig og nem at træne.

Vi har jo meget tit venner på besøg, og Inca eeeelsker det. Hun bliver klappet og nusset og leget med til den helt store guldmedalje, og jeg vil gerne have at den nye hund også vil nyde vores venners/families selskab på samme måde. Ved godt at det også handler om hundens miljø og opvækst, men jeg oplevede corgi'en som værende meget mere glad for social kontakt til mennesker, og meget "åben" over for nyt :-)

 

Jeg tænker langt de fleste racer vil være glade for besøgende, hvis du er det og de oplever at det er sjovt og rart at få besøg. Det er nok vanskeligere at finde en race som ikke vil vise ret meget glæde ved at få besøg. Dem er der ikke mange af, hvis ejeren er glad for besøg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker langt de fleste racer vil være glade for besøgende, hvis du er det og de oplever at det er sjovt og rart at få besøg. Det er nok vanskeligere at finde en race som ikke vil vise ret meget glæde ved at få besøg. Dem er der ikke mange af, hvis ejeren er glad for besøg.

 

Det er selvfølgelig sandt. Under alle omstændigheder faldt jeg i hvertfald ikke pladask for racen. Så er jeg stadig mere hooked på corgi'en :hjerte:

 

Okay, jeg har ikke læst alle indlæg, så bær over med mig.

 

Hvad med en (kortklippet) Shih Tzu?

 

Jeg synes at det passer godt til dine kriterier :)

 

Har læst om den efter dit indlæg, og det virker faktisk som en super sød lille hund, men er bange for at den bliver for lille/skrøbelig i forhold til Inca, og at den er for uintelligent :genert: Ved godt at mange af dem sikkert er kloge nok og har da også set nogle til agility (dog gik det ikke super hurtigt, men de kunne da finde ud af det :lol:), man siger jo at den skal have over 40 gentagelser i en øvelse før det sidder fast :shock: Ved ikke om det bare er en "myte", men når man er vant til en hund der skal have ca. 5 gentagelser, så lyder det ret voldsomt :mrgreen:

 

Er dog stadig virkelig forelsket i corgi'en, glæder mig til udstillingen i Hillerød til september, så jeg kan møde en masse racer og tage min endelige beslutning. Ligenu er det virkelig svært :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker langt de fleste racer vil være glade for besøgende, hvis du er det og de oplever at det er sjovt og rart at få besøg. Det er nok vanskeligere at finde en race som ikke vil vise ret meget glæde ved at få besøg. Dem er der ikke mange af, hvis ejeren er glad for besøg.

 

Vores husky viser kun glæde ved besøg når min svigerforældre kommer. Vi boede sammen med dem da Dexter var hvalp i et halvt år....

 

Alle andre kunne han ikke være mere ligeglade ved :lol: Han logre heller ikke specielt meget med halen, hvor f.eks. løverne logre nærmest hele tiden, og yderst sjældent ikke logre :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Nå, jeg må hellere opdatere denne tråd, da emnet ikke rigtig er relevant mere :-) Min kæreste og jeg har taget beslutningen om at droppe hund nr. 2.. Inca er simpelthen for meget en "alenehund", og hun kommer alligevel, nu hvor vi flytter, til at få jævnligt selskab af svigermors hund + hundene til træning. Derudover har vi planer om børn inden for 1-1,5 år, og jeg har ikke lyst til at stå med en baby der tager al min tid og en unghund der ikke får den rette aktivering, det ville være alt for synd :-) så hellere vente til barnet er lidt større og vi kender til hans/hendes personlighed og vi har nogle faste rutiner, så kan jeg nemmere vurdere hvilken race der passer helt perfekt til os :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...

Hvor er det sjovt at læse denne tråd og se hvor meget jeg har ændret mig som hundeejer siden, og ikke mindst hvor mange ændringer der har været i vores liv :shock:

Men jeg vil da lige komme med en lille update :5up:

 

Vi var jo nødt til at flytte fra huset i foråret og har boet i en lille 31kvm lejlighed siden. Kort tid efter denne tråd, bed min svigermors rottweiler en anden hund til træning og blev aflivet, hvorefter Cody kom til. Jeg fandt ud af at Inca uden problemer kunne acceptere en "irriterende" lille hvalp, hun får en større livsglæde hver gang Cody træder ind ad døren og jeg er ikke et sekund i tvivl om at hun ville elske en ny hund :lun:

 

Jeg er begyndt at udstille, er med som hjælpetræner til hundetræning, planerne om børn er lagt på hylden, grundet min nye karriere som dyrepasser, som jeg gerne vil fokusere på.

 

Jeg kan mærke at jeg kigger efter andre ting nu hos en ny hund, jeg ved hvad jeg vil have og hvad der ville være optimalt for Inca.

Jeg har altid sprunget meget rundt mellem racer og, i mine øjne, virket meget useriøs. Dog har jeg oprigtigt været interesseret i alle racerne, men nu hvor jeg har mødt så mange forskellige, både på udstillingerne og til træning, har jeg nemmere kunne "sortere fra".

Codys opdrætter, er erfaren staff opdrætter og udstiller (Cody's forældre er hendes forældres hunde) og er blevet en veninde nu, jeg har også passet hendes hunde og hun hjælper med ringtræningen. Vil sige at jeg er glad for at jeg ikke valgte staffen. De er så super dejlige og kærlige, men de har en sindssyg energi og de ville ikke fungere med Inca.

Nu er planerne og drømmen om hund nr. 2 endelig ved at være en realitet. (Igen)

Vi flytter i et skønt et-plans hus den første november, og har endelig råd til at spare op til en hvalp og tiden føles bare rigtig nu.

 

I whippen har jeg fundet alt det jeg ønsker.

- God mellem størrelse

- Kærlig, blid og elsker at putte

- Intelligent og kan bruges til dog dancing, udstilling, rally, agility osv.

- Aktiv ude, rolig inde (minus som hvalpe, kan jeg forstå :lol: )

- Der er få sundhedsproblemer

- Super smuk og elegant, men samtidig robust.

 

Så er der bare tilbage at vente.. I første omgang på hvad dyrlægen siger på fredag til Inca's tilstand. Og derefter at finde den helt perfekte hvalp til os :hjerte:

Jeg glæder mig! Og jeg glæder mig til at finde den her tråd frem igen om 1 år og se hvor langt jeg er nået :blink:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...