Hop til indhold

Hjælp til eftermiddags-aktivering


Joséphine
 Share

Recommended Posts

Når klokken bliver omkring 14, så begynder min hvalp på 6 måneder at kede sig. Så sidder hun i sofaen og gør ud i intetheden, eller vader rundt og smågør for sig selv. Hun er meget urolig og leder efter noget at give sig til.

 

Hun har noget Nina Ottosen aktiveringslegetøj, hun kan kaste sig over,men det er ikke lige dét, hun vil.

 

Jeg er lidt frustreret, for jeg skal jo arbejde, og det er møgirriterende, at hun bare gør. Jeg kan sagtens tage en pause omkring kl. 14 og lige gå med hende i 15-30 min. men det hjælper ikke rigtig. Kun kortvarigt. Jeg synes heller ikke, at det hjælper at lave lidt øvelser med hende, for hun vil noget mere.

 

Vi går en tur omkring kl. 16, hvor hun får brændt en masse energi af, og derefter så er der faktisk ro på igen, men vi har lige en ulvetime mellem 13 og 16, hvor jeg skal gøre et eller andet, så hun ikke keder sig.

 

Gode råd?

 

Hun får en luftetur på omkring 30-40 min. omkring kl. 7-8 stykker, hvorefter vi træner lidt shaping. Derefter så lægger hun sig til at sove - for så at vågne op med energi kl. 13-14 ;)

 

Løsningen er nok ret simpel. Jeg skal bare lige have nogle til at pensle den ud for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Det kan også være en vane hun har fået :vedikke:

 

Zeus har den "dumme" vane at kl. 2030 så skal der gang i mig igen og vi skal lege og vi skal huje rundt... jeg ignorere ham så ligger han sig igen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan også være en vane hun har fået :vedikke:

 

Zeus har den "dumme" vane at kl. 2030 så skal der gang i mig igen og vi skal lege og vi skal huje rundt... jeg ignorere ham så ligger han sig igen ;-)

 

Loui har også ulvetime 1 times tid efter hun er blevet aftenfodret men bliver også ignoreret

 

jeg tror du har ret i at det er en vane, men jeg synes det er ok at tilbyde hende en kong - dog ikke så hun ser det som belønning for balladen så den skal jo gives før det går løs....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Loui har også ulvetime 1 times tid efter hun er blevet aftenfodret men bliver også ignoreret

 

jeg tror du har ret i at det er en vane, men jeg synes det er ok at tilbyde hende en kong - dog ikke så hun ser det som belønning for balladen så den skal jo gives før det går løs....

 

Helt enig, jeg ville bare ikke skrive det - da du lige havde gjort det men er absolut enig ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne godt give hende en kong og være på forkant. Jeg overvejer også at gå med hende kl. 13.30 - og dermed aktivere hende INDEN hun bliver frustreret. Så kunne hun få en kong, når vi kommer hjem.Jeg er bare bange for, som I skriver, at det bliver en dum vane. Det er ikke mig, hun søger. Hun går bare rundt og udstråler, at der skal ske noget ballade.

 

Vi har lige været en halv time nede ved stranden, hvor hun har kunne snuse, lege med tang, lege i vandet og har hilst på folk,men nu går hun rundt og småbrummer igen. Det er lige det her tidspunkt, hvor der bare skal ske noget. Hun vil allerhelst bare ligge og rive ting i stykker ;) Så hun går rundt og søger efter noget at splintre ad.

 

Jeg kan godt give hende en længere morgentur. Lige nu går vi bare den samme rute på en halv time rundt om et stort hesteområde, hvor der er mus, heste, harer og andet spændende, der giver gode dufte. Jeg kunne gå videre og ned til stranden, hvor hun kan løbe frit også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg valgte at gå fra hende nu her, fordi hun bare gik og gøede, og jeg ikke kunne koncentrere mig om mit arbejde. Så nu sidder jeg på førstesalen og nyder roen, mens hun sover i stuen. Kan min tilstedeværelse bidrage til hendes uro? Jeg arbejder 100% hjemmefra, hvilket måske ikke nødvendigvis er en fordel i det her tilfælde? Jeg har bare tænkt, at det må være enhver hunds drøm, at ejeren sidder ved siden af hundekurven hele dagen. Men måske ikke ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Jeg valgte at gå fra hende nu her, fordi hun bare gik og gøede, og jeg ikke kunne koncentrere mig om mit arbejde. Så nu sidder jeg på førstesalen og nyder roen, mens hun sover i stuen. Kan min tilstedeværelse bidrage til hendes uro? Jeg arbejder 100% hjemmefra, hvilket måske ikke nødvendigvis er en fordel i det her tilfælde? Jeg har bare tænkt, at det må være enhver hunds drøm, at ejeren sidder ved siden af hundekurven hele dagen. Men måske ikke ;)

 

Jeg aner det ikke, men Zeus har det lidt sådan også... altså i weekender, de er alene 8 timer til hver dag, når vi så er hjemme i weekenderne, så er de glade (vil ikke kalde det vilde men næsten ;-)) så skal der også ske noget konstant - det er jo dejligt.. da vi er så meget væk til hver dag men jeg kan godt se hvad du mener ;-)

Bare det at jeg så lige sætter mig ind til pc 5- 10 min (som er i et andet rum, men han kan bare komme ind hvis han vil jeg lukker ikke døren) eller sætter mig i sofaen med en kop kaffe, ja så ligger Zeus sig... men er jeg stående og går rundt og laver noget er han med i alt. Og tror det hele skal være en stor fest :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg valgte at gå fra hende nu her, fordi hun bare gik og gøede, og jeg ikke kunne koncentrere mig om mit arbejde. Så nu sidder jeg på førstesalen og nyder roen, mens hun sover i stuen. Kan min tilstedeværelse bidrage til hendes uro?

 

 

Absolut, I kan have indarbejdet et mønster, som hun nu følger.

Hvis hun oplever at få opmærksomhed/aktivitet, når hun jamrer, er det dette, hun vil gøre.

 

Gør noget som er uforeneligt med at være urolig f.eks. give hende fodersøg lige før hun normalt bliver urolig, så mønstret bliver brudt. Sådan 20 - 30 minutters koncentreret fodersøg vil gøre hende dejligt tilpas.

Hvis du har mulighed for det, kan du tippe jeres dag lidt, så du hele tiden er den som tager initiativ og er styrende ift. hvad der skal ske og hvornår, så hun er træt når du vil have ro.

 

Jeg arbejder 100% hjemmefra, hvilket måske ikke nødvendigvis er en fordel i det her tilfælde? Jeg har bare tænkt, at det må være enhver hunds drøm, at ejeren sidder ved siden af hundekurven hele dagen. Men måske ikke ;)

 

Joda, men det er ikke sikkert du og hun har den samme drøm :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...