Hop til indhold

Hjælp til hundefoder (forebyggelse af HD)


Gæst
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

 

Jeg har fået verdens dejligste aussiehvalp.

Det er ikke min første hundehvalp, men den første som er disponeret for HD og AD.

Ham vil jeg jo gerne passe godt på, og jeg har læst, at man ved at fodre rigtigt (og selvfølgelig ved at undgå trapper og spring som hvalp), kan undgå op til 80% af alle HD-tilfælde. Den statistik, må han jo gerne komme i.

 

Jeg kan se, at det Royal Canin vi har fået med af opdrætteren, ikke er optimalt, da hovedbestanddelen er ris fremfor kød og fordi det indeholder majs og soja.

Men derfra og så til at vælge mellem det gode mad er der et stykke vej. Der er jo en ret stor prisforskel, men er det dyreste nødvendigvis bedst?

Jeg ved godt, at det med hundefoder er en smagssag (for nogen næsten en hel religion), men jeg håber I kan vejlede lidt alligevel.

 

Derudover har jeg hørt, at de skal skifte til voksenfoder tidligt, så de ikke får for meget kalk, men hvor tidligt er det?

 

Det foder jeg gerne vil have jeres hjælp til er: Jeg må ikke poste links, så jeg deler dem lige op. Alle links starter med maxizoo.dk:

/essential-puppy-the-beginning-large-kylling-and-fisk-12-5-kg.html

/kingsmoor-puppy-pure-medium-maxi-100-kornfri-10-kg.html

/orijen-puppy-large-kylling-kalkun-laks-13-kg.html

/real-nature-junior-large-15-kg.html

/proplan-puppy-original-kylling-ris-14-kg.html

/acana-puppy-junior-kylling-laks-ag-13-kg.html

/taste-of-the-wild-puppy-pacific-stream-laks-13-6-kg.html

 

og så er der olivers.dk

/hund/hundefoder/hvalpepakke/large-breed-start-grain-free

 

Jeg håber jo lidt, at det fra Real Nature er 'godt nok', for det kan jeg få 40% rabat på ;D

Nej, det er selvfølgelig ikke prisen det kommer an på, jeg vil bare det bedste for den lækre vovse.

 

Håber I kan hjælpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har brugt hjemmesiden http://dogfoodadvisor.com som inspiration, da jeg kiggede på tørfoder. På siden er der også en rigtigt god artikel omkring fodring af hvalpe af store racer. Prøv specielt at kigge på beregneren længere nede på siden.

 

Men kort så anbefales der et foder der opfylder AAFCO's anbefalinger for hvalpe samt højest 3500 til 4000 kcal, 3g - højest 4,5g calcium pr. 100g og et calcium-phosphor ratio mellem 1,1:1 og 1,5:1.

 

Acana indeholder 4250 kcal, 4g calcium og calcium-phosphor ratio på 1,5:1.

Orijen indeholder 3400 kcal, 5g calcium og calcium-phosphor ratio på 1,2:1.

Essential indeholder 3740 kcal, 4,3g calcium og calcium-phosphor ratio på 1,2:1.

 

Du kan selv kigge på resten... :lol: Men umidelbart, så er Essential det bedste bud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er -overvejende- enig med LuckyLuna........hvis din opdrætter ellers er fornuftig og hunden trives på sit nuværende foder ville jeg fortsætte på det. Ved min opdrætter anbefaler at skifte til voksen omkring 6 mdr. for at hunden ikke vokser FOR eksplosivt.

Mener vi skiftede til andet mærke voksen-foder omkring 6-7 mdr. fordi han ikke trivedes på Eukanuba som han ellers havde fået hele tiden.

 

Vi blev ligeledes anbefalet IKKE at fodre med noget med for højt protein-indhold fordi deres erfaring var at det ofte gjorde at hvalpene voksede for hurtigt med risiko for blandt andet skæve ben.

 

 

Og så vil vi jo altid gerne se hvalpe......:engel:

 

 

 

Nåååh ja, og så kan jeg da lige supplere med, at vi brugte Essential en periode og det virkede fint, lige indtil Ludwig begyndte at lugte......pt. kører vi på Kingsmoor og det fungrerer super! Man skal bare huske at det vigtigste - i hvert fald i min verden- er at hunden fungerer på foderet, og så må man nogle gange lægge sine principper i baggrunden......

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle.

 

Mange tak for de brugbare svar!

 

kharder: tusind tak for det meget brugbare værktøj, det hjælper helt bestemt. Både hjemmeside og anbefalinger.

 

Til I andre: Jeg ved faktisk ikke om de er opvokset på det, vi fik bare en gratis Royal Canin hvalpepakke med fra opdrætter. Men det må man gå ud fra. Jeg må prøve at spørge hende. Det er også opdrætters første kuld, så ved ikke hvor mange erfaringer hun har med hvalpenes vækst ift. foderet :)

 

Dejligt at vide med de 6-7 måneder.. Man vil jo det bedste for de små pus.

 

Og det er helt rigtigt, at hundenes velfærd kommer før principperne, men det er ikke fordi han er helt vild med den mad han får nu og vi står jo over for snart at skulle købe mere. Så det skal lige overvejes om vi skal fortsætte med det eller prøve med noget nyt.

Redigeret af Gæst
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle.

 

Mange tak for de brugbare svar!

 

kharder: tusind tak for det meget brugbare værktøj, det hjælper helt bestemt. Både hjemmeside og anbefalinger.

 

Til I andre: Jeg ved faktisk ikke om de er opvokset på det, vi fik bare en gratis Royal Canin hvalpepakke med fra opdrætter. Men det må man gå ud fra. Jeg må prøve at spørge hende. Det er også opdrætters første kuld, så ved ikke hvor mange erfaringer hun har med hvalpenes vækst ift. foderet :)

 

Dejligt at vide med de 6-7 måneder.. Man vil jo det bedste for de små pus.

 

Og det er helt rigtigt, at hundenes velfærd kommer før principperne, men det er ikke fordi han er helt vild med den mad han får nu og vi står jo over for snart at skulle købe mere. Så det skal lige overvejes om vi skal fortsætte med det eller prøve med noget nyt.

 

Hvis du ikke allerede er på gruppen på Facebook, så find australianshepherd.dk derinde, der er masser af erfarne ejere og opdrættere og derved masser af viden at få :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

@soegaard: Tak for anbefalingen, men jeg er desværre ikke på facebook.. :)

 

Kan du sige noget om hvor meget australian shepherd hvalpe som rettesnor skal tage på (om ugen eller sådan noget) i hvalpeperioden?

 

Det må du lave om på så :slem:

 

Hmmm......jeg kan kun fortælle hvad min hanhund gjorde....han gik fra ca. 5,5 kg som 8 ugers og op til 20 kg. da han var 6 mdr.....og vejer nu 26-27 kg :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...