Hop til indhold

Vogtende race - dæmpe adfærden?


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Er der nogle af jer, der har vogtende racer, som har nogle fif til at dæmpe det? Eller må man bare leve med det, hvis det er racetypisk?

 

Jeg tænker især på territorial aggression og beskyttelse af ejer på gåture over for fremmede mennesker, og jeg tænker ikke på en utryg hund, der forsvarer sig og har tillært sig denne adfærd, men en, hvor det er født med i at vogte og beskytte hus, hjem og ejer.

 

Tilføjelse: Jeg fandt faktisk lige en række gode artikler om det - http://www.clickertraining.com/aggression-training

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det præcist du ønsker at dæmpe? Altså, er det udfald/gøen?

 

Jeg har en vogtende hund, som tillige er til den usikre side, men jeg synes ikke at hendes vogten kommer voldsomt meget til udtryk i det daglige. Måske fordi hun får afløb for netop dét under vores træning, og på den måde får brugt sine drifter konstruktivt. Som bonus får hun også "lov" at bruge sin natur og sin træning i praksis af og til - når uvedkommende mener at de skal på udflugt på vores grund:mrgreen:

 

På gåture er jeg bare ekstremt opmærksom. Jeg ved efterhånden hvilke personer hun vil reagere på, og får hende simpelthen helt ind til mig og kræver kontakt. Men det er jo nøjagtig samme princip som jeg bruger på den lille, når hun fx vil hilse på ALLE. Så om det er den ene eller anden adfærd man ønsker at dæmpe (aflede/ændre), så er opskriften den samme for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Samme som Anne,

 

Jeg har Walther som vil snakke med alle og ja alle, han bliver holdt i kort snor for vi skal ikke snakke hver dag ;-)

 

Zeus gør udfald mod enktelte hanhunde, han bliver beordret på plads - vi tager kontakt og vi går forbi. Det virker for det meste, men der sker udfald stadigvæk, nu ved jeg hvor, og ved hvad og hvilke hunde han laver udfald, jeg prøver at komme ham i forkøbet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er aggressionen jeg gerne vil dæmpe. Jeg har selv en race, der overdriver det lidt. Han laver ikke bare udfald - han går PÅ - meget direkte og det er mennesker. Det synes jeg er tiltagende, jo mere selvsikker han bliver, så jeg øjner et mindre problem her på sigt med den hundelov vi holder os :) Han har aldrig bidt men han har heller aldrig før været så selvsikker som nu.

 

Indtil nu har jeg med stor succes anvendt management dvs snor, indkald og stopord, og lidt modindlæring, men jeg vil gerne ind mere direkte og forsøge at arbejde med det på ham. Jeg får at vide, at det kan man ikke, fordi race er vogtende af race, og den synes jeg ikke helt jeg køber, så dejligt at læse om dine hunde - man ved jo også, at nogle hyrdehunde, der hyrder, samt løbshunde, der får lov at løbe, kan dæmpes på denne måde, mens andre får "smag for det" - men mon ikke det afhænger af træningen og slukknap osv.

 

Her er en god artikel - jeg kan også se, at click to calm og BAT er to virksomme måder

 

http://www.clickertraining.com/files/Emma_Clean_Run.pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Hos mig er det også aggresion jeg vil dæmpe for Zeus bliver lidt "arrig" men han er nok mere usikker/utryg som udløser det arrige derfor skælder han ud - tror jeg :vedikke:

 

Jeg bruger faktisk klikker - får ham ind på plads og belønner ved at klikke og udløse lækre guffer ;-) alt imens vi prøver at ignorere den anden hund :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er aggressionen jeg gerne vil dæmpe. Jeg har selv en race, der overdriver det lidt. Han laver ikke bare udfald - han går PÅ - meget direkte og det er mennesker. Det synes jeg er tiltagende, jo mere selvsikker han bliver, så jeg øjner et mindre problem her på sigt med den hundelov vi holder os :) Han har aldrig bidt men han har heller aldrig før været så selvsikker som nu.

 

Indtil nu har jeg med stor succes anvendt management dvs snor, indkald og stopord, og lidt modindlæring, men jeg vil gerne ind mere direkte og forsøge at arbejde med det på ham. Jeg får at vide, at det kan man ikke, fordi race er vogtende af race, og den synes jeg ikke helt jeg køber, så dejligt at læse om dine hunde - man ved jo også, at nogle hyrdehunde, der hyrder, samt løbshunde, der får lov at løbe, kan dæmpes på denne måde, mens andre får "smag for det" - men mon ikke det afhænger af træningen og slukknap osv.

 

Her er en god artikel - jeg kan også se, at click to calm og BAT er to virksomme måder

 

http://www.clickertraining.com/files/Emma_Clean_Run.pdf

 

Jeg må erkende at jeg bare tager det som det kommer. Mange ER jo bange for Bella, fordi hun er sort og vejer 37 kg. Og derfor forsøger jeg at vise alle folk at jeg har styr på hende. Det sker dog en sjælden gang imellem at hun får held til at brøle "skrid", men det er blevet meget bedre med tiden.

 

De ting jeg bemærker har indflydelse er dels hendes energioverskud. Hvis vi har haft en stille periode hvor hun ikke har trænet (samarbejdet) særlig meget, har hun klart tendens til at blive mere udfarende, både over for hunde og mennesker. Og en anden ting der har haft en vanvittigt positiv indvirkning, er at få hund nr. 2. Det er som om Bella virkelig lægger sig i selen for at være voksen og fornuftig, og hun er blevet meget bedre til at håndtere nye ting, fordi hun bruger så meget energi på at vise Dorit hvad der er rigtigt og forkert. Jeg ved godt at den løsning ikke passer alle, men hvis man drømmer om hund nr. 2, er det jo et fantastisk argument:mrgreen:

 

Lederskab, som jo er et udskældt begreb, er imo vigtigt. Men her mener jeg lederskab på den måde, at jeg skal bevare overblikket og roen, og vise både hunde og forbipasserende at jeg har styr på situationen. Det har ikke noget at gøre med at jeg skal vise min position over for hundene eller lign., men det er helt tydeligt at min ro smitter af på dem.

 

De metoder du nævner og linker til, synes jeg virker helt rigtige, netop fordi hunden tvinges til at bevare overblikket i situationen.

 

Og så kan jeg jo kun anbefale at hunden i det daglige får lov at arbejde med dig, og ad den vej får afløb for overskudsenergien. Hvordan er det - skal du starte til noget træning med ham? Hvis jeg kender dig ret, er du nok allerede igang med et eller andet konstruktivt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en vogtende race, og han er bestemt ikke usikker. Men jeg lever "bare" med det, og synes faktisk ikke det er et problem i det daglige. Jeg har lært hans kropssprog rigtig godt at kende, så jeg kan være på forkant i de situationer, hvor jeg fornemmer han vil reagere. Han favner bestemt ikke alle, og er ikke en man bare skal gå hen til. F.eks. når nogen vil klappe ham siger jeg altid, at de skal vente og lade ham komme til dem. Ikke at han vil bide, men han sender tydelige signaler om at det her er ikke OK, og kan sagtens sige tydeligt SKRID! Jeg har fra han var helt lille været tydelig med at signalere at "jeg ser dig, og nu tager jeg over herfra" - agtigt. Og det virker :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...