Hop til indhold

Kan han-hunde lege sammen?


Cathrine
 Share

Recommended Posts

Hej hunde-fans

Jeg har brug for et godt råd.

Jeg er ved at anskaffe mig en finsk lapphundehvalp - en han. Min søster har også en han-hund - en blanding af cavalier og dansk-svensk gårdhund. Den er 3,5 år gammel.

Min søster mener ikke, vores hunde kan komme til at lege sammen, når de begge er hanner. De vil instinktivt være aggressive og fjendtlige over for hinanden.

Hvad tænker I erfarne hundeejere om det?

Er det rigtigt? Kan de lære at lege sammen og have glæde af hinanden? Har I gode tips til, hvordan man kan hjælpe dem til at udvikle et godt forhold til hinanden?

På forhånd tusind tak!

Cathrine

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg er ejer af to labber, begge hanner og begge intakte en på snart 10 år og en på 3 år - den lille på 3 fik vi som hvalp og de er nu bedste venner og kan ikke undvære hinanden. Den gamle synes i starten at den lille var træls, men jeg tror ikke det bliver de store problemer hvis de føres sammen mens din er hvalp ? Der kan selvfølgelig komme noget når den lille modnes og hormonerne kører.

 

Men hos mig er der ingen problemer og deres legekammerater er oftest han hunde ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis I får introduceret hundene til hinanden, mens din er hvalp, bliver der næppe problemer. En lille hvalp lugter ikke af hanhund, så hvordan din søsters hund tager imod ham, afhænger af hans generelle holdning til hvalpe. Vi introducerede vores hanhvalp til mine forældres voksne hanhund på 7 år. Han var ikke sådan særligt vild med fremmede hanhunde. Han var heller ikke meget til hvalp, og gad ikke lege, men fordi de fik etableret en god relation fra start, havde de et helt ukompliceret og konfliktfrit forhold indtil mine forældres hanhund døde i foråret, 12 år gammel. Jeg har to råd:

 

1. lad dem mødes på neutral grund/udendørs med god plads og i lang line eller uden snor. Hjælp hvalpen, hvis den bliver overvældet og hjælp den voksne hund, hvis den viser, at den vil være i fred.

2. sørg for at mødes jævnligt og gerne i længere tid, mens hvalpen vokser op. Får de etableret en god relation i løbet af det første år, tror jeg ikke, at i vil opleve problemer senere hen. Selv om der selvfølgelig aldrig er garantier.

Link til indlæg
Del på andre sites

@luckyluna:

Jeg synes generelt søsters hund er knurrende og afvisende over for andre han-hunde. Men her har det faktisk generelt drejet sig om hunde, vi møder på gaden el. lign. - dvs fremmede hunde, som er i snor. Mon ikke også, det har en betydning, at det er fremmede hunde? Det håber jeg på. Og så tager jeg rådet til mig om, at de skal lære hinanden at kende fra min er lille. Tusind tak for input!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg vil sige, at det er MEGET noget andet, hvis de kommer til at kende hinanden godt. ikke at sådan en relation ikke kan gå skævt. men hverken min egen hund eller mine forældres var/er specielt venligsindede over for fremmede hanhunde - særligt ikke i snor. jeg kan også nævne mindst én anden hf'er, der har en mere end almindeligt sur/rimeligt egetkønsaggressiv hanhund (det tror jeg godt, at jeg må kalde ham :mrgreen:), som fint har accepteret, at der flyttede en hanhvalp ind, og også accepterer ham nu, hvor han er voksen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...