Hop til indhold

Farlig opskrift i "Forkæl din Hund"


Gæst Zarina
 Share

Recommended Posts

Jeg lånte bogen "Forkæl din Hund" for at finde nye opskrifter på hundekiks, men jeg blev noget forbløffet, da jeg så, at der var en opskrift på "fødselsdagskage", hvor der indgik rosiner!!!!

 

Det er jo en almindelig kendt sag, at vindruer og rosiner er giftige for hunde.

 

Jeg skrev omgående til forlaget:

 

--------------

 

Kære Atelier,

 

Jeg har netop lånt bogen "Forkæl din hund" af Sarah Whitehead, som I har udgivet.

 

Det rystede mig at se, at der indgik rosiner i opskriften "Fødselsdagskage" på side 44. Vindruer og rosiner er kendt som værende giftige for hunde.

 

Her et citat fra http://www.hundeleksikon.dk/tox.html - klik på "Vindruer og rosiner".

 

"Vindruer og rosiner

 

Vindruer og rosiner indeholder et ukendt giftstof, der kan give hunden livstruende, akut nyresvigt. Købe vindruer er lige så giftige som usprøjtede vindruer, og det er da ikke et sprøjtegift, men et stof i druen der forgifter hunden. Oftest ser ejeren mavetarm-irritation, opkast og diarre allerede 2 timer efter indtagelsen. 5-6 timer efter vil hunden virke trist, få diarre og have begyndende nyresvigt med hyppig vandladning. Efter 24 timer ses akut, livstruende nyresvigt samt nedstemthed, diarre, opkast, anoreksi, kramper, bugsmerter og blodmangel. Hvis hunden får et nyresvigt, vil den oftest dø af dette, i andre tilfælde kan hunden overleve, men få kronisk dårlige nyrer. Hos visse hunde kan så få som 7 rosiner fremkalde forgiftningstegn. En vindrue eller rosin kan således ikke skade hunden, mens der er grund til bekymring, hvis hunden har spist flere vindruer eller rosiner."

 

Der står også om det på Vi med Hunds hjemmeside: http://vimedhund.tv2.dk/brevkasser/article.php/id-10587587.html

 

Her på Aalborg Dyrehospitals hjemmeside: http://www.aad.dk/default.asp?PageNumber=19723

 

Jeg synes, det er sørgeligt, at der ikke er læst ordentligt korrektur på bogen, og jeg vil kraftigt anbefale jer at trække de eksemplarer tilbage, som er i handelen og udsende en advarsel i div. medier.

 

Mvh.

 

---------------

 

Og jeg modtog nedenstående svar:

 

Hej ...,

 

Mange tak for din rettelse.

Der er skam læst korrektur på bogen af en hundekyndig, men det vidste hun åbenbart ikke.

 

Venlig hilsen

 

 

Line Bagger-Hansen

Forlaget Atelier

 

--------------

 

Hvortil jeg svarede:

 

Kære Line Bagger-Hansen,

 

Ja, man kan jo spørge sig selv om hvor hundekyndig, hun så har været. Hvad har I tænkt jer at foretage jer?

 

Jeg går ud fra, at I vil gøre noget, så ingen risikerer at forgifte deres hund pga. opskriften i bogen?

 

Mvh.

 

--------------------

 

Det har de så ikke svaret på. Jeg synes godt nok, det er dårligt, at de intet foretager sig! Selv ville jeg virkelig have det dårligt, hvis jeg havde lavet sådan en bommert og sat himmel og jord i bevægelse for at rette op på skaden.

 

I øvrigt synes jeg, at bogen er temmelig dårlig. Der er opskrifter, hvor der indgår flødeost, som er alt for fedt for mange hunde, og så anbefaler de aromaterapi, som jeg er noget skeptisk overfor i forbindelse med hunde. Jeg forestiller mig, at det er alt for stor en påvirkning af deres sensitive lugtesans, og at det måske er ubehageligt for dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lånte bogen "Forkæl din Hund" for at finde nye opskrifter på hundekiks, men jeg blev noget forbløffet, da jeg så, at der var en opskrift på "fødselsdagskage", hvor der indgik rosiner!!!!

 

Det er jo en almindelig kendt sag, at vindruer og rosiner er giftige for hunde.

 

Jeg skrev omgående til forlaget:

 

--------------

 

Kære Atelier,

 

Jeg har netop lånt bogen "Forkæl din hund" af Sarah Whitehead, som I har udgivet.

 

Det rystede mig at se, at der indgik rosiner i opskriften "Fødselsdagskage" på side 44. Vindruer og rosiner er kendt som værende giftige for hunde.

 

Her et citat fra http://www.hundeleksikon.dk/tox.html - klik på "Vindruer og rosiner".

 

"Vindruer og rosiner

 

Vindruer og rosiner indeholder et ukendt giftstof, der kan give hunden livstruende, akut nyresvigt. Købe vindruer er lige så giftige som usprøjtede vindruer, og det er da ikke et sprøjtegift, men et stof i druen der forgifter hunden. Oftest ser ejeren mavetarm-irritation, opkast og diarre allerede 2 timer efter indtagelsen. 5-6 timer efter vil hunden virke trist, få diarre og have begyndende nyresvigt med hyppig vandladning. Efter 24 timer ses akut, livstruende nyresvigt samt nedstemthed, diarre, opkast, anoreksi, kramper, bugsmerter og blodmangel. Hvis hunden får et nyresvigt, vil den oftest dø af dette, i andre tilfælde kan hunden overleve, men få kronisk dårlige nyrer. Hos visse hunde kan så få som 7 rosiner fremkalde forgiftningstegn. En vindrue eller rosin kan således ikke skade hunden, mens der er grund til bekymring, hvis hunden har spist flere vindruer eller rosiner."

 

Der står også om det på Vi med Hunds hjemmeside: http://vimedhund.tv2.dk/brevkasser/article.php/id-10587587.html

 

Her på Aalborg Dyrehospitals hjemmeside: http://www.aad.dk/default.asp?PageNumber=19723

 

Jeg synes, det er sørgeligt, at der ikke er læst ordentligt korrektur på bogen, og jeg vil kraftigt anbefale jer at trække de eksemplarer tilbage, som er i handelen og udsende en advarsel i div. medier.

 

Mvh.

 

---------------

 

Og jeg modtog nedenstående svar:

 

Hej ...,

 

Mange tak for din rettelse.

Der er skam læst korrektur på bogen af en hundekyndig, men det vidste hun åbenbart ikke.

 

Venlig hilsen

 

 

Line Bagger-Hansen

Forlaget Atelier

 

--------------

 

Hvortil jeg svarede:

 

Kære Line Bagger-Hansen,

 

Ja, man kan jo spørge sig selv om hvor hundekyndig, hun så har været. Hvad har I tænkt jer at foretage jer?

 

Jeg går ud fra, at I vil gøre noget, så ingen risikerer at forgifte deres hund pga. opskriften i bogen?

 

Mvh.

 

--------------------

 

Det har de så ikke svaret på. Jeg synes godt nok, det er dårligt, at de intet foretager sig! Selv ville jeg virkelig have det dårligt, hvis jeg havde lavet sådan en bommert og sat himmel og jord i bevægelse for at rette op på skaden.

 

I øvrigt synes jeg, at bogen er temmelig dårlig. Der er opskrifter, hvor der indgår flødeost, som er alt for fedt for mange hunde, og så anbefaler de aromaterapi, som jeg er noget skeptisk overfor i forbindelse med hunde. Jeg forestiller mig, at det er alt for stor en påvirkning af deres sensitive lugtesans, og at det måske er ubehageligt for dem.

 

 

Jeg ved ikke rigtigt med de rosiner og vindruer.

I mange år har jeg rundhåndet delt ud af begge til mine hunde - de har fået maange rosiner og vindruer. Ingen af dem har vist tegn på at blive dårlig på nogen måde af det.

 

Jeg kender en hundeejer som udelukkende brugte vindruer og rosiner som godbidder til sin berner sennen for år tilbage - heller intet.

 

Der er rigtigt mange ting på listen som mange hunde heldigvis har kunnet "tåle" tidligere.

 

Hvad der lige sker - eller er sket aner jeg ikke...

 

Jeg er spændt på hvad forlaget svarer, skal vi gætte på at de ikke gør noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Stasia fik også nogle vindruer som lille, og der skete heller ikke noget ved det. Men der er jo tydeligvis nogle hunde, der får gevaldige problemer af det, så jeg synes stadig ikke, det er i orden at lade det indgå i en opskrift.

 

Jeg tror heller ikke, de svarer eller gør noget - jeg tror, jeg sender det videre til Vi med Hund.

 

Med hvad med det med aromaterapien? Hvis man har en meget fin lugtesans, som en hund jo har, vil det så ikke være en belastning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Stasia fik også nogle vindruer som lille, og der skete heller ikke noget ved det. Men der er jo tydeligvis nogle hunde, der får gevaldige problemer af det, så jeg synes stadig ikke, det er i orden at lade det indgå i en opskrift.

 

Jeg tror heller ikke, de svarer eller gør noget - jeg tror, jeg sender det videre til Vi med Hund.

 

Med hvad med det med aromaterapien? Hvis man har en meget fin lugtesans, som en hund jo har, vil det så ikke være en belastning?

 

Det er ikke min oplevelse at hunde lader sig genere af duftlamper med æterisk olie. Jeg har brugt det meget for år tilbage - altså ikke at "terapere" men at have gang i noget duft :-)

 

Katte f.eks. har også en fantastisk lugtesans og de er ofte helt vilde med æterisk baldrianolie (selv om det stinker :badr: ) og mine katte vil faktisk gerne slikke det i sig :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

...Vindruer og rosiner KAN give akut nyresvigt hos hunde...........

Men de kan osse "bare" belaste nyrerne, så hunden måske med tiden får dårlige nyrer.

Mange ældre hunde får jo problemer med nyrer og lever. Og på det tidspunkt kan man ikke sige, om det var den håndfuld rosiner den spiste for 5 år siden, eller noget helt andet, der har været årsagen.

 

--Min barndoms hunde fik da osse meget tit chokolade som godter. Dengang var der jo ikke så mange egnede godbidder. Og vi vidste ikke bedre.

 

Det VED vi i dag. Der er ingen som helst grund til at tvivle på, at rosiner kan være skadelige, --endda meget skadelige for hunde. Og det samme med chokolade, løg og hvidløg. Og en masse andre ting.

--Hundes fordøjelse ER jo ikke magen til menneskers. Så vi kan ikke bare ukritisk dele alt hvad vi selv indtager, med dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst skovtrold

Jeg så også omtalte bog på biblioteket i sidste uge og må indrømme at jeg tænkte: hvad pokker skal en hund med en fødslesdags kage???

 

Super at nogle laver egne kundekiks, så man ved hvad der er i, men.. kage???

Link til indlæg
Del på andre sites

...Vindruer og rosiner KAN give akut nyresvigt hos hunde...........

Men de kan osse "bare" belaste nyrerne, så hunden måske med tiden får dårlige nyrer.

 

Det jeg fik at vide da jeg ringede til Købehavns Dyrehospital i Valby var, at hunden bliver rigtig dårlig og får vejrtrækninsbesvær hvis den får for mange vindruer... :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst deluxious

Ej, gud hvor dårligt! Det er selvfølgelig møg træls hvis man har haft en til at læse den igennem som var "hundekyndig" - men man kan da ikke bare sidde med hænderne i skødet og være ligegyldig overfor ansvaret.

Tænk hvor mange der gerne vil forkæle deres lille hund og i god tro smækker en masse rosiner og vindruer i gabet på den. Øv altså !:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så også omtalte bog på biblioteket i sidste uge og må indrømme at jeg tænkte: hvad pokker skal en hund med en fødslesdags kage???

 

Super at nogle laver egne kundekiks, så man ved hvad der er i, men.. kage???

 

Jeg synes da, det er fint nok, at man vil gøre noget ekstra ud af det indimellem, og det er måske sjovt for ejeren at udforme det som en kage, men ingredienserne skal absolut være hundevenlige.

 

Selv har jeg engang lavet en "lagkage" af rugbrød, leverpostej, hvidkål og et par cocktailpølser :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

...Vindruer og rosiner KAN give akut nyresvigt hos hunde...........

Men de kan osse "bare" belaste nyrerne, så hunden måske med tiden får dårlige nyrer.

Mange ældre hunde får jo problemer med nyrer og lever. Og på det tidspunkt kan man ikke sige, om det var den håndfuld rosiner den spiste for 5 år siden, eller noget helt andet, der har været årsagen.

 

--Min barndoms hunde fik da osse meget tit chokolade som godter. Dengang var der jo ikke så mange egnede godbidder. Og vi vidste ikke bedre.

 

Det VED vi i dag. Der er ingen som helst grund til at tvivle på, at rosiner kan være skadelige, --endda meget skadelige for hunde. Og det samme med chokolade, løg og hvidløg. Og en masse andre ting.

--Hundes fordøjelse ER jo ikke magen til menneskers. Så vi kan ikke bare ukritisk dele alt hvad vi selv indtager, med dem.

 

Jeg er enig. Man kan ikke vide, om det har konsekvenser på længere sigt, selvom der ikke er sket noget her og nu, og man kan under alle omstændigheder ligeså godt undgå de ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes da, det er fint nok, at man vil gøre noget ekstra ud af det indimellem, og det er måske sjovt for ejeren at udforme det som en kage, men ingredienserne skal absolut være hundevenlige.

 

Selv har jeg engang lavet en "lagkage" af rugbrød, leverpostej, hvidkål og et par cocktailpølser :lol:

 

Det tænker jeg også - et hyggeligt aspekt for mennesket - en super-guf for vovse, der bare bliver glad, selvom den ikke ved, at den har fødselsdag :-P:mrgreen:

 

Jeg er i hvert fald ret sikker på, at min kommende hund, skal have fødselsdaskage :mums: Af rent egoistiske grunde :lol: Men det tager vovse jo ikke skade af :blink:

 

Jeg var faktisk engang inde på en kennels hjemmeside, hvor der var et billede fra 2 søskendevovser fødselsdag - og de sad pænt rundt om et bord, med en yderst delicious-looking kage, med godbidder på - jeg tror at den smagte godt :mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

og så anbefaler de aromaterapi, som jeg er noget skeptisk overfor i forbindelse med hunde. Jeg forestiller mig, at det er alt for stor en påvirkning af deres sensitive lugtesans, og at det måske er ubehageligt for dem.

Jeg har et par kolleger der bruger aromatiske olier til deres hunde. Hundene ved hvor de opbevarer dem, og "siger selv til" når de gerne vil have deres olier! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...