Hop til indhold

Hvordan ser jeres hunds hverdag ud?


LiseLyholm&Ronja
 Share

Recommended Posts

Jeg er nu blevet alenemor til Ronja :hjerte: det indebærer at vi skal til at finde ud af at få en hverdag til at fungere, med at være alene i hverdagene. Før i tiden boede hun hos min far hvor han arbejdede hjemme, og hun derfor sjælendt var 'rigtig' alene.

 

indtil videre får hun sin morgenmad i aktiveringslegetøj, derefter får en ca en halv times gåtur, med mulighed for a løbe fri, og så nogle godbidder i andet aktiveringslegetøj, inden jeg tager afsted. Om eftermiddagen får hun en længere gåtur hvor hun kan løbe løs på ca 45-60 min, og så er der aftensmad i aktiveringslegetøj, og sidste faste gåtur er inden sengetid, hvor vi går ca 20-25 min :engel: Derudover kommer hun med på en løbetur af ca 4 km/30 min et par gange om :engel:

 

Har ingen ide om det er meget eller lidt, eller hvordan det kommer til at passe hende i fremtiden :vedikke:

 

Hvordan ser jeres hundes hverdag ud? Er nysgerrig på hvad I gør for at de har det bedst muligt :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder meget fornuftigt, det du skriver her.

 

Ud over at lave noget skal en hund jo også sove, hvile og slappe af samt træne dens egen evne til at håndtere at der ikke altid sker en masse. I hvert tilfælde hvis det er en intens hund, og den slags har jeg altid haft, så herhjemme er der fokus på den del også.

 

Det betyder, at mine hundes dage ikke er ens. Samtidig har de ofte en del bagage, der gør, at alt vi gør med dem er træning. Vi forsøger at leve med dem på en måde, der retter dem op og former den hund frem, som vi gerne vil se mere af. Dette stimulerer dem også, da de jo tit ikke er vant til at trænes overhovedet de steder de kommer fra.

 

Jeg kan godt have dage, hvor vi går kortere tid, men så er hunden til gengæld med os alle steder og får en masse indtryk af den vej. Vader de rundt hjemme, får de at vide, at de skal stoppe og finde ro, for dagen er slut. Det lærer de at acceptere, fordi deres fundament er solidt. Jeg synes tit jeg som rådgiver ser, at folk har meget fokus på aktivitet og glemmer ro og hvile. Begge dele er vigtigt. Der findes jo hunde, der altid gerne vil træne, gå, arbejde. Dem skal man også lære at hvile, sove og acceptere en afvisning om sjov og fis og ballade, for ellers kan hunden få det virkelig skidt og blive en pestilens at leve sammen med

Link til indlæg
Del på andre sites

Ludwig´s (aussie på 3 år) hverdag ser +/- således ude;

 

Morgentur på en times tid, her kan som regel løbes løs, snuses, trænes lidt, fodersøg, hygges med andre hunde og læses avis.

Hans mennesker gør sig klar til at gå, så når vi er hjemme fra turen har han ca. 45-60 min til at "falde ned"

 

Når vi går fra ham får han noget at tygge på -tidligere frossent Kong, men det gider han ikke pt.

 

Han er alene hjemme 7 1/2 time ca.

 

Eftermiddagstur på ca. 1 time, gerne med samme indhold som morgenturen.....vi går ikke nødvendigvis særlig langt. Det afhænger af humør, vejr m.m.

 

2-3 gange om ugen er han til træning (aglity og LP) og i så fald er eftermiddagsturen væk eller forkortet.

 

Aftenturen er normalt max 10 min omkring blokken til lige at aftentisse af.

 

I hverdagene hvor han har været alene hjemme, efterlader vi ham ikke igen.

 

Weekenderne varierer meget alt efter planerne....som regel er Ludwig med til det meste, og så er der ikke de faste gåture.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er alene med 3 styks. Deres hverdag ser ca. således ud:

 

Morgentis mens jeg får tøj på. Morgentur i snor på ca. 1/2 time (omkring 3 km - hvor længe afhænger af hvor meget avis der skal læses). Morgenmad som fodersøg i haven, imens jeg drikker kaffe og bliver klar til at tage afsted. Jeg arbejder 6 timer dagligt, men har ca en times transport hver vej, så de er alene omkring 8 timer. Nogle dage mindre, andre dage lidt mere og nogle dage slet ikke, hvis jeg arbejder hjemmefra.

 

Mandage underviser jeg fra 17-20.30 Så der arbejder jeg enten hjemme, og de er så alene om aftenen, eller også er de med på arbejde i bilen, hvor de sidder det meste af dagen, afbrudt af en lille tur omkring frokosttid og kommer derefter med ud på træningspladsen, hvor de får lov at løbe frit i ca halvanden / 2 timer inden de så sidder i bilen igen, mens jeg underviser og kommer så ud at strække benene igen inden jeg kører hjem. Hvis jeg arbejder hjemme får de en længere tur inden jeg kører ud for at undervise.

 

Tirsdage kører jeg til Vejle efter arbejde for at mantraile med Johna. Her tager jeg tidligt nok afsted til, at Karla og Wilma kan få en gåtur inden Johna's træning. Gåturen er i snor, da vi træner mantrailing i industriområder, hvor der kan komme trafik, og når vi er færdige får de to lov at komme ud og hilse på træningskammeraterne og trisse lidt rundt. Fra slutseptember får Wilma så også jagttræning inden Johnas træning om tirsdagen.

 

Onsdage går Wilma på agility-unghundehold. Der kører vi på træningspladsen efter arbejde. Karla og Johna får en gåtur enten sammen eller hver for sig enten inden eller efter Wilma's træning. Disse gåture er de løse på hele turen.

 

Torsdage går Karla til agility. Her får Johna og Wilma hver en tur for sig selv enten inden eller efter Karla's træning. På Wilma's tur træner vi som regel noget søg eller apportering. Johna's tur indeholder som regel lidt "tantehygge" med en af hvalpene fra hvalpeholdet. Disse gåture er de løse på hele turen.

 

Fredage er vores allesammens fridag. Det er den dag vi går i skoven, kører til stranden eller andet spændende. Så her varierer det om de får lov at løbe løs (strand fx) eller er i line (skov). Om fredagen går vi også aftentur i vores lille by.

 

Weekenderne kan enten være propfulde af fællesture, træning, hundeleg, stævner osv. eller "vi forlader ikke matriklen idag"-dage i haven.

 

Derudover er der jo alt det man ikke lige tæller, men som alligevel sker. fx 5 minutters tricks træning mens man venter på vaskemaskinen bliver færdig osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...