Hop til indhold

Hjælp til halsbånd/sele/line...


Pia
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

 

Min kæreste og jeg fik i fredags vores længe ventede lille hvalp.

 

Hun er super dejlig, stort set renlig allerede, nysgerrig og hilser gerne på fremmede mennesker og hunde, elsker at lege både inde og ude. Hun har hos opdrætteren ikke haft halsbånd på eller sele.

 

Vi er nået på det punkt hvor hun føler sig tryg her hjemme og udenfor og følger ikke altid lige i hælene på os og kommer ikke altid når der bliver kaldt, så vi har forsøgt med gå-sele og line og halsbåndet indenfor, men ingen af tingene gider hun have på. Hun bliver nærmest en "anden hund" piver og hyler gnider sig i græsset og vil ikke gå og virker generelt helt ulykkelig

Vi har prøvet at med ros og godbidder, men det kan ikke fange hendes interesse. Trænet halsbånd og sele af og på mens hvis nusser og får godbidder hun kan få det af og på uden af pive.

 

Skal vi være konsekvente og lade det blive på indtil hun "accepterer" det? Begynder hun at ville gå med sele og line når hun bliver mere nysgerrig?? Vi vil så gerne give hende de bedste oplevelser og start på livet...

 

Håber I kan hjælpe

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville købe et tyndt, let og ret løst halsbånd, som hun kan have på 24/7 (ikke så løst at hun kan få et forben i klemme i det). Det kan tage et par uger før hun bliver helt vant til det. Når hun er ok med halsbåndet, kan I prøve at sætte linen på når I er i haven, når hun går hen til madskålen eller lign.

 

Hvilken type sele har I? Det er langt fra alle hunde der bryder sig om sele. Her kan det være en ide at prøve at give hende selen på i forbindelse med leg, måltider og lign. Dog må jeg erkende, at min yngste hund aldrig har lært at bruge sele - hun VIL simpelthen ikke, og bliver rigtig ked af det.

 

Og tillykke med hvalpen:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

vi har et helt tyndt og let nylon halsbånd, der ikke sidder stramt samtidig med at hun ikke kan få det kringlet af. Men ville du så bare lade det sidde på hende ind til hun "glemmer" det? Eller tage det af og på en gang i mellem?

 

Selen er en H-sele som vi fik ved dyrlægen.

 

Tak - hun sådan en dejlig lille hvalp :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

vi har et helt tyndt og let nylon halsbånd, der ikke sidder stramt samtidig med at hun ikke kan få det kringlet af. Men ville du så bare lade det sidde på hende ind til hun "glemmer" det? Eller tage det af og på en gang i mellem?

 

Selen er en H-sele som vi fik ved dyrlægen.

 

Tak - hun sådan en dejlig lille hvalp :hjerte:

 

Med halsbåndet ville jeg starte med at tage det af og på et par gange, holde pause i nogle timer, og så gentage. Det kan I gøre i en dag eller to. Husk masser af ros og godbidder undervejs. Det er for at lære hende at halsbåndet ikke i sig selv er farligt. Når hun er ok med at få det af og på, ville jeg lade det sidde i en time eller to. Forvent at hun er rigtig ked af det i starten - piver og klør sig, for det dumme halsbånd kilder hende. Og så må i trappe op. Sørg igen for at der også sker sjove og rare ting mens halsbåndet er på.

 

Når hun er ok med halsbåndet, kan i prøve samme fremgangsmåde med selen. Dog kan H-seler godt være lidt sværere at vænne hunde til, fordi remmen der går rundt om maven også er uvant. En T-sele kan være et alternativ. Man kan få en i Bilka, Løvbjerg m.m. som kan udvides:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nok upædagogisk, men jeg havde bare givet hende det på og så ignoreret al balladen. Hund nr 1 af mine kan selv tage sele og halsbånd på - da jeg var noget mere pædagogisk dengang og indlærte alt via selvstændig træning. Super fint - men resultatet er ikke anderledes end ved de to andre, hvor jeg blot har givet dem det på og sagt "sådan er det bare" :vedikke:

 

Medmindre det er ualmindeligt sensibel hundehvalp, så får den næppe traumer af at få det på og så lege / hygge / gå tur / æde godbidder med selen på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nok upædagogisk, men jeg havde bare givet hende det på og så ignoreret al balladen. Hund nr 1 af mine kan selv tage sele og halsbånd på - da jeg var noget mere pædagogisk dengang og indlærte alt via selvstændig træning. Super fint - men resultatet er ikke anderledes end ved de to andre, hvor jeg blot har givet dem det på og sagt "sådan er det bare" :vedikke:

 

Medmindre det er ualmindeligt sensibel hundehvalp, så får den næppe traumer af at få det på og så lege / hygge / gå tur / æde godbidder med selen på.

 

Sådan gjorde jeg også med Bella, og hun er et følsomt væsen. Ingen problemer der! Dorit er derimod noget af det mest robuste jeg har mødt. Trods det, går hun nærmest i panik over seler. Det gjorde at hun i mange uger var virkelig ked af at gå tur, og det ér sgu synd for en hvalp!

 

Halsbåndet lykkedes, men det var godt nok et par lange uger hvor hun pev og kløede sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nok upædagogisk, men jeg havde bare givet hende det på og så ignoreret al balladen. Hund nr 1 af mine kan selv tage sele og halsbånd på - da jeg var noget mere pædagogisk dengang og indlærte alt via selvstændig træning. Super fint - men resultatet er ikke anderledes end ved de to andre, hvor jeg blot har givet dem det på og sagt "sådan er det bare" :vedikke:

 

Medmindre det er ualmindeligt sensibel hundehvalp, så får den næppe traumer af at få det på og så lege / hygge / gå tur / æde godbidder med selen på.

 

Jeg har givet hende halsbåndet på og ignoreret hendes ballade.... Hun har haft det på siden middag og er da allerede blødt lidt op for det.

Vi kan godt lege lidt, gå ud og tisse samt spise... Så stædigheden vandt hos mig :klap:

Nu venter vi lige til hun er helt tryg ved halsbåndet og en line og så kan selen komme senere.

 

Tusind tak for jeres svar - det er super dejligt med gode råd og beroligende ord som førstegangs hundemor ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan gjorde jeg også med Bella, og hun er et følsomt væsen. Ingen problemer der! Dorit er derimod noget af det mest robuste jeg har mødt. Trods det, går hun nærmest i panik over seler. Det gjorde at hun i mange uger var virkelig ked af at gå tur, og det ér sgu synd for en hvalp!

 

Halsbåndet lykkedes, men det var godt nok et par lange uger hvor hun pev og kløede sig.

Jeg har givet hende halsbåndet på og ignoreret hendes ballade.... Hun har haft det på siden middag og er da allerede blødt lidt op for det.

Vi kan godt lege lidt, gå ud og tisse samt spise... Så stædigheden vandt hos mig :klap:

Nu venter vi lige til hun er helt tryg ved halsbåndet og en line og så kan selen komme senere.

 

Tusind tak for jeres svar - det er super dejligt med gode råd og beroligende ord som førstegangs hundemor ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...