Hop til indhold

Er vores hund ik normal?


Juliejensen
 Share

Recommended Posts

Vi har Tuba på nu 5 mdr. Han har krudt i røven, selvstændig og stædig. Men han geare os helt ned når vi andre er trætte om aftenen og han er god til at være alene. Han er nu begyndt at ville humpe min mand - kun ham, ikke mig eller vores to børn. Er det godt eller skidt? Vi stopper det selvfølgelig og generelt viser vi at vi bestemmer. Han får dog lov til at være i sofaen - nu har vi fået at vide af noget familie at det ikke er godt nu når han er som han er. Derudover har han en enkelt gang knurret af min mand da han ville flytte en lænestol som Tuba lå i. Han er som mange andre hunde lidt vild når vi får gæster og hopper op af dem. Han bruger os stadig munden til at hilse, tænker dog det aftager når han er færdig med at skifte tænder. Men lyder han ik som en normal hundehvalp på 5 mdr? Eller er der noget I tænker vi skal gøre/ ikke gøre? Er ved at være lidt træt af at forsvare vores hund, fordi han er energisk og skal ha hjælp til at finde ro..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med jeres helt normale hvalp;) hvilken race er han?

aller først, at humpe har intet med dominans at gøre, det er oftest et tegn på stress, det vil sige at jeres hvalp simpelthen er kørt lidt for højt op og ikke aner hvad han skal stille op, at skælde ud vil bare gøre tingene værere, det bedste i kan gøre er at aflede og sørge for at han har nogle rolige opgaver at beskæftige sig med i de situationer hvor han plejer at køre op, det kunne fx være et tyggeben;)

at være i møblerne vil hverken gøre humperiet værrer eller bedre:) det har intet at sige.

når han knurrer i situationer kan det være fordi han bliver forskrækket, eller det kan betyde, jeg ligger her hold jer væk;) løsning, kald ham væk fra situationen og beløn ham for at ligge et andet sted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er labrador med lidt boxer. Han begynder som regel at humpe når min mand sidder i sofaen. Så det er ikke i forbindelse med leg. Vi har mange ben/legetøj rundt omkring så vi hurtigt kan aflede ham.

Vi går til hvalpetræning med ham en gang om ugen. Også her bemærker de hans høje tempo og er for vild i legen til de mindre hunde. Tuba har fundet sammen med en dobbermann når der er fri leg og de matcher nogenlunde hinanden i energiniveau. Tuba går dog ofte efter hovedet/struben under leg og kan ikke rigtig stoppe igen. Trænerne siger dog at han har et godt sind, hvilket vi også ved. Han er bare lidt energisk :-) men godt at I ikke mener der er noget unormalt ved vores Tuba :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, han er en blanding af labrador og boxer - som begge er racer med krudt i r*ven, så han lyder som en helt normal hundehvalp :-D

Er enig med Alfen, at han humper kan være stressbetonet. Jeg ville bare stille "pille ham af" og så aflede med noget hyggeligt/spændende. Og så tænke over hvor meget han leger og laver voldsom aktivitet.

Nogle søgeopgaver eller spor kan være gode afstressede aktiviteter - spørg evt. din træner om nogle ting du kan lave med ham....

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt normalt hvalp. Min lille Zeus humpede også en del i den alder, han havde oplevet for meget de dage han humpede, han kan stadigvæk finde på det den dag i dag selvom han er 3 år, men han gør det kun på min gamle lab. Ikke på os. Vi piller ham bare ned og siger nej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har Tuba på nu 5 mdr. Han har krudt i røven, selvstændig og stædig. Men han geare os helt ned når vi andre er trætte om aftenen og han er god til at være alene. Han er nu begyndt at ville humpe min mand - kun ham, ikke mig eller vores to børn. Er det godt eller skidt? Vi stopper det selvfølgelig og generelt viser vi at vi bestemmer. Han får dog lov til at være i sofaen - nu har vi fået at vide af noget familie at det ikke er godt nu når han er som han er. Derudover har han en enkelt gang knurret af min mand da han ville flytte en lænestol som Tuba lå i. Han er som mange andre hunde lidt vild når vi får gæster og hopper op af dem. Han bruger os stadig munden til at hilse, tænker dog det aftager når han er færdig med at skifte tænder. Men lyder han ik som en normal hundehvalp på 5 mdr? Eller er der noget I tænker vi skal gøre/ ikke gøre? Er ved at være lidt træt af at forsvare vores hund, fordi han er energisk og skal ha hjælp til at finde ro..

 

 

Jeg har ikke læst tråden, men her er hvad jeg mener:

 

Jo, det lyder ikke unormalt. Men jeg ville prøve et undgå at han bliver så ophidset/stresset at han humper nogen som helst og jeg ville også nok forvente at han ikke hilser med munden - hvis det betyder at han småbider. Prøv at give han noget i munden at holde på. Jeg ville nok også forhindre ham i at hoppe op af folk. Evt give han line eller sele på. Man kan også lade gæster komme ind og bede dem sættesig og ignorere hunden lidt indtil han er faldet lidt ned. Problemet er jo at den slags adfærd ikke forsvinder af sig selv, så han skal lære hvordan man foretrækker det.

 

Det er selvfølgelig en balance, for hvalpen må jo gerne være glad, men altså helst ikke overstadig.

 

Jeg ville ikke acceptere at en hund - og da slet ikke en hvalp, knurrer af mig, fordi jeg vil flytte den lidt eller flytte dens stol, hvis man ellers håndterer det stille og roligt.

 

Men det er måske bare fordi jeg aldrig har haft en race/hund som gjorde dette. Her ville jeg nok sætte grænser om man så må sige.

 

Jeg kan sige at min gamle tæve på 10 år heller ikke findes sig i at en hvalp knurrer af hende, men hun respekterer naturligvis hvis hvalpen har noget spiseligt som er dens. Ikke en liggeplads (fx ved siden af mig) eller lignende. Så bliver den kostet væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...