Hop til indhold

Leverdiet


kharder
 Share

Recommended Posts

Bella har fået konstaterede forhøjede lever og nyretal. Hun stoppede med at spise og tabte ca. fire kilo på fjorten dage. Der var mistanke om leptospirose, men det blev afvist efter blodprøve. Hun er dog på antibiotika for en sikkerhedsskyld, da vi ikke har kunne komme med nogen forklaring på hvorfor det opstod så akut. Heldigvis er hun nu i fremgang. Hun spiser og er stort set blevet sig selv igen. Vi skal til kontrol og have taget nye blodprøver om ca. fjorten dage. Belle bliver pt. fodret med RC Hepatic, samt nogle tilskud med mælkebøtte for at styrke leveren.

 

Da der var svar på prøverne, skete det hele meget hurtigt, da dyrlægen forklarede, at omkring 80% af hendes leverfunktion var ødelagt. Derfor har jeg forsøgt at sætte mig ind i hvad det hele handler om i forhold til foder osv. Personligt er jeg meget kritisk og tager ikke altid lægernes forklaring som den endegyldige sandhed. Dog vil jeg heller ikke gamble med min hunds helbred og derfor følger vi pt. dyrlægens anbefalinger og må så tage snakken når vi har været til kontrol.

 

I forhold til fodring af leversyge hunde, er der mange forskellige holdninger. Nogle holdninger er, at protein skal begrænses og skal primært være vegetabilsk. Andre mener, at protein ikke direkte skal begrænses, men skal være af så høj kvalitet som muligt. Generelt, kan de dog blive enige om at mineralet kobber og salt skal begrænset.

 

Jeg har derfor kigget nærmere på sammensætningen på forskellige fodermærker og sammenlignet dem med RC Hepatic. Under denne sammenligning opdagede jeg, at der er forskel i sammensætningen af RC Hepatic. Eks. er der i DK eks. 4040 kcal/pr. kg og 1,7 mg/kg kobber. I England og Tyskland er der kun ca. 3900 kcal/pr. kg og 3 mg/kg kobber. Hvordan kan der være denne forskel? Når jeg kigger på ingredienslisten, så er det nøjagtigt de samme ingredienser og tilsætninger. Den eneste forskel er, at de danske dåser er på 200g og de engelske og tyske er på 420g. Det virker useriøst, at der er denne forskel, for hvad skal men rette sig efter?

 

Det er muligt at jeg har overset noget, så derfor vil jeg høre jer om I kan gennemskue det. Samtidig vil jeg også gerne høre om jeres erfaringer i forhold til fodring af hund med leverlidelse og jeres andre erfaringer.

 

Det der er at læse omkring RC Hepatic, og det er ikke meget, kan findes her...

http://www.royalcanin.co.uk/products/dog/canine-veterinary-diet/hepatic-wet/

http://www.royalcanin.dk/produkter/products/dyrlaege-produkter/sygdomsdiaeter-hund/hepatic-leverdiaet-vaadfoder

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...