Hop til indhold

Dejlig hund søger ny familie


Quistorff
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Vi er så ulykkelige og skal finde en ny familie til vores hund.

 

Vi fik Bertha for et år siden, hun er en blandingshund mellem springer spaniel, Labrador og Golden retriever, hun er en utrolig dejlig og kærlig familiehund som er lige så god som dagen er lang.

 

Men hun har et enormt behov for plads og motion i et omfang som vi desværre ikke magter, vi kan give hende 3 x 45 min i hverdagene og noget mere i weekenderne og det er ikke nok for Bertha.

 

Hun er i udpræget grad en jagthund som skal ud og strække ud i langt højere grad end hun gør nu, vi føler ikke vi kan give hende det liv hun fortjener og søger derfor en familie der kan opfylde hendes behov.

 

Vi er er meget glade for hunden så vi er nok meget selektive i vores valg af familie, vi skal være sikre på at hun får det godt ellers kan vi ikke rigtig bære det.

 

skriv her på tråden hvis i har lyst til at høre mere om Bertha.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Har I gået/går I til nogen form for træning med hende? Det er vigtigt for en evt. overtagelse at vide hvad hunden har lært :-D

 

Men jeg tænker også om ikke det kunne være en mulighed for jer, hvis altså I ikke træner med hende? Sådan et energibundt har brug for andet end motion. Så blir hun jo bare i rigtig god form, og kræver endnu mere. Hvorimod noget træning, hvor hun skal bruge sin hjerne og sine sanser helt sikkert vil kunne dæmpe hende.

Har I forsøgt med noget søgearbejde - fodersøg f.eks. - at gå spor er også godt, og det behøver ikke være besværligt eller tage lang tid - men hunden blir træt i sin knold af det. Hvis i bruger 3x45 min. om dagen kunne den ene gang være noget træning - jeg er helt sikker på det ville hjælpe jer.

 

Det var bare et par forslag - og ellers er billeder altid godt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med Hofferne. 3x45 minutter daglig kan være nok for jeres hund, hvis I træner med hende..

 

Jeg ville nok sige, at højst en trediedel af den tid skulle bruges på egentlig motion.. Eller slet ingen del af tiden... For træning og problemløsning giver jo også motion..

 

En jagthund skal ikke nødvendigvis strække ud en masse. Den har brug for at samarbejde med sin ejer om at løse opgaver. En velstimuleret, veltrænet jagthund er den nemmeste hund man kan tænke sig. Den lever for at gøre hvad dens ejer siger..

 

Og både golden og lab er jo glimrende familiehunde. Der er lidt mere gang i springer spaniellen, men da ikke noget ekstremt.. Jeg tror bare det drejer sig om at give Berta en anden slags udfordringer..

 

Hvis I ikke har gået til træning med hende, så se at komme i gang! Enten finder I så ud af, at I sagtens kan beholde hende... Eller også får I bare lidt mere styr på lydigheden, så Bertha nemmere kan finde en ny familie, hvis I stadig vil af med hende til den tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

3 gange 45 minutter dagligt har jeg aldrig brugt på mine hunde, selvom de er meget aktive. Jeg sætter dem i gang med en del mentalt selv og så klikkertræner jeg i korte sessioner ofte på tur. Ellers er de sammen med os altid og deltager i dagligdagen - det være sig indkøb, bilture, besøg hos folk osv. Jeg tror jeg bruger sammenlagt 1 times tid på ren hundeaktivitet om dagen - og nogle dage mindre hvor de så bare er med en masse i stedet. Vi er dog ude en time hver dag og løbe løs og træne imens i korte sessioner.

 

Et par gange i ugen løber jeg med hunden løs, her træner vi ikke, men han søger altid spor til sidst. Eller graver efter mus. Mens jeg puster ud.

 

Jeg mener også, at hunde skal kunne være fremfor hele tiden at gøre. Og jeg mener, at en hund, der er meget med og deltagende også aktiveres. Også i hjemmet, hvor de er deltagende i vores gøremål og vi snakker med dem hele tiden :) Står du der, hej med dig, jeg støvsuger, skal du ligge der? På den måde en masse logren og skæg sammen i løbet af en dag.

 

I dag fx har vi gået en snusetur i snor, så klikkertræner vi lidt sit og dæk på turen, måske 30 klik i alt. Så var vi ude hos nogle venner, hvor Aslan gik rundt og blev kløet i cirka 2 timer, og så gik vi en tur løs på en lille times tid, hvor vi klikkertrænede i en række korte sessioner undervejs. Han mødte også nogle børn som sad lidt og kløede ham. Så kørte vi hjem, og alle dyrene fik deres mad, og jeg forventer ikke, at han skal mere i dag. Måske går jeg dog lige ud i haven og laver lidt søg og belønning med leg - men ud og gå eller noget skal vi slet ikke mere. Han snorksover og sådan er vores dage generelt. Man kan slet ikke mærke, der bor en hund her faktisk - andet end om lidt, når jeg skal støvsuge, for så kommer han og driller sammen med den ene kat - de to har en fest omkring den støvsuger - piller alt ud af posen osv - på den måde er det jo også en aktivitet :)

 

Denne måde at have hund lærte jeg af min border/kareler blanding. Ham kunne jeg jo gå med i timevis uden at trætte ham nok - den eneste, der blev træt var mig :)

 

Vores hunde er altid alene ni timer dagligt - i weekender ca 10 minutter dog og onsdage 8 timer - til gengæld er de ikke alene ellers overhovedet. Jeg fornemmer, at de ånder lettet op ind imellem, når vi går på job :) Pga denne måde at have hund er jeg meget obs på ikke at overstimulere dem.

 

Om natten vælger hunde herhjemme at sove alene - det er eget valg. Jeg tror de trænger :) I alt hviler hunde herhjemme nok ca sammenlagt 14 timer dagligt plus minus. Det virker fint. De har alle haft massiv stress, da de kom - denne livstil har virket på dem alle. Især det at være med og deltagende har givet en masse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder som om Bertha trænger til flere udfordringer, ikke mere motion (så kommer hun jo også bare i bedre og bedre form)

 

hvad der er sagt oven over lyder rigtigt i mine øre

 

men hvis I er sikre på at hun skal omplaceres så der sikkert et godt hjem til hende der ude.

alt efter hendes sind kunne hun måske blive en service hund hos trinitas http://trinitas-st.dk/ der er I da sikkre på at hun for omsorg, opmærksomhed og udfordringer.

men når I nu helst ikke vil skilles fra hende skulle i måske prøve nogle af forslagene først, så hun kan blive træt i hovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...