Hop til indhold

Mine hunde gør af andre hunde, når vi går tur.


Sannie Nordby Andersen
 Share

Recommended Posts

Hej :)

Jeg er ny her på siden, så håber det er det rigtige sted jeg får skrevet.

 

Jeg har 2 skønne hunde, :)

Bailey: cocker spaniel på 10 måneder

Thor: Labrador/dansk svensk gårdhund på 5 år.

 

Jeg står med problemet at når jeg går tur med dem, så gør de af andre hunde, der kommer forbi.

Jeg har prøvet og gå den anden vej, som indtil videre ikke fungere særlig godt.

Jeg har også tænkt i godbider, men dette er svært at give dem, når jeg har en hund i hver hånd, da min kæreste er meget ude af hjemmet, grundet hans arbejde.

Så jeg søger råd til hvad jeg kan gøre, da der ikke er problemer med det, når de blandt andet er på hundemark.

 

Tak på forhånd,

 

Sannie :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg formoder at den ældste ikke har haft dette problem før?

 

Hvis - så er jeg ret sikker på at de gør af usikkerhed. Enten er det den yngste eller den ældste der er usikker og så smitter de jo hinanden.

I en periode må du gå med dem hver for sig - så du kan hjælpe din hund bedst muligt når den bliver usikker.

Du skal derfor bruge gå turen på at fjerne usikkerheden og så må du prøve dig frem og se om de senere kan gå sammen.

 

Det er nu engang nemmere at træne sådanne ting når man kun skal fokusere på en hund af gangen. De skal også lære at kunne være uafhængige af hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan sagtens læres, og mine kunne jo alle dette forbipassering til træning. Men med flere hunde bliver det sværere. Hvis jeg f.eks. tager et hårdt greb om snorene, som hunden mærker, bliver den mere anspændt og mere tilbøjelig til at gø. Mit hårdere greb er pga gigt i hænder/fingre. Hvis hundene kan en kommando med øjenkontakt, se på mig, og nu går vi pænt, bliver det nemmere at passerer. Man får kontakt og sætter farten op, så hunden skal koncentrere sig om at holde sin plads. Og ikke kigge de fremmede hunde i øjnene. Og prøver at kunne gå i en bue udenom, så de ikke kommer face to face mod hinanden.

Hvis afstand er for lille, kommer der lettere reaktion, så sikkerhedsafstand skal findes og mindskes ved træning.

Sådan lykkedes det mig at gå med 6 hunde på én gang for få år siden. Nu har jeg 4 stk..

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med beaglepack, prøv at lufte dem enkeltvis, det gør jeg ofte.... netop for at de skal lære at være uafhængige, men også fordi vi træner lidt at Zeus laver udfald mod andre hanhunde, ikke alle men et par stykker.

 

Hvis jeg spotter den anden hund først, får jeg kontakt til Zeus får ham på plads og kan derved aflede ved hjælp af godbidder og kontakten til mig.

 

Ser Zeus sin uven først ja så er det noget svære at få hans kontakt, så da spiller jeg lidt lalleglad og snakker med lys og rolig stemme - og gør mig selv meget interressant, så tier han stille og vi har vores egen lille fest inden vi går videre :-)

 

Ser sikkert tåbeligt ud - men det virker ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...