Hop til indhold

Leg i træningen?


Miss_M
 Share

Recommended Posts

Nu er jeg IGEN stødt på et par hundefører, der har fået at vide de ikke bør lege med deres hunde i træningen.

- Og at grunden til deres hunde ikke motiveres af godbidder er, at de ikke er sultne nok. Så hundene må bare få noget mindre mad, så skal de nok blive motiveret af godbidder, for leg, den går altså ikke.

 

Grunden til, at de ikke må lege med hundene er for ikke at få stressede hunde og få dem kørt for meget op.

 

Når jeg skriver træning, så mener jeg lydighed/rally osv.

Ikke nødvendigvis noget der helt af sig selv tænder hundene....

 

Jeg leger selv meget og vildt i min træning, så jeg er fuldstændig uforstående overfor at det skulle give stress hunde.

Min stresshund er jo faktisk den der stort set er trænet uden leg og jeg tænker at det kunne have været en kæmpe fordel at have grebet det anderledes an tidligere.

Den hund jeg har leget allermest med, er den der har den allerbedste "volumenknap" som kan skrues på efter behov.

 

Hvad oplever i og hvordan bruger i leg i træningen?

 

Jeg har aldrig haft så INTENS en hund som Aslan i mit hjem. Han er så tændt, og der skal intet til så ryger det over i stress - og derfra i angst og dæmpende adfærd dvs man står med en total krybende hund, der INTET kan eller man hyrdes på, bides i og han kaster sig rundt i luften... total uden for rækkevidde. Intet af det kan "fodres væk"...

 

Jeg anvender bevidst leg i træningen - sådan en hund her kan man belønne ro og impulskontrol i fra nu af og til evighed - ventilen skal OGSÅ lukkes ud - og med leg når vi meget længere. Jeg anvender kontrolleret leg dvs jeg indlære den slukknap som hunden ikke kom med, for få måneder siden, da jeg overtog.

 

Det er en myte at leg stresser - hvis det anvendes korrekt

 

Om jeg så nogensinde får has på denne hund må tiden vise - men hvad pokker - enhver hund efter denne bliver en gave og nem - alt fører en videre

 

uden leg var vi aldrig kommet et eneste skridt fremad med den hund her.

Jo flere belønningsformer, jo bedre muligheder for at nå hunden. Jeg anvender også Premack princip ved jagtadfærd med succes

 

Lige nu er vi ved at indlære en del grundadfærd og leg samt almindelig modtagelse af belønning. Det kan godt være min hund aldrig kommer til at gå et eneste program pga hans fortid, men hold da op jeg bliver dygtig til min næste hund

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg tror jeg skal have udvidet Bellas repetoire lidt. Hun elsker kun sin Chuck It bold:vedikke:

 

 

De hvalpehold vi får i klubben, bliver lært op med træning. Men når så de kommer videre, fader det tit ud (gamle mænd har de hold). Det er super ærgerligt, for leg skal holdes lige så meget ved lige som alt andet.

 

jeg har samme issue med Sally, jeg kan godt få hende til at lege trækkeleg, men det BEDSTE hun ved, er når jeg bare kaster en tennisbold? Det virker bare så lamt, og er heller ikke smart til konkurrencer :lol:

 

Haha, kender en schæfer med samme ide - Boldene er altså bare det bedste og det var lidt svært at finde noget der ellers tændte nok til det rent faktisk talte som belønning.

Indtil hun fik en af Siri's ræve :mrgreen: Den er et ret stort hit!

 

12010508_10153224015308981_8539949572818525272_o.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger meget leg i min egen træning, som regel trækkeleg. Men som agilityinstruktør har det virkelig været sørgeligt at se hvor mange hundeførere vi fik som ikke kunne lege med sine hunde... De kommer jo til os som min. 1 år gamle, og stort set alle har gået til anden træning før. Jeg har aldrig boret i det, og ved ikke om de decideret har fået at vide at leg er en skidt ting, eller om det "bare ikke bli' brugt". Men en skam er det!

 

En stor skam. Aslan kunne af gode grunde ikke lege da han kom. Kastede en bold - han så målløs på den... Jeg vovede skindet og fik nogle rappe nap af hyrdeadfærd, fordi jeg valgte at gribe den adfærd, når den kom og lære ham at lege på den følelse af intensitet. Hyrdenapperiet i mig er stoppet helt, nu tilbyder han leg - og han er faktisk blevet så legesyg, at det virker som at have en hvalp. Det er dejligt at se. Omend han gerne måtte lade være med sådan at få legeflip alene hjemme... men ok... det vokser han vel fra :)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har gået på to hvalpehold, to unghundehold, lydighed, rally, agility og klikkertræningshold (canis).

Det sidste sted, er som det eneste, gået op i leg som belønning.

De andre steder har jeg følt at jeg måtte begrænse min leg rigtig meget.

Dels fordi de fleste ikke bruger leg som belønning og fordi det tænder de andre hunde for meget og jeg så bliver upopulær.

Et sted har jeg faktisk fået at vide at det ikke var vel set at lege da det forstyrrede de andre hunde!?

 

Som deltager er det alene MIN opgave at holde MIN hunds fokus hos mig. Og så må jeg jo tage det i brug, der er nødvendigt for det. Aslan ville klart reagere på andres leg - men det ville aldrig tolkes som en forstyrrelse af min træning - blot som et fokuspunkt for mig, som jeg skal arbejde med - ergo det ville være velkomment

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha, kender en schæfer med samme ide - Boldene er altså bare det bedste og det var lidt svært at finde noget der ellers tændte nok til det rent faktisk talte som belønning.

Indtil hun fik en af Siri's ræve :mrgreen: Den er et ret stort hit!

 

[ATTACH=CONFIG]129247[/ATTACH]

jeg bruger jo kanin til Dex og Charles, og den er hun ikke synderligt interesseret i. Har ikke prøvet en rævehale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha, kender en schæfer med samme ide - Boldene er altså bare det bedste og det var lidt svært at finde noget der ellers tændte nok til det rent faktisk talte som belønning.

Indtil hun fik en af Siri's ræve :mrgreen: Den er et ret stort hit!

 

[ATTACH=CONFIG]129247[/ATTACH]

 

Bella nægter at tage pels i sin mund:fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha sådan en "ræv" der sir Aslan :mrgreen:

 

Det sjove herhjemme er, at det generelt skaber en gladere hund. Han leger mere selv nu også. Desværre også alene hjemme :stupid: Jeg skal vise jer nogle filmklip en dag - hold da op! Første gang jeg kom hjem til papir og kattesenge, der lå hulter til bulter troede jeg hans alene hjemme træning var røget sig en tur - så så jeg optagelserne - han har en FEST og sikke han leger - og så sover han igen som en sten.... tror vi har skabt et monster :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh det der med leg som belønning, jamen hvor og hvorfor får folk dog at vide at det ikke dur ?

 

Jeg har vores begynder C hold i klubben, og der er ingen af de hunde som vil lege :shock: jeg fatter det ikke men er åbenbart ret almindelig at fortælle nye hundefolk at leg bare gør hunden vild og stesset :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

På træningshold hvor vi træner FT Spaniels snakker vi ikke om at lege, men hvis det jeg viser er delvis leg praktiserer vi det. Vi snakker om at hunden er eller har en kop fuld motivation og arbejdslyst - at at hvis vi fylder mere i løber det over og hvis ikke den er fuld går tempo og indsats ned, så det handler om at holden den så tæt på fyldt hele tiden som muligt.

 

Så taler vi om hvad der fylder i koppen og hvad der forbruger af koppen. Fvf og bliv sidende er øvelser der koster lidt, mens kendte øvelser som hunden nyder og mestrer (lette apporteringer af populære dummyere fx) fylder i og apportering at vildt fylder også i, hvis hunden kan lide det. Har man en hund, som ikke bryder sig om fjer og pels - er det naturligvis ikke noget der fylder i, hvis man bruger det.

 

Trækkelege, løbelege, vildt og voldsomt-lege og æresrundelege undgår vi generelt. Det er fylder mest og hurtigst i koppen er søgetræning, hvor der er fært. Her kan det faktisk være formålstjenligt, at lave små pauser i træningen med lidt fvf og stop osv. (i min video bruger jeg jo også stop og bliv evt med dummy) for at undgå at koppen løber for meget over (og hunden bliver for varm i hovedet). Selvfølgelig skal man også have lov at køre helt op for sjov indimellem, men det er så bare for sjov. Ikke som belønning eller som en del af træningen, bare for sjov. Det er vel grundlæggende det der sker på jagtdage, hvor halvdelen af tiden bruges på søg. Sjovere bliver livet vist ikke for en FT Spaniel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid leget med mine hunde, det har været det absolut første de har lært.

 

Jeg vil dog mene at man altid skal se på sin hund og hvad den skal præstere. Calle elsker sin belønning, men han kan bare ikke håndtere det drive der lige bliver vækket i ham, så det skal bruges med omtanke. Han er efterhånden ved at være der hvor det kan bruges som afstandsbelønning. Cassi foretrækker godbidder frem for sit legetøj. Men hvis hun ikke tror på der er godbidder, så knokler hun på en helt anderledes måde. Der kommer lidt kapow i hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man har en tændbar hund er det vigtigt også at arbejde med at lære hunden at håndtere og mestre sin egen tænding. Det er det, jeg anvender leg til blandt andet - min hund kom helt uden den evne for nogle måneder siden - det er arbejdet ind via dagligdagens situationer også - at lære at være i en følelse også selvom den er intens er alfa og omega for sådanne hundetyper. Mange skynder sig væk fra situationer, der tænder hunden eller ophidser den, og så lærer hunden aldrig at blive der på netop threshold og finde roen eller en coping strategi mht stress. Det er en balance - man må ikke oversvømme hunden, men find de steder i dagligdagen, hvor hunden reagerer - bliv der uden at gøre noget andet end at være - til sidst finder hunden sin coping strategi - steder man kan arbejde med denne evne er

 

- på vej ud af døren

- snor på

- ejer tager træningstøj på

- træningspladsen - fx sidde der med hunden i bilen eller på en stol ved stedet

 

Her forklaret af Clothier

 

 

Man kan også indlære det via kontrolleret leg.

 

Det er ikke nemt - for det kræver, at man ved hvorfor hunden reagerer. Et eksempel hvor det ikke er gavnligt at arbejde på threshold er ved en hund, der fx er bange for andre hunde. Det må ikke være flooding

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...