Hop til indhold

Leg i træningen?


Miss_M
 Share

Recommended Posts

Nu er jeg IGEN stødt på et par hundefører, der har fået at vide de ikke bør lege med deres hunde i træningen.

- Og at grunden til deres hunde ikke motiveres af godbidder er, at de ikke er sultne nok. Så hundene må bare få noget mindre mad, så skal de nok blive motiveret af godbidder, for leg, den går altså ikke.

 

Grunden til, at de ikke må lege med hundene er for ikke at få stressede hunde og få dem kørt for meget op.

 

Når jeg skriver træning, så mener jeg lydighed/rally osv.

Ikke nødvendigvis noget der helt af sig selv tænder hundene....

 

Jeg leger selv meget og vildt i min træning, så jeg er fuldstændig uforstående overfor at det skulle give stress hunde.

Min stresshund er jo faktisk den der stort set er trænet uden leg og jeg tænker at det kunne have været en kæmpe fordel at have grebet det anderledes an tidligere.

Den hund jeg har leget allermest med, er den der har den allerbedste "volumenknap" som kan skrues på efter behov.

 

Hvad oplever i og hvordan bruger i leg i træningen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger meget leg i min egen træning, som regel trækkeleg. Men som agilityinstruktør har det virkelig været sørgeligt at se hvor mange hundeførere vi fik som ikke kunne lege med sine hunde... De kommer jo til os som min. 1 år gamle, og stort set alle har gået til anden træning før. Jeg har aldrig boret i det, og ved ikke om de decideret har fået at vide at leg er en skidt ting, eller om det "bare ikke bli' brugt". Men en skam er det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger meget leg i min egen træning, som regel trækkeleg. Men som agilityinstruktør har det virkelig været sørgeligt at se hvor mange hundeførere vi fik som ikke kunne lege med sine hunde... De kommer jo til os som min. 1 år gamle, og stort set alle har gået til anden træning før. Jeg har aldrig boret i det, og ved ikke om de decideret har fået at vide at leg er en skidt ting, eller om det "bare ikke bli' brugt". Men en skam er det!

 

Oplever også generelt, at dem jeg får på hold er rigtig dårlige til at lege.

Ofte er det bare noget med lige at kaste et eller andet, som hunden lige kan rende efter og det er bare slet ikke det jeg regner som leg.

Dem har jeg heller ikke hørt det fra, det der med de ikke "må".

 

Men et eksempel med for noget tid siden jeg mødte på et kursus, har en schæfer som han havde fået at vide han ikke måtte lege med, for den blev for vild og de kunne ikke finde ud af at stoppe legen igen.

Og netop med sådan en hund, tænker jeg at legen er absolut nødvendig for at lære impulskontrol og tænd/sluk. Ellers har man jo ikke ret mange muligheder for at arbejde kontrolleret med det? :vedikke:

 

Virkelig en skam.... Øv, hvor jeg synes der går meget fra både samvær, samarbejde og glæden i træningen ved at udelukke så vigtigt et redskab.

Link til indlæg
Del på andre sites

Oplever også generelt, at dem jeg får på hold er rigtig dårlige til at lege.

Ofte er det bare noget med lige at kaste et eller andet, som hunden lige kan rende efter og det er bare slet ikke det jeg regner som leg.

Dem har jeg heller ikke hørt det fra, det der med de ikke "må".

 

Men et eksempel med for noget tid siden jeg mødte på et kursus, har en schæfer som han havde fået at vide han ikke måtte lege med, for den blev for vild og de kunne ikke finde ud af at stoppe legen igen.

Og netop med sådan en hund, tænker jeg at legen er absolut nødvendig for at lære impulskontrol og tænd/sluk. Ellers har man jo ikke ret mange muligheder for at arbejde kontrolleret med det? :vedikke:

 

Virkelig en skam.... Øv, hvor jeg synes der går meget fra både samvær, samarbejde og glæden i træningen ved at udelukke så vigtigt et redskab.

Er meget enig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg leger rigtigt meget med Karla - hun får faktisk aldrig mad som belønning til træning - og også en del med Wilma, dog bliver hun også meget ofte belønnet med mad. Johna kan jeg lege med herhjemme, selvom hun dog ikke rigtigt ser det som en belønning, men ude i verden kan leg rende hende et vist sted. Der er det kun guffer der motiverer og hun gider overhovedet ikke lege med mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har gået på to hvalpehold, to unghundehold, lydighed, rally, agility og klikkertræningshold (canis).

Det sidste sted, er som det eneste, gået op i leg som belønning.

De andre steder har jeg følt at jeg måtte begrænse min leg rigtig meget.

Dels fordi de fleste ikke bruger leg som belønning og fordi det tænder de andre hunde for meget og jeg så bliver upopulær.

Et sted har jeg faktisk fået at vide at det ikke var vel set at lege da det forstyrrede de andre hunde!?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har gået på to hvalpehold, to unghundehold, lydighed, rally, agility og klikkertræningshold (canis).

Det sidste sted, er som det eneste, gået op i leg som belønning.

De andre steder har jeg følt at jeg måtte begrænse min leg rigtig meget.

Dels fordi de fleste ikke bruger leg som belønning og fordi det tænder de andre hunde for meget og jeg så bliver upopulær.

Et sted har jeg faktisk fået at vide at det ikke var vel set at lege da det forstyrrede de andre hunde!?

 

 

Åhhh.... Den har jeg også hørt før.....

 

Men for pokker hvor er det misforstået.

 

Og hvor er det ærgerligt, at man ikke arbejder på at give hundene lidt hår på brystet, impulskontrol og evne til at ignorere forstyrrelser, fremfor at fjerne alt der kan forstyrre.

Såsom leg....

 

Pigerne fra Canis Silkeborg har begge hunde som når de bliver lidt ukoncentrerede i konkurrencer, så begynder deres venner at larme og juble, for så tænder de og skruer op for fokus.

Fordi han er lært at, det at ignorere forstyrrelser er vejen til feeede belønninger og det er en leg for dem - Nahh, nah - Du kan ikke få mig til at kiiiigge, jeg ved godt hvad du er ude på, men du får mig iiiikke :drille:

Se DET er genialt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Den jagthundetræning jeg gik til - da måtte man heller ikke lege, hunde måtte ikke engang berøre hinanden.

Zeus og jeg havde dog vores egen lille fest, og der blev leget hver gang han gjorde hvad jeg bad om - eneste pige på holdet - så de andre synes jeg var mærkelig tror jeg med al min ros og leg.

 

Men fik da en af de andre fyre med på den, og han begyndte at lege-rose når hans lab tæve var go - det gav pote og i dag er hun en rigtig dygtig jagthund ;-)

 

Jo bestemt leg skal med i alt - det gør det hele meget sjovere :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg leger altid med mine hunde under træning - det er simpelthen - belønningen :-D

 

Bruger både trækkeleg og bold og ser da ikke noget problem med det

Homer vil da hellere have sin bold end en stk pølse :-P

 

På de hvalpehold jeg har opfordre vi også til at medbringe legetøj som belønning - dog ikke alle hunderacer som er interesseret I at lege så meget ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Åhhh.... Den har jeg også hørt før.....

 

Men for pokker hvor er det misforstået.

 

Og hvor er det ærgerligt, at man ikke arbejder på at give hundene lidt hår på brystet, impulskontrol og evne til at ignorere forstyrrelser, fremfor at fjerne alt der kan forstyrre.

Såsom leg....

 

Pigerne fra Canis Silkeborg har begge hunde som når de bliver lidt ukoncentrerede i konkurrencer, så begynder deres venner at larme og juble, for så tænder de og skruer op for fokus.

Fordi han er lært at, det at ignorere forstyrrelser er vejen til feeede belønninger og det er en leg for dem - Nahh, nah - Du kan ikke få mig til at kiiiigge, jeg ved godt hvad du er ude på, men du får mig iiiikke :drille:

Se DET er genialt!

 

genialt, bortset fra at det reelt set koster en disk - for det er dobbelthandling! :blink: Det må du ikke lære Yoda, men det skulle vist heller ikke være nødvendigt med hans fokus!

 

 

Jeg møder VIRKELIG mange HF'er som ikke kan lege med deres hund. Det er faktisk primært det jeg forsøger at lære fra mig, når jeg er ude for at holde kursus. Jeg tror på at alle hunde og ejere får det sjovere, hvis deres træning bygger på leg.

Jeg anser leg som fundamentet for al min træning!

Man skal dog naturligvis huske på, at der findes hunde som eks. Johna, men så har man bare en opgave med at bruge godbidder på tusinde måder i stedet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Interessant tråd at læse. Især hvor forskellige hundene er.

 

Jeg har ikke noget egentlig input, da jeg jo ikke træner det der debatters i denne tråd, men sjovt at man her arbejder med at sætte hundene op til at arbejde, mens jeg tror mange jægere (jagthundeførere) prøver at få hundene til at bevare roen på trods af at hundene er mega opsatte på arbejdet. Sådan oplever jeg i hvert fald, at det er at arbejde med FT Spaniels og jagttræning.

Link til indlæg
Del på andre sites

genialt, bortset fra at det reelt set koster en disk - for det er dobbelthandling! :blink: Det må du ikke lære Yoda, men det skulle vist heller ikke være nødvendigt med hans fokus!

 

 

Jeg møder VIRKELIG mange HF'er som ikke kan lege med deres hund. Det er faktisk primært det jeg forsøger at lære fra mig, når jeg er ude for at holde kursus. Jeg tror på at alle hunde og ejere får det sjovere, hvis deres træning bygger på leg.

Jeg anser leg som fundamentet for al min træning!

Man skal dog naturligvis huske på, at der findes hunde som eks. Johna, men så har man bare en opgave med at bruge godbidder på tusinde måder i stedet!

 

Hihi, det kommer jo an på hvordan man gør det.

At tilskuerne pludselig har travlt med at flytte rundt på ting, skratte med deres madpakker og der er et eller andet der er skiiide sjovt og bare MÅ grines af, det er lidt svært at gøre noget ved :blink:

 

Men ja, Kaia gider f.eks heller ikke rigtig leg, så der det som du siger, bare godbidderne der bliver brugt kreativt.

Arbejder dog stadig med at få hende til at lege bare lidt, så jeg har lidt ekstra værktøj i rygsækken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dexter vil rigtig gerne lege trækkeleg i træning, som i rigtig gerne! -jeg har aldrig rigitg fået lært ham en slip kommando, og engang imellem er det en kamp hvem der trækker hvem, og hvornår vi stopper :genert: men til konkurrencer vil han kun nogle gange lege trækkeleg, så jeg har altid godbider på mig, da han aldrig siger nej tak til foderbelønning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dexter vil rigtig gerne lege trækkeleg i træning, som i rigtig gerne! -jeg har aldrig rigitg fået lært ham en slip kommando, og engang imellem er det en kamp hvem der trækker hvem, og hvornår vi stopper :genert: men til konkurrencer vil han kun nogle gange lege trækkeleg, så jeg har altid godbider på mig, da han aldrig siger nej tak til foderbelønning.

 

Det kan også tænkes det er noget du selv har skabt til konkurrencer, eller at han bare ikke magter at lege med så meget omkring ham... Karla får foderbelønning til konkurrencer, på trods af at hendes ultimative belønning er en bold. Dette skyldes flere ting. Mest af alt, at hun har ressourceforsvar omkring bolde med fremmede hunde, og det er så "tæt" ved agilitystævner, at jeg ikke rigtigt tør risikere at belønne med den. Men også, at hun kører lige en tak højere i hovedet til konkurrencer, så jeg risikerer at bolden får hende til at kamme over. Hun er derfor vænnet til foderbelønninger her istedet. Og efter mange år så tager hun faktisk tupperwaredåsen i slutspanden over en evt. Bold på en konkurrencebane...

Link til indlæg
Del på andre sites

genialt, bortset fra at det reelt set koster en disk - for det er dobbelthandling! :blink: Det må du ikke lære Yoda, men det skulle vist heller ikke være nødvendigt med hans fokus!

 

 

Jeg møder VIRKELIG mange HF'er som ikke kan lege med deres hund. Det er faktisk primært det jeg forsøger at lære fra mig, når jeg er ude for at holde kursus. Jeg tror på at alle hunde og ejere får det sjovere, hvis deres træning bygger på leg.

Jeg anser leg som fundamentet for al min træning!

Man skal dog naturligvis huske på, at der findes hunde som eks. Johna, men så har man bare en opgave med at bruge godbidder på tusinde måder i stedet!

 

Måske kunne Johna lære det? Jeg har forsøgt, og er også nået til at kunne ruske lidt med hende "ude i verden", men det er bygget op som en øvelse! Så hun forventer en belønning (mad) for det :lol: men måske kunne hun have lært det med en bedre fører, det tør jeg ikke udelukke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan også tænkes det er noget du selv har skabt til konkurrencer, eller at han bare ikke magter at lege med så meget omkring ham... Karla får foderbelønning til konkurrencer, på trods af at hendes ultimative belønning er en bold. Dette skyldes flere ting. Mest af alt, at hun har ressourceforsvar omkring bolde med fremmede hunde, og det er så "tæt" ved agilitystævner, at jeg ikke rigtigt tør risikere at belønne med den. Men også, at hun kører lige en tak højere i hovedet til konkurrencer, så jeg risikerer at bolden får hende til at kamme over. Hun er derfor vænnet til foderbelønninger her istedet. Og efter mange år så tager hun faktisk tupperwaredåsen i slutspanden over en evt. Bold på en konkurrencebane...

Det er fordi han ikke helt magter det, det bliver bedre og bedre, så det er ikke noget jeg har skabt som sådan. Men han skal jo have belønning uanset hvad, og hvis man ikke helt magter at lege, er det jo ikke længere en belønning :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo en "typisk schæfer" som ikke er synderlig madglad, men elsker sit legetøj.

Jeg har aldrig fået af vide jeg ikke må lege, tvært i mod! Tilgengæld er det med godbidder jo en stor del af specielt indlæring fordi man ønsker mange gentagelser på kort tid, det er en balancegang med sådan en ikke mad glad hund, og ja vi prøvede også den med at han skulle være sulten. Men altså han var jo en hund der kunne sulte sig selv et par dage! Det var først da jeg "kom ud på et skråplan" som mange sagde og lokkede ham en hel konkurrencesæson til at spise alle sine måltider, således han ikke kørte op og ned i blodsukker grundet ingen spiseb i over et døgn, at han faktisk lærte at være sulten :) i dag spiser han alle måltider, og godbidder trækker mere end de har gjort før!

 

men med sådan en hund vil jeg aldrig fraråde leg, det er her jeg kan gøre den helt store forskel i træningen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det første sted jeg trænede med Bella, var leg helt no go!! Og lf/fvf blev indlært med ryk i linen og godbidder lige foran snuden (= hund lærer at kigge lige frem, men kig til siden/op giver ryk i linen:stupid:). Heldigvis skiftede jeg da hun var 6 mdr., men må erkende at det stadig er en proces at få hende til at lege på udebane.

 

Dorit er lært op med leg, men jeg kæmper stadig lidt med hende til træning. Har købt en fed slange som skal testes i morgen, og ellers må jeg finde noget i Herning:mrgreen:

 

Der er ingen tvivl om at leg giver det sjoveste og fedeste. Glemmer aldrig Siri's råd om at lege med en usynlig hund, hvis ens egen mister interessen. Behøver jeg fortælle at jeg er stemplet som hende den crazy på træningspladsen?:lol:

 

Jeg tror jeg skal have udvidet Bellas repetoire lidt. Hun elsker kun sin Chuck It bold:vedikke:

 

 

De hvalpehold vi får i klubben, bliver lært op med træning. Men når så de kommer videre, fader det tit ud (gamle mænd har de hold). Det er super ærgerligt, for leg skal holdes lige så meget ved lige som alt andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er dette leg, arbejde eller træning? For mig er det det hele og mit indtryk er at hundene gladeligt fortsætter længere end jeg orker. Det er ret tydeligt at Bonnie gerne ville fortsætte

 

[video=youtube_share;Op4n5-0GvjA]

 

 

For dine hunde er det der en leg, fordi det er noget de synes er feeedt!

 

Så det kan fint være leg i den kontekst og med det du træner.

 

Noget af de ting jeg lære mine hundefører er lidt ala det her, som Siv Svendsen så pænt demonstrere på denne video, hvor hundene arbejder med noget de ikke har den mindste naturlige motivation for og hvor vi skal putte den motivation i dem. Hun legere f.eks også med godbidder her.

Der er nogle ting jeg gør mere og mindre, end det hun viser, men konceptet er vist forståeligt :mrgreen::

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe "nu kommer jeg og tager den"-legen er et Karlas yndlingslege med trækketing :mrgreen: det er dog ikke en jeg har turdet at lege med Wilma! Jeg tænker dog egentlig nok, at hun er klog nok til at kunne lure konteksten og måske godt skelne? For jeg har introduceret trækkeleg i agilitytræningen uden at det er gået id over afleveringerne i jagttræningen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe "nu kommer jeg og tager den"-legen er et Karlas yndlingslege med trækketing :mrgreen: det er dog ikke en jeg har turdet at lege med Wilma! Jeg tænker dog egentlig nok, at hun er klog nok til at kunne lure konteksten og måske godt skelne? For jeg har introduceret trækkeleg i agilitytræningen uden at det er gået id over afleveringerne i jagttræningen...

 

Tænker de sagtens kan lure konteksten og man vælger jo selv hvilket setup man vil lave, så det ikke ligner noget hvor man ikke ønsker den adfærd.

Har i hvertfald aldrig oplevet at apporten pludselig er blevet et stykke legetøj og hvis jeg stiller mig passivt op kan Yoda også komme frivilligt ind og aflevere legetøjet som var det en apport, selvom vi lige har leget vild trækkeleg med det, eller jeg har jagtet ham rundt på pladsen.

 

Der er så mange ting vores hunde kan skelne mellem og så mange situationer der minder om hinanden, men hvor der forventes vidt forskellige ting af hundene og det plejer de at være vildt dygtige til at lure.

De er jo mestre i at lure de små signaler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...