Hop til indhold

Hvalp i bur


Katrine Sørensen
 Share

Recommended Posts

Som en del af den positive bølge inden for hundesport oplever jeg, at nogle folk mener, at de skal beskytte deres hund mod alt ubehageligt. Det mener jeg ikke man kan.

meget enig. Nogle gange må de bare kunne "finde sig i", også selvom det ikke er sjovt (f.eks dyrlægebehandlinger og lignende).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

I en lejlighed, tænker jeg når hunden kommer ind møjbeskidt efter jagt eller gåtur i rigtig mudret vejr, så kan det være rart at den lige ligger en times tid eller to før man børster den og friserer den i gangen, før den indtager resten af lejligheden.

 

Absolut. Jeg har boet i lejlighed med hunde i 18 år, så jeg kender situationen.

 

Her tænker jeg så bare, at den mudrede og våde hund vil svine tæpperne i buret til, så de skal vaskes, derfor er det (for mig) lise så nemt at vaske/tørre hunden med det samme.

Ligesådan vil den mudrede hund svine trappen til (jeg boede på 1. sal) så den efterfølgende skal gøres ren.

 

Det kan også være når den får kødfulde og lækre ben som de ligger og gnasker i en time eller to

 

Ja igen. Mine hunde har haft lært fra start af, at ben tygges på et "tyggebentæppe" og derfor har der ikke været problemer med svineri.

Tæppet skal vaskes og det skal tæppes i buret også.

 

Det kan være, hvis der kommer gæster, som man ved ikke rigtig kan styre sig - vil hidse hunden op - eller fodre den - eller gæster som er bange eller bare ubekvemme ved hunde

 

Det kan være når barnebarnet, som kravler rundt eller lige har lært at gå, kommer på besøg og man ikke lige har tid og lyst til at arbejde med barn og hund sammen

 

Den køber jeg - næsten. Hunden skal beskyttes og det skal eventuelle børn og bange gæster også. Det kan gøres uden bur, men er selvsagt nemmere med et bur.

 

Og ja, en hule kan godt være åben. Men jeg har aldrig haft en hund som tog notits af at være lukket inde i et bur. Måske de der har det, har haft dårlige/traumatiske oplevelser?

 

Nogle har garanteret haft dårlige oplevelser

 

Sammenligner man med at blive send i kurven eller kassen og "bliv der", hvilket jeg aldrig bruger, tror jeg egentlig hundene har lettere ved at være spæret inde. Så skal de ikke udøve selvkontrol, men kan slappe af.

 

Selv kunne jeg ikke drømme om at anvende hundens liggeplads på den måde. Kurv og andre liggepladser skal (for mig) være steder hvor hunden ved den har helle, men også ved at den kan forlade disse steder, når den har lyst.

 

Der er i mine øjne intet i vejen for at en hund skal udvise selvkontrol, så længe disse momenter ikke overstiger det hunden kan magte.

Jeg kan sagtens se det praktiske i buranvendelse og mine kommende hunde skal også tilvænnes bur. Det er en god løsning i de situationer Sonja beskriver og sådan et brug har jeg intet imod overhovedet.

Men hvis det kun er af praktiske årsager, som kan håndteres på anden måde gennem læring, så synes jeg ikke at buret bør vælges rutinemæssigt.

 

Den tid det tager en ikke tilvænnet hvalp at lære at være i bur kan bruges på at lære hvalpen at håndtere situationerne uden bur. I min verden er den tid man lærer hvalpen at tygge ben på tæppe osv. givet rigtig godt ud fordi det er sociale situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...