Hop til indhold

Hvalp i bur


Katrine Sørensen
 Share

Recommended Posts

En af mine bekendte har lige fået en lille SBT hvalp på otte uger hjem. Min far har for nyligt været ude og besøge dem, og det han fortalte mig, har virkelig chokeret mig. Min bekendte har fået at vide, at SBT-hvalpe skal "opfostres i et bur", som han kalder det. Dette betyder, at hans hvalp bliver efterladt i et bur, når den er alene hjemme (hvilket den tilsyneladende allerede er, når han er på arbejde, selvom han lige har fået den hjem), og om natten. Hvalpen er altså derfor både i bur i omkring otte timer om dagen og sover ydermere hele natten alene i bur. Ifølge min bekendte er dette noget helt særligt, som man kun skal gøre med SBT-hvalpe.

 

Jeg var godt nok chokeret, da jeg hørte dette... Men jeg skal gerne være den første til at indrømme, at jeg ikke aner noget som helst om SBT'en, da det aldrig har været en race, der siger mig det store. Så jeg har brug for at drøfte denne sag lidt med mere erfarne hundefolk. Er der nogen af jer, der har hørt om dette før? Og til jer med SBT - passer det, at dette er noget, alle SBT-hvalpe skal igennem? Er jeg bare pylret, eller er I lige så chokerede som mig? For lige nu bløder mit hjerte godt nok for den stakkels hvalp, der lige har forladt sin mor og søskende og nu bliver efterladt til sig selv stort set hele døgnet rundt... tears.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

En af mine bekendte har lige fået en lille SBT hvalp på otte uger hjem. Min far har for nyligt været ude og besøge dem, og det han fortalte mig, har virkelig chokeret mig. Min bekendte har fået at vide, at SBT-hvalpe skal "opfostres i et bur", som han kalder det. Dette betyder, at hans hvalp bliver efterladt i et bur, når den er alene hjemme (hvilket den tilsyneladende allerede er, når han er på arbejde, selvom han lige har fået den hjem), og om natten. Hvalpen er altså derfor både i bur i omkring otte timer om dagen og sover ydermere hele natten alene i bur. Ifølge min bekendte er dette noget helt særligt, som man kun skal gøre med SBT-hvalpe.

 

Jeg var godt nok chokeret, da jeg hørte dette... Men jeg skal gerne være den første til at indrømme, at jeg ikke aner noget som helst om SBT'en, da det aldrig har været en race, der siger mig det store. Så jeg har brug for at drøfte denne sag lidt med mere erfarne hundefolk. Er der nogen af jer, der har hørt om dette før? Og til jer med SBT - passer det, at dette er noget, alle SBT-hvalpe skal igennem? Er jeg bare pylret, eller er I lige så chokerede som mig? For lige nu bløder mit hjerte godt nok for den stakkels hvalp, der lige har forladt sin mor og søskende og nu bliver efterladt til sig selv stort set hele døgnet rundt... tears.gif

 

INGEN hunde skal være adskilt fra andre på den måde!!

 

En stb er en meget social hund og har brug for selskab.

 

Ved du hvor den hvalp er fra? Er det fra en registreret opdrætter?

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er da en skovl. Undskyld sproget, men ingen hvalpe eller hunde skal opfostrer i bur.

 

Bur fænomenet er en amerikaner ting og har kun vundet frem fordi de er så nemt for ejeren når hunden ikke kan lave ulykker.

 

skaf en kontakt til special klubben til ham og jeg er sikker på at de kan fortælle ham at hans hund skal behandles fuldstændig ligesom andre hvalpe og den bedste opvækst er ikke i bur eller alene det meste af døgnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske han har misforstået konceptet lidt også

 

For bur om natten ved siden af sengen kan være praktisk og en hvalpe gård eller afgrænset område er som regel praktisk når den skal være alene

 

Men det betyder ikke at det er noget man skal

 

Den stb jeg havde i træning som hvalp, blev da en fantastisk hund helt uden. Måske netop derfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder lidt som om at han har misforstået konceptet. Ligesom luckeyluna siger, så er et afgrænset område bestemt en fordel når hvalpen skal lære at være alene hjemme. Og et bur er super godt at have til at hvalpen kan lærer at være i ro i. Jeg har selv en hund der tilbringer størstedelen af sin dag herhjemme i sit bur. Men det er af egen fri vilje og uden en lukket låge.

Kender dog flere hvis hunde sover i bur om natten, det er dog ikke noget jeg selv bruger. Men det tror jeg bestemt ikke er unormalt.

Helt forkert er det at den lille pus allerede er alene hjemme. Alene hjemme træning er jo en længere process, hvor man tager museskridt af gangen. Så at en 8 uger hvalp skal være alene en arbejdsdag er rystende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber godt nok at din bekendte har misforstået noget fuldstændig, og at kennelen ikke vitterligt opfordrer hvalpeejere til at have hvalp på den måde. Det er i hvert fald absolut ikke det indtryk deres hjemmeside efterlader - der ser de meget seriøse ud.

 

Som andre nævner kan bur/begrænset plads være en god ting til hvalpe - mange hvalpe kan, hvis de er vænnet til det hos opdrætteren fx, finde en stor tryghed i deres bur, som en hule, fx hvis man ikke ønsker hvalp i sengen, så kan det være trygt for mange hvalpe at sove i sådan en lille hule.

 

Og hvad angår alene hjemme træning, så er det en frygteligt trist tendens, at folk kyler deres hunde i bur og tager på arbejde :( buret er for mig absolut sidste løsning - nogle hunde har svært ved at være alene, og nogen kan have nemmere ved at lære det i et bur - men det betyder IKKE at man smider hvalpen deri og tager på arbejde. Det kræver mindst lige så meget træning, som alene hjemme træning i huset gør! Men jeg vil til enhver tid foretrække at man lærer hunden at være alene i huset - enten hele huset eller i et rum, hvis det er det hunden er bedst tilpas med - for mig vil buret altid være absolut sidste løsning, da jeg ikke synes det er særlig fedt at en hund skal sidde i bur hele dagen. Så hvis det på nogen måde kan lade sig gøre at lære hunden at være alene på mere plads, så må det altid have 1. prioritet. Men kan det ikke lade sig gøre, og hunden føler sig mere tryg i buret, så er det fair nok at benytte det - såfremt det er et stort bur og hunden trænes til det på præcis samme måde som almindelig alene hjemme, så den altså er TRYG i buret, og buret ikke bare bliver en løsning for at hunden ikke ødelægger!

 

Jeg ville bede din bekendte søge noget information - vis ham evt. denne tråd, og bed ham evt. tage kontakt til kennelen og forhøre sig om han mon ikke har misforstået noget big time :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Arg...

 

Det er noget forvrøvlet sludder at en hvalp, uanset race, har det bedst i bur - eller at man som hundeejer får det bedste "produkt" ved at"opfostre" en hvalp i bur. Jeg bliver ret vred, når jeg læser sådan noget, men folk gør jo som de tror er bedst. Nogen bør tale med denne hvalpeejer.

 

"Bullerne" er meget sociale anlagt og samtidig har de en vis portion selvstændigt initiativ og det man får ved at holde dem i bur mister man 1000 gange på andre punkter.

 

Jeg synes der skulle indføres regler og love for hvor lang tid en hvalp/hund må opholde sig i bur - og være alene også.

 

Det lyder som din bekendt er på katastrofekurs - og stakkels hvalp :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

øhm. Mine hvalpe sover i bur (i sengen eller ved siden af sengen godt nok, men stadigvæk i bur), indtil jeg er sikre på, at de kan holde sig om natten. herefter er buret åbent, så de kan vælge at sove andetsteds. De to store har hele huset når de er alene, men den yngste er i sin hvalpegård - fordi jeg ikke vil have hun drøner op ovenpå, hvor hun ikke kan komme ned fra igen. Derudover brugte jeg masser af bur-ro / hvalpegård ro da hun var lille hvalp....

 

Jeg er med på, at fremstillingen her, om at "hvalpe skal opfostres i bur" er sær, men hvem siger, at TS ikke har misforstået hvad de mente? Jeg kan ikke se, at der er noget som helst galt i at sove i bur eller være på et afgrænset område når man er alene????

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hvalpe har også sovet i bur om natten. Buret stod ved siden af mine seng og det hele handlede om 1) hvalpens sikkerhed (ikke dratte ned af trappen om natten) 2) Renlighed

Udover det er alle mine beagler tilvænnet til bur forstået sådan at der ind i mellem kan være situationer hvor bur er krævet - f.eks. ved indlæggelse hos dyrlæge - under bil kørsel og andre former for lign. situationer. I alle de omtalte situationer er buret låst af hensyn til hunden.

 

I hverdagen bruger beaglerne buret til at sove/slappe af - de får al deres mad i buret og de går til og fra som de har lyst til - her er buret åben.

 

Om natten sover mine nu voksne hunde i soveværelset i hver deres kurv - hvis ikke en eller flere ligger hos os. De kan gå nedenunder hvis de har lyst til det.

 

Jeg er enig i at hunden ikke skal opholde sig bag lås og slå døgnets 24 timer - men det gør den da forhåbentlig heller ikke :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er rigtig glad for bur ;) mine hunde har et hver, de får ben i dem, bruger dem til slappe af sted og de bliver lukket ind når vi får gæster og når de kommer våde og smadrede ind :) hvalpe har jeg altid til at sove i bur ved siden af min seng, jeg vågner nemlig ikke hvis hvalpen bare søger væk for at tisse, når den er i bur piber den, det vågner jeg af ;) jeg er varm bur fortaler ;) men altid kun når hunden er under opsyn, mine hunde er aldrig i bur når de er alene ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså vores hunde er absolut også burvante. De er meget med i bilen (altså i bur), de har fire bure indenfor som de får rå ben i og ellers putter i af egen fri vilje, når vi havde Liva med rundt efter hendes PL-operation, havde vi også altid bur med, så hun forholdte sig i ro. På den måde er det jo mega praktisk med en burvant hund! :5up:

 

Men at hunden skal opholde sig i bur både dag og nat, det synes jeg er alt for meget. Og hvis det også er den der med at kyle hunden i bur, og så tage på arbejde, uden at træne den til det - som jeg desværre synes man ser mere og mere - så er det jo direkte synd! :( Og hvis ejer tror på at en sbt skal være så meget i bur, specielt for den race, så kunne man godt tænke at der måske heller ikke har været skide meget træning inde over... Men jeg håber da jeg tager fejl. Omend jeg stadig mener at dag og nat i bur er for lang tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig med Sitto! Jeg bruger bur på nøjagtig samme måde. Min hund sidder i bur i bilen, spiser rå ben i buret og kan ellers gå ud og ind af det, som det passer hende i løbet af dagen. Men at være alene hjemme i bur + sove i bur om natten, synes jeg altså lyder af alt for meget - specielt for en lille hvalp! :(

 

Men I skal have tusind tak for alle jeres svar! Det er spændende læsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig med Sitto! Jeg bruger bur på nøjagtig samme måde. Min hund sidder i bur i bilen, spiser rå ben i buret og kan ellers gå ud og ind af det, som det passer hende i løbet af dagen. Men at være alene hjemme i bur + sove i bur om natten, synes jeg altså lyder af alt for meget - specielt for en lille hvalp! :(

 

Men I skal have tusind tak for alle jeres svar! Det er spændende læsning.

Man kan jo håbe på at hvalpen fra start af er tryg ved buret og derfor ikke finder det ubehageligt at være alene hjemme i det - nogle hunde tager jo heldigvis meget let på alene hjemme-tingen. Men med ejers indstilling, kunne man frygte at han ikke er opmærksom på om hvalpen er tryg og tilpas.

 

Altså vi har nu heller ikke burtrænet de sidste tre af vores hunde, de har bare været med i buret i bilen fra dag 1 af og fået serveret lækre ting i burene indenfor, og de har alle været fuldstændig trygge ved buret fra start af (ellers havde vi selvfølgelig trænet det fra scratch!), men det hjælper nok også at være flere sammen og kunne se de andres ro/tryghed omkring buret :-)

 

Jeg har én gang brugt bur til alene hjemme faktisk - da vi i nogle uger boede i campingvogn. Det gav dem klart mest tryghed, fordi de kendte buret, og campingvognen som vi havde lånt, var mere ukendt. Men de var jo så også kun i buret (og helt trygge og tilpasse med det - optog dem på video) mens vi var væk, og resten af døgnet inkl om natten var de jo sammen med os. I sådanne situationer er det også rigtig dejligt at have burvante hunde!

 

Men generelt at have dem i bure når de er alene sådan til hverdag, det ville jeg godt nok gøre alt for at undgå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, så er jeg jo en af de onde...

 

Taz har været i bur når han er alene hjemme. Han kunne ikke håndtere for meget plads som gjorde at han stressede Duffy, så hun var helt panisk og sprang op i mine arme når jeg kom hjem. Jeg har webcam på (med lyd) hver dag, så jeg kan overvåge begge hunde, og han ligger ned og sover 90 % af dagen og Duffy gør det samme. Hun ligger sig i sengen ved siden af buret, så de sover "sammen" hver dag.

 

Om natten sover han i min seng, men er ellers helt tryg ved at være i bur til fx stævner, udstillinger, i bil mm.

 

Er ved at træne ham til at være alene uden at være i bur med adgang til hele huset nu, og det går rigtig godt, da det naturligvis ikke skal være en permanent løsning.

 

Selvfølgelig skal man ikke "misbruge" buret, men man kan altså ende i en situation, hvor det er bedst for hunden(e).

Link til indlæg
Del på andre sites

Bliver helt ked af at læse det indlæg :-(

 

Jeg er nok temmelig indædt burhader og forstår ikke brugen af dem - og slet ikke til hvalpe om natten eller alene hjemme. Jeg hvalpesikrede værelset og satte vækkeuret efter et bestemt tidsinterval om natten og stod op og tog min hvalp ud, så han kunne nifle, inden han absolut selv fandt ud af at han skulle og i sådan en grad, at han måske endda peb! Mindes faktisk ikke, at vi nogensinde havde nogen natteuheld, udover et par omgange tynd mave - men der peb han så sandelig også, jeg har bare et virkelig tungt sovehjerte... :oops: Og der var han endda voksen...

 

Og at det skulle være specielt for en SBT er noget sludder. I Sverige er der love omkring bure, tror næppe, at deres SBT'er er anderledes end herhjemme, mistrives eller andet. Mener kun at bure er tilladt i forbindelse med sygdom? Eller er der bare en stram tidsbegrænsning?

 

Bevares, jeg kan da se et par scenarier, hvor et bur kan være godt, men ikke som noget, hvor hunden er inde i et lukket et i timer - medmindre vi da snakker om specifikke adfærdsproblemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også en af de onde, der har lært min hvalp Odin at være i bur fra helt lille. Eller dvs. Han startede med at være i stuen med Gracie, når han var alene, men han legede og legede, også med ting der ikke måtte leges med.

Da jeg ikke havde mulighed for at skærme et rum af kun til hvalpen, købte jeg en hvalpegård. Men det var noget juks, da han kunne flytte med den.

så løsningen blev et kæmpe bur. Det største jeg kunne finde. Der fandt han ro og tryghed og lærte at alenetid var hviletid, så jeg også forholdsvis hurtigt kunne begynde at sluse ham ud af buret igen, når hundene skulle være alene.

Jeg har stadig buret, og lukker det, når Odin er møgbeskidt og våd efter gåtur, eller hvis de har ben, og jeg ved han vil forsøge at stjæle Gracies.

Ellers står det åbent altid, og både hunde og kat nyder godt af det. Odin ved dog godt det er hans "værelse" og løber selv derind og lægger sig, når han lurer at jeg finder godbidder frem til når de skal være alene hjemme. Han går så ud af buret, når han er færdig med at æde, men jeg ved at han er tryg ved at være der, fordi det er der han får mad og andet snolder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke alle jer, der skriver, at I er nogen af de onde? :genert: Jeg tror ikke, at der er nogen her i tråden, der generelt er imod brugen af bur - jeg er i hvert fald ikke! Og de ting, I beskriver, synes jeg lyder rigtigt fine og som en god løsning. Min bekymring går kun på at lade en lille hvalp være alene hjemme i otte timer og sove hele natten i et bur for sig selv. Så I er altså kun en af de onde, hvis I også gør den slags. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Generelt er det et problem, at folk på må og få smider om sig med "gode råd" til især nye ejere - ofte kommer de værste fra folk, der ikke en gang selv har hund.

 

Aslan har naturligvis lært at være i bur - og finde ro der. I bilen. Fremmede steder. Men derhjemme bruger vi et børnegitter eller netdør, hvis vi skal adskille en hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger også bure, af forskellige årsager, til alle mine hunde. Charles er i bur når de er alene hjemme (alt mellem 2-5 timer om dagen i gennemsnit vil jeg tro). Sally bliver smidt i but hvis hun er meget våd og mudret efter en gåtur, men da vi fik hende som 15 mdrs monsterhund, blev det brugt til "tvangs-ro", og Dexter har vi brugt det til, i alenehjemmesituationer, men han er faktisk ok nu med at være "fri", så det er nu kun som adskillelse, hvis vi har mange hunde i huset. Alle mine hunde lægger sig til ro, med det samme de kommer i buret. Tror egentlig ikke engang Dexter var burtrænet da vi fik ham, men jeg brugte det hver dag når han enten blev træt, da det var sommer og vi havde huset fuld af hunde (han var 7 mdr) og i begyndelsen sov han i det om natten (i samme rum som en af os). Nu sover han i min seng, og den anden dag havde Martin ved en fejl ladet ham blive i stuen da han kørte hjemmefra, og der var ingen ulykker sket (han plejer at være i "hunderummet), så han er nok ved at være en stor dreng nu :lol:

De hunde jeg har haft fra 8-9 uger, brugte jeg ikke bur til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke alle jer, der skriver, at I er nogen af de onde? :genert: Jeg tror ikke, at der er nogen her i tråden, der generelt er imod brugen af bur - jeg er i hvert fald ikke! Og de ting, I beskriver, synes jeg lyder rigtigt fine og som en god løsning. Min bekymring går kun på at lade en lille hvalp være alene hjemme i otte timer og sove hele natten i et bur for sig selv. Så I er altså kun en af de onde, hvis I også gør den slags. :lol:

 

Jeg er helt på linie med dig her, der er forskel på om man anvender sit bur til opbevaring eller til ligge/sovested.

 

Det undrer også mig, at der hver gang vi diskutere et emne som ligger på kanten af en holdning, kommer indlæg hvor folk omtaler sig som "de onde". Hold nu op med det, det er ikke befordrende for en debat og "I onde" bruger jo ikke bur på den måde trådstarter har beskrevet.

 

 

For min del er burtilvænning en rigtig god del af en hvalps opdragelse, man aner aldrig om der kan blive brug for burophold ifm. sygdom eller andet.

 

Når det så er sagt, er min holdning til bur at dette skal bruges så lidt som muligt, være så stort som muligt og at hvalpen skal tilvænnes gradvist og positivt til burophold.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger ikke meget bur, men det hænger jo sammen med at jeg/vi næsten altid er hjemme og at hundene er i hunderum og løbegård om natten og 2-3 timer om dagen ifbm. fodring.

 

Boede jeg i lejlighed eller et sted hvor jeg ikke havde hunderum og løbegård, ville jeg nok indrette et hjørne med gode - ret store bure. Det kan være praktisk i mange situationer.

 

Jeg kender en jæger som har 2 Ft Spaniels i en 3 værelses lejlighed, hvor der er en relativ stor og ret kvardratisk gang/mellemgang.

 

I denne mellemgangen, har han indrettet et 2,5 m langt bord (en træ- køkkenbordsplade) i den ene side. Under den er der 3 rum. 2 gode "bure" med gitter-skyddelåger lavet af en træramme med aluminiumsrør, som tremmer og passende plastikbakker i bunden og det 3. rum er så til opbevaring af foder mv. Over bordpladen er spejl og hylder, så det hele ligner noget der fra starten var indbygget og det ser fint ud. Lågerne til burene, kan stå åbne uden at genere eller de kan være lukkede. Hvert hunde-bur er 60x95 cm og vægen/pladen mellem dem kan også fjernes eller erstattes af en tremme væg.

 

Han påstår at dette arrangement fungerer langt bedre end det hunderum/baggang hundene tidligere var i (somme tider), da han havde hus fordi mellemgangen er placeret så hundene kan følge med i alt hvad der foregår i lejligheden når de er der og derfor automatisk er der rigtig meget og meget gerne.

 

Så løsninger kan være forskellige efter de forhold man nu har og hundene har så vidt jeg kan vurdere ikke de problemer med at være indespærede, som mennesker ville have. Tværtimod, nyder mange hunde den tryghed der er ved "huler".

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...