Hop til indhold

Rallytråden 2016 og 2017


Ninkamus
 Share

Recommended Posts

Er jeg den eneste med en hund i ekspertklassen, der virkelig krydser fingre for at DKK godkender at ærespladsen tages ud?

 

Det har nu aldrig været den der har været skyld i at vi ikke har fået vores pinde, men synes selv at det er urimeligt at den øvelse alene skal bestemme om man er bestået eller ej, og så har jeg selv en hund, der ikke er tryg ved alle hunde. Jeg synes det har været en forfærdelig øvelse, som ikke passer ind i hele sportens formål, så jeg ser frem til at vi forhåbentlig ikke skal stå og "glo" i nogen gange fire minutter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, vi er i hvertfald 2 :blink:

 

Har altid synes det var en lorte øvelse, der ikke giver nogen mening ifht. sporten.

Der er jo en del stationære øvelser, hvor hunden viser den kan forblive i position, selv endda mens den bliver forladt og føreren henter en spand.

Det synes jeg personligt er nok til at vise at hunden kan blive i position.

 

Ingen grund til at man efter en skide god bane, skal spise sin hund af med en hurtig belønning og ind og sidde/ligge stille mens en anden hund den ikke kender bevæger sig rundt tæt på den.

Synes rallyudvalgets argumenter er rigtig fine og øvelsen er netop på ingen måde ens og fair for alle, da den i den grad afhænger af ekvipagen på banen.

Klart det er nemmere at være på en æresplads for en hurtig og stille ekvipage, end ved en hund der gør hele banen rundt og har en højtrøstet fører.

Og den bedømmes ikke engang af en dommer, men ud fra en hjælper feedback.

 

SÅ fint hvis den skiftes ud med noget højrehandling.

Giver et meget bedre forløb op gennem klasserne og en som jeg vil rent faktisk få trænet højrehandlingen ordentligt fordi man nu møder den ret hurtigt og ikke først i champ.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også for, at ærespladsen fjernes, men er ikke helt vild med, at den afløses af højrehandling af potentielt alle ekspertøvelser.

Synes, at springet til champion minimeres, mens der skabes et stort spring fra øvet til ekspert.

 

Muligvis kunne man så sige, at ikke-stationære øvelser kan højrehandles i ekspert

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke hvad der er gået galt, men næsten hver anden gang jeg skal poste et svar, får jeg at vide at teksten er for kort(og det selvom jeg har skrevet virkelig meget). Måske det samme skete uden jeg lagde mærke til det. Men kan jo lige prøve at skrive igen

*******************

 

Mht. DCH så har man jo her aldrig været mestre inden for det at kommunikerer. Ting tager tid, folk er frivillige og det følger jo nok med. Samtidigt så trækker hele rallyudvalget sig jo nu, så det kan også være en grund til man intet har hørt:vedikke:

 

Mht. DKK, så tror jeg at når et udvalg kommer med forslag til ændringer af regler, så er det så godt som godkendt. Eksperterne sidder jo i udvalgene. Det er vel lidt det samme som at bede dronningen godkende nye regeringer. At brokke sig over at man ikke har hørt noget, fordi man er instruktør ved jeg ikke helt hvad jeg skal sige til. Hvis alt skulle i høring hos alle interesserede, så kom vi næppe nogen veje. Udvalget er jo repræsentanter for dem der dyrker sporten( enten som dommer, instruktør eller udøver) og vil man have føling med det hele, så må man jo hoppe på vognen.

 

Jeg personligt har intet mod Højrehandling af alle øvelser, for det har altid været en naturlig del af træningen at arbejde med hunden på begge sider. Hvis man vil sikre en meget glidende overgang, så kunne man gøre som med øvelserne der kan udføres under løb, nemlig tage øvelse 1-11(mener jeg det er).

 

PS og igen ville den ikke poste...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Tak! Går det ikke på tur mellem kredsene, som ved os?

 

DKK kredsene, skal vist selv melde sig til at afholde DM, hvis jeg ikke husker helt galt.. ;-)

 

Nemlig - de skal melde sig selv.

Det er ikke ligesom hos DCH, hvor vi sådan nogenlunde ved hvor det skal være de næste mange år.

 

F.eks. har DKK DM været på Bornholm både i 2011 og 2016

Link til indlæg
Del på andre sites

Phew... Cassi er ved at springe i luften på grund af et overskud af energi. Hun må helst ikke give den rigtig gas på grund af hendes problemer med ryggen og når hun så kommer til rallytræning er hun lige livlig nok :slem: Hun havde kæmpe fest og var faktisk okay, bare lidt hoppende :genert:

 

Der var dog en ting som gav problemer. I sit under gang, gå rundt blev hun ved med at dreje ind mod mig. I det øjeblik hun kun fik kommando var der intet. Vildt mærkeligt, for i den situation har håndtegnet aldrig haft anden betydning end sit. Sådan har det været i al den tid vi trænede.

 

Vi er så småt begyndt at træne frem mod årets første konkurrence i marts. Ærger mig lidt over at jeg har hele fem ture i ekspert inden den æresplads forsvinder, men det er der jo intet at gøre ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener at have hørt at DKK DM går på tur på skf ml. Landsdelene, såfremt der er nogen som ønsker at afholde. Så vil tro det bliver Fyn i 2018, men er langt fra sikker. Grunden skulle være at det skulle være fair i forhold til afstand og turen over bæltet.

 

Det er Fyn i 2017.

 

Liva har haft en nede-periode efter DM, hvor vi har kæmpet med kløe og efterfølgende prednisolon-kur.

Men nu er hun ved at være tilbage dér, hvor hun rent faktisk husker at høre efter.

 

Glæder mig sindsygt meget til at komme igang med 2017-sæsonen. Første konkurrence er allerede 25. februar 2017 i Herning og så går det ellers slag i slag med rally og lydighed næsten hver weekend indtil påske.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Jeg er lige startet til Rally med Bessie - Cavalier King Charles 15 mdr. Vi har været til begynder Rally 3 gange efter at have gået til hvalpetræning og unghundetræning. Nu var min søde træner syg i lørdags, så vi måtte droppe træning. Så nu har jeg sat mig for, at lære Bessie at bakke - helst inden på lørdag. Sådan bare for at imponere træneren - der siger, hun er mere imponeret af hunden, end af mig:lol: De sidste dage har Bessie lært at stå foran mig og så bakker hun, når jeg holder hånden knyttet lige foran hende og siger "bak" - faktisk bakker hun allerede når jeg siger stå, når hun står foran mig - hun ved godt, :klap: der vanker godbidder. Bessie kan godt blive lidt hektisk - hoppe op og sådan - hvis jeg prøver at få hende til noget, hun (læs vi) ikke har styr på. Så har i et godt råd til næste step, hvor Bessie skal om at gå ved siden af mig, og så bakke et skridt bag ud, uden at hun sætter sig ned. Hvilke delmål skal vi have. Skal jeg øve bakke mens hun står foran mig noget længere tid? Hvis jeg ikke går frem mod hende mens jeg siger bak, sætter hun sig når jeg har sagt bak et par gange. Jeg har rigtig god kontakt til hende og hun er god til at lære tricks - elefantøvelsen på omvendt balje er hun super til - specielt den ene vej rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lige startet til Rally med Bessie - Cavalier King Charles 15 mdr. Vi har været til begynder Rally 3 gange efter at have gået til hvalpetræning og unghundetræning. Nu var min søde træner syg i lørdags, så vi måtte droppe træning. Så nu har jeg sat mig for, at lære Bessie at bakke - helst inden på lørdag. Sådan bare for at imponere træneren - der siger, hun er mere imponeret af hunden, end af mig:lol: De sidste dage har Bessie lært at stå foran mig og så bakker hun, når jeg holder hånden knyttet lige foran hende og siger "bak" - faktisk bakker hun allerede når jeg siger stå, når hun står foran mig - hun ved godt, :klap: der vanker godbidder. Bessie kan godt blive lidt hektisk - hoppe op og sådan - hvis jeg prøver at få hende til noget, hun (læs vi) ikke har styr på. Så har i et godt råd til næste step, hvor Bessie skal om at gå ved siden af mig, og så bakke et skridt bag ud, uden at hun sætter sig ned. Hvilke delmål skal vi have. Skal jeg øve bakke mens hun står foran mig noget længere tid? Hvis jeg ikke går frem mod hende mens jeg siger bak, sætter hun sig når jeg har sagt bak et par gange. Jeg har rigtig god kontakt til hende og hun er god til at lære tricks - elefantøvelsen på omvendt balje er hun super til - specielt den ene vej rundt.

 

For mig er det at bakke væk fra mig og det at bakke i plads/fod position to vidt forskellige øvelser og derfor også to ting jeg træner på forskellige måde. Bakke væk fra mig, hvor vi har front mod hinanden er blevet frishapet(for begge hunde forholdsvist tidligt), mens jeg først har lært hunden at bakke i position, når den har haft en god forståelse for hvor positionen skal være.

 

Forskellen på de to jeg har er så at Cassi først skulle lære at gå baglæns og sidelæns i positionen efter hun egentlig havde lært at gå på plads, mens Calle lærte vendinger og bevægelser til side og baglæns inden han lærte at gå fremad. Det betyder så at han har en væsentlig bedre position, når vi ændrer retninger end hvad Cassi har.

 

Når vi træner andre retninger end frem, så arbejder vi meget med vægtforskydning. Jeg står med det ene ben lidt foran det andet og har hunden stående ved siden af mig. Så læner jeg mig en smule bagud og hvis hunden i første omgang reagerer på min vægtforskydning(dvs. hvis den flytter på sig), så belønner jeg. De første par gange er det vigtige at den flytter på sig. Når det er gjort et par gange vil jeg have at den skal holde positionen(hvilket ikke er et problem, da vi inden har brugt meget tid på at belønnen for bare at stå der i positionen). Efterhånden bliver vægtforskydningen til et lille skridt, som så efterhånden bliver flere skridt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tusinde tak for godt og brugbart svar, Camilse. Det giver rigtig god mening med arbejdet med vægtforskydning. Skal nok fortælle når det har "givet pote". Jeg er heldig at have en hund, der lærer hurtigt, når jeg ved, hvordan jeg skal træne øvelsen. Jeg er ikke særlig nørdet med træning, men synes Rally er genialt, fordi det kan øves i stuen og på gåture - og så er det så sjovt, at man får øvet lidt hver dag. Går til træning med en Border Collie på 9 år - der efter lydighedstræning også lige er begyndt til Rally. Han er simpelthen så sød og dygtig. Hans hundefører og jeg bruger gerne lidt tid til hver træning med at skamrose hinandens hunde - det er så hyggeligt:lol: Bessie og mig har haft god gavn at det år med lydighedstræning - Bessie er bare så obs på mig og følger mig rigtig pænt i fri ved fod og lader sig ikke forstyrre af uro udenoms.

Link til indlæg
Del på andre sites

@Beate, en kommentar mere. Pas på at det ikke bliver automatiseret, dvs. Der bliver dannet en kæde der hedder, nu står jeg foran og bakker med det samme. For når du på et tidspunkt kommer op gennem klasserne, støder du på en øvelse hvor den skal stå(så længe så dommeren kan se den står stille) før den bakker væk fra en med front mod føreren.

 

Det ville være ærgerligt at få lavet en så stærk kæde, som så senere skal rettes. Min den unge er meget hurtig til at generalisere, så der skal nærmest intet til før han bakker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset hvad skal hunden lige stå stille foran føreren før den bakker. Øvelsen er ikke bare ind foran og så bakke derud af.

 

----

 

14 dage til årets første konkurrence. Begge hunde er meldt til hos DCH Herning i deres "nye" hal.

Maggie har rykket meget i løbet af det sidste ½ år til træning, så er spændt på om det kan holde i konkurrence.

Liva er ikke helt der, hvor jeg gerne ville have hende, men det begynder at hjælpe på det. Nu kaster vi os ud i konkurrencerne og håber, at vi kan få 3 gode resultater i løbet af året, så hun kan kalde sig 6-dobbelt DM-deltager

Link til indlæg
Del på andre sites

@Dorte, jeg tror slet ikke det er den øvelse, som Beate vil træne...

 

******

 

Cassi skal til sin første rallykonkurrenc siden... Phew, den sidste var vist da vi var til konkurrence i Ølstykke. Vi tager til Sorø hos Border Collie Klubben om små tre uger.

 

Og så fik jeg lige tjekket min side på hundeweb... Havde helt glemt Roskilde igår da jeg talte sammen hvor mange konkurrencer vi har i april. Hele 8 gange skal vi op i ekspertklassen :shock: Jaja, vi skal da vist have muligheden for at afreagere ned den æresplads inden den bliver afskaffet.

 

Hendes ryg driller ikke når vi går rally, det er mest et problem hvis hun skal springe for meget rundt, som hun jo gør det når vi træner freestyle. Så hun er nok færdig der, og så må vi jo "nøjes" med rally. Hun er jo heldigvis ligeglad med hvad hun skal lave, bare man lave noget med hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt du lige nævner det med at automatisere, Camilse. Den udfordring har/havde jeg med "sit" Det er blevet bedre, men da vi "nåede" i lydighed til "stå" -satte hun sig konsekvent ned uanset om jeg sagde "sit" "dæk"eller "stå" - i hvert fald hvis hun var i tvivl om hvad hun skulle pga. mit manglende kropssprog. Det er blevet meget bedre efter at have begyndt til Rally, fordi vi skal udføre så forskellige øvelser. Og - prale, prale,prale: det der med vægtforskydning - det er et godt trick. Der gik ikke mange minutter, før Bessie kikkede på mit venstre ben, så når jeg løfter det lidt højt og læner ryggen en anelse bagud, ved Bessie nu at hun skal gøre anstalter til at gå bagud. Og tak for input Dorte - jeg øver mig i, at være lidt mere krævende og ikke bare være taknemlig for alt hvad Bessie gør. Så nu tror jeg ikke der er flere begynderskilte, der kan slå os ud. Nu mangler vi (læs hundefører) bare lige at få den der glidende bevægelse på banen - der får det til at se nemt ud for tilskuerne. Det er dælmer sjovt at gå til Rally.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt du lige nævner det med at automatisere, Camilse. Den udfordring har/havde jeg med "sit" Det er blevet bedre, men da vi "nåede" i lydighed til "stå" -satte hun sig konsekvent ned uanset om jeg sagde "sit" "dæk"eller "stå" - i hvert fald hvis hun var i tvivl om hvad hun skulle pga. mit manglende kropssprog. Det er blevet meget bedre efter at have begyndt til Rally, fordi vi skal udføre så forskellige øvelser. Og - prale, prale,prale: det der med vægtforskydning - det er et godt trick. Der gik ikke mange minutter, før Bessie kikkede på mit venstre ben, så når jeg løfter det lidt højt og læner ryggen en anelse bagud, ved Bessie nu at hun skal gøre anstalter til at gå bagud. Og tak for input Dorte - jeg øver mig i, at være lidt mere krævende og ikke bare være taknemlig for alt hvad Bessie gør. Så nu tror jeg ikke der er flere begynderskilte, der kan slå os ud. Nu mangler vi (læs hundefører) bare lige at få den der glidende bevægelse på banen - der får det til at se nemt ud for tilskuerne. Det er dælmer sjovt at gå til Rally.

 

Det flyd/flow kan du bl.a. træne ved at gå små træningsbaner (6-8 skilte) uden stationære skilte.

 

Det er et fast indslag på de hold, som jeg træner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...