Hop til indhold

Rallytråden 2016 og 2017


Ninkamus
 Share

Recommended Posts

2016 Rallytråden!

Da der ikke var så mange indlæg i hhv konkurrence og træningstrådene tænker jeg en fælles tråd kan gøre det!

 

Darko og jeg konventere fra Lydighed til Rally!

Darko har gået C, og B lydighed, nu er tiden nået til Rally, jeg er kommet på hold fra d 4 januar og glæder mig rigtig meget!

 

Vi arbejder på højrehandling og bagpartskontrol mod højre, arbejder på her fra pladsposition, samt snorrundt!

stå ved opstansning er svær når man har trænet lydighed med en promte plads!

 

Vi har styr på stå, sit, dæk, bliv i position, opstandsninger, vendinger mf, som vi har fra lydigheden!

bakke er der kommet kontrol over!

 

er spændt på at følge hans udvikling, og det at skulle kaste sig ud i nye grundfærdigheder!

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende at få dig ud på rallybanerne Lotte - Er sikker på i nok skal blive grebet af det, det er ret sjovt :mrgreen:

 

Den der stå, den kender jeg sjovt nok godt.

Men har gjort det nemt for mig selv og afgiver bare kommandoen lige et halvt sekund før jeg standser op og standser så bare først når hunden står - Og så klik-beløn.

Har ikke gjort vildt meget ud af det, for det fungere egentlig fint til konkurrencer også, med alle 3.

 

 

 

 

Højrehandlingen er vi overhovedet ikke startet på og ved egentlig heller ikke om vi kommer til det.

Tror Yoda bliver i Ekspert i DKK noget tid endnu, selvom jeg forventer han får sin champ titel i år (mangler 1 pind). Og så er jeg ikke sikker på vi kommer til at starte ret meget mere rally før han bliver gammel.

 

Kaia får lov at gå et par enkelte øvet klasse i DKK i år og så stopper den nok der.

Tror vi kommer til at bruge al krudtet på FS.

 

Bamse skal tilgengæld ud og gå et par begynder i DKK og tager nok et par enkelte af de DcH konkurrencer der ligger i nærheden med ham og Yoda. De er så dejlig billige ifht. DKK og så kommer han ud og bliver luftet lidt. :lun: Kaia gider jeg ikke starte i DcH, for den æresplads bliver aldrig sjov for hende, så hun må tage en slapper de dage :blink:

 

Vores bakke skal jeg vist lige have genopfrisket.

Den kostede champ titlen til den sidste konkurrence - 3 point for en skæv bakke og han fik 97 point :stupid: Og det samme med Kaia -3 for skæv bakke og 97 point.

Så der er lige en gennemgående ting vi lige skal have pillet i. Nogen har vist glemt det lidt, fordi nogens hunde plejer at have en vældig stabil bakke :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Glæder mig til at se jer på rallybanerne, Lotte.

Husk årets hyggeligste aften er hos DCH Esbjerg 1. fredag i juli :blink:

 

Liva holder p.t. træningspause. Hun hjælper mig dog med mine rallyhold - test af om mine crazy bane-ideer holder i virkeligheden.

I løbet af januar skal hun dog sådan rigtig i gang igen, så vi kan blive klar til de første konkurrencer i marts.

 

Vi prøvede det med en pause fra rally sidste vinter, og det virkede rigtig godt, så nu prøver vi igen.

 

Når konkurrencesæsonen først går i gang, går det sin stille gang og forhåbentlig skal vi en tur til Sjælland i september.

 

Maggie skal nok ikke ud i år, men fokuserer i stedet på B-klassen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ser ud til at Dorit får debut i konkurrence efter sommerferien (med mindre Bella får en god eftersøgning i A, og jeg ender med at starte med hende). Hun elsker virkelig rally, og jeg er meget imponeret over hendes fokus. Selvfølgelig arbejder vi med masser af godbidder, men det går stille og roligt fremad:-)

 

Vi arbejder stadig på at hun får forståelse for at plads betyder at sidde ved venstre ben - også når man er et sted langt væk fra mig. Men ellers er hendes grundfærsigheder ret gode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak begge to :)

konkurrencerne bekymre jeg mig endnu ikke om, Darko er jo ikke så tryg tæt blandt andre hunde, der er mere plads på lydighedsbanen, men om det kan gå på en Rally bane? Nå men hvad vi træner på livet løs med øvelserne der kan laves med Laura som tilskuer/dommer, og hun udviser virkelig sin begejstring over Darkos færdigheder :mrgreen:

 

Stå øver vi, men timingen skal virkelig være på plads, min ellers langsomme hund er rimelig rap med sin plads der �

 

Har set en video på et tidspunkt med en hund der skiftevis hopper på plads på venstre og højre side ved hjælp af platform, kan ikke finde den nu vil gerne have vist den, men det er lige nu et træningsmål at Darko får en bagpartskontrol at han kan gøre det samme �

Link til indlæg
Del på andre sites

Nyhederne står direkte på hovedsiden :5up: www.rally-lydighed.dk

Banerne kan du se her http://www.rally-lydighed.dk/4-baner/fra_prover/baneoversigt2015.htm'>http://www.rally-lydighed.dk/4-baner/fra_prover/baneoversigt2015.htm

 

Jeg har ingen nyheder på min forside: http://www.rally-lydighed.dk

Der står noget med canadisk og amerikansk rally mv :)

og mærkelig for da jeg tidligere var på baner så den anderledes ud, men tak :)

 

var til første Rallytrænibg her til aften, det var hyggeligt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Det er noget af et spring fra lydighed til Rally ;-)

træner selv begge dele og synes også at det højre handling er mega svært - det er noget jeg skal til at træne noget mere her I år

 

Synes bare min Homer stresser en smule på højre side - måske fordi det er nyt ;-)

men når hunden er så vandt til at alt foregår på venstre side - så er det bare rimeligt svært at gøre det hele på højre - ha ha :lol:

 

men det kan jo være vi ses på banerne :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

@bodeval der er i hvert fald meget man lige skal lære, blandt andet at der ikke er faste kommandoer, man ikke behøver at starte og stoppe i udgangsposition osv! Kan godt savne det stive lidt :mrgreen:

 

vi har arbejdet med "vips" (dreje rundt på hjøre side af føre), den har han godt styr på nu og forstår øvelsen! I ørigt kan jeg droppe alt der hedder lokning, tænkte den kunne "lokkes" rundt! Forget it, han fatter ikke lokning, så det blev på hånd target til han havde bevægelsen og så komando/håndtegn på :)

 

ellers begynder han forstå her fra pladsposition og tyskervendig har vi arbejdet med et par dage, den begynder også at sidde der nu, så lidt fremad! Så skal de "bare" flyttes ud i andre miljøs ☺️

 

Vi havde lidt ekspert skilte i mandags, og var spændt på hente spand øvelse, men det var slet ikke den udfordring jeg havde troet, eller også var det bare begynder luck! Eller også kan jeg bare prale af han er så god lydighedshund at kommandoerne bare sidder i skabet, eller noget! :mrgreen:

 

Pt af de baner skilte vi er præsenteret for, så det øvet skilte der er svære for os!!

Link til indlæg
Del på andre sites

@bodeval der er i hvert fald meget man lige skal lære, blandt andet at der ikke er faste kommandoer, man ikke behøver at starte og stoppe i udgangsposition osv! Kan godt savne det stive lidt :mrgreen:

 

vi har arbejdet med "vips" (dreje rundt på hjøre side af føre), den har han godt styr på nu og forstår øvelsen! I ørigt kan jeg droppe alt der hedder lokning, tænkte den kunne "lokkes" rundt! Forget it, han fatter ikke lokning, så det blev på hånd target til han havde bevægelsen og så komando/håndtegn på :)

 

ellers begynder han forstå her fra pladsposition og tyskervendig har vi arbejdet med et par dage, den begynder også at sidde der nu, så lidt fremad! Så skal de "bare" flyttes ud i andre miljøs ☺️

 

Vi havde lidt ekspert skilte i mandags, og var spændt på hente spand øvelse, men det var slet ikke den udfordring jeg havde troet, eller også var det bare begynder luck! Eller også kan jeg bare prale af han er så god lydighedshund at kommandoerne bare sidder i skabet, eller noget! :mrgreen:

 

Pt af de baner skilte vi er præsenteret for, så det øvet skilte der er svære for os!!

 

Man kommer så langt med at have en hund med basislydigheden i orden! Så du vil nok opleve at mange ting er mindre svære end du havde troet. Og hvor stift det er bestemmer man heldigvis selv :) Jeg er en af dem der aldrig taler mere end højst nødvendigt til mine hunde på banen og har et ret højt kriterie ift. præcision. Sådan kan man selv bestemme i rally :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kommer så langt med at have en hund med basislydigheden i orden! Så du vil nok opleve at mange ting er mindre svære end du havde troet. Og hvor stift det er bestemmer man heldigvis selv :) Jeg er en af dem der aldrig taler mere end højst nødvendigt til mine hunde på banen og har et ret højt kriterie ift. præcision. Sådan kan man selv bestemme i rally :-D

 

Ja det ved jeg godt man kan, men er jo vandt til præcise retningslinjer, det her er mere "la-la", misforstå mig ikk!

Hvis jeg begynder at snakke / opmuntre så tror han vi er færdige, han er jo vandt til stilhed og kommandoer, men han synes bestemt om de små skiftende øvelser konstant, det er meget hyggeligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det ved jeg godt man kan, men er jo vandt til præcise retningslinjer, det her er mere "la-la", misforstå mig ikk!

Hvis jeg begynder at snakke / opmuntre så tror han vi er færdige, han er jo vandt til stilhed og kommandoer, men han synes bestemt om de små skiftende øvelser konstant, det er meget hyggeligt!

 

Ja det er meget mere la-la! I know! Og jeg skal også helt klart holde min mund - for det betyder jo, at mine hunde er dygtige. Det har jeg brug lang tid på at lære dem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal la-la ikke forståes negativt eller for at træde på nogen! Det er jo udelukkende fordi jeg synes det er svært det ikke er præcise retningslinjer for tegn, gøremåder og kommandoer, og det skal jeg lige vende mig til!

 

men elsker at have kastet mig over rally!

 

Selvom reglerne ikke har klare retningslinjer, laver du jo dine egne, så hunden ikke bliver i tvivl.

 

Jeg snakker heller ikke meget til Liva, men er glad for at jeg har muligheden for at give hende en verbal belønning, når hun har brug for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom reglerne ikke har klare retningslinjer, laver du jo dine egne, så hunden ikke bliver i tvivl.

 

Self gør jeg jo det, og meget af det ligger jo allerede i mig fra lydigheden. Det var også blot en konstatering af at det er klart en vanesag for mig! Det jo ikke kun nye øvelser, der skal indlæres hos hunden, det jo også en del hos mig! At gå på skilte, ikke kende banen på forhånd, selv vælge kommandoer osv! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Self gør jeg jo det, og meget af det ligger jo allerede i mig fra lydigheden. Det var også blot en konstatering af at det er klart en vanesag for mig! Det jo ikke kun nye øvelser, der skal indlæres hos hunden, det jo også en del hos mig! At gå på skilte, ikke kende banen på forhånd, selv vælge kommandoer osv! :)

 

Som rally-begynder er det en rigtig god idé at bruge god tid på banegennemgang - især til træning og også selvom det kun er små træningsbaner/skilte-kombinationer.

Hvis man som hundefører har styr på hvad man skal (og hvor man skal hen for at komme til næste skilt), undgår man de der øjeblikke, hvor man bare står og tænker "øøøøhhh hvad nu".

 

Nu er Darko jo så veltrænet, så han skal nok blive, mens du tænker. Men andre hunde kan godt stresse lidt over at skulle vente i sådan en tænkepause - også forbi de kan fornemme, at føreren ikke er sikker på, hvad de skal. Det lød måske lidt kringlet - håber, at det er forståeligt alligevel.

 

Ses vi så på Himmerlandsgården :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som rally-begynder er det en rigtig god idé at bruge god tid på banegennemgang - især til træning og også selvom det kun er små træningsbaner/skilte-kombinationer.

Hvis man som hundefører har styr på hvad man skal (og hvor man skal hen for at komme til næste skilt), undgår man de der øjeblikke, hvor man bare står og tænker "øøøøhhh hvad nu".

 

Nu er Darko jo så veltrænet, så han skal nok blive, mens du tænker. Men andre hunde kan godt stresse lidt over at skulle vente i sådan en tænkepause - også forbi de kan fornemme, at føreren ikke er sikker på, hvad de skal. Det lød måske lidt kringlet - håber, at det er forståeligt alligevel.

 

Ses vi så på Himmerlandsgården :mrgreen:

 

Nej hvis jeg bliver uopmærksom så finder Darko noget andet at stikke næsen i! Så banegennemgangen er vigtig for os! Ofte går jeg skiltene så jeg har bevægelsen inden jeg står med hunden der! F.eks havde vi en ekspert øvelse, stop, 1 skridt, stå, et skridt sit, et skridt dæk, det der ét skridt var vandvittig svært for man når knap at bevæge sig før man skal stoppe og og tilmed give næste komando, jeg gik den 7 gange med træneren som øje inden jeg turde prøve med hunden! Behøver jeg at sige den har fast være på træningsprogrammet i den uge! Men nu ligger den vidst også i benene :D

 

nope kommer ikke på himmerlandsgården, vi arbejder for meget og har for lidt fri og med en tumlig i huset på 2 ben, så er tiden knap, og også derfor skiftet fra lydighed til rally, for det kan trænes med hende i sandkassn, legen i sneen, i stalden når kaninerne er fodret og indlæringen af nye færdigheder er nemt i køkkenet mens hun lige får eftermiddagsfrugt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...