Hop til indhold

Agilitytræning 2016


Camilse
 Share

Recommended Posts

Til de nysgerrige, så kommer lige del 2 og 3 fra træningen i søndags. Synes det er ret interessant at kunne se hele ens træning, hvordan et skift i starten er en smule akavaet til sidst bare flyder!

 

Og så at Mana faktisk løber med næsten fuldt kraft en hel træningssession - DET er så fedt!

 

Jeg glæder mig helt tosset til at starte stævnerne op igen til næste år - Manamusen har bare rykket så meget de sidste par måneder, bliver så sjovt og spændende at se om jeg kan få det til at fungere under pres også!

 

Del 2:

 

I er bare så superseje!!! :5up: Glæder mig også til at følge jer når stævnesæsonen går i gang igen! Og håber at Terkel og jeg også kan være lidt med til sommer... Måske...

Link til indlæg
Del på andre sites

En lille bitte fejl? Bliver I disket af fx en nedrivning?

 

En nedrivning er altid disk, selv i novice.

 

Vi har fire niveauer - novice, open, excellent og master.

 

I novice kan man have en refusering, en fejl bane, en bordfejl, eller tidsfejl.

 

Kan ikke helt huske hvad der er tilladt i open. I excellent kan man kun have tidsfejl, men i master hvor Leah er nu er det fejlfri eller disk. Det er hårde betingelser! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

En nedrivning er altid disk, selv i novice.

 

Vi har fire niveauer - novice, open, excellent og master.

 

I novice kan man have en refusering, en fejl bane, en bordfejl, eller tidsfejl.

 

Kan ikke helt huske hvad der er tilladt i open. I excellent kan man kun have tidsfejl, men i master hvor Leah er nu er det fejlfri eller disk. Det er hårde betingelser! :mrgreen:

 

 

Tak! Wow, det ER hårde betingelser - specielt den med nedrivningerne.... Dog må I have banefejl i novice, som altid er en disk her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, det er også mig der husker forkert. :stupid:

 

Fejl bane er også altid disk, men i novice må man have et "runout", altså hvor hunden lige tager en æresrunde uden at tage nogle forhindringer.

 

Men nedrivning og feltfejl er altid disk.

 

Og i novice har man tre forsøg til at få slalomen. Det koster selvfølgelig tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogle af jer der ved hvor man kan købe et Quechua popup telt? I Danmark eller som levere til Danmark? :-D

 

Her:

 

http://www.decathlon.dk/quechua-base-seconds-living-area-green-en-s3731.html

 

Quechua er Decathlons eget mærke, og det bli'r kun solgt fra Decathlon eller fra andre butikker i deres "kæde". Hvilket der ikke er nogle af i DK. Men nu har de da i det mindste lavet en "dansk" side, så man kan bestille over nettet! :5up: (har et Quechua selv, og elsker det... :lun: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Her:

 

http://www.decathlon.dk/quechua-base-seconds-living-area-green-en-s3731.html

 

Quechua er Decathlons eget mærke, og det bli'r kun solgt fra Decathlon eller fra andre butikker i deres "kæde". Hvilket der ikke er nogle af i DK. Men nu har de da i det mindste lavet en "dansk" side, så man kan bestille over nettet! :5up: (har et Quechua selv, og elsker det... :lun: )

 

Fedt at det er blevet så dejlig let! Sidst jeg undersøgte indkøb af teltet var det langt mere besværligt, da ingen solgte det i DK og det var svært at finde nogle som sendte til DK.

 

Tak :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Har været ude at nørde lidt slalom med Terkel i agilityhaven. Han er ret sej herhjemme, men bli'r uhyre nemt forstyrret andre steder. Han er i det hele taget ret nem at forstyrre, men herhjemme klarer han dog pænt meget større forstyrrelser end "ude". Når vi nørder herhjemme synes jeg at jeg kan mærke lidt af det samme som jeg har gjort tidligere, f.eks. med balancen, at han ikke helt vil "slippe mig". Så hvis jeg f.eks. kommer til at stoppe det mindste op ved slutningen af slalommen gør han den ikke færdig. Jeg kan sagtens sende ham af sted selv, eller lunte efter i et fast tempo - men ændrer jeg tempoet, bremser lidt op eller så, så ryger han ud og stiller sig og kigger på mig. :roll: Så det skal vi ha' fat i. Han kan heller ikke li' at jeg løber foran ham, så jager han på for at komme i fat mig, og så springer han porte over. Jeg kan fint løbe ud til siden dog, laaaangt væk! Meget mystisk... Men jeg begyndte på lidt forstyrrelsestræning i dag, og det er faktisk gået rigtig fint. Jeg har både viftet med legetøj og lavet underlige ting med armene, men når jeg begynder at dreje mig så går han ud. Det er gået rigtig fint at spurte fra ham i dag, men indimellem springer han en port over. Håber at vejret holder så vi kan bli' ved med at træne i haven lidt endnu, for det her må vi nok træne lidt på hver dag. Jeg er nødt til at træne det på en fuld slalom nu, så jeg vil ikke lave for mange gentagelser. Overvejer lidt om jeg skal ta' ham med til hallen i morgen, egentlig havde jeg kun tænkt træne med Iso, men Terkel kunne jo få lidt slalom når Iso holder pause... :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik Iso eeeeeeendelig løbet agility igen! :lun: Og hun havde en fest! Jeg lod hende springe mellemhøjde, og det gjorde hun faktisk i et fornuftigt tempo. Vi lavede ikke noget særligt, da formålet bare var at få hende lidt i gang igen. Terkel fik også en del, og vi terpede slalom. Det virkede lidt som om der til sidst gik op for ham at han bare skulle ta' (hele!!) den slalom uanset hvad jeg gjorde, det ville viiiirkelig være fedt hvis den snart fes ind... :lol: Han fik også lidt felter, og jeg fik stillet vippen frem, hvilket gik supergodt.Efter en god pause fik han også hyrdet lidt, og så var hans dag vist gjort! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Terkel og jeg har været til træning med forstyrrelser i dag... Jeg havde lejet hallen i 2 timer, sammen med veninden der har Terkels bror. Det sker stort set aldrig at vi kan finde en tid hvor vi begge kan, og vi trængte virkelig til at få trænet igennem, så vi havde glædet os rigtig meget til det! Da vi går i gang er det meget tydeligt at der er "dameduft" i kunstgræsset... Ikke bare et sted, eller i et område - men simpelthen over det hele! Terkel lagde ud med at slå bremserne i efter 10.pind i slalom, og så blev hans snude suget ned i gulvet. Og det skete flere gange i træk, samme sted. Så var linjen lissom lagt, og jeg måtte tænke om mht. hvad vi skulle træne... For Terkel havde slet ikke nogen hjerne i det første laaaange stykke tid. Det blev til ret meget råben og hiven i halsbåndet, og en enkelt gang røg han i time out. Og det er jo bare ikke sjovt... Men nogle ting fungerede, jeg kunne ikke træne handling, men han havde superflotte felter. Og til sidst kom slalommen også, og han gjorde det faktisk rigtig godt! Til aller sidst satte jeg en bane op, som kunne ligne en klasse 1-bane, 17-18 forhindringer tror jeg det blev til. Og den løb han knageme nææææsten fejlfrit! Et sted havde jeg lidt for travlt, og fik trukket ham forbi et spring - det var den eneste fejl! Dygtige Terkel! :lun:

 

Terkel skal selvfølgelig lære at løbe agility selv om der lugter af løbetæver, selvfølgelig skal han det. Men jeg havde nu ikke tænkt mig at han skulle kastes ud i det i en indendørs hal! Udendørs bli'r duften jo svagere af vind og vejr, og den forsvinder med tiden. Men i hallen bli'r den jo enormt "påtrængende", da den bare bli'r der - underlaget kan jo ikke vaskes. Jeg synes simpelthen det er så respektløst at træne løbetæver uden bukser i en hal, dels overfor alle andre der skal træne der bagefter, men ikke mindst overfor ejerne af hallen. Jeg skrev om Terkels og min træning på FB, og fluks kom der kommentarer fra to andre som også har været meget mærkede af det. Og så ender det jo med at hallen for dårligt ry. Der står i reglerne at man slet ikke må træne med løbske tæver i "dryp-perioden", og så begriber jeg ikke at man ikke lader være - eller i det mindste bruger bukser på tæverne??!!

 

På et tidspunkt sad Terkel og tyggede og snaskede, og han så bare så sjov ud at jeg måtte filme ham... :lol: Skruer man lyden op kan man ligefrem høre hans tænder klapre!

 

[video=youtube_share;pHC0QsGCOzs]

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da virkelig ubetænksomt og respektløst at lade løbetidstæver træne der, eller nærmest hvor som helst. I betaler vel gode penge for at leje hallen og så burde i kunne forvente acceptable forhold. Jeg ville være ret ærgerlig hvis det var mig.

 

Det er heldigvis ikke ret dyrt at træne der, da hallen er ret lille. Og vi fik da trænet alligevel, bare lidt nogle andre ting end planlagt. Men der foregår jo al mulig slags træning i hallen, og den bli'r brugt til både enetimer og kurser, så min forargelse går jo mest på halejernes vegne. Hvis underlaget bli'r ved med at bli' snasket til i tæveduft ender det jo med at hallen bli'r ubrugelig for mange. Jeg ved at der allerede for længe siden er flere der har sagt at de ikke kan træne næseøvelser derinde, selv med meget erfarne hunde, så nogle brugere er allerede forsvundet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så herligt at træne lidt med Calle igen. Lysten til agility har ikke rigtig været der på det sidste, mest af alt fordi Cassi ikke er fit for fight. Det irriterer mig helt vildt at jeg ikke ved hvad der gør at hun får ondt. Heldigvis er hun i frygtelig godt humør pt., men så sker der det som sker i dag. Hun har været med ude og det eneste hun har lavet er lidt Nose Work og alligevel er hun ikke rigtig rengående når vi kommer hjem. Og hun er helt dækket ind med smertestillende. Det er lige fær at jeg heller ville have hun havde fået konstateret en disk for tre uger siden, så havde jeg vidst hvad der var galt, det her at gå rundt i uvidenhed er ret forfærdeligt. Nu skal hun snart til kiropraktor igen, og så må vi jo se om der er noget at mærke på ryggen igen( der var stort set intet da vi var afsted sidst).

 

Tilbage til Calle. Faktisk så tror jeg det her break fra agility har gjort ham godt, for nøj han er fornuftig. Han er stadig meget vild, men han begynder at være styrbar. I lørdags fik vi sneget os til et par ture på agilitybanen da de var færdige med undervisning. Og nogle ting som han normalt ikke kunne, det fungerede ret så fornuftigt. Og så havde han sørme opdaget felterne på balancen.

I dag havde vi lige tid til at træne lidt slalom. Og han var rigtig skrap. Af en eller anden grund så er begge hundensuper glade for den forhindring, men det skyldes nok at det er noget man har forstærket rigtig meget. Bagefter træned evi lidt send bagom spring på que og så efterfulgt af en blind. Intet problem for lille Calle...

Link til indlæg
Del på andre sites

Så herligt at træne lidt med Calle igen. Lysten til agility har ikke rigtig været der på det sidste, mest af alt fordi Cassi ikke er fit for fight. Det irriterer mig helt vildt at jeg ikke ved hvad der gør at hun får ondt. Heldigvis er hun i frygtelig godt humør pt., men så sker der det som sker i dag. Hun har været med ude og det eneste hun har lavet er lidt Nose Work og alligevel er hun ikke rigtig rengående når vi kommer hjem. Og hun er helt dækket ind med smertestillende. Det er lige fær at jeg heller ville have hun havde fået konstateret en disk for tre uger siden, så havde jeg vidst hvad der var galt, det her at gå rundt i uvidenhed er ret forfærdeligt. Nu skal hun snart til kiropraktor igen, og så må vi jo se om der er noget at mærke på ryggen igen( der var stort set intet da vi var afsted sidst).

 

Tilbage til Calle. Faktisk så tror jeg det her break fra agility har gjort ham godt, for nøj han er fornuftig. Han er stadig meget vild, men han begynder at være styrbar. I lørdags fik vi sneget os til et par ture på agilitybanen da de var færdige med undervisning. Og nogle ting som han normalt ikke kunne, det fungerede ret så fornuftigt. Og så havde han sørme opdaget felterne på balancen.

I dag havde vi lige tid til at træne lidt slalom. Og han var rigtig skrap. Af en eller anden grund så er begge hundensuper glade for den forhindring, men det skyldes nok at det er noget man har forstærket rigtig meget. Bagefter træned evi lidt send bagom spring på que og så efterfulgt af en blind. Intet problem for lille Calle...

 

Jeg tror også hundene er så glade for slalom fordi man har forstærket den rigtig meget. Afhængig af hvilken metode man bruger så kan det jo være helt vildt meget! Med 2x2 forstærker man jo først selve pindene i det hele taget, og fortsat får man jo rigtig mange gentagelser i starten, hvor der kun er 2-4-6 pinde. Så rigtig meget forstærkning her! :5up:

 

Det er da noget skidt med hende Cassi... :cry: Håber virkelig at du finder ud af hvad pokker det er. Det er jo mystisk at hun går urent efter "bare" nose work... Masser af krydser herfra! :x::x: :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke det er Nose Work der har gjort at hun haltede i dag, men måske mere det at hun har ligget i samme stilling i et stykke tid :hmm: Det er virkelig svært at finde ud af. Jeg må vende det med kiropraktor når vi er afsted igen. Hun virker heldigvis ikke plaget af det i dagligdagen, så måske vi bare er der, hvor hun skal nøjes med at være Nose Work hund. Det er bare svært, især nu hvor vi har haft et par landsholdsudtagelser i freestyle.

 

Calles slalom er jo indlært af to omgange. Først med klikker på en pind ad gangen og så for at hjælpe ham med at få fart på kom der buer på. Det med tempo og huske alle pinde var meget svært for ham, så han havde brug for lidt støtte i en periode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke det er Nose Work der har gjort at hun haltede i dag, men måske mere det at hun har ligget i samme stilling i et stykke tid :hmm: Det er virkelig svært at finde ud af. Jeg må vende det med kiropraktor når vi er afsted igen. Hun virker heldigvis ikke plaget af det i dagligdagen, så måske vi bare er der, hvor hun skal nøjes med at være Nose Work hund. Det er bare svært, især nu hvor vi har haft et par landsholdsudtagelser i freestyle.

 

Calles slalom er jo indlært af to omgange. Først med klikker på en pind ad gangen og så for at hjælpe ham med at få fart på kom der buer på. Det med tempo og huske alle pinde var meget svært for ham, så han havde brug for lidt støtte i en periode.

 

Det er virkelig ærgerligt med Cassi! Har jo set at det går rigtig godt for jer med HTM (eller hvad det nu hedder..? :oops:). Håber virkelig hun bli'r fit for fight igen!

 

Så har Calle da også fået masser af forstærkning på slalommen, så ikke underligt han er vild med den! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold kæft, en supersej lille dreng jeg har!!! :lun: Vi har haft "familietræning" i aften, sammen med 3 helsøskende til Terkel. Banen der stod stillet op i hallen var søreme den samme som jeg løb med Iso sidst - og den var ikke nem! Men Terkel klarede den sgu! Okay, der var lige ændret på et par nummer, men den var stadig pænt svær! Og helt fantastisk - han lavede ikke én slalomfejl, selv om vi tog slalommen rigtig mange gange! :banan: Nu har han fået aftensmad, og er gået helt i brædderne på sofaen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde overvejet at melde til konkurrencen i Viborg i dag, men er ret glad for at jeg ikke fik det gjort. I torsdag var jeg ude og træne med en topmotiveret Calledreng. Jeg ved så ikke om det er underlaget eller forhindringerne der er for hårde ved hans poter, for nu er det anden gang han har slidt hul på en trædepude og det var et ikke et lille hul som sidst, men på størrelse med en enkrone. Det lille puds sagde ligepludselig helt nej tak til at løbe mere og da jeg undersøgte poten derude kunne jeg intet se. Men han var selv overbevist om at han havde brækket hele benet. Og frygtede at han havde forstuvet eller brækket en tå. Heldigvis var det "bare" et hul i poten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde overvejet at melde til konkurrencen i Viborg i dag, men er ret glad for at jeg ikke fik det gjort. I torsdag var jeg ude og træne med en topmotiveret Calledreng. Jeg ved så ikke om det er underlaget eller forhindringerne der er for hårde ved hans poter, for nu er det anden gang han har slidt hul på en trædepude og det var et ikke et lille hul som sidst, men på størrelse med en enkrone. Det lille puds sagde ligepludselig helt nej tak til at løbe mere og da jeg undersøgte poten derude kunne jeg intet se. Men han var selv overbevist om at han havde brækket hele benet. Og frygtede at han havde forstuvet eller brækket en tå. Heldigvis var det "bare" et hul i poten.

 

Sikke noget øv! Hvor er det du træner når det går galt? Altså, hvad er det for et underlag? Og på forhindringerne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke noget øv! Hvor er det du træner når det går galt? Altså, hvad er det for et underlag? Og på forhindringerne?

 

Begge gange det er sket har været i Ringsted... Der har aldrig været problemer med vores egne feltforhindringer og de er ned sand og ikke gummi, så det må være gummibelægning og Calles poter der er en dårlig combi

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde overvejet at melde til konkurrencen i Viborg i dag, men er ret glad for at jeg ikke fik det gjort. I torsdag var jeg ude og træne med en topmotiveret Calledreng. Jeg ved så ikke om det er underlaget eller forhindringerne der er for hårde ved hans poter, for nu er det anden gang han har slidt hul på en trædepude og det var et ikke et lille hul som sidst, men på størrelse med en enkrone. Det lille puds sagde ligepludselig helt nej tak til at løbe mere og da jeg undersøgte poten derude kunne jeg intet se. Men han var selv overbevist om at han havde brækket hele benet. Og frygtede at han havde forstuvet eller brækket en tå. Heldigvis var det "bare" et hul i poten.

 

Mana ødelagde begge de øverste trædepuder på forbenene og jeg viklede dem ind i kinesiotape. Det kunne hun sagtens løbe med. Hendes kom at at hun gled i stoppet på vippen. Tapen kan købes på apoteket og koster vist 70-80 kr. God bedring med ham :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...