Hop til indhold

Har brug for råd


Memochou
 Share

Recommended Posts

Hejsa, står og mangler et godt råd her.

Har 2 hunde, en golden retreiver og samojede.

Vores golden retreiver er 4 år og har fået konstateret hoftedysplasi i svær gråd. Hun har tidligere været blevet overfaldet af en anden hund på vores hundelegeplads og blev efter min mening noget usikker efterfølgende.

Hun gør af andre hunde, piver når hun ser dem "små knurre", vi begyndte så og gå til adfærdsbehandler med hende, da vi ikke kunne gå turer med hende, sådan rigtigt. Adfærdsbehandleren fortalte os så hun var ekstremt stresset. Hun har efter fået taget en masse blodprøver og lignende for at se om der eventuelt kunne være noget andet i vejen med hende..

 

Grunden til jeg skriver er at vi havde fået nogle øvelser som min søster og jeg havde lavet med hende når vi gik turer alene med hende.. Vi kan ikke gå med både hende og vores samojede pga. vi skal træne med hende så hendes stress er nede. Problemet er så at her til aften da jeg var ude og gå med vores samojede mødte jeg så min søster og vores golden (Vi bor i samme hus), hun begyndte så at knurre og gø af hende voldsomt, jeg gik så fremaf med Gaby (samojeden) og Luna (golden) fik så chancen for at komme over og snuse til hende, vi gik så lidt fremaf da vi næsten var hjemme og tænkte så vi ligeså godt kunne følges det sidste stykke, men hun begynder så da Gaby og jeg går lidt tilbage at farer tilbage efter hende og knurrer og piver af hende og gør voldsomt igen.. Min søster måtte til sidst gå en anden vej.

 

Der er ikke noget når de er hjemme i huset sammen.. Men når de kommer ud og gå virker det ikke helt som om det fungerer for tiden? Det skal siges det ikke er første gang dette er sket men anden gang.

 

Vi står nu og ikke rigtig ved hvad vi skal stille op, da min søster havde lavet øvelserne med Luna inden hun mødte Gaby og var så faldet meget ned, men kom så helt op i den røde stress zone da hun så hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gaby er 3 år, de har gået turer sammen indtil Luna kom til adfærdsbehandler og vi fik og vide de skulle gå hver for sig, da vi skulle træne med Luna under gåturene. (Omkring 4 måneder) Vi har dog gået småture med dem ind i mellem sammen om aftenen hvor der ikke er så mange der går med deres hunde.

 

Luna giver ikke som sådan udtryk for smerter (Kan sagtens være vi tager fejl), Men vi har smertestillende liggende til hende, så vi kan give hende med det samme.

 

Hver gang hun ser en anden hund gør hun, piver og hiver frem i linen for og komme derhen og små "knurre"

 

Vi laver øvelser med hende på gåturen hvor vi fra start af skal kaste nogle godbider på jorden for og få hendes stress level ned og få hende til og snuse, da hun ikke gør dette specielt meget normalt. (Hun skynder sig videre)

 

Vi skal lave øvelser hvor hun skal vælte en kop indenfor med en godbid under.

 

Øvelse med papkasse hvor vi putter leverpostej på, så hun får styrket hendes selvtillid.

 

Vi laver også en "Mark and move" hvor hvis hun ser en anden hun på gåturen klikker vi med en klikker og hun får en godbid og så går vi den modsatte vej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge gange har været om aftenen ja. Men første gang gik vi tur sammen med både Luna og Gaby og da Gaby og jeg var faldet lidt tilbage og skulle rundt om en busk for at komme op til dem igen begyndte Luna så og gø der, pive (Samme som ovenstående) men her kunne vi dog godt gå sammen hjem alligevel da Luna så havde fået lov til og snuse til Gaby og hun kunne så genkende hende, men denne gang reagerede hun bare meget anderledes over for hende, hvilket vi syntes er bekymrende. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fine øvelser I har fået.

 

Prøv at snakke med dyrlægen om at give hende smertestillende I 14 dage I træk for at se om I oplever nogen ændring.

 

Og så tænker jeg også syn. Det er underligt at hun skal helt hen og snuse før hun kan genkende hende.

 

Hun tror sikkert nu at alle hunde hun ser på tur er fremmede og derfor stresser hun straks op.

 

I kan jo øve navne leg med dem indenfor så de larer hinanden navne at kende. Så I kan sige at det bare er gaby.

 

det er også meget sjovt at øve med personer. Så man peger på en person og siger til hunden hvor er "personens navn" .og når sa hunden gå hen til eller kigger på denne person så klikker man og belønner. Så kan de lære at skelne navne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge gange har været om aftenen ja. Men første gang gik vi tur sammen med både Luna og Gaby og da Gaby og jeg var faldet lidt tilbage og skulle rundt om en busk for at komme op til dem igen begyndte Luna så og gø der, pive (Samme som ovenstående) men her kunne vi dog godt gå sammen hjem alligevel da Luna så havde fået lov til og snuse til Gaby og hun kunne så genkende hende, men denne gang reagerede hun bare meget anderledes over for hende, hvilket vi syntes er bekymrende. :hmm:

 

Men første gang gik i jo tur sammen, altså I er gået sammen ud af døren og her anden gang hver for sig, hvor I så møder hinanden på turen.

 

Er det hele begyndt efter overfaldet?...og kan du fortælle hvordan overfaldet forløb?

 

Hvordan har Luna og Gaby`s indbyrdes forhold været indtil Luna blev overfaldet?...har Luna været tryg ved Gaby?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der var vi gået ud af døren sammen ja.

 

Luna blev overfaldet af en hund om aftenen nede på en hundelegeplads, inde på pladsen var en slædehund, som vi normalt har ingen problemer med, men der farede hun straks i flæsket på Luna indtil vi fjernede dem med det samme fra hinanden. Hun fik ingen sår eller lignende fra det. Der var heller ikke noget efter og de kunne sagtens være derinde sammen. (Ved ikke om vi håndterende det forkert ved og blive). Dette var også om aftenen, så tænker det eventuelt kunne være fordi hun ikke kunne genkende hende på afstand.

 

Hun havde inden der gøet meget i vores have og piv lidt når hun ville hen til andre hunde, men det blev værre efter der.

 

Luna og Gaby har altid haft et godt forhold til hinanden, de virker meget afhængige af hinanden, Gaby skulle på et tidspunkt have hvalpe og var væk i en weekend, der ville Luna så ikke spise overhovedet og gik og søgte efter hende.

(Gaby var senere falsk drægtig så ingen hvalpe der)

De leger sammen ude i haven, nogen gange i flere timer, så ja, syntes hun er tryg ved hende.

 

Har haft nogle episoder at hvis Gaby ligger i mit dørtrin ind til mit værelse og Luna vil derind sætter hun sig og "Brummer" (Lægger an til og gø) fordi hun ikke vil gå forbi hende. Gaby ender så til sidst med at flytte sig, så hun kan komme ind på værelset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...