Hop til indhold

Knurren og børn

Gæst Any
 Share

Recommended Posts

Hej med jer

Jodie på 5 mnd har i dag to gange knurret af min yngste dreng da han kom hen til hende, mens hun sov. Første gang tænkte jeg at hun var blevet forskrækket og tænkte ikke så meget over det, men bad min dreng om at gå væk. Anden gang blev hun ikke forskrækket, men knurrede bare da drengen nærmede sig stille og roligt. Jeg skældte Jodie lidt ud og bad drengen om at sætte sig og kæle hende lidt og så gå væk. Så knurrede hun ikke.

Mine børn plejer at få at vide at de godt må kæle lidt med hunden når den sover, men ikke noget andet. De to plejer ellers at have et super forhold hvor de leger en masse og hygger sig rigtig meget. Min søn plejer at kunne komme hen og give hunden knus selvom den har et tyggeben uden at der er det mindste. Det er altså lidt mærkeligt.

Hvor alvorligt skal man mon tage det? Kan også se at Jodie sover mere end hun plejer i dag. Måske er hun syg. Meget mærkeligt alt sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine børn plejer at få at vide at de godt må kæle lidt med hunden når den sover, men ikke noget andet. De to plejer ellers at have et super forhold hvor de leger en masse og hygger sig rigtig meget. Min søn plejer at kunne komme hen og give hunden knus selvom den har et tyggeben uden at der er det mindste.

Kender du det gamle ordsprog "let sleeping dogs lie"? :blink:

Mit råd til dig vil være at lære dine børn at holde sig fra hunden når den sover eller har mad. Så er du på den sikre side.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med jer

Jodie på 5 mnd har i dag to gange knurret af min yngste dreng da han kom hen til hende, mens hun sov. Første gang tænkte jeg at hun var blevet forskrækket og tænkte ikke så meget over det, men bad min dreng om at gå væk. Anden gang blev hun ikke forskrækket, men knurrede bare da drengen nærmede sig stille og roligt. Jeg skældte Jodie lidt ud og bad drengen om at sætte sig og kæle hende lidt og så gå væk. Så knurrede hun ikke.

Mine børn plejer at få at vide at de godt må kæle lidt med hunden når den sover, men ikke noget andet. De to plejer ellers at have et super forhold hvor de leger en masse og hygger sig rigtig meget. Min søn plejer at kunne komme hen og give hunden knus selvom den har et tyggeben uden at der er det mindste. Det er altså lidt mærkeligt.

Hvor alvorligt skal man mon tage det? Kan også se at Jodie sover mere end hun plejer i dag. Måske er hun syg. Meget mærkeligt alt sammen.

Hej:vinken:

Som du selv er inde på er hun lidt ved siden af sig selv idag, så tolk hendes knurren som den eneste måde hun kan sige "lad mig være ifred" på.

At det lige er din dreng det går ud over kan have noget at gøre med at han er den der kommer hen og snakker med hende når hun sover, måske giver knus. Knus som hun på en almindelig dag synes er ok, men som hun ikke har overskud til hvis hun er lidt skidtmas.

Lad hende få lov at få fred idag også kan du lade børnene komme med godbidder til hende når hun ligger i kurven, men ellers skal de lade hende være og slet ikke komme og kramme hende mens hun spiser ben. Hun er for ung til egentlig at sige fra over for det, men forstyres hun for mange gange mens hun er hvalp, vil hun måske være mere tilbøjelig til at sige fra når de nærmer sig, når hun bliver større. Plus at dine børn har bedst af at lære at generelt går man ikke hen til hunde, der spiser. Det er jo langt fra elle hunde der vil være lige så tolerent overfor fremmede børn som deres egen er:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har den regel at når hunden ligger i sin kurv er det fordi han har brug for fred og de eneste der må gå hen til ham er kæresten og jeg.

Jeg syntes, at I skulle lade Jodi have hendes fristed (ikke at det er op til mig). Ligeså vel som du gerne vil havde din nattesøvn, og sikkert bliver letterer irriteret hvis dine børn blev ved igen og igen at komme ind og ae dig hver gang du LIGE var faldet i søvn :mrgreen:

Lad os antage at du sover 7 timer på en nat, og du tager 10 min om at falde i søvn, det er meget søvn du ville mangle på en nat :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder på mig som om hun selv siger "lad mig være jeg sover" første gang, men drengen forstår det ikke (hvordan skulle han også kunne det, det må være de voksnes opgave) Anden gang knurrer hun derfor inden han når hende og håber at han forstår at hun vil være i fred!

Jeg syntes at det er forkert at skælde hende ud over at barnet ikke holder sig væk når hun nu "beder om det"!

Jeg mener at det er meget vigtigt at hunde altid har et sted hvor de kan være i fred og især når man har børn! Det kan feks være hundekurven.

Jeg mener at det er de voksnes opgave at sørge for at der ikke kan og ikke kommer til at opstå problemer hund og børn imellem! Børn skal lære at hunden er et levende væsen og ikke et stykke legetøj.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi var ude for noget af det samme. Cleo knurrede også to gange med en dags mellemrum af vores yngste på 1 år 10 mdr, men jeg fortalte Leonora, at hunden sover og så er det ikke røre og shhh. Nu siger hun selv SHHH og lister forbi Cleo, når hun slapper af eller sover :5up:

Cleo har ikke gjort det siden :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er fuldstændig enig med jer hvad angår at hunden skal have lov til at være i fred når hun er i sin kurv. Det lærer børnene også her. Anden gang hun knurrede lå hun dog ikke i sin kurv, men midt på gulvet.

Hvad angår mad og hunde, så er jeg nok ikke helt enig. Jeg mener at alle i familien skal kunne komme til hunden selvom den spiser - forudsat at den aldrig har haft dårlige erfaringer med at nogen tager dens mad. Det har denne hund ikke og børnene må slet ikke tage noget fra den. Ofte er den Jodie selv der kommer hen til børnene mens hun spiser ben. Hun er meget social og har slet ingen fornemmelse af at nogen kunne finde på at tage noget fra hende. Det samme gælder andre hunde. Jodie går glædestrålende hen og lægger sit ben til andre, så de også kan få en bid med eller for at opfordre til tagfat.

Og hvorfor er det min holdning : Fordi jeg mener at lederskab betyder at hunden respekterer os i familien. Det betyder også at vi er overhundene og overhundene kan spise først hvis de ønsker. Mine børn skal ikke være underhunde der kan irettesættes af Jodie. Det kan da på sigt udvikle sig ret grimt. Derfor er det også hver dag børnene der fodrer mindst en gang om dagen og børnene træner med hunden sit og dæk.

Jeg skrev fordi jeg efterlyste metoder til at gøre hund og barn fortrolige på og for at høre om det kunne have noget med Jodies alder at gøre. Lige nu er Jodie nu sig selv igen og følger min søn i hælene som hun plejer. De er ved at bygge hule. Jodie henter tæpper og min dreng lægger tæpperne op på en stol :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med jer

Jodie på 5 mnd har i dag to gange knurret af min yngste dreng da han kom hen til hende, mens hun sov. Første gang tænkte jeg at hun var blevet forskrækket og tænkte ikke så meget over det, men bad min dreng om at gå væk.

Som det allerede er blevet sagt, så har hunde krav på uforstyrrethed under deres søvn. Et krav de gør gældende når de er gamle nok til at turde - hvis de er typen til det.

Jodie behandler din søn som hun ville behandle andre hunde og hun forventer samme respons som fra en anden hund.

En anden hund ville enten have ladet hende været i fred eller have fjernet sig ved hendes knurren.

Set i lyset af dette er det en rigtig skidt ide at lade din søn kontakte Jodie fysisk når hun ligger.

Hvis vi koger lidt "teoretisk suppe" på det, er der mulighed for at Jodie ikke har brudt sig om din søns fysiske kontakt, men først nu siger fra.

Anden gang blev hun ikke forskrækket, men knurrede bare da drengen nærmede sig stille og roligt. Jeg skældte Jodie lidt ud og bad drengen om at sætte sig og kæle hende lidt og så gå væk. Så knurrede hun ikke.

Markeringen: Dette er en almindelig reaktion, men desværre ikke noget din hvalp kan bruge til noget fornuftigt.

Hun udtrykker med sin knurren, at hun vil være i fred og hvis hun får lært at det må hun ikke udtrykke, er der en risiko for at hun lader være med at knurre og i stedet går direkte til at nappe.

For den følelse hun udtrykker (utryghed) ved at knurre forsvinder ikke selvom hun får besked på ikke at knurre.

Mine børn plejer at få at vide at de godt må kæle lidt med hunden når den sover, men ikke noget andet.

Prøv at se det fra hundens synspunkt: Hun ligger og sover (og drømmer måske endda noget fælt imens) og skal så pludselig forholde sig til at blive forstyrret med kæl og klap.

De to plejer ellers at have et super forhold hvor de leger en masse og hygger sig rigtig meget. Min søn plejer at kunne komme hen og give hunden knus selvom den har et tyggeben uden at der er det mindste. Det er altså lidt mærkeligt.

Det kan virke sært, men er det faktisk ikke :-)

Prøv at være opmærksom på, at når Jodie hviler, sover eller spiser/gnasker så er hun ikke i kælehumør. Hun kan tro, at den krammer hun får er noget helt andet. For hunde imellem findes kram ikke og nærkontakt i spisesituationer er potentielle trusler om at den anden vil tage spiseemnet fra hunden

Hvor alvorligt skal man mon tage det? Kan også se at Jodie sover mere end hun plejer i dag. Måske er hun syg. Meget mærkeligt alt sammen
.

Jeg synes du skal tage det alvorligt, på en afslappet måde, og lave husets regler om til at ingen forstyrrer Jodie når hun ligger eller har spiseligt.

Hvis man vil i kontakt med hende, så kald på hende og se om hun selv har lyst.

Ellers er risiko for nap og bid til stede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at læse denne artikel samt følge linket til hej hund kampangen, der skal lære børn at omgås hunde på en fornuftig og hensigsmæssig måde :5up:

Og så ville jeg i øvrigt glemme tanken om over- og underhunde :genert: og tænke mere i baner af zoneforsvar, som er helt acceptabelt i en hundeflok, hvor en "underhund" sagtens kan forsvare en zone fx liggeplads over for en "overhund" uden at blive irettesat af "overhunden" - læs fx. Freddy Worm Christiansens bog Hunde og ulves adfærd, som bl.a. kan købes hos forlaget eller lånes på biblio.

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er fuldstændig enig med jer hvad angår at hunden skal have lov til at være i fred når hun er i sin kurv. Det lærer børnene også her
.

Fint :-)

Anden gang hun knurrede lå hun dog ikke i sin kurv, men midt på gulvet.

Kurv, sofa, liggeplads for hunde betyder stedet som sådan ikke det vilde, det er ikke kurven som sådan de fleste hunde vil have respekteret med situationen/kropszonen

Hvad angår mad og hunde, så er jeg nok ikke helt enig. Jeg mener at alle i familien skal kunne komme til hunden selvom den spiser - forudsat at den aldrig har haft dårlige erfaringer med at nogen tager dens mad. Det har denne hund ikke og børnene må slet ikke tage noget fra den. Ofte er den Jodie selv der kommer hen til børnene mens hun spiser ben. Hun er meget social og har slet ingen fornemmelse af at nogen kunne finde på at tage noget fra hende. Det samme gælder andre hunde. Jodie går glædestrålende hen og lægger sit ben til andre, så de også kan få en bid med eller for at opfordre til tagfat.

Det er også langt det bedste at hunde er trygge ved alle selv om der er spisesager omkring den.

Der er bare en kæmpeforskel for hunde om det er dem som kommer hen til os eller om det er os som kommer til dem.

Og hvorfor er det min holdning : Fordi jeg mener at lederskab betyder at hunden respekterer os i familien. Det betyder også at vi er overhundene og overhundene kan spise først hvis de ønsker.

Dette er der mange som praktiserer. Det er menneskeskabte regler, som man ikke kan forvente en hund bare sådan lige siger OK til. Hunde har DERES regler som vi skal kende og respektere.

Respekt fra begge sider :-)

Mine børn skal ikke være underhunde der kan irettesættes af Jodie. Det kan da på sigt udvikle sig ret grimt. Derfor er det også hver dag børnene der fodrer mindst en gang om dagen og børnene træner med hunden sit og dæk.

Det er en rigtig god ide at dine børn fodrer Jodie og øver lidt med hende :5up:

Vi kan bare ikke beslutte at en hund skal kunne forstå at det er nødvendigt for den at tilsidesætte sit sprog og de regler den er indkodet via generne: At den har ret til at forsvare sine rettighed til ressourcer, dette være sig liggepladser, legetøj, mad etc. etc.

Den ret respekterer andre hunde og det er naturligvis det Jodie og alle andre hunde forholder sig til.

Derfor har hun ret til at forsvare (irettesætte) enhver som overskrider hendes grænser. De grænser hun har lært findes af sine søskenden og af sin mor.

Og som hun respekterer hos sine mennesker.

Vi kan som mennesker synes, at hunde ikke har denne ret, men de kan jo kun forholde sig til det de har lært og det de er programmeret til via deres gener.

Det er når retten til at sige fra overfor sine mennesker ikke bliver respekteret, der virkerlig er basis for utryghed hos både hund og mennesker.

Et stort antal af de bidskader der sker, sker netop fordi hundes grænser ikke respekteres af mennesker.

Jeg skrev fordi jeg efterlyste metoder til at gøre hund og barn fortrolige på og for at høre om det kunne have noget med Jodies alder at gøre. Lige nu er Jodie nu sig selv igen og følger min søn i hælene som hun plejer. De er ved at bygge hule. Jodie henter tæpper og min dreng lægger tæpperne op på en stol
:-D

Det lyder hyggeligt :-D

Sjove træningsøvelser som du selv er inde på, godbidderne som LuckyLuna var inde på og så at dine børn respekterer Jodies afstandsøgende signaler, som er det knurren er, respekterer hendes ret til at sige fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

.

Kurv, sofa, liggeplads for hunde betyder stedet som sådan ikke det vilde, det er ikke kurven som sådan de fleste hunde vil have respekteret med situationen/kropszonen

Ok - Det kan jeg godt se...

.

Hunde har DERES regler som vi skal kende og respektere.

Respekt fra begge sider :-)

Fuldstændig enig her...

.

Derfor har hun ret til at forsvare (irettesætte) enhver som overskrider hendes grænser. De grænser hun har lært findes af sine søskenden og af sin mor.

Og som hun respekterer hos sine mennesker.

Jeg er enig og synes set i bakspejlet at det var forkert at jeg skældte ud. Jeg er nok lidt påvirket af at et vennepar netop har måtte lade deres hund aflive pga bid mod et barn i hjemmet. Men de har selvfølgelig gjort mange ting anderledes end jeg. Bla. bedt hunden flytte sig hver gang der kom er barn i nærheden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at læse denne artikel samt følge linket til hej hund kampangen, der skal lære børn at omgås hunde på en fornuftig og hensigsmæssig måde :5up:

Og så ville jeg i øvrigt glemme tanken om over- og underhunde :genert: og tænke mere i baner af zoneforsvar, som er helt acceptabelt i en hundeflok, hvor en "underhund" sagtens kan forsvare en zone fx liggeplads over for en "overhund" uden at blive irettesat af "overhunden" - læs fx. Freddy Worm Christiansens bog Hunde og ulves adfærd, som bl.a. kan købes hos forlaget eller lånes på biblio.

Takker mange gange for forslaget. Jeg er meget i tvivl om hvem man skal høre på efterhånden. Den ene fløj bliver ofte rakket ned af den anden og det virker rigtig svært at vide hvilken der har ret. Valget står mellem dyrenes beskyttelses artikel (som dog virker meget overdrevet på mig. Her må hunden ikke engang ligge i en døråbning eller sove i soveværelset) eller den anden fløj, hvor det virker som om man nærmest ikke engang må kigge forkert på sin hund. Jeg forsøger at finde en gylden middelvej.

Jeg vil helt klart se at komme på biblioteket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker mange gange for forslaget. Jeg er meget i tvivl om hvem man skal høre på efterhånden. Den ene fløj bliver ofte rakket ned af den anden og det virker rigtig svært at vide hvilken der har ret. Valget står mellem dyrenes beskyttelses artikel (som dog virker meget overdrevet på mig. Her må hunden ikke engang ligge i en døråbning eller sove i soveværelset) eller den anden fløj, hvor det virker som om man nærmest ikke engang må kigge forkert på sin hund. Jeg forsøger at finde en gylden middelvej.

Det kan også være møgforvirrende.

Jeg vil foreslå at du lytter til dem som bruger argumenter for hvordan hunde opfører sig overfor hinanden, som forklaring på hvad man skal/ikke skal gøre.

Der skal argumenter og forklaringer til. Ikke bare "fordi", som nogle kan finde på at sige.

Hvis du ved, at de råd og forklaringer du får bunder i reel viden om hundeadfærd og ikke kun i en holdning til hunde, så ved du at din hund ikke bliver fejlagtigt behandlet og at risikoen for at noget drastisk sker derfor er langt mindre end hvis du behandler din hund udelukkende ud fra råd givet på en holdning.

God bedring til Jodie, hun må have havt mavesmerter den lille :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels lille Jodie :ae: Det er slet ikke sjovt med ondt i maven, håber hun snart er ovenpå igen :ae:

Giver dig og Ninjamor ret, hundeopdragelse kan ind imellem synes som en helt videnskab, der mindst kræver en ph.d :???:

Ligesom jeg er enig i, at artiklen hos Dyrenes Beskyttelse er i overkanten :roll: De stakkels hunde må jo ingenting :(

Og må igen give Ninjamor ret, viden om hundeadfærd er langt at foretrække frem for en holding til hundeopdragelse :5up:

I øvrigt er mit råd at følge din mavefornemmelse, hvis det føles forkert, så lad være :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg godt forstå du er. Skal du låne bøger, så kan jeg anbefale Irene jarnved, Turid rugaas, Anders Hallgren med flere.

Og så lidt info omkring børn og hundebid..

Jeg lavede en mindre undersøgelse af 100 børn og deres forhold til hunde. Blandt andet blev de spurgt om de var blevet bidt... Og ved du hvad, langt de fleste, der var blevet bidt, var blevet det fordi de enten havde drillet hunden eller taget mad fra den/gået hen til den mens den spiste.. Og vel og mærke af deres egen hund. Så det ER en rigtig god ide at lære børn at hunde har fred når de spiser og sover/vil være i fred og at de lytter når vovse pænt siger "lad mig være". Vi kan sagtens lære vores hunde at stole på os når de spiser ovs, så de ser det som et uheld hvis de tilfældigvis skulle blive kontaktet på et sådan tidspunkt. Dette gøres langt hen af vejen nemmest ved at hunden bliver ladt i fred;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan også være møgforvirrende.

Jeg vil foreslå at du lytter til dem som bruger argumenter for hvordan hunde opfører sig overfor hinanden, som forklaring på hvad man skal/ikke skal gøre.

Der skal argumenter og forklaringer til. Ikke bare "fordi", som nogle kan finde på at sige.

Hvis du ved, at de råd og forklaringer du får bunder i reel viden om hundeadfærd og ikke kun i en holdning til hunde, så ved du at din hund ikke bliver fejlagtigt behandlet og at risikoen for at noget drastisk sker derfor er langt mindre end hvis du behandler din hund udelukkende ud fra råd givet på en holdning.

God bedring til Jodie, hun må have havt mavesmerter den lille :ae:

det med rødt: Er det ikke netop det samme visse andre som jan fennel også gør? Hun har da masser af argumenterog forklaringer som i manges øjne lyder meget sandsynlige?

Link til indlæg
Del på andre sites

det med rødt: Er det ikke netop det samme visse andre som jan fennel også gør? Hun har da masser af argumenterog forklaringer som i manges øjne lyder meget sandsynlige?

Jo det har du da ret i!

Jeg glemte lige at vi ved at hun ikke har ret i sine "observationer".

Link til indlæg
Del på andre sites