Hop til indhold

Hvor meget må din hund gø?


Aslan
 Share

Recommended Posts

I hvilke situationer må din hund gø, og hvor lang tid må det vare?

 

Både inde og ude.

 

 

Her må der ikke gøes af dem på stien og parkeringspladsen. Det kniber lidt med den parkeringsplads, men det er også tit fremmed der kommer, og de snakker frygtelig højt, og så gør han, men er det en "bekendt" der kommer hjem, så er der ikke noget.

 

Og så er jeg jo lidt i tvivl, for et elle andet sted, ville jeg at han overhovedet ikke gøede med mindre det var "nødvendigt" (i mine øjne).

Men stadig syntes jeg også det er synd at han ikke må fortælle fremmed at her bor han og de er ikke nødvendigvis velkomne eller hvad en hund nu lige siger.

 

Nu er det desværre gøen i meget lang tgid, istedet for bare to-tre gø'er.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 55
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Pero må ikke gø indendøre - dog med den undtagelse, at han må sige et enkelt bjæf hvis der er noget underligt, som gør ham forskrækket (fx hvis der er nogen der flytter møbler op gennem opgangen eller andet som ikke sker så tit). Han må ikke gø af dem/det han ser på gaden når han sidder i vindueskarmen.

 

Generelt har han lært at knurre i stedet for at gø - dvs. hvis der er noget mystisk, så knurrer han for at fortælle os det. Når han knurrer fortæller vi at "Det er okay" og i de tilfælde hvor det ikke hjælper, går vi hen til ham og prøver at se hvad der gør ham utryg. Det hjælper altid! Hvis der fx er noget ude på gaden siger vi bare "Nååååå, er det bare det?! Det er da ikke faarligt. Du' da fjollet" osv. :blink: Og så logrer han og synes egentlig bare det er hyggeligt at kigge på den mystiske person/ting :-)

 

Ude må han ikke gø af andre hunde (noget vi stadig arbejder på) - han har desværre den dårlige vane at gø når andre hunde ikke gider snakke med ham eller når han synes de afslutter et møde alt for hurtigt. Hvis han har haft tid nok til at hilse færdigt og måske lege lidt, så er der ingenting.

 

Han må gerne gø når han jagter fugle eller andet (han er i snor, men han går alligevel i jagt-mode). Det er en meget naturlig ting for podengoen at gø under jagt, så det skal absolut ikke tages fra ham. Hans specielle "podengo-gøen" lyder også sjovt og sødt :mrgreen:

 

EDIT: Han gøer heller ikke når det ringer eller banker på døren eller når dørtelefonen ringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er, hvornår jeg synes, at Tyson må gø:

  • Når det ringer/banker på døren, indtil jeg siger "stop"
  • Når posten bliver smidt ind af brevsprækken, indtil jeg siger "stop"

Her er, hvornår Tyson synes, at han skal gø:

  • Når det ringer/banker på døren. Og han er faktisk blevet rigtig god til at stoppe, når jeg siger det.
  • Når posten kommer. Også her er han blevet god til at stoppe.
  • Når rengøringsdamen vasker trappen og larmer med moppen ud for vores hoveddør. Stopper dog modvilligt, når jeg beder ham om det.
  • Når han ser fremmede hunde komme imod sig, især store hunde. Han er dog blevet MEGET bedre til ikke at gø af hunde!
  • Når folk kommer pludseligt ud foran ham.
  • Når børn løber/råber/svinger med armene.
  • Når der kommer folk imod ham med stok og/eller stor hat.
  • Når en mørklødet, "mistænkeligt" udseende mand (ifølge Tyson) kommer imod ham (må med beklagelse meddele, at min hund er racist :oops:).
  • Når der ligger en bums og sover rusen ud på en parkbænk.
  • Når fremmede mennesker uden forvarsel bukker sig ned over ham og vil tage fat om hans ansigt/klappe ham oven på hovedet.
  • Når det er mørkt, og han ser en mistænkelig skygge - f.eks. en plasticpose, der bevæger sig i vinden.
  • Når han ser en kat.
  • Når han er på besøg et nyt sted, og han kan høre folk gå op og ned i opgangen. Han har lært, at han ikke skal gø af lyde i opgangen derhjemme, men han synes ikke, at den regel gælder andre steder (han har dog også efterhånden lært det hos min mor).
  • Når han lige er kommet ud på sin morgentur. Det er lige som om, at det ligger en masse opsparet gøen i ham, som han lige skal af med om morgenen. :rolleyes:

Der er sikkert flere tilfælde, som jeg ikke lige kan komme på. :mrgreen: Tidligere gøede han også af støvsugeren, men det har jeg vænnet ham af med vha. kyllingehapser.

 

Og så plejede han faktisk at være ret så gøende på arbejde, fordi der hele tiden kommer gæster og går folk ud og ind, men han er heldigvis blevet rigtig dygtig og siger nu knapt nok et eneste lille bjæf i løbet af en hel arbejdsdag. :5up:

Redigeret af sonja77
Link til indlæg
Del på andre sites

Vinnie og jeg har ikke helt samme opfattelse af hvor stort vores territorium er...

Hun mener tilsyneladende at det rækker lige så langt hun kan se - og når man er en GD, der står på bagbenene og kigger over hegnet, kan man åbenbart se en hel del :roll:;-)

 

Jeg foretrækker at hun gøer, når der bliver banket på døren. Men det gør hun mærkeligt nok ikke altid...

 

Jeg tolererer at hun gøer når posten, avisbudet og skraldemændene kommer, og når der er færdsel på vores lille vænge, hvor der kun ligger 4 huse. Hun må dog godt lade være med at gø af naboerne, men det er åbenbart svært at kende forskel på folk.

 

Gøen udenfor haven og i bilen er absolut forbudt, og bliver påtalt hver gang. En dag lærer hun det måske ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vinnie og jeg har ikke helt samme opfattelse af hvor stort vores territorium er...

Hun mener tilsyneladende at det rækker lige så langt hun kan se - og når man er en GD, der står på bagbenene og kigger over hegnet, kan man åbenbart se en hel del :roll:;-)

 

Jeg foretrækker at hun gøer, når der bliver banket på døren. Men det gør hun mærkeligt nok ikke altid...

 

Jeg tolererer at hun gøer når posten, avisbudet og skraldemændene kommer, og når der er færdsel på vores lille vænge, hvor der kun ligger 4 huse. Hun må dog godt lade være med at gø af naboerne, men det er åbenbart svært at kende forskel på folk.

 

Gøen udenfor haven og i bilen er absolut forbudt, og bliver påtalt hver gang. En dag lærer hun det måske ;-)

 

Nææh men hej og velkommen til:-) Jeg har tænkt på, hvordan det gik med jer:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil godt være fri for at høre Simba gø, hvis han ikke er blevet bedt om det...og det kan jeg jo så give mig i kast med at få ham lært, da han af og til synes, at der er nogle, der skal have en bredside, mens han stadig kan se målløst og totalt uforstående på mig, hvis jeg siger; Halse. Nå, jeg må jo bare trøste mig med, at så har vi da noget konstruktivt at træne med den lille kornfede :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vinnie og jeg har ikke helt samme opfattelse af hvor stort vores territorium er...

Hun mener tilsyneladende at det rækker lige så langt hun kan se - og når man er en GD, der står på bagbenene og kigger over hegnet, kan man åbenbart se en hel del :roll:;-)

 

Jeg foretrækker at hun gøer, når der bliver banket på døren. Men det gør hun mærkeligt nok ikke altid...

 

Jeg tolererer at hun gøer når posten, avisbudet og skraldemændene kommer, og når der er færdsel på vores lille vænge, hvor der kun ligger 4 huse. Hun må dog godt lade være med at gø af naboerne, men det er åbenbart svært at kende forskel på folk.

 

Gøen udenfor haven og i bilen er absolut forbudt, og bliver påtalt hver gang. En dag lærer hun det måske ;-)

 

Gud fri mig vel. Jeg havde gættet rigtigt, da jeg gættede på, hvem, der gemte sig bag Umulias profil...så er der jo håb forude ang. Tanten :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gud fri mig vel. Jeg havde gættet rigtigt, da jeg gættede på, hvem, der gemte sig bag Umulias profil...så er der jo håb forude ang. Tanten :mrgreen:

 

 

Jeg bliver mere og mere irriteret over at jeg ikke har været på jubii :evil:

Jeg kunne ikke deltage i gætte legen om hvem tanten var, og endnu engang, kan jeg læse noget indbagt jubii værk, og forstå minus :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

vi har ikke have :(

 

men den ene gør når når posten og engang imllem når der er nogen på trappen hvilket er mere hvis han er understimulret end hvis han ikke er

 

de må ikke gø om natten ligemeget hvad medmindre det ringer på døren der gør de også

 

ellers kan de gøhvis vi leger eller de tigger opmærksomhed

 

er vi i vores kolonihave må de ikke gø ad folk som går forbi haven de kan finde på og gø hvis andre hunde går forbi ellers ikke og når vi leger

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Uh jeg er ond: Jason må gø når han runderer og ellers får han besked på at stoppe :rolleyes:

 

Jason knurrer eller siger en lille "uf uf"-lyd (ikke særlig højt) når han hører noget (dog KUN indenfor - han gør ikke udenfor, andet end hvis han bbliver afbundet, der er han nemlig begyndt at stå og gø indenfor de sidste 14 dage :evil:) og den uf-lyd kan saaaaagtens siges mens man ligger og sover og stadig ligger fladet ud med lukkede øjne :mrgreen:

Kommer der nogen ind af døren (og jason rent faktisk OPDAGER at der kommer nogen ind) så gør han HØJT 5-6 gange på vej derud og så får han et tak, stop eller stille (tjaeh, det skulle jo kun læres med bare én kommando, ikke?:roll:) og så holder han op eller kommer med uf-lyde

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst deluxious

Vældigt spændende indlæg synes jeg.

Jeg er nemlig en lille smule "nervøs" for det at skal have hund i lejlighed, da vi bor i stuen og der jo er en del "aktivitet" ude på trappen da ALLE skal forbi vores lejlighed.

Jeg håber inderligt at den kommende vaps kan lære ikke at gø hver gang der går en på trappen - hvilke metoder har i anvendt til at lære jeres hunde ikke at gø? Aflede med et dejligt legetøj eller ?

- Det er jo om at lære så meget som muligt INDEN hunden kommer !

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Vældigt spændende indlæg synes jeg.

Jeg er nemlig en lille smule "nervøs" for det at skal have hund i lejlighed, da vi bor i stuen og der jo er en del "aktivitet" ude på trappen da ALLE skal forbi vores lejlighed.

Jeg håber inderligt at den kommende vaps kan lære ikke at gø hver gang der går en på trappen - hvilke metoder har i anvendt til at lære jeres hunde ikke at gø? Aflede med et dejligt legetøj eller ?

- Det er jo om at lære så meget som muligt INDEN hunden kommer !

 

Nu begyndte jason først at gø da hanv ar 9 mdr, men HVER gang han gøede eller sagde den mindste lyde eller bare så meget som gik ud mod gangen når der var lyde så kaldte jeg på ham. Nu kommer han luskende af sig selv når han gø'r.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle

Labell må gø når det passer hende, men det er nok fordi hun aldrig har sagt ret meget.

 

Når Labell gør så er det kun et enkelt vuf eller to.

 

Fx. nogen gange når det ringer på døren.

Eller hvis der er noget der er "farligt"

Link til indlæg
Del på andre sites

Vældigt spændende indlæg synes jeg.

Jeg er nemlig en lille smule "nervøs" for det at skal have hund i lejlighed, da vi bor i stuen og der jo er en del "aktivitet" ude på trappen da ALLE skal forbi vores lejlighed.

Jeg håber inderligt at den kommende vaps kan lære ikke at gø hver gang der går en på trappen - hvilke metoder har i anvendt til at lære jeres hunde ikke at gø? Aflede med et dejligt legetøj eller ?

- Det er jo om at lære så meget som muligt INDEN hunden kommer !

 

Jeg siger "stop" til Tyson, når han gør af lyde på gangen, samtidig med at jeg viser med mit kropssprog, at det er noget, han ikke må. Hvis jeg har hørt lyde på gangen, og han ikke har gøet, har jeg rost ham. Nu har han fundet ud af, at han ikke skal gø af alle lyde på gangen, og samtidig kan jeg bruge "stop" til at få ham til at stoppe, når han gør, når det ringer på døren.

 

Luckyluna har vist benyttet sig af godbidsmetoden med stort held, så det kan være, at hun vil dele nogle tips. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...