Hop til indhold

Sort spids


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Er der nogle, der kender dem og har mødt dem? Hvordan kan de bedst beskrives?

 

 

http://www.sortspids.dk

 

Jeg faldt ved et tilfælde over dette, som naturligvis fangede min interesse - nogle, der ved om dette er sandt? At det er samme hund men bare i forskellige farver? Og søger jeg pommersk spids, så dukker pomeranian op.... Jeg er lodret forvirret, mens glædes over at tilhøre "det bedre borgerskab" selvom det ikke rigtigt er noget, vi mærker i det daglige! :cool:

 

 

Avlsarbejdet med den sorte spidshund tog fart i 1992. Den er bl.a. beskrevet i gamle danske hundebøger og leksika som den almindeligste Spidshund i Danmark sidst i 1800-tallet. Dengang kaldtes den Pommersk Spids og fandtes i farverne sort, grå/vildtfarvet og hvid. Den sorte og den grå Spids var for jævne folk. Den Hvide Spids blev meget populær i starten af 1900-tallet; den var det bedre borgerskabs hund. Det er den, der senere er genskabt under navnet Dansk Spids.

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps, kendte/kender både Mickey, Gizmo og Viki som findes under "på toppen" på siden. Den gang gik de under navnet vikingehund, men det blev så ændret til sort spids. De blev den gang sammenlignet en del med kelpie, og der skulle være noget hyrdehund i dem. Og de har da også mindet en hel del om udstillingskelpies, det lille jeg har set til dem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænkte også, at hvis jeg har set en, så har jeg måske troet den var kelpie eller mix heraf..... Har læst lidt og det lyder ala en loose eyed kvæghund - er det det samme, der gør sig gældende i type ved dem du har mødt Korvis?

 

Well, jeg har set et par af dem til instinkttest, og der var ikke ret meget hyrd i dem, nok mere vogtende hyrdehund som måske kunne samle fårene men ikke så meget mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan se, at de stadig kan dukke op i den lyse farvevariant... Aslan er fx heller ikke hvid men creme

 

http://www.dba.dk/sort-spids-hvalpe-saelges/id-1019074192/

 

 

Da Aslan parrede en sort spids kom der også en ulvegrå hvalp. Jeg viste bare ikke dette med oprindelsen for parringen kunne jo ikke godkendes ved dkk.... jeg vil dykke mere ned i dette

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan se, at de stadig kan dukke op i den lyse farvevariant... Aslan er fx heller ikke hvid men creme

 

http://www.dba.dk/sort-spids-hvalpe-saelges/id-1019074192/

 

 

Da Aslan parrede en sort spids kom der også en ulvegrå hvalp. Jeg viste bare ikke dette med oprindelsen for parringen kunne jo ikke godkendes ved dkk.... jeg vil dykke mere ned i dette

 

Jeg lærte det med oprindelse for et par uger siden

men syntes det er trist h is de så nær i sind ectra undtagen farve at det ikke er en race med 3 farver

 

Spændt på at høre mere

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun mødt en og den virkede bare som typisk spidshund. Kunne lige så godt have været en dansk spids eller en tysk

 

Jeg tænker at slægtskabet med den tyske spids er tæt, hvis den tidligere blev kaldt pommersk spids

 

For en pomeranian er jo bare en lille udgave af den tyske spids. Altså gross og mittel spids.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er et foto som foreningen har sendt - det er tre pommersk spids i de tre farver

 

3 x pommersk spids.jpg

 

Har set mange flere foto nu af den sorte - og ja nogle ligner faktisk meget godt DS i sort - nogle er lidt anderledes i pelstypen, men langt fra alle.

 

Jeg er kommet i tvivl om den parring med den ulvegrå hvalp ikke var en gross eller mittel spitz i stedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...