Hop til indhold

transport i bil


Anettesb
 Share

Recommended Posts

Ny udfordring

 

Jackies gamle bil bur vil være alt for stort til den lille, også nå han er voksen.

så nyt sikkerhedsudstyr til bil.

 

Nu har jeg ikke selv bil, så det til når vi får et lift. Og skal altså ikke side fast i en bestemt bil.

 

Det gamle var stort nok til at side i spænd, men det vil et mindre jo ikke kunne.

 

Så det skal kunne spændes fast med sikkerhedsselen på bagsædet,

personligt fortrækker jeg et bur, det beskytter hunden mere.

Jeg har en sele dims som sættes i sikkerhedsselen og i hunden almindlige sele, backup når vi ikke regnede med bil tur, men hvis vi skulle kunne hun fastspændes.

 

Nogen her der kender nogle gode bure? Eller andre løsninger I kan anbefale

må gerne være nemme at opbevare når ikke i brug, enten sammenfoldet, brugt som en hyglig hule eller i cykelskuret.

 

Det en dværgschnauzer han.... så ca. 8 kg som voksen

 

 

Tillæg spørgsmål.

kommer måske til at køre til Sverige en gang (eller gennem til Bornholm) og muligvis Tyskland

så en opdatering på regler for transport af hund der?

mener bestem det i Danmark bare skal foregå forsvarligt og hunden regnes for gods... men at der ingen specifikke regler er (at en løs hund så er farlig på mange måder er noget andet) ret mig gene hvis jeg tager fejl.

 

Evt udstyr skulle jo så gerne være lovligt i alle 3 lande.

 

Måske skal Norge også med i ligningen! Hvis nogen kender reglerne der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det her til Hovsa http://t.zooplus.de/shop/hunde/hundetransportbox/faltbare_hundebox/469744 jeg har det i str. S i bilen, det der er lidt smart ved det bur i forhold til så mange andre stofbure, er at der er sådan nogle elastikstropper som normalt holder buret sammen, når det er klappet sammen, men de er også geniale, når buret er slået op, til at sætte uden om nakkestøtterne i bilen, de holder selvfølgelig ikke hvis der sker noget, men de hjælper med at holde buret på plads og så har jeg bilens sikkerhedssele spændt uden om buret også, hans bur står på bagsædet og så skubber jeg forsædet foran, helt tilbage, så det også hjælper med at holde på det hele. Jeg er godt klar over at stoffet selvfølgelig ikke holder ham inde hvis det går rigtig galt og et crashtestet bur der var spændt permanent fast i bilen, var selvfølgelig nr. 1, men når det ikke er en mulighed, synes jeg selv at det her er et fint alternativ og jeg tænker at det især vil være praktisk for dig der ikke har egen bil.

 

Jeg skal dog ikke kunne sige, om det er godt nok til kørsel i udlandet.

 

image.jpg

 

Beklager, billeder vender som sædvanlig forkert her.. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det her til Hovsa http://t.zooplus.de/shop/hunde/hundetransportbox/faltbare_hundebox/469744 jeg har det i str. S i bilen, det der er lidt smart ved det bur i forhold til så mange andre stofbure, er at der er sådan nogle elastikstropper som normalt holder buret sammen, når det er klappet sammen, men de er også geniale, når buret er slået op, til at sætte uden om nakkestøtterne i bilen, de holder selvfølgelig ikke hvis der sker noget, men de hjælper med at holde buret på plads og så har jeg bilens sikkerhedssele spændt uden om buret også, hans bur står på bagsædet og så skubber jeg forsædet foran, helt tilbage, så det også hjælper med at holde på det hele. Jeg er godt klar over at stoffet selvfølgelig ikke holder ham inde hvis det går rigtig galt og et crashtestet bur der var spændt permanent fast i bilen, var selvfølgelig nr. 1, men når det ikke er en mulighed, synes jeg selv at det her er et fint alternativ og jeg tænker at det især vil være praktisk for dig der ikke har egen bil.

 

Jeg skal dog ikke kunne sige, om det er godt nok til kørsel i udlandet.

 

[ATTACH=CONFIG]132136[/ATTACH]

 

 

Beklager, billeder vender som sædvanlig forkert her.. :roll:

 

Folbart ville jo være rart, men mistænker at den ikke går, med mindre hund er i sele i den i buret... kender dog ikke helt reglerne ... er ved at undersøge.

 

Har heldigvis et skuer, så kombineret med altid at havde selen med i dk, skulle et plast bur nok gå.... hvis det kan tåle frost

 

Smart med strop om nakke støtten

 

Håber nogle kommer forbi der kender reglerne i de forskellige lande.

For der må findes en ikke permanent løsning som er ok.

 

Havde jeg selv bil fik jeg nu også skruet et godt testet bur fast bagi.... men det jo ikke pt aktuelt.

 

Har også hørt om bilsæder til små hunde, måske det en mulighed? Men jeg har aldrig set et.

Link til indlæg
Del på andre sites

Folbart ville jo være rart, men mistænker at den ikke går, med mindre hund er i sele i den i buret... kender dog ikke helt reglerne ... er ved at undersøge.

 

Har heldigvis et skuer, så kombineret med altid at havde selen med i dk, skulle et plast bur nok gå.... hvis det kan tåle frost

 

Smart med strop om nakke støtten

 

Håber nogle kommer forbi der kender reglerne i de forskellige lande.

For der må findes en ikke permanent løsning som er ok.

 

Havde jeg selv bil fik jeg nu også skruet et godt testet bur fast bagi.... men det jo ikke pt aktuelt.

 

Har også hørt om bilsæder til små hunde, måske det en mulighed? Men jeg har aldrig set et.

 

De bilsæder til små hunde jeg har set, har egentlig bare været en "stofkasse" -stofbur uden top, med et par små stopper inde i, til at spænde fast i hunden egen sele, jeg har virkelig svært ved at forstille mig at det skulle holde noget som helst ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

De svenske regler for bur i bil:

 

Længde = hundens længde (fra snudespids til numse) gange 1,10.

Bredde = Hundens bredde over brystet gange 2,5

Højde = Hundens højde over hovedet når den står i normal stilling.

 

Dvs. at buret skal være pænt stort, og det er især højden der gi'r problemer... Der går lige pt. rygter om at der er nogen der er taget ved grænsen, nu hvor der jo er polititjek. Men det er indtil videre kun rygter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Link til selve siden om transport af hund i bil, på svensk. Sig til hvis du vil ha' oversat noget af det.

 

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/transporterahundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html

 

Tak det går fint med at læse det, har lært svensk til husbehov

 

Det ville ikke gå med noget på tysk....

 

 

Bur str er lidt stor, men der skal også være ordentlig plads syntes jeg, og sådan en bet dværgschnauzer er jo ikke voldsom stor.... så det en ok rette snor

 

Læste jeg rigtig at der ikke var de store krav til om det fast plast, men stof er ok bare det stort nok?

og ingen fast spænd krav, bare forsvarligt, dvs en kreativ fastspæning som Aussiepower gør vil gå?

Link til indlæg
Del på andre sites

De bilsæder til små hunde jeg har set, har egentlig bare været en "stofkasse" -stofbur uden top, med et par små stopper inde i, til at spænde fast i hunden egen sele, jeg har virkelig svært ved at forstille mig at det skulle holde noget som helst ;-)

Det lyder ikke tillidsvækkende ... så kan jeg jo bare brug den lille trixie sele spænde + et tæppe

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak begge 2, vi nærmer os et valg, selv om pga Sverigs str regler, kan jeg jo reelt ikke vælge endnu, men tænker jeg kan måle opdrætter han hund (ikke faren han er nemlig i Jylland) det må da give et godt indtryk af hans mål som voksen.

 

Så det næste jo stof eller plastik eller ? Og om der findes nogen der kan spændes nemt fast på bagsædet med f.eks. sikkerhedsselen.

 

Og reglerne i Tyskland, + Norge.

For når I ikke sagde noget til min forståelse af de danske regler, så formoder jeg det var rigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak det går fint med at læse det, har lært svensk til husbehov

 

Det ville ikke gå med noget på tysk....

 

 

Bur str er lidt stor, men der skal også være ordentlig plads syntes jeg, og sådan en bet dværgschnauzer er jo ikke voldsom stor.... så det en ok rette snor

 

Læste jeg rigtig at der ikke var de store krav til om det fast plast, men stof er ok bare det stort nok?

og ingen fast spænd krav, bare forsvarligt, dvs en kreativ fastspæning som Aussiepower gør vil gå?

 

Nej, der står faktisk ikke ret meget ellers, udover de pænt vilde mål for bure. Hunden skal transporteres sikkert, og skal være sikret ved bremsning vha. bur eller sikkerhedssele. Men der står også at man må transportere hunden i kombirum, hvis man har fuldt udsyn over den. Så nej, ikke noget særligt om fastspændt bur, eller om materialer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, der står faktisk ikke ret meget ellers, udover de pænt vilde mål for bure. Hunden skal transporteres sikkert, og skal være sikret ved bremsning vha. bur eller sikkerhedssele. Men der står også at man må transportere hunden i kombirum, hvis man har fuldt udsyn over den. Så nej, ikke noget særligt om fastspændt bur, eller om materialer.

 

Tak

 

Ja så Sverige afklaret.... der nok ikke strammer krav til størrelse, andre steder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en note vedr de svenske regler - som jo er således skruet sammen, at jeg ville kun kunne have 1 hund med til Sverige i min Peugeot Teepee (lillebror til partner) :roll:

 

så var der vist et par stykker der blev stoppet lige i starten af året og bedt om at vende om - men det er kun ting jeg har hørt fra "nogen der kender nogen"... Men, agilityfolket har lige værer til gåsehop og ikke en eneste fik tjekket bure. Kun pas.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en note vedr de svenske regler - som jo er således skruet sammen, at jeg ville kun kunne have 1 hund med til Sverige i min Peugeot Teepee (lillebror til partner) :roll:

 

så var der vist et par stykker der blev stoppet lige i starten af året og bedt om at vende om - men det er kun ting jeg har hørt fra "nogen der kender nogen"... Men, agilityfolket har lige værer til gåsehop og ikke en eneste fik tjekket bure. Kun pas.

Ja, de mål er fuldstændigt sindssyge! Men har også set at ingen er blevet tjekket ifm. Gåsahoppet. Og fra svenske "hundefolk" har jeg også hørt at de alle kører rundt med "ulovlige" bure, uden at der er sket noget... Med langbenede Terkel ville jeg jo skulle ha' en lastbil for at få plads til et bur der er højt nok... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, de mål er fuldstændigt sindssyge! Men har også set at ingen er blevet tjekket ifm. Gåsahoppet. Og fra svenske "hundefolk" har jeg også hørt at de alle kører rundt med "ulovlige" bure, uden at der er sket noget... Med langbenede Terkel ville jeg jo skulle ha' en lastbil for at få plads til et bur der er højt nok... :roll:

 

Ja, det er helt fjollet. Jeg har 3 hunde under 40 cm på henholdsvis 7-9 og 11 kg. Og jeg ville ikke kunne transportere alle tre i min bil lovligt efter de regler. Det giver ingen mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være de besværlige, men jeg syntes de fornuftige, ville nok alligevel gå efter noget i ca den Størelse.

Well, problemet er højdemålet. Skal man ha' et bur hvor højden passer, så bli'r det helt vildt stort! Jeg mener at Terkel har et mediumbur i dag - skulle jeg ha et der er højt nok så er det et XL eller noget i den stil. Det er virkelig vanvittigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Well, problemet er højdemålet. Skal man ha' et bur hvor højden passer, så bli'r det helt vildt stort! Jeg mener at Terkel har et mediumbur i dag - skulle jeg ha et der er højt nok så er det et XL eller noget i den stil. Det er virkelig vanvittigt.

 

Og ville blive meget langt og bredt.

så ja der mangler bedre proportioneret bure

 

Reglerne er nu ganske fornuftige, ligesom reglerne til heste boks, og transport af andre dyr.

 

Selvfølglig er pladsen i buret vigtigere hvis hunden er der længe.

 

Men du behøver jo ikke bur, så vidt jeg kan forstå er en sele ok.... men bur er bedre syntes jeg.

 

Jeg vil prøve at finde et passende bur til reglerne.

 

 

 

Anyway mangler stadig at se om nogen kan finde regler for Tyskland og evt Norge.

samt gerne flere forslag til bur,

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt hoved regning på de svenske regler giver at et bur til en han dværg schnauzer nok skal være 45-50 cm højt.

ville gerne kunne sætte det fast med selen, tro det mest enkle når ikke et fast bur.

nogle bure i kender?

 

Hmm så dur mit gamle canvas jo i højden, og det sider i spænd i bagagerum

så alt burde være ok

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt hoved regning på de svenske regler giver at et bur til en han dværg schnauzer nok skal være 45-50 cm højt.

ville gerne kunne sætte det fast med selen, tro det mest enkle når ikke et fast bur.

nogle bure i kender?

 

Hmm så dur mit gamle canvas jo i højden, og det sider i spænd i bagagerum

så alt burde være ok

 

Du behøver ikke at hovedregne så meget - du skal bare vide hvor høj hunden er over "issen", når den står op, i normal stå-stilling. Så højt skal dit bur være. Du kan sikkert få din opdrætter til at måle på én af sine hunde? Men jo, stofbure er som regel forholdsmæssigt højere end metalbure, som jeg bruger til mine.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du behøver ikke at hovedregne så meget - du skal bare vide hvor høj hunden er over "issen", når den står op, i normal stå-stilling. Så højt skal dit bur være. Du kan sikkert få din opdrætter til at måle på én af sine hunde? Men jo, stofbure er som regel forholdsmæssigt højere end metalbure, som jeg bruger til mine.

Har også tænkt mig at medbringe målebånd næste gang

bare rart at få lidt overblik.

også mere bekymret for om det ok det står i spænd, men ikke spændt fast, rent lovgivnings mæssigt

for jeg føler mig sikker på at bruge buret, men skal overbevise min stedfar, da han tror det ikke mere er lovligt.... suk. Det betyder lidt når i forældres bil og han køre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være de besværlige, men jeg syntes de fornuftige, ville nok alligevel gå efter noget i ca den Størelse.

 

Må være uenig med dig. Desto større bur, desto mere kan de "rasle rundt" derinde. Mine er i 40x60 når vi kører bil. De vejer henholdsvis 7, 9 og 11 kg og er ca 40 cm over ryggen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Må være uenig med dig. Desto større bur, desto mere kan de "rasle rundt" derinde. Mine er i 40x60 når vi kører bil. De vejer henholdsvis 7, 9 og 11 kg og er ca 40 cm over ryggen.

 

Jeg enig i det heler ikke skal være for stort,

men syntes det ok at sige hunden skal kunne stå op, ligge ned og vende sig uden problemer.

 

I virkeligheden er mange af burene proportioneret forkert for nogle hunde (de slange langbennede og dem med lave ben).... og de fleste bure har samme forhold mellem højde, brede, længde, desværre.

 

Fandt nogle skønne metalbure på nettet som man kunne få i enormt mange proprotioner, som passer til mange forskellige hunde og biler, havde jeg egen bil ville jeg købe sådan et bur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg enig i det heler ikke skal være for stort,

men syntes det ok at sige hunden skal kunne stå op, ligge ned og vende sig uden problemer.

 

I virkeligheden er mange af burene proportioneret forkert for nogle hunde (de slange langbennede og dem med lave ben).... og de fleste bure har samme forhold mellem højde, brede, længde, desværre.

 

Fandt nogle skønne metalbure på nettet som man kunne få i enormt mange proprotioner, som passer til mange forskellige hunde og biler, havde jeg egen bil ville jeg købe sådan et bur.

De sammenklappelige metalbure kan netop ikke fås i ret mange proportioner, da højden er nødt til at være ca. den samme som bredden, ellers kan de ikke klappes sammen. Og så bli'r længden vel bare lavet passende til bredden. Og det er vel sådan cirka de fleste bure ser ud, undtaget stofbure som tit er lidt højere i det, og deciderede bilbure til "indbygning" som kan ha' sine egne proportioner. Skulle man ha' et "flytbart" bur som passede præcis efter de svenske mål, ville det se dybt underligt ud. Det ville være meget højt og meget smalt - for de fleste racers vedkommende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...