Hop til indhold

Sår i munden trods god mundhygiejne


Stjarnir
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Igennem det sidste år har min hund fået renset tænder to gange hos dyrlægen. Trods det opstår der meget hurtigt plaðue igen, og han får sår på tandkødet. Jeg børster hans tænder, og han har noget at gnave i. Men alligevel opstår der plaque og sår.

Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre.

Kender nogen til samme problem? Kan det være maden, som gør at hans plaque genopstår så hurtigt. Jeg køber tørfoder af dyrelægen.

Han er 7 år, og har aldrig havt brug for at rense tænder, men nu pludselig 2 gange på et år. Eller kan det være noget andet, som gør at plaque og sår opstår? Jeg brugte i en tid Plaque off, men det hjalp slet ikke, og det er faktisk efter brugen af det, at min hund har bøvlet med plaque og sår.

 

Håber der er nogen der kan give gode råd :) tak

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke alt om det her - men da jeg selv har en hund som danner epulis (vildtvoksende tandkød) så kender jeg alt til plak fordi min danner sådan noget lynhurtigt hvis ikke vi passer på. Min får børstet tænder flere gange i ugen jeg bruger bucadog tandpasta da det hæmmer plak dannelsen - udover det får Oscar plaque off og selvom man ikke lige skulle tro på det så er det min erfaring at det hjælper på ham. Plaque off renser indvendigt fra via blodbanen da plak opstår gennem det spyt hunden danner og hvor der jo sidder madrester m.v. i. Det er efter min erfaring ikke kun vigtig at holde munden så ren som muligt men også at styrke immun forsvaret - alt kommer indefra gennem den mad hunden spiser og andre påvirkninger ude som indefra.

Min Oscar får også tilskud af hokamix som han får som tabletter.

Udover det spiser han nu kun kornfri foder samt får masser af vådfoder som har haft en rigtig god virkning på hans tandkød og tænder. Han får også ind i mellem tyggeting i sær de her raw hide huder. Oscar fik sidste sommer fjernet en masse tandkød og siden jeg kørte ham over på det mad program han får nu har hans tænder og tandkød været rigtig fint. Oscar bliver 9 år til sommer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrelægen sagde bare, at han ikke forstod, hvorfor han havde dannet plaque så hurtigt. Jeg må nok til, at snakke med ham igen.

Jeg har prøvet al slags, har fundet ud af, at de der pinder lavet af oksehud/ raw hide, har renset hans tænder bedst.

Har lige skifteet foder til Hill's ID, fordi at hans mave er blevet så sart. Har haft blod i sin afføring et par gange det sidste år. Startede samtidig med hans mund problemer. Før det fik han Hills' normalkost til hunde.

Jeg er også med på, at alt kommer indefra, så derfor tænker jeg, at det kan være noget med kosten.

Har prøvet plaque off, men det virker ikke for min hund.

Redigeret af Stjarnir
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg lige læst tråden du har oprettet omkring stress - og tænker nu også ud fra det du skriver her - at hvis mave tarm systemet ikke fungerer optimalt så kan det jo også ligge til grund for dannelsen af plak. Når hunde stresser så løber savl og spyt til. Mit råd kunne være at du får lavet en blodprøve på ham så I kan se om han er i mangel tilstand af vitaminer og mineraler - desuden kan man også måle hvordan de indre organer har det. Ud fra det kan I så tilrettelægge et evt. tilskud og måske bedre målrette det rigtige foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg lige læst tråden du har oprettet omkring stress - og tænker nu også ud fra det du skriver her - at hvis mave tarm systemet ikke fungerer optimalt så kan det jo også ligge til grund for dannelsen af plak. Når hunde stresser så løber savl og spyt til. Mit råd kunne være at du får lavet en blodprøve på ham så I kan se om han er i mangel tilstand af vitaminer og mineraler - desuden kan man også måle hvordan de indre organer har det. Ud fra det kan I så tilrettelægge et evt. tilskud og måske bedre målrette det rigtige foder.

 

Tak :) jeg har også tænkt over, at det er relateret, fordi stress påvirker maven. Så det vil jeg hurtigts ringe til dyrelægen om, og prøve at finde ud af :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...