Hop til indhold

hvilken hvalp i kuldet


Anettesb
 Share

Recommended Posts

Min mavefornemmelse falder sammen med nøgterne, objektive og rationelle kritterier ifht at det jo er en brugshund jeg køber:engel:

 

Jeg tror man skal kende sig selv ret godt hvis man vil bruge mavefornemmelsen til at vælge. Er man en person med at stort gen for at beskytte de svage eller har man et stort omsorgsgen, skal man måske være opmærksom på at det måske ikke er det helt rigtige at vælge hvalp udfra. Med mindre man bevidst søger en hund som netop trænger til hjælp og omsorg.

 

Kriterierne kommer vel i spil langt før man vælger hvilken hvalp i kuldet man skal ha', nemlig når man vælger hvilket kuld man vil ha' hvalp fra? Sådan har det i hvert fald været for mig. Kombinationen skal jo gerne være sådan at man vil være parat at ta' en hvilken som helst hvalp fra kuldet. Og når man så skal vælge hvilken hvalp, så synes jeg at kemi og mavefornemmelse spiller mere ind. Gi'r dig dog ret i, at man skal være obs. på at måske ikke lytte alt for meget til hjerte og følelser, men mere hoved og mave...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 139
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg skal ud og se min næste hvalp her i week enden, jeg har tidligt fortalt opdrætter, hvilke ting jeg kunne tænke mig, at de kiggede efter, hos de tæver der nu er. De ting kan sagtens fraviges, hvis jeg får en god mavefornemmelse, hvis min kemi imod en bestemt hvalp er til stede, er det sådan det skal være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter hvad jeg har hørt fra et par schnauzer-folk, som jeg kender fra lydighed, er der stor forskel på sindet på de sorte i forhold til salt/peber.

Der er noget mere gang i de sorte

 

Sjovt for opdrætters sorte er klart den med mest ro når jeg møder dem....

men det det samme med en af salt/peber drengene

Hendes udstillings han, er ivrig, men tilbageholdende, høflig vil jeg kalde det

En af hendes gamle hvalpe på besøg ville helst ind i øret på en, men var han først der så var han helt i ro

mor hund kravler gerne roligt op på skødet og søger øjne kontakt, som om hun ser ind i hjertet på en

et par af de unge leger hoppebold, men kan hurtigt falde ned når man sætter sig

generelt en rolig flok

 

Det samme gælder dem hos den anden opdrætter jeg mødte (men hun havde mega lang liste på at få hvalp og anbefale så bla hende jeg valgte) her ar der også bare ro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Terkel er købt nærmest udelukkende på kemi og mavefornemmelse - fra et billede endda!!! :skraek: Jeg vidste at kuldet var der, og kendte både forældre, nogle tidligere afkom og en del andre "slægtninge", så jeg vidste jo at sundhed og arbejdsevner var i top. Men jeg skulle jo ikke ha' hvalp, og i hvert fald ikke af den type. Så dukkede et billede op på FB, hvor Terkel bare havde "det" i sit udtryk... Jeg mødte kuldet nogle dage senere, hvor Terkel og en bror tilfældigvis stadig var til salg. Og der var bare kemi. Jeg besøgte ham en gang mere, yderligere nogle dage senere, og det føltes bare rigtigt. Og det tror jeg virkelig også det er - selv om han til tider er en pestilens og viiiirkelig pisseirriterende!!! Men jeg tror virkelig han er en rigtig god hund til mig. Når han er sød og opfører sig ordentligt... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Efterhånden også mest i tvivl, og så aligevel ikke, over navle brokken, men tror måske det blive den store dreng, hvis vi stadig har kemi.... helt ærligt han vendte sig 180 grader og krøb ind i min hånd da han var 3 uger, efter jeg havde strøget dem alle over ryggen og ladet dem snuse til mig da de lå i bunke.

ok han var tætte på mig, men de andre reagere næsten ikke på mig før jeg tog dem op.

kan også godt lide at første gang de ude så søger han en af de andre hunde, roligt, sider og ser på ham, så skønt et billede af kommunikation mellem hvalp og voksen.

nysgerrig men i ro.... det passer mig godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt for opdrætters sorte er klart den med mest ro når jeg møder dem....

men det det samme med en af salt/peber drengene

Hendes udstillings han, er ivrig, men tilbageholdende, høflig vil jeg kalde det

En af hendes gamle hvalpe på besøg ville helst ind i øret på en, men var han først der så var han helt i ro

mor hund kravler gerne roligt op på skødet og søger øjne kontakt, som om hun ser ind i hjertet på en

et par af de unge leger hoppebold, men kan hurtigt falde ned når man sætter sig

generelt en rolig flok

 

Det samme gælder dem hos den anden opdrætter jeg mødte (men hun havde mega lang liste på at få hvalp og anbefale så bla hende jeg valgte) her ar der også bare ro.

 

Jeg kender dem fra DCH - og de sorte er klart længere tid om at blive voksen og er også en grad mere selvstændige end salt/peber.

Lidt groft sat op så er de sorte for kyndige hundefolk, salt/peber lidt mere fam. Danmark.

 

Det skal lige siges, at det er den alm. schnauzer og Riesens, som jeg kender til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Terkel er købt nærmest udelukkende på kemi og mavefornemmelse - fra et billede endda!!! :skraek: Jeg vidste at kuldet var der, og kendte både forældre, nogle tidligere afkom og en del andre "slægtninge", så jeg vidste jo at sundhed og arbejdsevner var i top. Men jeg skulle jo ikke ha' hvalp, og i hvert fald ikke af den type. Så dukkede et billede op på FB, hvor Terkel bare havde "det" i sit udtryk... Jeg mødte kuldet nogle dage senere, hvor Terkel og en bror tilfældigvis stadig var til salg. Og der var bare kemi. Jeg besøgte ham en gang mere, yderligere nogle dage senere, og det føltes bare rigtigt. Og det tror jeg virkelig også det er - selv om han til tider er en pestilens og viiiirkelig pisseirriterende!!! Men jeg tror virkelig han er en rigtig god hund til mig. Når han er sød og opfører sig ordentligt... :lol:

 

Alle børn 2 som 4 benede driver til tider deres forældre til vanvid. ... samt syge af bekymring.

men vi elsker dem jo bare mere for det, og glæder os ekstra når de så opføre sig pænt og er sunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender dem fra DCH - og de sorte er klart længere tid om at blive voksen og er også en grad mere selvstændige end salt/peber.

Lidt groft sat op så er de sorte for kyndige hundefolk, salt/peber lidt mere fam. Danmark.

 

Det skal lige siges, at det er den alm. schnauzer og Riesens, som jeg kender til.

 

Thja dværgschnauzer folkene nævnet ikke forskel i farven = forskel i temperament, spurgte nu ikke. Men det nævnes heler ikke i bogen eller nogen steder jeg har set :vedikke:

Men nu det så en sort, det fint, heldigvis vant til selvstændige dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kriterierne kommer vel i spil langt før man vælger hvilken hvalp i kuldet man skal ha', nemlig når man vælger hvilket kuld man vil ha' hvalp fra? Sådan har det i hvert fald været for mig. Kombinationen skal jo gerne være sådan at man vil være parat at ta' en hvilken som helst hvalp fra kuldet. Og når man så skal vælge hvilken hvalp, så synes jeg at kemi og mavefornemmelse spiller mere ind. Gi'r dig dog ret i, at man skal være obs. på at måske ikke lytte alt for meget til hjerte og følelser, men mere hoved og mave...

 

Helt enig i at langt det største research arbejde ligger i at finde det rette kuld, hos den rette opdrætter.

 

Jeg har bestildt hvalp flere måneder før parring blev foretaget. Jeg forbeholder mig dog altid ret til at ikke tage en hvalp og slipper så til gengæld gerne det erlagte depositum hvis jeg ikke vil købe en hvalp. Er der ikke en hvalp, som jeg mener er den rette, tager jeg ikke nogen. Jeg har set kuld, hvor jeg på trods af at det på papiret lignede et godt kuld, ikke ville have hvalp fra. Jeg er meget kræsen. Det tilstår jeg gerne. Jeg vil fx heller ikke have hvalp fra opdrættere, som har ladet hvalpene lege meget med dødt vildt eller leget vilde lege med børn, hvor hvalpene så har fået for vane at jage bukseben og bide i hænder.

 

Jeg vil gerne have en hvalp som leger med andre hvalpe og som følger flokken og som gerne løber efter en lille bold som kastes og tager den i munden. En hvalp som lader sig håndtere uden at blive vild og uden at bide meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig i at langt det største research arbejde ligger i at finde det rette kuld, hos den rette opdrætter.

 

Jeg har bestildt hvalp flere måneder før parring blev foretaget. Jeg forbeholder mig dog altid ret til at ikke tage en hvalp og slipper så til gengæld gerne det erlagte depositum hvis jeg ikke vil købe en hvalp. Er der ikke en hvalp, som jeg mener er den rette, tager jeg ikke nogen. Jeg har set kuld, hvor jeg på trods af at det på papiret lignede et godt kuld, ikke ville have hvalp fra. Jeg er meget kræsen. Det tilstår jeg gerne. Jeg vil fx heller ikke have hvalp fra opdrættere, som har ladet hvalpene lege meget med dødt vildt eller leget vilde lege med børn, hvor hvalpene så har fået for vane at jage bukseben og bide i hænder.

 

Jeg vil gerne have en hvalp som leger med andre hvalpe og som følger flokken og som gerne løber efter en lille bold som kastes og tager den i munden. En hvalp som lader sig håndtere uden at blive vild og uden at bide meget.

 

Har godt nok ikke ventet flere måneder, men det var jo lidt tilfælde at hun havde hvalpe på vej.

havde dog gerne ventet, men skønt med forårs hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig i at langt det største research arbejde ligger i at finde det rette kuld, hos den rette opdrætter.

 

Jeg har bestildt hvalp flere måneder før parring blev foretaget. Jeg forbeholder mig dog altid ret til at ikke tage en hvalp og slipper så til gengæld gerne det erlagte depositum hvis jeg ikke vil købe en hvalp. Er der ikke en hvalp, som jeg mener er den rette, tager jeg ikke nogen. Jeg har set kuld, hvor jeg på trods af at det på papiret lignede et godt kuld, ikke ville have hvalp fra. Jeg er meget kræsen. Det tilstår jeg gerne. Jeg vil fx heller ikke have hvalp fra opdrættere, som har ladet hvalpene lege meget med dødt vildt eller leget vilde lege med børn, hvor hvalpene så har fået for vane at jage bukseben og bide i hænder.

 

Jeg vil gerne have en hvalp som leger med andre hvalpe og som følger flokken og som gerne løber efter en lille bold som kastes og tager den i munden. En hvalp som lader sig håndtere uden at blive vild og uden at bide meget.

 

Forarbejdet er for mit vedkommende også uhyre vigtigt og jeg venter gerne længe på det rigtige kuld. Jeg forbeholder mig også retten til at sige nej (har aldrig betalt depositum for en hvalp) og har gjort det en enkelt gang, hvor hvalpene fysisk ikke levede op til de forventninger, jeg havde til kombinationen.

 

Med det du skal bruge dine hunde til, forstår jeg godt dine krav. Det giver for mig heller ingen mening, at lade en spanielhvalp lege med dødt vildt og en spaniel, der skal apportere med blød mund, skal ikke hakke til alt.

 

Jeg tror det er vigtigt at man prøver at finde nogle af de egenskaber, man ønsker hos den voksne hund i hvalpene også.

 

Min race må jo ikke bruges til jagt længere, men derfor vil jeg alligevel gerne have hunde, som har egenskaberne og driften, uden dem, er der ikke meget hund tilbage.

Hvalpe skal derfor gerne jagte, alt, der bevæger sig. De skal ruske deres legetøj og holde det i et fast greb (oprindeligt blev de brugt til kanin- og hare coursing, hvor de fangede byttede og knækkede nakken på det)

Motorisk skal de være mere sikre, end de fleste andre racer, der er ikke meget hvalpe klumpe-dumpe over en 8 ugers whippethvalp, selv om den selvfølgelig ikke er så sikker på benene som en voksen hund.

Det er en selvstændig race, så hvalpen skal gerne turde bevæge sig fra flokken og på opdagelse på egen hånd, ikke langt væk, men lægge afstand nok, til at den er uden "støttepædagog".

 

Da jeg havde et mere seriøst gravhundehold end den ene af udstillingslinjer jeg har nu, var det andre ting jeg kiggede på.

Havde gravhunde der blev brugt på drevjagt og en af de ting jeg kiggede på hos hvalpe, var om de havde næsen i jorden og fulgte et spor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig en race skal stadig kunne bruges til formålet de oprindeligt blev brugt til.

Så dværgschnauzer der er gård og rotte hund + hygligt/sjovt selskab for fruen i huset. Skal være vågen og fortælle når der kommer gæster, ønske at blive hjemme, nyde selskabet med sit menneske og sprudle af glad energi, men stadig kunne slappe af i sofaen, og så tage en rotte hvis den ser en, uden at løbe efter alt vildt.

så en glad og selskabelig hvalp, vågen på sine omgivelser uden at stresse og strejfe for langt fra flokken. Må meget gerne være kommunikativ, uden at det bliver kørt over i konstant lyd, skal respondere med ro når han er blevet hørt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig en race skal stadig kunne bruges til formålet de oprindeligt blev brugt til.

Så dværgschnauzer der er gård og rotte hund + hygligt/sjovt selskab for fruen i huset. Skal være vågen og fortælle når der kommer gæster, ønske at blive hjemme, nyde selskabet med sit menneske og sprudle af glad energi, men stadig kunne slappe af i sofaen, og så tage en rotte hvis den ser en, uden at løbe efter alt vildt.

så en glad og selskabelig hvalp, vågen på sine omgivelser uden at stresse og strejfe for langt fra flokken. Må meget gerne være kommunikativ, uden at det bliver kørt over i konstant lyd, skal respondere med ro når han er blevet hørt.

 

Stress er absolut heller ikke ønskeligt hos whipperne, de skal have en ganske effektiv "tænd/sluk" knap. Den voksne hund er en sofapude inde og tænder på et splitsekund, når et "bytte" viser sig, den skal hurtigt falde til ro igen.

 

Hos hvalpe kan man få en ide om dette, hvis man gemmer det legetøj, de har haft gang i bag ryggen (hvalp/menneske leg) de skal hurtigt miste interessen og falde ned. Lyd må de gerne have, når de leger indbyrdes, men ikke under jagt på eks. plasticstrimler i snor, helt modsat gravhundene der gerne må forfølge et "bytte" med lyd.

 

Ideelt har de ikke noget der ligner vogterinstinkt, mine giver eks. ikke lyd, når det ringer på døren selv om gravhunden gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stress er absolut heller ikke ønskeligt hos whipperne, de skal have en ganske effektiv "tænd/sluk" knap. Den voksne hund er en sofapude inde og tænder på et splitsekund, når et "bytte" viser sig, den skal hurtigt falde til ro igen.

 

Hos hvalpe kan man få en ide om dette, hvis man gemmer det legetøj, de har haft gang i bag ryggen (hvalp/menneske leg) de skal hurtigt miste interessen og falde ned. Lyd må de gerne have, når de leger indbyrdes, men ikke under jagt på eks. plasticstrimler i snor, helt modsat gravhundene der gerne må forfølge et "bytte" med lyd.

 

Ideelt har de ikke noget der ligner vogterinstinkt, mine giver eks. ikke lyd, når det ringer på døren selv om gravhunden gør.

 

Hmm det legetøjs test må jeg prøve.... tror også jeg tager et piv dyr med, både til den test og til at se hvad de siger til lyden

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvornår skal beslutningen tages? og ser vi ikke snart nogle hvalpebilleder!!! Ja sorry men jeg er så hvalpeskruk at jeg er nødt til at ud leve det igennem jer andre :mrgreen:

 

Den skal tages på torsdag,

jeg skal prøve at huske at tage billeder, men glemmer det når jeg sider med dem, kan heler ikke se hvordan jeg får billeder fra tablet op her.....

har billeder opdrætter har sendt på min email, men at overføre dem.... hjælp

Link til indlæg
Del på andre sites

Den skal tages på torsdag,

jeg skal prøve at huske at tage billeder, men glemmer det når jeg sider med dem, kan heler ikke se hvordan jeg får billeder fra tablet op her.....

har billeder opdrætter har sendt på min email, men at overføre dem.... hjælp

 

Åhr jeg er så dårlig til at hjælpe med sådan noget... der må nogle klogere hoveder til. Men skynd dig at få billeder op :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den skal tages på torsdag,

jeg skal prøve at huske at tage billeder, men glemmer det når jeg sider med dem, kan heler ikke se hvordan jeg får billeder fra tablet op her.....

har billeder opdrætter har sendt på min email, men at overføre dem.... hjælp

 

Hvis du kan lægge dem på Microsofts onedrive, eller Apples icloud, mener også Google har en online server der er gratis, kan du downloade til din tablet og lægge dem op derfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...