Hop til indhold

Falsk drægtig. i tvivl om avl.


diablosmor
 Share

Recommended Posts

Min lille uheldige tæve Alba på 10 måneder er falsk drægtig og har MEGET mælk i brysterne.

hun er på galastop og dyrlægen er indover :)

efter snak med dyrlæge er jeg dog i tvivl om det vil være en god ide at bruge hende i avl (hvis hun går igennem sundhed osv.) Hvis det viser sig et mønster at hun bliver falsk drægtig efter hver løbetid, hun har kun været i den første løbetid, hvor hun blødte længe, dog også med dyrlæge indover :)

 

Dyrlægen mener ikke at det arveligt og det vil ikke betyde noget at sætte hende i avl, blot anbefale det.

hun er ikke plaget af den falske drægtighed. hun humper kun, og til tider OCD slikker på min dværg pinscher. tror dog det har noget med stress at gøre at hun gør det.

 

hvad vil i erfarende hundefolk gøre ? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det kommer lidt an på hvordan hendes næste løbetid bliver. Men selve den falske drægtighed er jo faktisk normal og af mange regnet for at betyde at denne hund faktisk er ekstra fertil.

 

Det øger dog hendes risiko for brystkræft senere at have mange af dem, så jeg ville sterilisere hende når hun har fået de hvalpe hun skal have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når hun bliver voksen (efter 3 løbetider) ville jeg se på om hendes gener (fysisk og psykisk) vil gavne racen.

Hvis hun ikke kan bibringe racen noget positivt fysisk og psykisk og hvis hun stadig har problemer med sin løbetidscyklus ville jeg overveje en sterilisation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min lille uheldige tæve Alba på 10 måneder er falsk drægtig og har MEGET mælk i brysterne.

hun er på galastop og dyrlægen er indover :)

efter snak med dyrlæge er jeg dog i tvivl om det vil være en god ide at bruge hende i avl (hvis hun går igennem sundhed osv.) Hvis det viser sig et mønster at hun bliver falsk drægtig efter hver løbetid, hun har kun været i den første løbetid, hvor hun blødte længe, dog også med dyrlæge indover :)

 

Dyrlægen mener ikke at det arveligt og det vil ikke betyde noget at sætte hende i avl, blot anbefale det.

hun er ikke plaget af den falske drægtighed. hun humper kun, og til tider OCD slikker på min dværg pinscher. tror dog det har noget med stress at gøre at hun gør det.

 

hvad vil i erfarende hundefolk gøre ? :)

 

Jeg kan ikke forstå at din dyrlæge mener at det ikke er arveligt. De dyrlæger jeg kender siger at det er arveligt.

 

En af mine kursister har en tæve som flere gange var falsk drægtig. Han fik et kuld hvalpe for at se om det kunne stoppe den falske drægtighed.

Det kunne han ikke. Der var 3 eller 4 tæver i kuldet og de blev senere alle sammen falsk drægtig.

 

Jeg ville ikke avle på en tæve som er falsk drægtig.

 

 

Cyster på æggestokkene, om de er god eller ondartede kan også udløse falsk drægtighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for svar...

oveni har hun jo fået galastop, den ene dyrlæge i samme dyrlægehus har sagt det ikke påvirker evt. avl.

hendes søster der også er falsk drægtig, dog ikke så voldsomt som alba, har ikke fået galastop, grundet det kan påvirke hormonerne... så nu jeg helt på bar bund :)

 

mig bekendt har ingen andre i kuldet været falsk drægtige heller ikke moster, mor og faster :/

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...