Hop til indhold

Næsesår/blister på hvid schæefer


Gæst carsten
 Share

Recommended Posts

Fredag morgen havde min hvide schæfer et par små rifter på næseryggen, jeg smurte lidt helosan kopattesalve på for at forebygge infektion.

Da jeg kom hjem fra arbejde var der blister og sår over en del af næseryggen.

I løbet af aftenen og natten bredte det sig og dækker nu næsten hele næseryggen.

Jeg tog selvfølgelig til dyrelægen lørdag formiddag, han mente at det var en allergisk reaktion på de små sår eller helosansalven.

Hunden blev behandlet med cortison, antihistamin og antibiotika.

Jeg har aldrig set noget der bredte sig så hurtigt 24 timer !

Er der andre der har oplevet noget lignende ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, nej... :shock:, hvor skrækkeligt..

 

Jeg håber, at der er kommet en bedring allerede nu..

Stakkels, stakkels hund.. :cry:

 

Hvad var de oprindelige små rifter kommet af? Var det kattekløer eller et rosenbed, der havde angrebet hende?

 

--Men det kan jo selvfølgelig osse være en reaktion på noget i Helosan-salven..

DET vil jeg da huske, hvis jeg får "lyst" til at reparere et eller andet på Silke..... Det skal IKKE være med helosan-salve..

 

---Vil du ikke nok vise et billede om et par dage, når snuden er blevet pænere? De første billeder bliver svære at glemme, hvis ikke jeg osse får lov at se en "happy ending".. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Birgitta

Jeg skal nok følge op med nye billeder, som jeg selvfølgelig håber bliver pænere.

Der er desværre ingen bedring endnu, men det er også kun 3 timer siden vi kom hjem fra dyrlægen.

Der var en der foreslog at det var "Hotspot" hudbetændelse, kan det virkelig brede sig så meget på 24 timer ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg glemte lige at svare på hvor rifterne var kommet fra, jeg ved det ikke.

Hunden løber normalt frit rundt på min håndværkergrund 6000 kvm, det lignede bare et par små rifter som fra kattekløer eller lignende, jeg har selv kat og normalt leger hund og kat sammen uden at katten bruger kløer, men det kan jo være en fremmed kat.

Redigeret af carsten
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke, det ligner typisk Hotspot, som osse kaldes vådeksem.

 

Det dukker tit op på steder, hvor hunden er fugtig i længere tid, og hvor huden er skadet... --Men det kan brede sig MEGET hurtigt....

 

Jeg har bare aldrig hørt, at det skulle kunne komme på næseryggen.....

 

--Hun er ikke allergisk overfor noget? Altså lopper eller sådan noget?

 

--Jeg så nemlig engang en hund, der havde haft snuden nede i et eller andet, så hun var blevet helt tæt besat med bittesmå dyr på næseryggen, --sikkert flåt-nymfer. De var så til at skrabe af, og der skete ikke mere...

 

Men hvis DIN hund er allergisk overfor lopper eller lignende, så kunne det måske være sådan nogle små blodsugende dyr, der har startet reaktionen...

 

---Det ser ganske underligt ud... Og det må være meget ubehageligt..:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Birgitta

Nej hunden har ikke tidligere vist tegn på overfølsomhed/allergi over for noget.

Den bliver behandlet med advokate pipetter hver måned og vi har ikke noget loppeproblem, andet end når katten slæber en enkelt strejfer med hjem, den har også før haft flåter uden at vise allergi.

Link til indlæg
Del på andre sites

uha stakkels hundebasse, håber at der snart er bedring på vej!

 

Jeg vil straks sige at jeg ikke ved noget om schæfere, men jeg kom i tanke om at jeg engang hørte at specielt schæfere var sårbare overfor noget der vist hedder hvalpepest (som de vidst nok kan lide af hele livet) det skulle være sådan noget med bylder og sår omkring snuden og som kan risikere at gøre hundene hårløse omkring snuden..

 

Måske er der andre der ved noget, så jeg ikke sidder og bilder dig det værste vrøvl ind?!

 

 

Kom lige i tanke om, om den måske har været i krig med noget Bjørneklo? det ved jeg kan give frygteligt udslet ihvertfald på mennesker..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey, Carsten. Hvordan går det med patienten? Er der nogen bedring?

 

potil nævner bjørneklo...

Det KUNNE være en mulighed... Men de ser noget sølle ud på denne årstid..

Har du haft nogen bjørneklo på din grund, Carsten? Hvis der er kommet saft på en større del af din hund, så vil lige netop næseryggen reagere voldsomst, fordi pelsen er tynd der. Det betyder både at saften trænger helt ind til huden, men det betyder osse, at solen kan bage lige ind på den hud, der har været udsat for saften..

--Det kunne egentlig meget godt ligne noget, der er fremkaldt af sol... :shock:

 

Hvor er det bare heldigt, at det ikke er gået ud over øjnene... :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen

Ja det ser ud til at det går bedre nu, blisterne er forsvundet og erstattet af en tynd sårskorpe. Det er jo ikke til at forklare en hund at den skal holde poterne fra såret så der bliver kradset lidt i det.

Med hensyn til bjørneklo, så har vi slet ingen af dem her i området så det er meget usansynligt at det skulle være årsagen, normalt er det jo også saften fra grøn bjørnrklo der kan fremkalde soleksem og det er nok ikke aktuelt nu.

Jeg takker for alle de venlige breve og jeres erfaringer med lignede tilfælde.

Vedhæfter lige et par nye billeder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen

Ja det ser ud til at det går bedre nu, blisterne er forsvundet og erstattet af en tynd sårskorpe. Det er jo ikke til at forklare en hund at den skal holde poterne fra såret så der bliver kradset lidt i det.

Med hensyn til bjørneklo, så har vi slet ingen af dem her i området så det er meget usansynligt at det skulle være årsagen, normalt er det jo også saften fra grøn bjørnrklo der kan fremkalde soleksem og det er nok ikke aktuelt nu.

Jeg takker for alle de venlige breve og jeres erfaringer med lignede tilfælde.

Vedhæfter lige et par nye billeder.

 

NØJ!!! hvor er det dejligt at se! Det er blevet MEGET pænere.

 

Og øjnene er blevet meget gladere. DET var rart!

 

Her omkring har vi mange bjørnekløer. Og da frosten kom var de endnu ikke rigtig visnet. Så teoretisk KUNNE der være en slatten grøn bjørneklo, det har beholdt saften på grund af kulden...

 

Men der er sikkert andre ting, der virker på samme måde.. Jeg kunne godt forestille mig, at det er et eller andet stof, --kombineret med den ret stærke sol, der vist var i de dage...

 

Men tillykke med den fine snude. :-P

Og tak for billederne.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 8 months later...

Hei. Ser det er en stund siden din hund fikk dette - men tanken slo meg straks. Kan det være Furunkulose? Det er i utgangspunktet en laksesykdom, men også hunder kan få det. Enten på snuten, eller på poten. Jeg hadde en hund som fikk det på snuten, og det begynte med en byll, og spredde seg deretter i en voldsom fart.

Håper hunden er frisk igjen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...
Gæst Futtegunnar

Hej herinde.

 

Vores lille kære hund lider af det samme som schæferen.

Vi var til dyrlæge igår. Og fik binyrebark hormon og antibiotika..

Men over natten er det blevet værre og ligner billedet.

 

Vi ville gerne vide hvad der blev af såret på din hund.

 

 

Hilsen de fortvivlede familie

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej herinde.

 

Vores lille kære hund lider af det samme som schæferen.

Vi var til dyrlæge igår. Og fik binyrebark hormon og antibiotika..

Men over natten er det blevet værre og ligner billedet.

 

Vi ville gerne vide hvad der blev af såret på din hund.

 

 

Hilsen de fortvivlede familie

 

Carsten med den hvide schæfer, Zelma, har ikke været aktiv siden marts sidste år. Så det er ikke sikkert, at han ser dit indlæg. Du kan sende en privat besked ved at gå ind på hans profilside.

 

Men jeg kunne tænke mig at høre: Startede jeres sår på samme måde som Zelmas? Altså med nogle små rifter?

 

Og smurte I også med Helosan kopattesalve? Eller noget andet?

 

--Hvis ikke der er en bedring til i morgen, så skal I altså ringe til dyrlægen igen og høre om hvad I skal gøre. Eller ring allerede i dag hvis han stadig har åbent.

--Og fortæl her hvordan det går..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst carsten

Hej Futtegunnar

 

Jeg fandt aldrig ud af hvad der forårsagde sårene på næsen af min hund, men efter at have været ved dyrlægen og fået en indsprøjtning med binyrebarkhormon og antibiotika forsvandt det meste i løbet af en uge.

I dag er der intet at se og Zelma har det fint, hårene på næseryggen er vokset fint ud igen.

Håber at det går lige så godt med din hund.

 

Hilsen Carsten

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marie Svane
Jeg sætter lige et par billeder på så i kan se at både hund og kat har det fint.

Hvordan går det med din hund ? er der forbedringer at se ?

 

Hvor er det bare dejligt at se hun har det godt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 11 months later...

Hej,

 

Glæder mig at se at din schæfer har fået såret i orden.

Min schæfertæve fik et mygge stik juni måned 2009.

Som alle andre levende pattedyr klør hun i det når det begynder at hele, og derfor har hun den dag i dag stadig et sår på snudeskaftet, dog ikke så stort som på din hund, gudskelov ;-)

Jeg har prøvet alt mellem himmel og jord syndes jeg, 5 måneder med plastik krave (lykkedes at alligevel at skrabe såret af), aloe vera, jod, zink salva, Helosan (ko patte salve) og spray for brandsår, men intet hjælper.

Når man tror at nu falder såret snart naturligt af, ja så klør hun sig lidt med poten/benet, og så er det om igen, suk :-(

Hun har jo ikke ondt eller så, men man har det jo ikke godt med at ens vuffer går rundt med sår på snudeskaftet vel?

Efter flere dyrelæge besøg står man tilbage med svaret "bare lad det være, det læger sig selv" hmmmm....

Håber der er nogen der har et godt råd??????

 

Hilsen Chris

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...